Prøv vores nye app
Optakt: Il Lombardia
12. oktober 2024 09:00Foto: Sirotti
af Christoffer Fischer

Årets femte og sidste monument, Il Lombardia, har en altoverskyggende favorit, men en stribe af verdens bedste bjergryttere og puncheurs vil byde op til dans på to hjul i det smukke efterårslandskab ved Como-søen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Introduktion til løbet:

Fra Bergamo til Como

Dato: 12. oktober

Antal kilometer: 255

Antal højdemeter: Ca. 4.800

Løbsstart: 10.40

Løbsafgørelse: Ca. 16.40

TV-dækning: Se oversigten her

Første udgave: 1905

Seneste vinder: Tadej Pogačar (UAE Team Emirates)

Kategori: WorldTour

 

”Monument” er sådan et dejligt storladent, men rammende ord, som betegner cykelsportens fem største og mest prestigiøse endagsløb: Milano-Sanremo, Ronde van Vlaanderen, Paris-Roubaix, Liège-Bastogne-Liège og Il Lombardia. De er på den ene side ens på den måde, at de alle har lange, glorværdige historier med legendariske vindere og udgaver gennem over hundrede år og er på den anden side vidt forskellige som cykelløb med hver deres unikke karakteristika.

 

Il Lombardia er i Danmark også kendt som Lombardiet Rundt og skiller sig i første omgang ud ved at være det eneste monument, der køres i efteråret. Denne sæson er så uløseligt bundet sammen med Il Lombardia, at det også kaldes Det Faldende Løvs Løb. Som Daniel Dencik beskriver det i sin bog, Sportshjerte fra 2017: ”Rytterne krydser igennem Lombardiet på en dag, mellem bjergsøerne, op og ned ad de norditalienske tinder. […] Landevejene er glatte af træernes blade. Solen hænger lavt over feltet. Sæsonen er snart forbi.”

 

Læs også
Visma-sportsdirektør sammenligner stortalent med Vingegaard

 

Netop de norditalienske tinder er den sportslige kerne af løbet, der som det eneste af de fem monumenter kan kaldes bjergrigt, idet stigningerne her er længere end i det ligeledes kuperede Liège-Bastogne-Liège. Derfor er det også det af monumenterne, som egentlige bjergryttere har bedst chance for at vinde, dog i kamp mod de mest klatrestærke af klassikerrytterne. Bortset fra den geografiske beliggenhed i regionen Lombardiet og mere specifikt Como-søen er det et løb, der rutemæssigt har varieret meget igennem årene og end ikke har samme opløb hvert år.

 

Obligatorisk er dog et visit til stigningen Madonna del Ghisallo, der er blevet en helligdom for cykelsportens fans og udøvere, om de så er kristne eller ej. Madonna del Ghisallo - Vor Frue Ghisallo - er af pave Pius 12. i 1949 blevet udråbt til cykelrytternes skytshelgen, og på selve bakketoppen findes både en kirke, et (fysisk) monument og et museum, alt sammen dedikeret til cykelsporten. Det er desuden en tradition, at kirkeklokkerne ringer, når Il Lombardia-feltet passerer - der kan man da tale om monumentalt.

 

Betegnelsen ”monument” er en meget nyere opfindelse, end Il Lombardia selv er med en første udgave tilbage i 1905, dengang under navnet Milano-Milano. Løbet, der snart skiftede navn til Giro di Lombardia, steg hurtigt i anseelse og formåede næsten fra første færd at tiltrække sportens største navne, selv om det selvfølgeligt især har ligget de italienske stjerners hjerter nær. Diverse tiltag for at samle sportens allerstørste løb i én, gennemgående konkurrence har alle inkluderet Il Lombardia, fra Challenge Desgrange-Colombo (1948-1958) over Super Prestige Pernod (1959-1987) til World Cuppen (1988-2004) for i nyere tid være en naturlig del af først ProTouren og den nuværende WorldTour.

Annonce

 

Flest sejre igennem løbets historie har den italienske campionissimo - mestrenes mester - Fausto Coppi med fem sejre, heraf de første fire i træk. Generationen før ham dominerede Alfredo Binda, kaldet ”den uovervindelige”, med fire sejre, mens syv ryttere har triumferet tre gange. Den seneste tredobbelte vinder er Tadej Pogačar, der er oppe på tre sejre i træk, efter han sidste år kørte solo i over 30 kilometer.

 

Tadej Pogačar under sit vindende soloangreb sidste år. Foto: Pool

 

Introduktion til ruten

Il Lombardia 2024 vil byde på en distance på 252 kilometer, som vil inkludere passage af otte reelle stigninger. Løbet har i de seneste år fulgt et mønster, hvor Bergamo og Como skiftes til at være start- og målby, hvorfor turen i år går fra Bergamo til Como.

 

Fra starten i Bergamo går ruten i en nordøstlig retning i de første godt 20 kilometer, inden første stigning, Forcellino di Bianzano, allerede venter med sin top efter 30 kilometer. Denne er opmålt til i 6,3 kilometer at stige med 5,1 procent i gennemsnit, inden nedkørslen fører direkte hen til foden af næste udfordring.

 

Passo di Ganda hæver sig over 1.000 meter over havets overflade og kan kaldes et reelt bjerg, idet det i 9,2 kilometer stiger med 7,2 procent i gennemsnit. På de første 6,5 kilometer holder stigningsprocenten sig på 6,6 procent, inden de sidste 2,7 kilometer er væsentligt stejlere med sine 9,8 procent, maksimalt 15 procent.

 

Et lille plateau venter på toppen, inden den lange nedkørsel herfra munder ud i et kort dalstykke, før det går opad igen i 4,5 kilometer over Colle di Berberino, som i gennemsnit stiger med 6,2 procent.

 

Læs også
Pogacar kommenterer på næste sæson – vil måske gå efter Grand Tour-double igen

 

Uden mellemspil går det fra den snoede nedkørsel igen op ad Valpiana, som med sine 10,4 kilometer er rutens næstlængste stigning, og som holder sig på et gennemsnit på 6,1 procent.

 

Nedkørslen herfra er over ti kilometer lang og hurtig med relativt få sving undervejs. Herefter, med en 135 kilometer til mål, kommer så løbets længste flade sektion, som i 40 kilometer køres på overvejende flade veje, dog inklusive en bakke på halvanden kilometer.

 

Med en 95 kilometer til mål begynder så opkørslen mod Madonna del Ghisallo, som er opdelt i to sektioner med et plateau halvvejs. Først går det op til Sella di Osigo (5,0 kilometer à 5,7 procent), inden de følgende tre kilometer går let nedad. De næste fem kilometer stiger med en 3 procent, inden en passage på 10 procent medvirker til, at de sidste 2,6 kilometer hen over toppen i gennemsnit stiger med 5,5 procent.

 

På toppen vil kirkeklokkerne ringe ind til løbets sidste 80 kilometer. Efter en nedkørsel afbrudt af et plateau nås et fladt segment på 15 kilometer langs Como-søen, og som fører hen til foden af løbets længste stigning, Colma di Sormano, som også er løbets næstsidste.

Annonce

 

Selve stigningen er i alt 12,9 kilometer lang, men et plateau trækker den gennemsnitlige stigningsprocent ned på 6,4 procent. I de første ti kilometer ligger gennemsnittet dog på 6,9 procent, inden de sidste godt halvanden kilometer er oppe på 9,1 procent.

 

Nedkørslen herfra er en snoet sag på over ti kilometer, inden der 30 kilometer fra mål venter en bølget sektion, hvor det går op og ned på en håndfuld små bakker i de følgende 15 kilometer. Herfra dykker vejen det sidste stykke ned til målbyen, Como, men en sidste sløjfe her fører til dagens sidste stigning.

 

Med kun otte kilometer til mål indledes stigningen op til San Fermo della Battaglia, som har en længde på 2,7 kilometer og i gennemsnit stiger med 7,2 procent. Stejleste sted på 10 procent er kun få hundrede meter før selve toppen.

 

Fem kilometer fra mål går det så ned ad bakke, inden den sidste halvanden kilometer er på flad vej. Et venstresving en 800 meter fra mål fører ind på opløbsstrækningen på Lungo Lario Trento, hvor målstregen vil ligge helt ud til byens havn i Como-søen.

 

Annonce

 

Læs også
Bardet om Pogacar: Han er så overlegen

 

 

Favoritterne

Il Lombardia er ganske vist et monument, der er opnåeligt at vinde for klatrere, men denne udgave har været genstand for en vis kritik for at være for let. På sociale medier har der floreret mange spekulationer om, at dette var alletiders chance for en Mathieu van der Poel, men med offentliggørelsen af Colma di Sormano som del af ruten gjorde løbet sig fortjent til sin status som det bjergrige af monumenterne.

 

Da toppen af denne krydses med kun lidt over 40 kilometer til mål, vil den være nøglepunktet i løbet og med stor sandsynlighed stedet, hvor en afgørende udskilning vil finde sted. Omvendt kan ryttere, der måske krydser toppen blandt de 10-15 forreste, stadig være i spil til at køre med om podieplaceringerne, hvis de skulle formå at komme tilbage i det overkommelige terræn, der er at finde mellem 40 og 10 kilometer fra mål.

 

Derfor kan også løbets sidste stigning, San Fermo della Battaglia, vise sig afgørende for fordelingen af podieplaceringer. Hvis en gruppe kommer samlet hen til denne, vil der altid sidde én, der ikke stoler på sin spurt og må i angreb, og den er da også stejl nok og ikke mindst så tæt på mål, at et angreb her kan holde resten af vejen. Så selv om det er monument for bjergryttere, vil et kraftfuldt punch også være brugbart. Endeligt er selve opløbsstrækningen flad, så i en gruppe vil spurtstyrke selvfølgeligt være en fordel, men efter 250 kilometer kan friskhed vise sig endnu vigtigere.

 

Rent taktisk er det indlysende, at UAE Team Emirates står med ansvaret for at kontrollere løbet, da Tadej Pogačar kan vinde for fjerde gang i træk og dermed tangere ham Fausto Coppis rekord for flest sejre i træk. Dét kan også noget. Det er næsten så åbenlyst, at han vil angribe på Sormano, at han ligefrem kunne finde på at gøre det endnu tidligere - et angreb til lyden af kirkeklokkerne på Madonna del Ghisallo kan også noget. Og ellers kunne man også se hold og ryttere, der alligevel ikke ville kunne følge fænomenet, selv gå ud og åbne løbet ved at komme ham i forkøbet.

Annonce

 

Senest på Sormano må løbet gå ind i sin afgørende fase, hvor der ikke er så mange taktiske overvejelser, men hvor det gælder om at følge de bedste. Der er dog en rimelig sandsynlighed for, at der kan gå taktisk nervekrig i løbet på de efterfølgende kilometer, hvor mindre grupper kan samle sig. I så stort et løb som dette køres der væddeløb om også de sekundære placeringer, så selv hvis spændingen om sejren kan være taget ud, skal der nok være seværdigt cykelløb - ganske som vi i høj grad fik det til VM.

 

Jeg skal ikke sidde og foregøgle sandheden for jer, det her skal ikke være nogen quiz eller gætteleg: Tadej Pogačar (UAE Team Emirates) er storfavorit til at vinde. Det skulle undre meget, hvis ikke han forsøger at køre alene væk senest på Sormano, men hvis nogen skulle følge ham dér eller komme tilbage på nedkørslen, ville han kunne køre fra de fleste på sidste, lille stigning og selv i et scenarie med en spurtafgørelse bliver han svær at slå for de fleste i dette felt. Hvis der dog skulle være samlet en lille gruppe omkring ham efter Sormano, kan det taktiske spil være uforudsigeligt, og så er selv ikke Pogačar uovervindelig. Det er dog unægteligt svært at få øje på, hvem der skulle kunne forhindre ham i endnu en solosejr ved at kunne følge det ventede angreb (senest) på Sormano, men i sine to første triumfer måtte han trods alt spurte sig til sejr. I så stort et løb vil det kun være i nødstilfælde, at profiler som Marc Hirschi, Pavel Sivakov eller Adam Yates kan køre egen chance, men det udelukker ikke, at de kan være i spil til podiepladser.

 

For første gang skal Tadej Pogačar køre Il Lombardia i regnbuestriberne. Foto: Sirotti

 

I et af sine sidste løb for Team Jayco AlUla vil Simon Yates være holdets oplagte kaptajn, da han ikke bare er deres bedste klatrer, men også har formen med sig efter en femteplads i Giro dell’Emilia. I topform ville han være blandt de allerbedste på en stigning som Sormano, og da han også både har punch og en glimrende spurt i sig, burde en podieplacering være mulig. Folk som Mauro Schmid og Filippo Zana kan muligvis også være inde billedet efter Sormano og vil have gode muligheder i selve finalen.

 

Læs også
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb

 

Enric Mas (Movistar Team) er en af dem, der har været tættest på at slå Tadej Pogačar i dette løb, da han i 2022 fulgte ham helt til dørs, men tabte spurtduellen. Som et af løbets bedste klatrere kan han igen være et af de bedste bud til at følge ham og kan håbe på igen at komme væk fra de øvrige favoritter. Han mangler nemlig hurtighed på stregen, men hvis han er blandt de allerforreste over Sormano, og der ikke kommer for mange op bagfra, kan endnu en podieplacering opnås. Folk som Davide Formolo og Nairo Quintana kunne måske komme langt på tidlige fremstød.

Annonce

 

Remco Evenepoel (Soudal Quick-Step) har selv erkendt, at han ikke har meget energi tilbage på dette tidspunkt af sæsonen, og det skader selvsagt hans muligheder. I topform ville han dog være feltets mest oplagte kandidat til en mand, der kunne matche Pogačar, og derfor skal han ikke afskrives til i det mindste at sidde med blandt de forreste, ganske som han også gjorde til VM. Da selve finalen også passer ham, kan en placering så højt oppe som på podiet ikke udelukkes, men i sin nuværende tilstand kan selv top 10 glippe for stjernen. Holdet har dog kompetente alternativer i Mattia Cattaneo, Mauri Vansevenant og Ilan Van Wilder, hvoraf særligt de to sidstnævnte i en eventuel spurt kunne ende så højt oppe som i top 5.

 

Maxim Van Gils (Lotto Dstny) er mere puncheur end bjergrytter og er også et mere oplagt match for løb med kortere stigninger, men han blev dog nummer 14 i Il Lombardia sidste år, hvor klatring bestemt også var nødvendigt for at begå sig. I denne sæson har han befundet sig på et klart højere niveau, så der er håb for, at han kan sidde så langt fremme på Sormano, at han om ikke andet kan komme tilbage efterfølgende. Da han har et fremragende punch og en knivskarp spurt kan en podieplads ikke udelukkes, men der er en risiko for, at han taber for meget terræn på Sormano og derfor igen misser top 10.

 

Maxim Van Gils kan krone en strålende sæson med en stor præstation i årets sidste monument. Foto: Sirotti

 

Det var ikke noget imponerende indtryk, som Tom Pidcock (INEOS Grenadiers) efterlod i det lettere Gran Piemonte, men i Giro dell’Emilia var han dog best-of-the-rest. Sormano bliver en stor mundfuld for ham, men der er nu engang tale om en mand, der har kørt masser af fornemme bjergetaper i karrieren, og som desuden er en fremragende nedkører, der ville kunne hente eventuelt tabt tid på vejen ned. Han kan ikke forvente at følge Pogačar opad, men selve finalen vil passe ham godt, og normalt er han også hurtig i en spurt, hvorfor en podieplads kan være opnåelig her, men det kræver en stor præstation på Sormano. Thymen Arensman man muligvis også sidde langt fremme på Sormano, mens Brandon Smith Rivera kan håbe på at komme tilbage efterfølgende.

 

I topform burde Matteo Jorgenson (Team Visma | Lease a Bike) have fået større resultatmæssigt udbytte af både VM og Giro dell’Emilia, og derfor kan man måske spekulere i, at en lang sæson med både brostensklassikere og Tour de France har sat sig i amerikanerens lange ben. Under normale omstændigheder burde han dog være holdets bedste bud på at kunne sidde med over Sormano i det sjove selskab, og da han også er en dygtig klassikerrytter, vil podiet være muligt, hvis ellers formen er der. Svigter kræfterne, er der dog masser af klatrestyrke på holdet, der også tæller Tiesj Benoot Wilco Kelderman Bart Lemmen og Attila Valter, der alle også kunne have muligheder, men nok i nævnte rækkefølge med Benoot som stærkeste alternativ og nedefter.

Annonce

 

Red Bull-BORA-hansgrohe har ganske vist sendt kaptajnen Primož Roglič i vinterhi, men de klatrestærke profiler står nærmest i kø for at kunne køre egen chance her. Af dem fremstår Florian Lipowitz nok som marginalt bedste bud, selv om han brændte nallerne på at køre alene efter Pogačar i Giro dell’Emilia, men præstationen var såmænd imponerende nok. Han har i hvert fald niveau til at kunne være blandt de forreste over Sormano og vil ikke være uden evner i selve finalen, hvorfor top 5 er opnåeligt, ligesom det potentielt kan være for Jai Hindley i et hårdt udskilningsløb. Langt hurtigere er både Roger Adrià og Aleksandr Vlasov , men førstnævnte får selv i sin strålende form svært ved Sormano, mens sidstnævntes form er anderledes tvivlsom. Heller ikke de kan afskrives til top 5, og med et overtag i finalen kan en fra holdet også nå podiet.

 

Med et topresultat her vil Florian Lipowitz fortsætte sin flotte udvikling. Foto: Sirotti

 

I Vuelta a España genfandt David Gaudu (Groupama-FDJ) de bjergben, der også kan bringe ham langt her, hvis han da ellers har bevaret noget af den samme form. Det havde han i Luxembourg Rundt, men han udgik af Giro dell’Emilia, og Tre Valli Varesine blev afblæst, så nu er han igen i ukendt form. Helt udkørt bør han dog ikke være, og i Vuelta-form ville han kunne følge de (næst)bedste på Sormano, så med sin glimrende spurt kan top 5 være opnåeligt. Skulle der opstå samling, kan også Romain Grégoire, Valentin Madouas og måske Rudy Molard køre finale her.

 

Læs også
48-årig vinder sæsonens første sejr - 25 år efter den første i karrieren

 

På et ellers stærkt Israel-Premier Tech har Michael Woods med en flot efterårskampagne kørt sig i stilling som den mest oplagte kaptajn i et løb som dette, der også passer hans kvaliteter. Han kan ganske vist ikke forvente at selv være toneangivende på Sormano, men han bør kunne sidde så godt med, at han kan booke billet til finalen. I denne vil hans punch og glimrende spurt kunne indbringe ham en top 5-placering, medmindre han altså taber for meget tid på Sormano. Af holdets øvrige ryttere er Jakob Fuglsang  den pålidelige, men desværre spurtsvage, mens upålidelige Stephen Williams på en af sine (for) sjældne gode dage kan være et lige så stærkt kort som Woods.

 

Hos Lidl-Trek må det være Giulio Ciccone , der er holdets bedste bud, efter han viste lovende livstegn i Gran Piemonte og også bør være holdets bedste bjergrytter. Han har ofte kunnet følge de allerbedste på stigninger af Sormanos kaliber, og selve finalen vil også passe ham, da han både har et skarpt punch til sidste stigning og en god spurt. Da hans form dog stadig er en anelse tvivlsom, er han også i risiko for at være for langt efter de forreste over Sormano, og derfor er top 10 mere sandsynligt end top 5. Selv i denne jubelsæson for Toms Skujiņš bør han få svært ved at følge de bedste på Sormano, men det kan ikke udelukkes, at han igen henter et topresultat i et af sæsonens store løb. Både Andrea Bagioli og Bauke Mollema , der vandt tilbage i 2019, har tidligere imponeret stort i dette løb, men skal ramme dagen for at køre med om topplaceringerne her.

Annonce

 

På papiret møder Bahrain-Victorious op med et hold, der besidder stor bredde, idet flere af deres ryttere har kvaliteterne til at kunne gøre sig gældende. Sikreste kort ligner den garvede Pello Bilbao, der efter en sløj periode pludseligt imponerede med en andenplads i det hårde GP Montréal, men som herefter styrtede ud ad VM. Som dygtig klatrer og ikke mindst nedkører vil der være sandsynlighed for, at han kan komme frem til finalen blandt de forreste, og her kan hans fart på stregen række så langt som til top 5, hvis han altså er kommet sig over sit styrt. Antonio Tiberis tilstand er mere tvivlsom, efter han har døjet med et maveonde i ugen op til løbet, mens ellers formstærke Edoardo Zambanini trods alt må forventes at være overmatchet i så stærkt et felt som dette.

 

Det var på ingen måder lovende, at Romain Bardet (Team dsm-firmenich PostNL) kun blev nummer 104 i Gran Piemonte og vel at mærke uden at have bidraget til holdets offensiv med Kevin Vermaerke. Vi skal dog ikke længere tilbage end til VM sidst i september for at finde en anderledes lovende tiendeplads, og under normale omstændigheder ville han da også være holdets bedste kort. Præstationer som andenpladsen i årets Liège-Bastogne-Liège vidner om, at han stadig har højt topniveau, og rammer han dét her, kan han også klatre sig til at være i spil til top 5. Vermaerke fremstår som det bedste alternativ, men Warren Barguil kan ikke afskrives helt.

 

Det lille Team Polti Kometa har fundet sig en juvel i 22-årige Davide Piganzoli, der slog en perlerække af WorldTour-profiler ved at blive nummer tre i så krævende et løb som Giro dell’Emilia. Da han også er en dygtig bjergrytter, der sluttede på 13. pladsen i årets Giro d’Italia, kan han i sin nuværende form muligvis sidde med blandt de forreste på Sormano, og han er tilmed rimeligt hurtig i en spurt. Alligevel må top 10 siges at være godkendt for talentet og hans lille hold, men top 5 er da ikke umuligt. Piganzoli er den åbenlyse kaptajn, men Paul Double og Matteo Fabbro er nu også dygtige opad.

 

Neilson Powless (EF Education-EasyPost) må siges at have ramt efterårsformen, efter han vandt Gran Piemonte med et Pogačarsk soloudbrud på over 40 kilometer, men også kørte finale i Coppa Bernocchi, hvor han blev nummer fire. Selv i denne form kan han ikke forvente at være blandt de allerforreste over Sormano, men han kan være så tilpas tæt på, at han vil kunne komme tilbage efterfølgende. I så fald har han styrke og tilpas med hurtighed til, at top 5 kan være inden for rækkevidde, men i et felt med så dygtige klatrere er top 10 nok mere sandsynligt. Måske Mikkel Frølich Honoré eller Georg Steinhauser også kunne hævde sig her.

 

OPDATERINGER: Arrangørerne har været tvunget til en ruteændring grundet jordskred og oversvømmelser, som dog ikke bør betyde store ændringer i det sportslige perspektiv. Dagens anden stigning, Passo di Ganda, udgår og erstattes af Selvino. Denne er 11,1 kilometer og stiger i gennemsnit med 5,6 procent, hvorfor den altså er længere, men mindre stejl. Med sin top med næsten 200 kilometer fra mål bør det dog ikke ændre tilgangen til løbet. Selve finalen må undvære et opløb tæt ved Como-søen, som er i risiko for at gå over sine bredder, men afstanden mellem sidste stigning og målstregen er uændret, men dog med et ekstra sving 250 meter fra mål.

På den endelige startliste mangler tre af de ryttere, jeg ellers havde tildelt stjerner og fremhævet foroven: Maxim Van Gils, Tom Pidcock og Pello Bilbao. Van Gils har desværre været syg, men holdet har dog kompetente erstatninger, ikke mindst Lennert Van Eetvelt. På denne type stigninger kan han på sine bedste dage være blandt de bedste, og da han selv er hurtig, vil top 5 kunne opnås, men han glider dog længere ned i favoritrangeringen end Van Gils. Andreas Kron imponerede i løbet her sidste år, men gør comeback efter at have misset VM, så hans form er tvivlsom.

Annonce

 

På mere dramatisk vis er Pidcock uventet fravalgt med kort varsel af årsager, der må ligge ud over hans sportslige formåen, men holdets syv udvalgte har så beskedne chancer, at ingen af dem får tildelt en stjerne herfra. Med svækkelsen af INEOS Grenadiers bliver Uno-X Mobility og Tobias Halland Johannessen forfremmet til den sidste stjerne i favoritvurderingen. Deres norske profil har kvaliteter, der passer godt til dette løb, hvorfor top 10 eller endda top 5 kan være muligt.

Afbuddet fra Bilbao og fortsatte meldinger om maveonde hos Antonio Tiberi (og Damiano Caruso) svækker chancerne til Bahrain-Victorious, men siden Tiberi trods alt stadig skal køre, må de altså håbe på bedring. Derfor forbliver han og holdet i favoritvurderingen, og det kan tilføjes, at Matej Mohorič kan blive spændende at følge.

 

På andre hold kan vi se gode præstationer fra tilføjelser som Eddie Dunbar (Team Jayco AlUla), der erstatter Mauro Schmid, mens EF Education-EasyPost forstærkes af Ben Healy og Archie Ryan. Førstnævnte er dog så spurtsvag og sidstnævnte så uerfaren, at Powless fortsat fremstår som holdets sikreste bud på en topplacering.

Feltet.dks vinderbud

Feltet.dks bud på løbets/etapens vinder.
De to største rivaler til den store favorit og begge meget sandsynlige vindere.
Tre ryttere, der alle må tilskrives en betydelig chance for at vinde, og som minimum bør være i spil til en top 3-placering.
Fire ryttere, for hvem vinderchancen er reel, men begrænset. For en sejr skal meget flaske sig, men en top 5-placering er til gengæld sandsynlig.
Fem ryttere, for hvem en sejr må betragtes som usandsynlig, men som er gode bud på en top 10-placering.
Tadej Pogačar
Simon Yates, Enric Mas
Remco Evenepoel, Matteo Jorgenson, Florian Lipowitz
David Gaudu, Michael Woods, Lennert Van Eetvelt, Giulio Ciccone
Romain Bardet, Davide Piganzoli, Neilson Powless, Antonio Tiberi, Tobias Halland Johannessen
INFO
Optakter
Nyheder
Il Lombardia
Nyheder Profil Resultater
Giro di Lombardia
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Tirsdag den 12. november 2024

Landevej
Transferlisten 2024-2025 - ProTeams
Landevej
Team Novo Nordisk har 2025-holdet på plads
Cross
Formstærk hollænder mener, at styrkeforholdet er blevet tættere
Landevej
Britisk mester tilbage på cyklen efter grimt styrt
Landevej
Visma-sportsdirektør sammenligner stortalent med Vingegaard
Udstyr og test
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Landevej
Bardet om Pogacar: Han er så overlegen
Landevej
Red Bull-holdet har klar målsætning for 2025
Landevej
Kyllingen vurderer Pogacars chance for at slå Cavendishs rekord
Landevej
48-årig vinder sæsonens første sejr - 25 år efter den første i karrieren
Landevej
Philipsen om Van der Poel: Det ville være respektløst
Landevej
Nyt UCI-løb etableres i 2025
Landevej
Legendes søn afslører: Har fået UAE-aftale
Landevej
Afstemning: Hvad er Årets Overraskelse 2024?
Landevej
Transferlisten 2024-2025 - Dansk

Mandag den 11. november 2024

Landevej
Cavendish lokker landsmand til presset Astana
Landevej
Dansk talent vender hjem: Skal genfinde momentum
Landevej
Vingegaard kan vinde Touren, mener træner
Landevej
Med store kræfter i ryggen skal nyt juniorhold udvikle fremtidens stjerner
Landevej
Verdens bedste sprinter? - tidligere superstjerne er ikke i tvivl
Cross
Jo hårdere, jo bedre for Alvarado
Cross
Overrasket sejrherre havde ikke forventet solonummer
Cross
Flot Sweeck-sejr i spændende mudderkamp
Cross
Suveræn hollænder tager revanche fra weekenden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewEfter en lærerig sæson sigter BHS-PL Beton Bornholm mod store mål i 2025
Landevej
Ny bog: Cykelsportens historie
Landevej
Dansk talent skifter til Aalborg
Landevej
Kåring: Her er Årets Øjeblik 2024
Landevej
Italiensk hold forlænger med stærk rytter
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewUno-X-dansker skifter hold: Det virker som et sted, jeg kan udvikle mig
Landevej
Officielt: Landbo skifter til Give
Landevej
Israel forlænger med tysker
Landevej
Alternativ Giro-start og mulig økonomisk krise
Landevej
Rangering: De 20 mest spændende transfers

Søndag den 10. november 2024

Cross
Bitter stjerne: Skulle aldrig være sket
Cross
DM-treer leverer flot præstation i Holland
Cross
Ærlig stjerne: Det skal jeg være meget mere kritisk over for
Cross
Lidl-Trek-komet udnyttede stjernes fejl: Det var momentet
Landevej
Video i artiklenRørt Cavendish sætter ord på sin sidste sejr nogensinde
Landevej
Video i artiklenCavendish fik sejren i sit sidste løb
Landevej
Belgisk mester har målsætningen klar til 2025
Bane
Mørkøv og Aagaard vinder 3-dagsløbet
Cross
Video i artiklenBelgisk europamester tager endnu en overlegen sejr
Landevej
Afstemning: Hvad er Årets Øjeblik 2024?
Cross
Video i artiklenFormstærke Brand vinder igen - kæmpe comeback udebliver
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansker klar til ny udfordring: Jeg vil være med i toppen af dansk cykelsport
Landevej
Italiener havde en skidt afsked med Astana-holdet, som han forlader efter fire år
Landevej
Hvor ligger Tobias Lund i sprinterhierarkiet? Danskeren forsøger at give et svar
Landevej
Norsgaard vurderer egen sæson

Lørdag den 09. november 2024

Landevej
Video i artiklenPrice reflekterer over DM-kaos: Det er så latterligt
Landevej
Froome deler overvejelser om fremtiden
Landevej
Etapeløb i fare efter naturkatastrofe
Landevej
Mørkøv og Mads P. danner par i afskedsløb
Landevej
Transferlisten 2024-2025 - WorldTour
Landevej
Vingegaard lokkes af arrangører, skriver medie
Cross
18-årige Miel Dekien er død efter trafikulykke
Landevej
Danske stjerner kan byde sprinter velkommen
Landevej
Veteran går i Valgrens fodspor
Cross
Spanier skinnede i favoritternes fravær
Cross
Favoritterne udeblev - Danskere misser top-10 i overlegen sejr
Landevej
Michael Valgren har fremtiden på plads
Landevej
Cavendish stopper karrieren
Landevej
Mark Cavendish forklarer, hvorfor han stopper karrieren nu
Landevej
Cort drømmer om Vingegaard til VM 2025
Bane
Mørkøv og Aagaard fortsat i front af 3-dagesløbet
Landevej
Pogacar om hård træning: Ikke mange vil køre med mig
Landevej
Oversigt: Disse stjerner mangler officielt fortsat kontrakt

Fredag den 08. november 2024

Landevej
Følg Feltet.dk på de sociale medier
Landevej
Få adgang til et annoncefrit Feltet.dk
Landevej
Pogacar indrømmer: Jeg var efterhånden lidt skeløjet
Landevej
Lefevere forklarer udspekuleret plan med ansættelse af Zigart
Landevej
Visma siger farvel til rytter med ”bemærkelsesværdig vækst”
Landevej
Verdensstjerners træner bliver ny cheftræner på Uno-X
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interview18-årig ser frem til at køre for ”Danmarks bedste talentfabrik”
Landevej
ColoQuick forstærker: Mads er indbegrebet af talent
Landevej
UAE forlænger med lokal rytter
Landevej
Stjerne: Jeg overraskede mange mennesker i år
Landevej
Remco svarer på Flandern Rundt-spekulation
Udstyr og test
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
VIS FLERE

Annonce