Prøv vores nye app
Optakt: 9. etape af Giro d’Italia
14. maj 2023 13:24Foto: Sirotti
af Emil Axelgaard

Ben Healy bekræftede sit enorme potentiale med en suveræn solosejr, men muretapens helt store fortælling var Primoz Roglics store angreb på en kriseramt Remco Evenepoel. Belgieren får imidlertid en umiddelbar chance for at svare tilbage, når det søndag gælder en af løbets allervigtigste etaper, nemlig den 35 km lange og helt flade enkeltstart i Cesena.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

STREAM GIRO D’ITALIA UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Ruten

Sidste års tempofattige udgave var en undtagelse, men i de seneste år har det været fast kutyme, at løbet har budt på en længere enkeltstart midtvejs i løbet, ofte i en af landets vinregioner. I år vender den lange enkeltstart tilbage, men det sker i et atypisk format. Meget ofte har enkeltstarterne nemlig været både tekniske og kuperede, men sådan bliver det slet ikke i år. Denne gang er der nemlig lagt op til en sand lækkerbisken for specialisterne, der kan se frem til at køre ad lange, lige og flade veje på Po-sletten, men også flere tekniske passager undervejs, og selvom de må leve med, at distancen måske er en anelse til den korte side - hvilket dog ikke gælder for det samlede antal enkeltstartskilometer i denne meget tempotunge udgave - er der lagt op til en uhyre vigtig dag, hvor specialisterne skal slås om sejren, og hvor de alsidige klassementsryttere kan gøre enorm skade på løbets klatrere.

 

Med en distance på 35,0 km er der tale om en lidt kortere enkeltstart, end man ofte sejr det, og den fører fra Savignano sul Rubicone til målet ved Technogym Village i Cesena. Begge byer ligger på Po-sletten, og derfor er det pandekagefladt hele vejen. Fra start kører man ad en lige vej mod sydøst, inden man efter 1200 m drejer mod sydøst. Et skarpt sving efter 2,0 km leder fra San Mauro Pascoli, der nås efter 3,8 km, og hvor man snor sig mod nordøst i en lidt teknisk fase ind gennem byen. I udkanten retter vejen sig ud, mens man kører mod nordøst. Senere følger tre sving relativt hurtigt efter hinanden, idet man zigzagger sig mod skiftevis nordvest og nordøst, inden en lige vej leder mod nordvest frem til den første mellemtid, som tages efter 13,0 km.

 

Læs også
Hjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre

 

Kort efter tidstjekket når man det nordligste punkt, hvorefter det går mod skiftevis sydvest, syd og vest ad lange, lige og teknisk helt ukomplicerede veje, der er ganske let stigende, og som leder frem til den anden mellemtid, der tages efter 23,1 km. Herfra fortsætter den lige og let sigende vej frem til udkanten af Cesena, hvor der venter en teknisk fase, der leder ind mod centrum, idet man skal igennem fem sving og to rundkørsler tæt på hinanden frem mod sidste mellemtid, der tages efter 29,0 km.

 

Herfra begynder det i stedet at falde let, idet der venter endnu en teknisk fase, hvor man skal igennem hele seks sving umiddelbart efter hinanden, men herefter rammer man en helt lige og let faldende vej, der leder mod nord ud af byen frem til et sidste sving med 1,9 km igen, hvorefter en lige og 7 m bred vej leder frem til mål. Over de sidste 3 km er det først fladt, inden de sidste kilometer falder med 0,6% i snit.

 

Etapen byder på i alt 56 højdemeter.

Annonce

 

Cesena har to gange tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb, begge gange i dette løb. Det var senest i 2008, hvor Alessandro Bertolini slog Pablo Lastras og Fortunato Baliani i et opgør fra et udbrud, og derudover var det i 2004, hvor Emanuele Sella kørte alene hjem til en solosejr med 30 sekunder ned til en forfølgergruppe, der var anført af Cristian Moreni, Steve Zampieri og Bo Hamburger.

 

 

 

 

 

 

Læs også
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie

 

STREAM GIRO D’ITALIA UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Vejret

Sidste års Giro var knastør, men årets Giro er drivvåd. Der venter nemlig en trist regnvejrsdag. Det vil sile ned hele formiddagen, men under etapen vil nedbørsrisikoen ganske langsomt aftage fra 90% til de første startende og 70-75% for de sidst startende. Temperaturen vil ligge på 15-16 grader, og der vil være en let til jævn og ret konstant vind (15-17 km/t) fra nordvest. Efter et kort sidemedvindsstykke i starten giver det stort set uafbrudt sidemodvind, indtil man får sidemedvind over de sidste 1,9 km.

 

Analyse af 8. etape

Her kan du læse min analyse af, hvordan Giroens muretape måske gav løbet en ny hovedfortælling.

 

Favoritterne

Inden dagens etape kunne man have frygtet, at det ville blive grebet defensivt an. Det gjorde det heldigvis ikke, men man kunne sagtens forstå, hvis alle var gået ind til dagens etape med en passiv indstilling. Selvom vi blev vidner til et herligt drama, var forskellene mellem de bedste nemlig ganske små i lyset af det, der er på spil søndag.

Annonce

 

Her gælder det nemlig en af løbets absolut vigtigste etaper og et af de vigtigste stykker lokkemad, som løbsdirektør Mauro Vegni lagde ud, da han skulle have Remco Evenepoel til start. Hvis der er én dag, hvor den lille belgier har regnet med at skulle vinde løbet, er det på denne søndag, hvor man næsten skulle tro, at han havde fået carte blanche til selv at planlægge ruten. Når årets løb er blevet betegnet som en af de mest tempovenlige i mange, mange år, skyldes det naturligvis 1. og 9. etape i forening, men også 9. etape i sig selv er noget, en temposvag klatrer har kunnet få mareridt over.

 

Det kan enhver klatrer nemlig bare ved at høre Cesena blive omtalt. Man kunne fint bruge området til at producere vaterpas og billardborde, for det er bare fladt, fladt, fladt. Over 35 km finder man kun godt 50 højdemeter, og det er naturligvis så lidt, at det næppe registreres. Nej, området har alle dage været wattmonstrenes paradis, og derfor har Evenepoel næppe protesteret, da Vegni besluttede, at årets anden enkeltstart skulle afvikles netop der, selvom man ikke skal mange stenkast væk for at finde endog meget kuperet terræn.

 

Etapen kan på mange måder sammenlignes med enkeltstarten i sidste års Vuelta. Den var nemlig lige så flad og havde en næsten tilsvarende distance. I det lys bliver etapens betydning helt tydelig. Den dag slog Evenepoel nemlig Roglic med intet mindre end 48 sekunder, og hans tidsgevinster til andre ryttere i dette løb var endnu større. Pavel Sivakov smed 1.27, Tao Geoghegan Hart tabte 1.46, Michael Hepburn blev slået med 1.53, Joao Almeida blev klædt af med et tab på 2.13, Rohan Dennis tabte intet mindre end 2.21, og Jay Vine noteredes for et nederlag på 2.26. Betydningen af etapen bliver også tydelig af de store forskelle, vi så på 1. etape, der også var stort set flad og endda kun var cirka halv så lang som denne. Læg dertil, at det bliver en næsten konstant modvindsenkeltstart, og det står klart, at specialisterne endda kan gøre endnu større forskelle, end de ville kunne i medvind.

 

Netop fordi vi det er den anden tonserenkeltstart i løbet, har vi jo fået en ret god ide om hierarkiet. Alligevel er der fire forhold, der gør det umuligt bare at kopiere konklusionerne. For det første er etapen som sagt næsten dobbelt så langt. For det andet er der trods alt ingen bakke til sidst, og selvom vi kan udmåle forskellene på stykket frem til sidste lørdags bakke, betød dens tilstedeværelse trods alt, at rytterne kan have disponeret forskelligt. For det tredje er vi en uge inde i løbet, og dermed bliver holdbarhed og friskhed på helt anderledes vis et væsentligt tema. Og endelig er ruten ikke helt sammenlignelig med hverken 1. etape eller Vuelta-enkeltstarten, der begge var nærmest renset for tekniske udfordringer. Det er denne ikke, for selvom den i lange perioder består af lange, lige veje, er der et par ganske tekniske segmenter, ikke mindst turen ind gennem Cesena. Det er en ganske markant forskel i forhold til Vueltaen.

 

Desværre betyder de tekniske elementer, at vi skal have risikovillighed ind som en faktor. I dag udeblev den varslede regn, men sådan går det næppe i morgen. Det er ret sikkert, at det kommer til at sile ned i løbet af natten og formiddagen, og de første bør også starte i silende regn. Derefter kommer imidlertid en gradvis opklaring, men det er først ved 19-tiden, at det med sikkerhed er tørt. Det er uklart, hvornår det vil stoppe med at regne, men meget taler for, at alle vil køre i en eller anden form for nedbør.

Annonce

 

Læs også
Dansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden

 

Det gør dog ikke nødvendigvis nogen stor forskel. Vejene bør være plaskvåde for alle, og dermed skal der tages chancer i de tekniske zoner. De sidst startende kan have en lille fordel af ikke at skulle køre i decideret regnvejr, men vanskeligheden udgøres primært af de våde veje. Derfor vil risikovillighed blive en parameter, og jeg forventer, at alle vil have nogenlunde ensartede forhold - tørvejr eller ej. Vinden vil også være ganske konstant, og dermed bliver det nok en relativt fair, men våd konkurrence.

 

Naturligvis er det svært at komme uden om, at Remco Evenepoel er storfavorit, og det havde han været, uanset om Filippo Ganna havde været til start eller ej. Dertil var hans magtdemonstration på 1. etape alt, alt, alt for stor, og med Ganna ude af løbet er han sammen med Stefan Küng den på papiret største specialist på fladbaneenkeltstarter. Det er dog også klart, at dagens lille nedtur har kastet lidt grus i maskineriet. I analysen filosoferer jeg over, hvad forklaringen er, og der er som bekendt to gode muligheder, nemlig onsdagens styrt og en allerede aftagende friskhed. I analysen når jeg frem til, at det er svært at tro, at styrtene ikke spiller en eller anden rolle, men uanset hvad der er forklaringen, må man vel forvente, at han ikke er helt så suveræn denne gang. Hvis det alene handler om holdbarhed, bør han være så meget i sin egen liga, at han stadig vinder komfortabelt, men skulle han vitterligt være slemt forslået, kan han måske underpræstere så voldsomt, at han bliver slået.

 

Det tror jeg dog ikke. Der var trods alt ikke tale om noget kollaps i dag, og som vi så sidste lørdag, spiller Evenepoel på denne slags enkeltstart i Champions League, mens rivalerne vel snarere hører til 2. division - i hvert fald i en relativ betragtning, for tempofeltet er skræmmende stærkt. Angiveligt kørte Ganna sine højeste watttal over 20 minutter nogensinde, og det fortæller lidt om, hvor uhyggelig Evenepoel var. Han er endda bedre over lange distancer, og hans ekstreme aerodynamik giver ham en endnu større fordel i mod- end i medvind.

 

Til gengæld er de tekniske elementer ikke til hans fordel, men de burde ikke kunne koste ham sejren. Den største frygt er for mig, at han er så overmotiveret på en dag, der for ham betyder nærmest alt, at han ryger på rumpen i de tekniske passager. Omvendt står styrtene vel i så frisk erindring, at han bevarer roen og undlader unødige risici. For mig er det kun styrt eller en mere forslået krop end antaget, der kan forhindre Evenepoel i at vinde klart.

 

Jeg tror, at hans værste rival er Geraint Thomas . Waliseren er stadig en af verdens allerbedste på flade tonserenkeltstarter, som han viste i Tour de Suisse, hvor det kun var med det yderste af neglene, at Evenepoel slog ham på en rute, der uden de tekniske elementer og med en kortere distance kunne sammenlignes med denne. Han bekræftede også evnerne på 1. etape, hvor han var femtehurtigst på den flade del, indtil han eksploderede på bakken til sidst, hvor han vel betalte prisen for sin manglende form.

Annonce

 

Som vi så i dag, går det som ventet den helt rette vej med formen, og jeg vil vurdere, at en formstærk Thomas sammen med Küng kan slås om at være næstbedst på denne form for enkeltstart. Han plejer også at disponere bedre, end han gjorde forleden, men til gengæld kan jeg måske frygte, at han taber lidt for meget i de tekniske faser. Han er teknisk ganske glimrende, men på sine gamle dage er han af gode grunde blevet en forsigtig herre. Heldigvis afgøres løbet primært på de lige strækninger, og her bør hans power komme til sin ret.

 

Det mest opløftende ved 1. etape var næsten, at Joao Almeida bekræftede sin genfødsel som temporytter. Sidste år var han jo ellers chokerende skidt kørende i disciplinen, som det ovenfor omtalte tidstab i Vueltaen jo klart indikerer, men både i Tirreno og her har han været tilbage på sit gamle niveau. I 2021, hvor løbet bød på to flade tonserenkeltstarter som denne, viste han med en 4. og en 5. plads sine evner, og når man ser på, hvordan UAE kører enkeltstarter i år, har han måske endda noget endnu bedre materiel. I hvert fald var han tredjehurtigst af alle på den flade del i lørdags, og fraregner man Ganna, var han altså næstbedst. Han er også bedre over lange distancer, hvor hans motor kommer til sin ret, og som beskrevet i analysen er der på baggrund af dagens resultat grund til stor optimisme.

 

De tekniske dele bør heller ikke være nogen ulempe, men den helt store joker er, at han som bekendt har det meget svært i regn. På en enkeltstart bør han dog ikke komme til at fryse på samme måde, som man kan gøre det i et linjeløb, og derfor vil jeg tro, at det ikke spiller helt samme rolle, som det plejer. Kører han som i lørdags, kommer han i hvert fald langt.

 

Hvad så med Primoz Roglic ? I dag bekræftede han jo i hvert fald, at formen er fin, men det er vel også sandt, at det ikke var det uhyre, den bedste Roglic plejer at være. Mere problematisk er det dog, at han stort set udelukkende har kørt skuffende enkeltstarter siden den fine præstation i Paris-Nice sidste år. Han var i hvert fald under niveau i Dauphiné, i Tirreno og på 1. etape, hvor han bare var 9. hurtigst på den flade del, og det samme gælder vel i Vueltaen, hvor han nok blev nr. 2, men i et svagt selskab og fik sig en lussing af Evenepoel. Jeg vil tro, at hans gode restitution betyder, at tiden arbejder for ham, og han har før leveret magtdemonstrationer på grand tour-enkeltstarter på dette tidspunkt i løbet. De tekniske dele er vel heller ikke til ulempe for en eksplosiv fyr, hvis han tager de nødvendige chancer, men jeg er lidt bekymret for, at han igen underpræsterer, særligt på en rute, der med sit flade terræn nok er den type, som passer ham dårligst. Der er i hvert fald ikke meget OL over en etape, der minder mere om 1. etape, Vueltaen og Dauphiné, hvor han skuffede.

 

Læs også
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe

 

Hvad så med Stefan Küng? Som sagt er han en af de førende specialister på denne form for enkeltstart, hvad han har vist ved at slå Filippo Ganna ved et helt fladt VM. Hans VM og sejr i Algarve var også skræmmende flotte og vidner om et tårnhøjt topniveau. Regnen er næppe heller en ulempe, og han elsker tekniske ruter, hvad hans VM jo klart dokumenterede. Til gengæld har han for vane at underpræstere over længere distancer. Det gik godt til VM, hvorfor det ikke gælder hver gang, men han er ikke altid stabil, når vi taler disse distancer. Samtidig skuffede han på 1. etape, hvor han blot var 6. hurtigst på det flade stykke, og han kan måske have en lille smule ulempe af en tidligere start. Han har bekræftet, at han er i god form, for han klatrede storartet i dag, men traditionelt har klassementsrytterne en fordel, når vi er et stykke henne i en grand tour. Det har Küng også erfaret, for selvom han blev nr. 4 på den flade sidste enkeltstart i Touren i 2021, var han langt længere fra Wout van Aert, end man ville vente i restitueret tilstand. Han skuffede for meget på 1. etape til, at jeg med lidt mere træthed i benene for alvor tror, at han kan være den udfordrer til Evenepoel, VM-udgaven af ham ville være.

Annonce

 

Mest spændt er jeg næsten på Tao Geoghegan Hart. Som beskrevet i analysen bekræftede han i dag sin totale genfødsel. Nogen tempogigant har han aldrig været, men allerede i sidste års Vuelta viste han helt nye evner med en 7. plads på en fladbaneenkeltstart. Det toppede han på 1. etape, hvor han ganske vist kun var 11. hurtigst på den flade del, men havde så meget overskud, at han bragede op ad bakken i bedste tid. Jeg vil stadig tro, at 1. etape viser, at der er folk, der er bedre på en flad enkeltstart end ham, men jeg vil tro, at både vejr og tekniske dele kan være til hans fordel. Mest af alt tror jeg dog, at tiden arbejder for en mand, der bare plejer at blive bedre og bedre, og i lyset af det, han har vist indtil nu i dette løb, kunne han meget vel igen i morgen køre en ny ”sit livs enkeltstart”.

 

Jokeren er igen Jay Vine. Som beskrevet i analysen er han ikke det uhyre i dette løb, som løbets store joker kunne have været, men han er bestemt ikke dårligt kørende. Indtil nu har vi set ham blive ringere og ringere gennem etapeløb, men spørgsmålet er, om det gælder i dette løb, hvor han grundet sin knæskade kom til start med en mindre optimal forberedelse. Hans tempoevner er som bekendt en helt ny ting, men det er først i år, at han er begyndt at arbejde på dem, hvorfor hans udviklingskurve er meget, meget stejl. I lørdags var han 7. hurtigst af alle på den flade del, endda i samme tid som Küng og hele 5 sekunder hurtigere end Roglic, og det vidner om, at han bestemt kan køre denne form for enkeltstart. De tekniske elementer kan også være til hans fordel, for han kørte i hvert fald væk på nedkørslen i dagens finale sammen med teknisk stærke Damiano Caruso. Til gengæld kunne jeg også have ham mistænkt for måske at oversatse i svingene. Undgår han det, tilsiger 1. etape, at han vil køre stærkt, selvom han stadig er så ny so temporytter, at han kan både overraske og skuffe.

 

Det er herligt at se Bruno Armirail. Franskmanden var nærmest ved at falde sammen som temporytter, indtil han pludselig blev nr. 10 ved VM. Det niveauspring bekræftede han i lørdags, hvor han var 10. hurtigst af alle på den flade del, også hurtigere end Geoghegan Hart. Han klatrede ganske fremragende i dag, og det indikerer, at den franske lottokupon er i form. Han burde være bedre over en lang end over en kort distance, hvor hans motor ikke kommer fuldt ud til sin ret, men til gengæld ser vi som sagt også, at klassementsryttere har en lille overhånd lidt senere i løbet. Vi så til gengæld i Baskerlandet sidste år, at han var overraskende god på tekniske ruter, og dagens resultat bekræfter, at han i hvert fald er frisk endnu - og måske endda endnu mere formstærk end for en uge siden.

 

Jeg kan ikke helt finde ud, hvad jeg skal mene om Brandon McNulty. Også han er jo blevet genfødt som temporytter sammen med resten af UAE efter det horrible 2022, og nu synes han endda at have en fordel på materiel. Han var 4. hurtigst af alle på den flade del i lørdags, endda hurtigere end Thomas. Jeg er imidlertid ikke helt overbevist om hans form, der har været svær at vurdere, fordi han også har sparet sig. Der var ikke så meget bund i hans angreb i dag, og han kom ind langt efter de bedste. Det kan selvfølgelig hænge sammen med en defekt i finalen, hvorefter han kan være rullet til mål, men han har stadig til gode for alvor at shine. Det gjorde han dog på 1. etape, og det vidner om, at hans tempoevner med hans nuværende niveau ikke bør fornægte sig. Han er bare så svingende, at jeg sidder med en fornemmelse af, at han ikke præsterer som på 1. etape. Derudover skal vi ikke glemme, at han i Touren i 2021 styrtede på en enkeltstart, hvor han egentlig burde have sparet sig. Han er her først og fremmest som hjælper, så giver UAE ham lov til at satse på en regnvåd og til tider teknisk enkeltstart? Det kan man godt tvivle på.

 

I analysen roste jeg Andreas Leknessund til skyerne, og det gør ham endnu mere interessant på denne etape. Han ved, at trøjen er tabt, men den bør give ham vinger på samme måde, som den gjorde det i dag. Han har næppe været lige så motiveret til en enkeltstart som nu, men vi har også til gode at se ham præstere på højeste niveau, siden han blev professionel. På 1. etape var han blot 17. hurtigst på den flade del. Vi så i Touren, at hans motor var uhyre stærk i den tredje uge, hvilket skabte enorme forventninger til enkeltstarten, men her blev han ”kun” nr. 19. Omvendt viste han i Tirreno sit hidtil højeste niveau på en kort fladbaneenkeltstart, og hans motor burde over en længere distance komme mere til sin ret. Lidt regn kan heller ikke skade en mand fra Tromsø, men det ændrer ikke på, at vi stadig aldrig har set ham blande og med de bedste. Jeg vil tro, at han gør det bedre end på 1. etape, men der er langt fra en 17. til en podieplads.

Annonce

 

Thymen Arensman fortsætter med at skuffe, hvad han gjorde igen i dag. Det gjorde han i sandhed også på 1. etape, hvor han bare blev nr. 23 på den flade del. Han kører slet ikke enkeltstarter som i 2022, men faktisk er det på tidskørsler nu gået hæderligt, både i Algarve og Tirreno, når man ser på hans skuffelser i bjergene. Hans motor er altid bedre sent i et etapeløb, men i dag var der stadig langt til den bedste Arensman, og selvom han vil have fordel af en længere distance, er det stadig lidt svært at tro, at den bedste udgave af ham pludselig skulle dukke op. Derudover bør han efter i dag være henvist til en mere klar hjælperrolle, og derfor får han næppe lov at satse hele butikken.

 

Som beskrevet i analysen var Aleksandr Vlasov en af dagens store tabere, men det kommer nu ikke som noget chok. Sådan har det jo været gennem hele sæsonen, men det er heldigvis på stigningerne, han har skuffet. Hans enkeltstart var pæn i Tirreno, og på 1. etape var den decideret flot, da han var 8. hurtigst i fladlandet, inden han gik ned på stigningen. Derfor er der grund til at tro, at han vil gøre det godt igen i morgen, for dagens nedtur skyldes næppe formnedgang. Til gengæld har han det svært i regnvejr, og han er generelt så ustabil i grand tours, at man aldrig ved, om han løber ind i en af sine lidt for mange dårlige dage. Lørdagens etape viser potentialet, men det kan også gå langt værre.

 

Det var nedslående at se Bauke Mollema på 1. etape. Han kørte jo ellers så fremragende enkeltstarter i 2022, hvor han særligt i Giroen og Touren imponerede stort. Det var imidlertid milevidt fra lørdagens præstation, hvor han var nr. 35 på den flade del, og i det hele taget har han virket fra den i dette løb. Det gjorde han imidlertid også i både Touren og Giroen sidste år, og her kørte han stadig fornemme enkeltstarter, ikke mindst sidst i løbet. Netop placeringen af etapen gør også, at jeg ikke forventer samme skuffelse her, men heller ikke i Algarve kørte han helt op til sit niveau fra sidste år. Han vil helt sikkert gå efter et resultat, for han er begyndt at elske denne disciplin, men i lyset af hans meget skuffende niveau i år kan man godt frygte, at alderen har indhentet ham så meget, at vi ikke vil se samme smukke præstationer som sidste år. 1. etape giver i hvert fald ikke nogen stor optimisme.

 

Læs også
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024

 

Hvad så med Vlasovs medkaptajn? Lennard Kämna genfandt i 2022 nogle af de evner, der gjorde ham til superspecialist i ungdomsårene, og det tog han til et helt nyt niveau, da han blev nr. 2 i Tirreno. Han skuffede til gengæld fælt på 1. etape, hvor han blot var 24. hurtigst på den flade del, og vi er derfor stadig efterladt med det forhold, at han kun har kørt én rigtig god enkeltstart. Den mindede heldigvis terrænmæssigt om denne, hvorfor han godt kan præstere i fladlandet, og da han skuffede på 1. etape, talte han også efterfølgende om lidt sygdom. Man kan håbe, at en nu rask Kämna gør det bedre, hvad jeg også vil forvente, men jeg vi har stadig set for få meget gode Kämna-enkeltstarter til, at jeg for alvor forventer at se ham fremme.

 

Jeg er lidt spændt på Bob Jungels. Luxembourgeren skuffede i lørdags, hvor han blot var nr. 21 på den flade del, men det vidste vi jo godt, at han ville, når han har været så hårdt ramt af sygdom. Siden da er han blevet bedre og bedre, og i dag så han ganske stærk ud, da han førte feltet ind på muren. Han genfandt sine tempoevner sidste år, hvor han blandt andet blev nr. 5 på den helt flade rute i Schweiz, og nu er han skiftet til Bora. Ganske vist havde han godt materiel hos BMC, men i år overpræsterer Bora kun på ét område, nemlig på tempocyklen. Det kan kun være en fordel, og vejr og distance passer ham også. Så må vi se, hvor langt han formmæssigt er kommet - og hvor mange chancer, Bora giver ham lov til at tage i svingene.

Annonce

 

Et spørgsmålstegn er Pavel Sivakov. Franskmanden er bestemt ikke nogen tempogigant, hvad 1. etape også beviste. Her var han bare 19. hurtigst på den flade del, men han kan skam godt. I Vueltaen kørte han sit livs enkeltstart, da han på en fladbanerute blev nr. 5. Det var i et betydeligt svagere selskab, men han slog alligevel end del af rivalerne i dette løb. Dengang var han dog også mere formstærk, end han er nu, for vi så i dag, at han slet ikke klatrer lige så godt som sidste sommer. Jeg kunne forvente, at han gør det bedre end på 1. etape, men selv med en Vuelta-præstation kommer han ikke i top 5 i dette selskab.

 

Jeg rangerer Mattia Cattaneo her, men jeg tror ikke, at han får lov at køre igennem. Allerede inden løbet sagde Ilan Van Wilder, at han næppe ville køre igennem på denne etape, og i lyset af det dårlige vejr og Soudals trængsler i dette løb vil jeg forvente, at han bliver bedt om at spare sig. Når jeg alligevel nævner ham, skyldes det hans potentiale, hvis han mod forventning får lov. Han skuffede stort på 1. etape, hvor han blot blev nr. 16 på den flade del, men han slog trods alt stadig folk som Leknessund, Arensman, Jungels og Kämna. Hans potentiale er enormt, som vi så i 2022, ikke mindst med 4. plads i Dauphiné på en fladbanerute, hvor kun Ganna, Van Aert og Ethan Hayter slog ham, og hvor han slog Roglic og Jonas Vingegaard. I å har han endda generelt kørt meget bedre end i det svage 2022. Det giver en vis optimisme - hvis altså han får lov at satse.

 

Lørdagens etape bekræftede genfødslen af Michael Hepburn som temporytter, men denne etape passer ham dårligere. Han har altid været bedre over kortere distancer, og hvor han sidste år overraskede positivt i Giroen, blev han i Vueltaen eksempelvis bare nr. 12 på en enkeltstart, der som sagt mindede meget om denne, men i et meget svagere felt. I lørdags var han også nr. 12 på den flade del, men i et langt skrappere selskab, og det var trods alt over en halvlang distance. Problemet er, at denne er næsten dobbelt så lang, og selvom han i Giroen viste, at han godt kan køre stærkt sent i en grand tour, står han på dette tidspunkt helt sikkert ringere end tidligere i løbet. Han bør få lov at køre igennem på et hold som Jayco, men måske sidder han op, hvis det ikke spiller, da han trods alt primært er hjælper. Først og fremmest er det dog distancen, der tilsiger, at han næppe gentager lørdagens fine præstation - også fordi han måske skal køre i noget af det værste regnvejr.

 

Dette løb har blot bekræftet genfødslen af Will Barta, men vi har stadig til gode at se ham på det niveau, der næsten gav ham en Vuelta-etapesejr foran Roglic. Ja, han har klatret godt og har kørt en fremragende enkeltstart i Romandiet, men på de flade ruter har han manglet lidt. Det gjorde han også på 1. etape, hvor han var 18. hurtigst på den flade del. Jeg kan have en ide om, at hans motor vil hjælpe ham lidt senere i løbet, ligesom distancen bør gøre det samme, men jeg tror, at han mangler lidt for meget på så flad en rute til for alvor at være md helt i front.

 

Som altid er Ben Healy en joker. Hans meget tamme præstation på 1. etape, hvor han var 54. hurtigst på den flade del, indikerer, at han måske ikke er den temporytter, man kunne håbe. Han har trods alt stort set ikke kørt enkeltstarter på dette niveau tidligere, og det er kun én gang, han virkelig har imponeret i disciplinen. Det gjorde han til gengæld også ved at køre lige op med Hepburn i Coppi e Bartali, og hvis han kører lige så godt her, kommer han relativt langt. Hans motor bør også passe bedre til denne distance, men de tekniske dele er formentlig en ulempe. Det er heller ikke sikkert, at han giver den gas, slet ikke på våde veje. Han vil gerne satse på disciplinen, så det vil være logisk at give den et skud som træning, men er han langt efter, tager han næppe chancer, og han kan også vælge at tage sig en lille fridag efter dagens kraftanstrengelse.

Annonce

 

Mads Pedersen bekræftede sine stadig bedre tempoevner på 1. etape, men da de store kanoner havde været forbi, var han trods alt ”kun” nr. 14 på den flade del, selvom han længe lå helt fremme. Nu rammer vi en endnu længere enkeltstart, og historien viser, at det er her, han har det svært. Han viste på 1. etape, at han godt kan præstere på mellemlange distancer, men nu dobler vi næsten op, og så bliver det formentlig for langt. I Vueltaen sidste år kørte han igennem for at få point, og det vil han sikkert også gøre i morgen, men vi så også i Spanien, at han stoppede op, da han indså, at det ikke lod sig gøre. Det vil han formentlig også gøre her, for den eneste grund til at køre igennem skulle være udsigten til lidt point, og det virker ikke helt sandsynligt, at han skulle få noget udbytte, da det kræver en top 10 - slet ikke fordi han også skal satse i regnvåde sving. Derfor tror jeg, at det ender mere som i Vueltaen end på 1. etape.

 

Er Magnus Cort ved at være varm? Hans 1. etape var en katastrofe, da han blot var 45. hurtigst på den flade del, og det kommer jo endda efter nogle meget skuffende præstationer i Algarve, hvor han ellers var i storform, og i Romandiet. Historien viser, at Cort altid er bedst senere en grand tour, som vi særligt så i Vueltaen i 2021. Han har imidlertid stadig til gode at overbevise om sin form i dette løb, selvom han utvivlsomt er i fremgang, som han altid er det i grand tours. Det hjælper ham helt klart, at vi er en uge inde i løbet, og at vi taler dobbelt distance, men sporene fra hans enkeltstarter i år skræmmer lidt for meget, særligt fordi hans bedste enkeltstarter også har været på mere kuperede ruter.

 

Læs også
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye

 

Får Edoardo Affini lov at køre igennem? Det vil undre mig meget, når vi nu taler om en regnvåd enkeltstart, men selv hvis han gør, er jeg ikke alt for optimistisk. Han synes falmet enormt som temporytter, og det er efterhånden længe siden, at han har imponeret. Ja, faktisk skal vi helt tilbage til tiden før Jumbo i 2021. Dengang var hans topniveau til gengæld også så tårnhøjt, at hans potentiale på så flad en enkeltstart er til stede. Han var da også en hæderlig nr. 15 på den flade del i lørdags, men til gengæld har VM også klart vist, at han er meget bedre over kortere distancer. Et aftagende niveau, forventet manglende frihed og en lang distance giver ikke den store optimisme.

 

Endelig er der Michael Matthews. Australieren kørte sin bedste enkeltstart i lang tid på 1. etape, hvor han var 13. hurtigste på den flade del i samme tid som Pedersen. Til gengæld havde han også en lyserød trøje som grund til at give den gas. Som for Pedersen gælder denne gang, at hans eneste incitament til at køre igennem er udsigten til point, og det kræver altså, at han går i top 10. Det virker ikke realistisk, slet ikke over en længere distance, hvor han slet ikke har samme styrke, og derfor vil jeg blive forbavset, hvis han kører igennem og præsterer som i lørdags, selvom han vil elske, at denne rute er mere teknisk.

 

Det var oplagt at nævne Rohan Dennis, men hans nedtur som temporytter synes at fortsætte, og da han primært er her som hjælper, ser jeg ham ikke tage chancer på de regnvåde veje i et løb, hvor han generelt virker langt fra sit bedste.  Man kunne også nævne Josef Cerny og Ilan Van Wilder, men det vil undre mig meget, hvis de kører igennem på regnvåde veje, hvad Van Wilder som sagt også har indikeret. Jeg vil til gengæld to, at Damiano Caruso gør det noget bedre end på 1. etape, men på en flad enkeltstart kommer han trods alt ikke hele vejen. Den meget formstærke Laurens De Plus kan formentlig gøre det pænt, men det er tvivlsomt, om han får lov at køre igennem Daan Hoole var god i lørdags, men med sit styrt vil han sikkert se det som en halv hviledag, og det vil jeg også forvente af Jonathan Milan, der næppe vil være så god over denne distance. Stefan De Bod kørte fint på 1. etape, men mest på bakken og kan næppe være helt med i front. Nico Denz har som resten af Bora forbedret sig meget i år, men distancen bør være for lang, hvis han får lov at køre igennem, og Mads Würtz har klart sagt, at det for ham er en halv fridag. Thibault Guernalec er fortsat overmatchet på dette niveau, og både Alberto Bettiol, Luis Leon Sanchez og Gianni Moscon er formmæssigt helt fra den. Eddie Dunbar gjorde det uventet godt på 1. etape, men hans potentiale er begrænset, og vi så også, at de ellers formstærke specialister Derek Gee og Michel Hessmann, der næppe kører igennem, mangler for meget. Lukas Pöstlberger, gør det af og til godt, som han senest gjorde det på 1. etape, men helt til tops kan han ikke komme. Alessandro De Marchi, Rein Taaramae, Thibault Pinot, Rigoberto Uran, Jasha Sütterlin, Callum Scotson, Hugh Carthy, Koen Bouwman og Samuele Battistella har ikke kørt gode enkeltstarter i nogen tid, og det samme gælder for en ellers formstærk Martijn Tusveld.

 

OPDATERING: Arensman havde defekt i går og blev derfor sat fra favoritterne på toppen af muren. I det lys har jeg ændret hans rangering.

 

Feltet.dks vinderbud: Remco Evenepoel

Øvrige vinderkandidater: Geraint Thomas, Joao Almeida

Outsidere: Primoz Roglic, Stefan Küng, Tao Geoghegan Hart, Jay Vine, Thymen Arensman

Jokers: Brandon McNulty, Bruno Armirail, Andreas Leknessund, Aleksandr Vlasov, Bauke Mollema, Lennard Kämna, Bob Jungels, Pavel Sivakov, Mattia Cattaneo, Michael Hepburn, Will Barta, Ben Healy, Mads Pedersen, Magnus Cort, Edoardo Affini, Michael Matthews

 

Starttider

Starttiderne findes under liveopdateringen.

 

STREAM GIRO D’ITALIA UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

 

Feltet.dks vinderbud

Feltet.dks bud på løbets/etapens vinder.
De to største rivaler til den store favorit og begge meget sandsynlige vindere.
Op til fem ryttere, der alle må tilskrives en betydelig chance for at vinde, og som minimum bør være i spil til en top 10-placering.
Ryttere, for hvem vinderchancen er reel, men lille. Sejr er kun muligt, hvis alt flasker sig, men en top 10-placering er til gengæld ganske sandsynlig.
Ryttere, for hvem en sejr må betragtes som stærkt usandsynlig, men som alle under de rette omstændigheder kan komme i spil til en top 10-placering.
Remco Evenepoel
Geraint Thomas, Joao Almeida
Primoz Roglic, Stefan Küng, Tao Geoghegan Hart, Jay Vine, Thymen Arensman
Brandon McNulty, Bruno Armirail, Andreas Leknessund, Aleksandr Vlasov, Bauke Mollema, Lennard Kämna, Bob Jungels, Pavel Sivakov, Mattia Cattaneo, Michael Hepburn, Will Barta, Ben Healy, Mads Pedersen, Magnus Cort, Edoardo Affini, Michael Matthews
Rohan Dennis, Josef Cerny, Stefan De Bod, Damiano Caruso, Laurens De Plus, Alberto Bettiol, Ilan Van Wilder, Daan Hoole, Nico Denz, Jonathan Milan, Eddie Dunbar, Derek Gee, Michel Hessmann, Lukas Pöstlberger, Matijn Tusveld, Thibault Guernalec, Alessandro De Marchi, Hugh Carthy, Callum Scotson
INFO
Optakter
Nyheder
Giro d'Italia
Nyheder Profil Resultater
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Motion
Første cykelmagasin på gaden
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Følg Lunds trøjeforsvar og det schweiziske bjergslag
Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne
Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Landevej
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt
Landevej
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
Landevej
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt
Landevej
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste
Landevej
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Landevej
Stortalent tager førertrøjen: Philipsen bliver glad, når han ser det
Udstyr og test
Test: Ekoi Gara MIPS Air
Landevej
Tysker i tårer efter triumf: Der står mange mennesker bag
Landevej
Dansk sprintertalent på podiet i tysk jomfrusejr
Landevej
Verdens bedste sprinter skriver lang kontrakt
Landevej
Quick-Step vil overveje ny Evenepoel-satsning
Landevej
Optakt: 2. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Tidligere toprytter om sportsdirektørjob: Et helvedes job
Landevej
Kron udtaget til stort etapeløb
MTB
Video i artiklenHør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Landevej
Stærke danskere udtages til WorldTour-etapeløb
Landevej
Sådan gik søndagens A-løb i Uvelse
MTB
Video i artiklenSe Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Landevej
Det smadrede mine ben, siger frustreret Pidcock
Udstyr og test
Test: ABUS Gamechanger 2.0

Søndag den 21. april 2024

MTB
Video i artiklenSimon Andreassen vinder i World Cuppen
Landevej
Tre danskere i top-10 i hollandsk endagsløb
Landevej
Cort med skadesopdatering: Min mor ville køre hurtigere ned end mig
Landevej
Brown reagerer på første monumentsejr
Landevej
FDJ – SUEZ-rytter snyder favoritterne i imponerende spurt
Landevej
Danmarksmester kører sig til nyt topresultat
Landevej
ColoQuick vinder dobbeltsejr i Vejle
VIS FLERE

Annonce