Dette \u00e5rs udgave af BEMER Cyclassics byder, ligesom sidste \u00e5r, p\u00e5 tre passager af Waseberg, men p\u00e5 en lidt kortere distance end tidligere. De 198,5 er faktisk det laveste antal kilometer siden 1997 og alts\u00e5 ogs\u00e5 f\u00f8rste gang under 200 kilometer efter en l\u00e6ngere periode, hvor 245-250 kilometer var standarden.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Efter starten inde i Hamborg by føres rytterne på en sløjfe nord for storbyen, hvor terrænet må siges at være fladt og reelt set blottet for terrænmæssige udfordringer. Det er derfor først efter 125 kilometer, når rytterne igen bevæger sig ind i Hamborgs gader og stræder, at rytterne skal over egentlige bakker/stigninger.
Disse kommer reelt i par, idet Kösterberg altid følges af den mere kendte, og stejlere, Waseberg, som over 800 meter i gennemsnit stiger med 8 procent og når op på 15 procent på sit stejleste sted. Først passage er med små 65 kilometer til mål.
Herefter skal målstregen passeres for første gang, inden ruten igen, med en 30 kilometer til mål, vender tilbage til den lille sløjfe omkring Kösterberg og Waseberg, der begge hæver sig over Elben. I finalen skal denne sløjfe køres to gange umiddelbart efter hinanden, sådan at anden og tredje passage af Waseberg er med kun otte kilometers mellemrum.
Fra sidste passage af Waseberg er der godt 15 kilometer ind til målstregen. Disse vil fortrinsvist blive kørt på samme, lige vej, der er let faldende, inden den sidste kilometer stiger en anelse.
Favoritterne
Selv om vi nu, højst usædvanligt, er oppe på to udgaver i træk, der ikke er vundet i en regulær spurt i en større gruppe, så lægger arrangørerne selv op til, at det i år vil være sprinternes tur til at komme til fadet. Distancen er for første gang siden 1997 på under 200 kilometer, så sprinterne vil have friskere ben til Waseberg, som altså igen i år skal passeres tre gange. Fra toppen af sidste passage og til målstregen vil indløbet dog være mindre teknisk end sidste år, hvilket ganske rigtigt skader udbryderes chance for at kunne holde et jagtende felt bag sig.
Nu er der altid et imponerende sprinterfelt med i noget så sjældent som endagsklassiker, der kan vindes i en massespurt, og det er så sandelig også tilfældet i år. Mens dette løb er sprintervenligt, er den sideløbende Vuelta a España decideret sprinterfjendtlig, så der er ikke mange af sportens hurtigste, der har prioriteret de tre uger i Spanien. Derfor råder mange hold over en sprinter til dette løb, så mange hold vil være interesserede i at holde samling til en spurt.
Omvendt er der også ryttere - og hele hold som UAE Team Emirates - der får mere ud ad at komme i hvert fald størstedelen af sprinterne i forkøbet, og de skal selvfølgelig nok gøre forsøget. 15 kilometer er nu engang ikke alverden, så hvis en mindre gruppe slipper væk på Waseberg og vel at mærke straks finder ind i et frugtbart samarbejde, kan man også finde en vinder herfra. Det var sådan, løbet blev afgjort i 2022, og det var også tæt på, at et fremstød i 2023 holdt hele vejen, men så tog Mads Pedersen altså affære. Historikken og det simplere indløb gør dog en spurt i et reduceret felt til det mest sandsynlige udfald.
Et løb som dette er tæt på skræddersyet til Jasper Philipsen (Alpecin-Deceuninck), der bliver svær at ryste af opad, og som jo er hurtig nok til at vinde massespurter imod et helt sprinterfelt. Hans bedste resultat i løbet har været en sjetteplads i 2022, hvor han vandt feltets spurt, men i år bør udbrydere altså have sværere vilkår. Derfor kan det meget vel blive til triumf for supersprinteren, der har en frisk sejr i det stærke sprinterfelt i Renewi Tour, men som også to gange blev slået klart af Jonathan Milan. Philipsen har dog bedre chancer for at klare en udskilning end sin nye rival, og i sejren i Renewi Tour var han klart hurtigere end Milan.
Han skulle lige i gang, men Jasper Philipsen vandt tre etaper i årets Tour de France. Foto: Sirotti
Lad det være sagt med det samme: Jonathan Milan (Lidl-Trek) ser ud til at have sat sig på tronen som feltets nye sprinterkonge. Hans topfart er ganske enkelt frygtindgydende, og han er i øvrigt også stærk i positionskampen, så i enhver massespurt er han vinderkandidat. Dette løb er bare ikke en garanteret massespurt, og selv om han ikke bliver sat på enhver bakke, så er der bestemt grænser for hans holdbarhed. Derfor er det altså ikke sikkert, at han klarer en udskilning på Waseberg med kræfterne i behold, men det er klart, at hvis han når frem til en spurt, så kan han vinde den. Holdet har også udtaget fuld leadout til deres sprinterstjerne.
Der var masser af fart i stængerne, da Christophe Laporte (Team Visma | Lease a Bike) for nylig blev nummer to i en regulær massespurt i Renewi Tour, og i samme løb viste han også styrken til at blive nummer ni på kongeetapen. Derfor vil han med stor sandsynlighed være med helt fremme på bakkerne, måske endda i angreb, og vil altså selv i et stort felt have gode muligheder i en spurt. Hans chancer øges dog af fraværet af de egentlige sprintere, hvor han i en mindre gruppe kan køre på podiet, måske endda øverst oppe. Skulle feltet være stort, skal han muligvis køre spurten for Olav Kooij (beskrevet nedenfor).
Selv om han også er lynhurtig, ligger det i DNA’et hos Arnaud De Lie (Lotto Dstny) at angribe, og han er en af de mest sandsynlige til at forsøge sig på Waseberg. Det er nemlig ikke til at komme udenom, at han næppe vinder en massespurt imod et samlet sprinterfelt, men skulle han komme af med de hurtigste, kan han ende med at vinde. Let bliver det dog ikke at komme væk, men i en reduceret massespurt er top 5 stadig muligt.
Sidste års 2’er, Danny van Poppel kan meget vel igen vise sig som bedste kort for hjemmebaneholdet Red Bull-BORA-hansgrohe, da han som holdbar sprinter med stor sandsynlighed kan køre om sejren. Mere usikker er holdbarheden nemlig hos Jordi Meeus, der risikerer at falde fra i en hårdt kørt finale, men som dog utvivlsomt er deres hurtigste mand. Den dygtige leadout-rytter van Poppel har dog andre muligheder for at komme frem til finalen, og her er top 5 eller endda top 3 muligt. Det samme vil gælde i en massespurt med Meeus. Den tidligere vinder, Marco Haller, er også et kort til at dække angreb.
Selv om han styrtede ud ad Renewi Tour for halvanden uge siden, er Olav Kooij (Team Visma | Lease a Bike) at finde på startlisten til dette løb, der da også på papiret passer ham fremragende. Styrtet i Renewi Tour var trods alt ikke mere alvorligt, end at han var tæt på at fortsætte i løbet, så man må formode, at han er i nogenlunde fysisk forfatning. Er han ligefrem på toppen, er han tilmed vinderkandidat, da han ville have gode chancer for at klare en udskilning og vil være en af de hurtigste selv i dette sprinterfelt. Med den lidt usikre form i mente må top 3 og ikke sejr være bedst mulige resultat, men holdet kan også vælge at satse på Christophe Laporte (beskrevet ovenfor).
Tim Merlier (Soudal Quick-Step) udgik af Renewi Tour for halvanden uge siden efter et selvforskyldt styrt i høj hastighed, men mere kvæstet var han ikke, end at han gennemførte enkeltstarten dagen efter. Nu er han så meldt klar til start her, men det er dog som delt kaptajn med Luke Lamperti, hvilket godt kunne tyde på en vis tvivl om Merliers formåen. Løbet er i forvejen til den hårde side for den belgiske supersprinter, men skulle han slæbe sig med frem til spurt, kan han ligefrem vinde den på sin forrygende fart. Hvis det i stedet er den mere holdbare Lamperti, der skal køre spurten, må top 10 være acceptabelt, men top 5 er muligt i en mindre gruppe.
En af verdens hurtigste sprintere, Tim Merlier, vil få sin sag for på bakkerne. Foto: Szymon Gruchalski
I Tour de France brød Biniam Girmay (Intermarché-Wanty) igennem som en ny superstjerne, men hans indsats i comebackløbet Renewi Tour for en uge siden må siges at være mere anonym. Mere rusten så han dog ikke ud, end at han muligvis alligevel har form til at begå sig i dette løb, der jo egentligt passer ham nærmest perfekt. En Girmay i topform ryger i hvert fald ikke af på disse bakker, og i Touren var han jo hurtig nok til at vinde massespurter på flad vej. Baseret på formen må top 10 være godkendt, men skulle han pludseligt være ovenpå, er han podiekandidat.
22-årige Paul Penhoët (Groupama-FDJ) har endnu ikke store nok resultater til ikke at være et mindre sprinternavn i dette stærke felt, men for bare en uge siden matchede han flere af konkurrenterne i Renewi Tour. Her spurtede han sig nemlig ikke blot i top 5 i to massespurter, men blev også en flot nummer 10 på kongeetapen, så han bør være blandt de mest holdbare af sprinterne. På fart alene vil top 10 være godkendt, men i en mindre gruppe, som han altså godt kunne sidde med i, er top 5 inden for rækkevidde. Løbet vil også passe til Lewis Askey og den 20-årige Thibaud Gruel.
Helt tilbage i 2012 vandt en kun 20-årig Arnaud Démare (Arkéa-B&B Hotels) dette løb og har siden fået to andenpladser og senest en fjerdeplads sidste år. Det er altså et løb, han forstår sig på, og for to uger siden fik han endeligt åbnet sin sejrskonto for 2024. Renewi Tour viste dog, at den nu 33-årige franskmand ikke har ungdommens topfart, men skulle han klare en udskilning, kan han ikke afskrives til en top 5-placering. På papiret råder han også over et stærkt leadout, men de kan blive udfordrede af Waseberg.
Axel Zingle (Cofidis) viste fin form i Renewi Tour med en tredjeplads i en reduceret massespurt samt en ottendeplads på kongeetapen. Dermed har han også hurtighed til et topresultat her, men han kører endda så godt opad, at angreb måske er den foretrukne taktik. Her ville han muligvis kunne skabe en bedre situation for sig selv, da han trods alt ikke kan forvente at slå et helt sprinterfelt på flad vej. Fra en mindre gruppe kan han køre på podiet, i et helt felt i top 10. Skulle Stanisław Aniołkowski eller Bryan Coquard komme med over, kan de også spurte sig i top 10.
Tour de France gav flere beviser på, at Marijn van den Berg (EF Education-EasyPost) ikke er i verdenseliten i regulære massespurter, men efter en udskilning vil han have gode chancer i et løb som dette. Det er netop i (små)kuperede løb, at han har hentet mange af sine bedste resultater, så han kunne burde sidde bedre med på bakkerne end mange af sprinterkollegaerne. Hvis udskilningen er tilpas stor, vil han have farten til 5, men imod et samlet sprinterfelt er top 10 ikke givet. Mikkel Frølich Honoré er et fint kort til angreb.
I 11 starter i løbet har dårligste placering til Alexander Kristoff (Uno-X Mobility) imponerende nok været en 14. plads, ligesom han også vandt her for ti år siden. Senest blev han nummer ti i 2022, men han er heller ikke helt så sikkert et kort på stigningerne, som han var engang. I sit seneste løb, Tyskland Rundt, blev han dog nummer fire på en sammenlignelig etape, så han kan altså stadig klare en bakke, og så har han også stadig farten til massespurter. Alligevel er top 10 nok mest sandsynlige udbytte, selv om top 5 ikke kan udelukkes.
Efter den fornemme sjetteplads i Bretagne Classic ligner Dorian Godon bedste kort for Decathlon AG2R La Mondiale Team, da han dermed også bør kunne klare disse stigninger, ligesom han er hurtig på stregen. Decideret sprinter kan han vel ikke kaldes, selv om han vandt to spurter i årets Schweiz Rundt, så der skal være tyndet ud i de rendyrkede sprintere, før han opnår en top 10-placering. Et meget jævnbyrdigt alternativ med lignende kvaliteter er Andrea Vendrame.
Trods masser af hurtighed må vejen frem til et topresultat til Alex Aranburu (Movistar Team) være angreb, da han også har antrittet op ad bakke, men ikke en vindende fart på flad vej. Skulle han lykkes med at slippe væk i en mindre gruppe, vil han dog pludseligt være blandt de hurtigste, og så kan ende på podiet. Skulle han spurte med i en reduceret massespurt, er top 10 også muligt. Iván García Cortina har lignende kvaliteter, men har ikke imponeret på det seneste.