Prøv vores nye app
Optakt: Milano-Sanremo 2016
19. marts 2016 11:58Foto: ANSA - DAL ZENNARO / PERI
af Mads de Wolff

Søndag skydes foråret i gang med la Primavera. Milano-Sanremo er langt og italiensk og helt igennem fantastisk. Det italienske monument er rig på historik og netop i år synes der at være særligt mange ryttere, der bejler om at skrive sig ind i historiebøgerne. 

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Ja, vi har varmet op med Omloop Het Nieuwsblad og Paris-Nice og Tirreno-Adriatico. Vi er allerede blevet serveret masser af skønt cykelløb. Men, men, men; lørdag køres der Milano-Sanremo og nu er det altså alvor. Det er fra nu af og de næste uger frem, at der virkelig skrives historie.

 

Ud fra favoritfeltet kan man opliste nogle mulige scenarier, der hver især ville være historiske, her præsenteret i overskriftsform:

 

  • -- Den italienske sejrstørke fortsætter

  • -- Stor sensation: italiensk talent bryder endelig sejstørken

  • -- Alexander Kristoff overgår Rolf Sørensen

  • -- Michael Matthews/Peter Sagan vinder sit første monument

  • -- Fabian Cancellara vinder 8. monument og overgår endelig Tom Boonen

  •  

    Læs også
    Van der Poel tvivler ikke, men foretog sen ændring efter skuffelse

     

Efter i flere år at have flirtet med ideen om at omstrukturere Milano-Sanremo ved at gøre ruten hårdere, så synes arrangørerne endelig at have manet til besindighed. For et langt, opslidende løb der i sig selv kendetegnes ved stabilitet, er det ikke nødvendigvis nogen dårlig ting.

 

Milano-Sanremo er årets første monument. Det er også uden tvivl den mindst hårde af de fem monumenter. Milano-Sanremo er nu et løb, hvor sprinterne boltrer sig. Dette har ikke historisk set været tilfældet - Eddy Merckx og alle de andre legender har vundet løbet - men sådan ligger landet her og nu. Cykelsporten og rytterne har ændret sig, mens Milano-Sanremo er bestået, med det resultat, at favoritterne nu mest af alt skal findes blandt feltets hurtigste ryttere.   

 

Dette henviser således til løbets første mulige overskrift: Italien er inde i sin længste sejrstørke siden 1970erne i Milano-Sanremo. Forklaringen hertil er således ret simpel: Italien har i en årrække ikke produceret nogen supersprintere. Savnet af Mario Cipollini og Alessandro Petacchi har altså manifesteret sig. Dette er også en af årsagerne til, at arrangørerne i en periode flirtede med, at gøre ruten en anelse hårdere for derved at tilgodese en rytter som Vicenzo Nibali.

Annonce

 

Men der er måske lys for enden af tunnelen. De seneste par år har italienerne fremavlet en serie af meget lovende sprinterhåb som f.eks. Niccolò Bonifazio. Italienerne besidder stadig ingen af topfavoritterne, men det er ikke utænkeligt at tørken får en ende i 2016.

 

Der er dog ingen tvivl om, at løbets største favoritter er i besiddelse af et udenlandsk pas. Blandt disse kan man tælle flere tidligere vindere som norske Alexander Kristoff og Fabian Cancellara, der hver især kan skrive historie. Kristoff kan vinde sit tredje monument og derved overgå danske Rolf Sørensen. Hvis derimod Cancellara vinder lørdag, vil det være schweizerens 8. monument, hvorved han samtidig ville overgå sin store rival, Tom Boonen.

 

For andre favoritter vil det blot være begyndelsen på historieskrivningen. Her tænkes der på ryttere som Peter Sagan, Michael Matthews og det særdeles brandvarme og lovende colombianske talent Fernando Gaviria, der alle har deres første monument til gode. Eller at offensive pragteksemplarer som Greg Van Avermaet eller Zdenek Stybar snyder sprinterne og tager en overraskende sejr. Hvert scenarie ville være historisk og helt igennem fabelagtigt.

 

Som denne intro har indikeret, så ligger meget af magien ved Milano-Sanremo i, at det er et af de sjældne løb, hvor så forskelligartede ryttertyper tørner sammen. Det er et løb, hvor Ardenner-typer kan forsøge sig med et heldigt punch. Det er også et løb, hvor brostensspecialisterne tropper op i god form og med forsigtige forhåbninger. Samtidig er det et løb, som sprinterne nu betragter som deres, hvorfor de vil kæmpe med næb og klør for at sikre sig et spurtopgør. Af den grund er feltet i Milano-Sanremo altid stærkt og varieret og, ja, magisk.

 

Foråret er endelig kommet. Viva la Primavera!

 

Ruten

Modsat så mange andre klassikkere lever Milano-Sanremo faktisk op til sit navn: løbet starter rent faktisk i Milano og slutter i Sanremo. Ruten er grundlæggende identisk med den fra i fjor og dermed helt traditionel. Der er i år ingen Pompeiana eller Le Manie, hvorfor finalen er helt traditionel. Det er kun mindre ruteændringer der gør, at 2016-udgaven er to kilometer kortere end i 2015.

 

Læs også
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet

 

Hele 291 kilometer skal rytterne køre lørdag. Løbet starter i det sydlige Milano og går derfra lettere sydvest hele vejen ned mod den italienske Riviera, lidt vest for Genova, der bl.a. er kendt for at huse fodboldklubben Sampdoria. Inden rytterne når kysten, skal de passere løbets højeste punkt og hårdeste stigning, Passo del Turchino. Da der fra toppen er godt og vel 150 kilometer til mål, får Passo del Turchino dog ingen nævneværdig betydning for løbets udfald.

 

I Milano-Sanremo foregår der dog altid en diskret kamp. Et morgenhug vil slippe tidligt afsted, mens feltet vil holde dem nogenlunde i snor. Blandt holdene foregår der en konstant kamp om, hvor hårdt de 291 kilometer skal køres - enkelte hold vil foretrække et roligt tempo, mens andre vil forsøge at gøre løbet hårdt for derved at trætte benene på de tungere sprintere. Alt har betydning i Milano-Sanremo. 

 

Dette spil vil foregå indtil Milano-Sanremos klassiske finale, der starter med tre gange capo: Capo Mele, Capo Cerva og Capo Berta. Disse kommer efter henholdsvis 239, 244 og 252 kilometer. Her plejer man at se, at udbruddet så småt begynder at splitte op, samt at farten øges gevaldigt i feltet, hvor ’klassikkerholdene’ begynder at sætte ’sprinterholdene’ under pres.

 

Herefter når rytterne til foden af Cipressa (5,6 km, 4,1 %), som typisk er det sted, hvor de aggressive og lettere ryttere vil forsøge at sætte eller i det mindste trætte feltets sprintere. Det er altså ikke verdens vildeste stigning, men med til historien hører naturligvis, at Cipressa kommer efter næsten 270 kilometer i sadlen. Her vil man typisk se en mindre gruppe af ryttere slippe afsted og satse på nedkørslen for at udbygge deres forspring.

Efter nedkørslen resterer der cirka 20 kilometer af løbet og omkring 11 til den afgørende Poggio-stigning. For udbryderne vil problemet være, at vejene mellem de to stigninger ikke er specielt fordelagtige for udbrydere, da der er tale om flade, lige veje langs kysten. Man kan derfor forvente solid gruppering inden Poggio.
 

Poggio (3,7 km, 3,7 %) nås med lige under 10 kilometer igen. På Poggio plejer løbet virkelig at eksplodere i atomer, men sjældent er tidsforskellene på toppen særligt store. Dernæst følger seks kilometer i flyvende fart, først nedad Poggio og siden ind gennem Sanremos smukke gader, hvor målstregen atter er at finde på Via Roma (og ikke Lungomare Italo Calvino, som var tilfældet indtil i fjor).

Annonce

 

Afslutningen på Via Roma er i teorien bedre for udbrydere, da målstregen dermed kommer hurtigere efter toppen af Poggie. Men, men, men: i fjor var vi vidne til, at en særdeles stor gruppe kom samlet hjem, hvilket røber, at Milano-Sanremo mest af alt afgøres af, hvordan holdene og rytterne griber løbet an.  

 

Favoritterne

Da John Degenkolb desværre stadig er ude med en skade, skal vi have fundet en ny vinder. Der er grundlæggende to ryttertyper, der kan vinde Milano-Sanremo. Først og fremmest er der de hårdføre sprintere, der kan komme med over Poggie og vinde en spurt mellem 20-30 ryttere. Samtidig er der de ryttere, som er stærke nok til at angribe på Poggie og holde feltet bag sag. Ser man på nyere historie, så er en sprintafgørelse det klart mest sandsynlige - siden 2008 er det kun lykkedes for udbrydere at holde sprinterne bag sig to gange.

 

Der er også derfor, at Feltet.dk har Alexander Kristoff (Katusha) som årets store favorit. Kristoff vandt løbet i 2014 og er simpelthen skræddersyet til løbet. Nordmanden er blandt de absolut hurtigste i feltet. Samtidig er Kristoff bumstærk og har ingen problemer med at kæmpe sig over stigninger som Poggio. Sidst, men absolut ikke mindst, så er Kristoff en rytter, der blot bliver stærkere og stærkere jo længere et løb er. Kristoff har allerede vundet flere sejre og er uden tvivl i formidabel form. Eneste lille anke er, at Katushas trup ikke er specielt intimiderende.

 

Under Kristoff har vi to ryttere, der både er ens og meget forskellige, nemlig Peter Sagan (Tinkoff) og Michael Matthews (Orica GreenEDGE). Både Sagan og Matthews er hurtige og stærke på bakkerne og det er i det hele taget svært at forestille sig et scenarie, hvor de ikke begge vil være med i afgørelsen. Problemet for dem begge er, at de ikke helt besidder samme topfart som supersprintere som Kristoff, hvorfor en sekundær placering virker mere sandsynlig.     

 

Specielt Peter Sagan synes at være fanget i en slags ingenmandsland. Slovakken er nok den mest talentfulde rytter i hele feltet, men for Sagan har dette faktisk udviklet sig til lidt af et problem. Dilemmaet er klart: han kan sjældent slå ryttere som Kristoff i en direkte (flad) spurt. Heldigvis er Sagan stærk nok til at forsøge at gøre finalerne mere selektive. Problemet er så, at når Sagan sidder i finaler med mindre grupper, bliver han ofte fanget i det taktiske spil. Resultatet bliver en serie af sekundære placeringer. Det er paradokset: Sagan kan alt på en cykel, undtagen lige at vinde. Spørgsmålet er selvfølgelig, om Sagan har lært noget efter sin smukke sejr til VM, og at 2016 dermed vil fremstå som vendepunktet, eller om VM-trøjen rettere vil fremstå som en anomali.

Annonce

 

Læs også
Lidl-Trek overlever utallige angreb og vinder bjergløb

 

Der er kun en håndfuld ryttere, som man kan forestille sig er stærke nok til at køre hjem i finalen. Her tænker man naturligvis på ryttere som Fabian Cancellara (Trek - Segafredo), Greg Van Avermaet (BMC), Zdenek Stybar (Etixx - Quick Step), Michal Kwiatkowski (Team Sky) og Vicenzo Nibali (Astana). At disse ryttere er til start i Milano-Sanremo og i storform giver faktisk én indtrykket af, dette kan være et af de sjældne år, hvor et udbrud kan holde hjem. 

 

Det mest sandsynlige er dog stadig, at det hele ender i en større sprintafgørelse, hvorfor feltets hurtige ryttere skal regnes med. Her er fænomenet Fernando Gaviria (Etixx - Quick Step) særlig interessant, mens også Trek-duoen bestående af Giacomo Nizzolo og Niccolo Bonifazio kan overraske. Ellers er der selvfølgelig The Usual Suspects i form af Nacer Bouhanni (Cofidis), Arnaud Demare (FDJ), samt Mark Cavendish og Edvald Boasson Hagen (Dimension Data). En frækt bud kunne være Ben Swift (Team Sky), der i Paris-Nice viste helt igennem fantastisk form.

 

Der er i alt fire danskere til start: Matti Breschel (Cannondale), Chris Juul-Jensen (Orica GreenEDGE), Lars Bak (Lotto Soudal) samt Michael Mørkøv (Katusha). Juul-Jensen og Mørkøv må forventes at få helt bundne opgaver i forhold til at  hjælpe henholdsvis Michael Matthews og Alexander Kristoff, men mere interessant står det til med Bak og Breschel. For Bak er det interessant, at Lotto Soudals mandskab er yderst svagt, hvorfor Bak sagtens kan få et grønt lys til at hoppe med i et tidligt udbrud. Matti Breschel ligner faktisk et af Cannondales bedste bud til Milano-Sanremo, og danskeren må faktisk forventes at få en beskyttet rolle. Desværre har Matti Breschel ikke vist nogen nævneværdig form endnu, men en placering i top-20 er bestemt en mulighed.  

 

Favoritvurdering

 

*****: Alexander Kristoff

****: Peter Sagan, Michael Matthews

***: Fabian Cancellara, Fernando Gaviria, Greg Van Avermaet, Zdenek Stybar

**: Nacer Bouhanni, Edvald Boasson Hagen, Mark Cavendish, Ben Swift

*: Vicenzo Nibali, Giacomo Nizzolo, Arnaud Demare, Niccolo Bonifazio, Michal Kwiatkowski

Annonce

INFO
Optakter
Nyheder
DEL
KOMMENTARER

SENESTE

Fredag den 19. april 2024

Landevej
Overvældet Lopez: Vigtigste sejr i mit liv
Udstyr og test
Test: Specialized S-Works Evade 3
Landevej
Lidl-Trek overlever utallige angreb og vinder bjergløb
Landevej
Italiensk stjerne annoncerer comeback og Grand Tour-double
Landevej
Minut for minut: Sådan sikrede lille spanier sig sejren i Giro-generalprøven
Landevej
Optakt: 5. etape af Tour of the Alps
Landevej
Optakt: Liege-Bastogne-Liege
Landevej
Mandskaberne til den danske UCI-weekend: Nyt danskerhold med
Landevej
Tour-chefen håber på Vingegaard - men helbredet er det vigtigste
Landevej
Skjelmose med stærk udmelding inden monument
Landevej
Bora mangler stjerne i Liege-Bastogne-Liege
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Landevej
Ikonisk navnesponsor skriver langtidskontrakt

Annonce

Landevej
WorldTour-hold henter cross-profil, og giver ham debut i monument
Landevej
Pogacar før monument: Det er et af mine yndlingsløb
Landevej
Journalist med godt nyt om Quintana

Torsdag den 18. april 2024

Landevej
Tour-vinder vil tage revanche i Liege efter misset Fléche Wallonne-sejr
Landevej
Jayco vil forlænge med Yates, men økonomien er tvivlsom
Landevej
López modstod de mange angreb: I morgen bliver det bananas
Landevej
Kron reagerer på vildt Fléche Wallonne og ser frem mod Liége
Landevej
Skjelmose beskriver sit exit: Kunne ikke kontrollere mig selv

Annonce

Landevej
EF-rytter lykkelig efter comeback på kongeetapen
Landevej
Brite vinder efter storslået soloridt - Spanier holder fortsat fast i klassementet
Landevej
Skjelmose klar til Liege-Bastogne-Liege

Annonce

Udstyr og test
Bosch lancerer batteri til elcykler - med fire store nyheder
Landevej
Pogacar klar til at bryde Alpecins monumentstime
Landevej
Optakt: 4. etape af Tour of the Alps

Annonce

Landevej
Dansk stortalent bidrager til holdløbssejr
Landevej
Evenepoel har Tour-forberedelsen på plads
Landevej
Bora nærmer sig Visma-profil
Landevej
Stjerner hylder danskere og nordmænd
Landevej
Blev toer i løbsdebut: Fransk stortalent løfter sløret for taktikken

Onsdag den 17. april 2024

Landevej
Virkelig tiltrængt sejr: Det er vigtigt ikke at give op
Landevej
Stærk belgier: Det var ikke et normalt Fleche Wallonne
Landevej
Stjerne spurter sig til første sejr i næsten fem år - Tour-vinderen må nøjes
Landevej
Sejrede efter vanvidsvejr i Vallonien: Jeg kan ikke tro, at jeg har vundet Fleche
Landevej
Betryggende melding om Skjelmose efter kuldechok
Landevej
Fænomenal brite vinder stor klassiker efter eksplosiv spurt
Landevej
Hypotermi-symptomer sender Skjelmose og holdkammerater ud af stor klassiker
Landevej
Rørt vinder: Det var en rigtig lortedag
Landevej
Dansk U23-landshold har holdet klar til stort løb
Landevej
Spanier gør vildt kup på voldsom regnvejrsetape
Landevej
Tidligere vinder ser stolt tilbage på sejr
Landevej
UAE-stjerne regner med sit hold
Landevej
Optimistisk Pidcock: I år er jeg et helt andet sted
Landevej
Optakt: 3. etape af Tour of the Alps
Landevej
Optakt: Fleche Wallonne
Landevej
Skjelmose går efter sejren i stor klassiker
Landevej
Træt Matthews: Benene er gode, men jeg er ved at være ved enden
Landevej
Rørt Bora-rytter pointerer: Specielt at køre på hjemmebane
Landevej
Tidligere holdkammerat sammenligner Vingegaard og Roglic
Landevej
Oversigt: Dagens 11 danskere ved Fléche Wallonne

Tirsdag den 16. april 2024

Landevej
WorldTour-hold kommer med opdatering på forslåede profiler
Landevej
Tidligere vinder og Fuglsang skal køre Fleche Wallonne
Landevej
Dansk talent skal hjælpe stjerne til topresultat: Han er god at lære af
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewColoQuick-profil sætter ord på etapeløbssejr: Det er vildt og overraskende
Landevej
37-årig etapevinder rørt over sejr
Landevej
Italiensk veteran tager sjælden sejr
Landevej
Charmig udtaget til stor klassiker
Landevej
Vingegaard kommer med positive meldinger
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour of the Alps
Landevej
Pidcocks træner: Han har før slået Pogacar og Van der Poel
Landevej
Hjerteproblemer får stort talent til at indstille karrieren
Landevej
Skjelmose får stærkt hold i ryggen til Flèche Wallone
Landevej
Opdateret: Visma afviser, at Vingegaard er klar til at forlade hospitalet
Udstyr og test
First Ride: Canyon Grizl:On
Landevej
Israel skriver kontrakt med ungdomskomet fra næste sæson
Landevej
Nyt, stort løb annoncerer ruten til første udgave
Landevej
Ny Visma-stjerne forklarer manglende Grand Tour-ambitioner
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Ranglisterne: Visma avancerer og ny verdensetter

Mandag den 15. april 2024

Landevej
Ung WorldTour-rytter ude med hjernerystelse efter vildt højhastighedsstyrt
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen: Nordmand vinder reduceret Tour of the Alps-spurt
Landevej
Sprinterkomet får plads på Tour de France-holdet efter styrt: En barndomsdrøm
Landevej
Froome: Havde været interessant at køre mod Vingegaard og Pogacar
Landevej
Tidligere verdensmester reagerer på stor sejr
Landevej
Danskerduo klar til endnu en stor klassiker
VIS FLERE

Annonce