Optakt: 7. afdeling af Uno-X Cup
16. juni 2020 16:00
af Christian Frese

Tirsdag den 16. juni køres 7. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk, og her gennemgår vi rute, indlagte spurter, regler, pointsystem, favoritter og meget mere. Husk, at løbet livestreames her på Feltet.dk, på Feltet.dk´s Facebook- og Youtube-side samt på DCU´s og på DCU e-cyklings respektive Facebook-sider fra klokken 20.00.

TILMELD DIG LØBET HER

Tirsdag aften den 16. juni køres 7. og næstsidste afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk, når rytterne skal et smut forbi den britiske hovedstad og køre seks omgange på London Classique.

Løbet byder på hele seks indlagte spurter undervejs, og dermed er der op til 65 point at hente på en rute, som med sin flade natur giver sprinterne en sidste chance for triumf, inden det i næste uge gælder den store bjergfinale i Watopia.
 

Vi livestreamer og kommenterer hele A-løbet samt afslutningerne fra samtlige af seriens fire øvrige klasser her på Feltet.dk samt på vores sociale mediekanaler. 

Vi dækker desuden alle løbsklasser med referat- og resultatartikler her på siden.

For at indgå i resultaterne og dermed artiklerne skal du som deltager opfylde en række krav - disse kan findes her og er også beskrevet i et selvstændigt afsnit i denne optakt.
 

Uno-X Cups i alt otte afdelinger vil foregå på varierende ruter, og samlet vil deltagerne komme forbi seks af Zwifts forskellige universer.

 

Deltagerne vil her ikke blot kæmpe om etapesejre, men også den samlede triumf, som vil blive afgjort af et pointsystem. Tidsforskelle i de enkelte afdelinger har dermed ingen betydning for klassementet.

 

Løbsserien vil have flere løb i løbet, da fire styrkebaserede kategorier og en klasse forbeholdt kvinder vil give alle deltagere chancen for at komme først over målstregen og finde vej til toppen af resultatlisten, som hver uge publiceres på Feltet.dk for samtlige løbsklasser.

 

For alle kategorier vil det være muligt at stille sig op på startstregen 30 minutter før start, og de forreste pladser uddeles efter først til mølle-princippet, så det kan være en god idé at være tidligt på den.

 

Vi dækker naturligvis afdelingen tæt med livestream, kommentering, ryttercams, referater, resultater og interviews.

 

Ligesom seriens øvrige løb vil 7. afdeling blive livestreamet her på Feltet.dk samt på vores Facebook-profil og Youtube-kanal fra klokken 20.00. 

Løbet vil desuden også kunne ses på DCU´s Facebook-side og på DCU e-cyklings Facebook-side.
 

Ved at køre med i serien deltager du i konkurrencen om lækre tøjpræmier fra Fusion.

Til at kommentere begivenhederne har vi Feltet.dk-ejer Jesper Johannesen, den tidligere firedobbelte verdensmester på bane Alex Rasmussen og Zwift-ekspert Klaus Møller. 
 

Referat og resultater vil offentliggøres her på Feltet.dk i de kommende dage. Præcist som ved Feltet.dk Race Series skriver vi referat- og resultatartikler om alle fem løbsklasser.

Feltet.dk modtager gerne videooptagelser af løbene i de forskellige klasser. Disse kan sendes til Frese@feltet.dk.

 

Zwift-løb bliver ofte afgjort i en spurt, men hvordan vinder du dem?

 

Ruten

London er for første og eneste gang rammen om et løb, når 7. afdeling skal afgøres over seks fulde omgange på ”London Classique”.

 

De seks omgange på den godt 5,5 kilometer lange rundstrækning giver inklusiv lead-in i alt 38,9 kilometers ræs.

 

Starten går i selve byen, hvor rytterne vil følge den flade vej langs Themsen i retning mod St. James´ Park, Big Ben og Trafalgar Square.

 

Bakker i London skal man lede længe efter, og den lille stigning (350 m á 4,3 %) op mod rundkørslen efter bare 3,6 kilometer er derfor største højdemæssige udfordring i løbet overhovedet.

 

Fra toppen drejer rytterne til højre, hvor de via en omvej ned ad den berømte vej ”The Strand” finder tilbage til Trafalgar Square.

 

Her fortsætter man forbi og ud på opløbsstrækningen på ”The Mall”, som med sit karakteristiske røde underlag også udgør rammerne for afslutningen på WorldTour-løbet Prudential RideLondon.

 

Efter at have passeret målstregen, hvor de indlagte spurtpoint også fordeles ved de seks første passager, kører rytterne ud på den første fulde omgang af rundstrækningen, som er stort set flad.

 

Eneste lille bump på vejen kommer efter 3,3 kilometer af rundstrækningen, hvor en bakke på 200 m á 4,7 % skal forceres.

 

På toppen af bakken er rytterne tilbage ved den selvsamme rundkørsel, hvor de tidligere kørte ind på rundstrækningen.

 

På The Strand passeres kilometerporten, og derefter venter en afsluttende kilometer, som er let faldende hele vejen til målstregen.

 

Rundstrækningen har 16 højdemeter, og løbet byder på i alt 128 af slagsen.

 

Løbet forventes at tage mellem 45 og 48 minutter for A-rytterne.

 

Indlagte spurter

5,8 km: Spurtbanner (målstregen)

11,4 km: Spurtbanner (målstregen)

16,9 km: Spurtbanner (målstregen)

22,4 km: Spurtbanner (målstregen)

27,9 km: Spurtbanner (målstregen)
33,4 km: Spurtbanner (målstregen)

 

Rundstrækningens højdeprofil (Kilde: Zwifthub.com)​


Hvor vigtigt er det at kende ruten på Zwift?

Morten Jarlunds dom
Selvom der er seks runder på programmet, bliver London Classique-ruten nok kørt som den plejer. Relativ roligt på det flade stykke og så fuld skrald på den korte bakke op ad Whitehall til Trafalgar Square.

På de første par runder vil feltet stadig nok være rimelig intakt. Det er først, når vi kommer ud på 3-4. omgang, at bakken virkelig begynder at gøre ondt.

Feltet vil blive mindre og mindre hver gang bakken passeres, og mange vil kæmpe forgæves for at komme tilbage på de første par hundrede meter ud af Strand.

Bakken er også eneste mulighed for at skabe noget på egen hånd eller i en mindre gruppe. Skal man afsted, så er det her, at det skal ske. Rigtig mange har forsøgt, men kun få har lykkes med det.

Det kræver super timing, og de fleste hold er efterhånden også godt klar over, at der kan ske ting og sager.

Det vil med meget stor sandsynlighed blive en massespurt. De sidste få hundrede meter går svagt nedad, så man kan åbne lidt længere ude fra. Det hele handler om timing. Denne spurt er altid spektakulær og eksplosiv.

 

Reglerne
- For at få sit resultat godkendt skal ens Zwift- og Zwiftpower-profiler være sammenkoblet (se guide her), pulsbælte bæres og powermeter (og ikke zPower) anvendes. Du skal desuden være medlem af DCU e-cykling.

 

- Kører man i en lavere kategori, end ens Zwiftpower-profil viser, bliver ens resultat ikke godkendt. Det samme risikeres, hvis man bryder ens kategoris grænser for watt pr. kilo.


- Enkeltstartscykler er ikke tilladte.


- Powerups vil ikke være til rådighed.


- Der køres med separate starter, men alle kategorier kører samme rute og distance.


- Kvinder må gerne deltage i andre klasser end E.


- Løbets uofficielle resultater vil kunne ses på Zwiftpower.com, mens de officielle resultater vil blive offentliggjort her på Feltet.dk senest tre dage efter løbet.


- Tjek efterfølgende altid dit resultat på din Zwiftpower.com-profil for at sikre, at du fortsat kører i den rette kategori.

Hvorfor har DCU oprettet et DCU e-cyklingsmedlemskab? Læs om det her.

 

Kategorierne (inddelt i 60 minutters power, FTP)

A-klassen: 4,00 < W/kg            Løbsstart: 20.15


B-klassen: 3,20-3,99 W/kg       Løbsstart: 20.16    


C-klassen: 2,50-3,19 W/kg       Løbsstart: 20.17


D-klassen: < 2,49 W/kg            Løbsstart: 20.18


E-klassen: Kvinder                   Løbsstart: 20.19
 

Ved løb af under en times varighed må ens bedste 20 minutters power undervejs højest være 105 % af den øvre watt-grænse for ens specifikke kategori. Dette skyldes antagelsen om, at FTP udgør 95 % af ens 20 minutters power.

 

Det vil sige, at eksempelvis B-rytterne højest må ligge på 4,21 watt/kg i 20 minutter. Når gennemsnittet af en rytters tre bedste 20-minutterspræstationer overstiger dette tal, vil rytteren rykkes op i A-klassen og dermed ikke længere kunne fremgå af resultatlisten i B-løb.

I tilfældet af ekstraordinære præstationer eller resultater ​forbeholder løbsarrangørerne sig ret til at bede om dokumentation i form af en ti minutters livetest (via videoopkald) af rytterens udstyr. 

LÆS ALT OM PRÆSTATIONSVALIDERING LIGE HER.


Pointsystemet

Det samlede klassement vil for samtlige kategorier blive baseret på et pointsystem.

 

Etapevinderen i hver kategori vil modtage 35 point, nummer to 30, nummer tre 28, nummer fire 27 og så fremdeles ned til 29. pladsen, som får to point. Alle øvrige gennemførende ryttere får et enkelt point.

 

Er der færre end 30 ryttere i en kategori, vil den dårligst placerede rytter modtage to point, den næstdårligste tre point og så videre.

 

Undervejs vil der være point til de fem bedst placerede ryttere ved hvert sprint- og KOM-banner. Førstepladsen modtager fem point, andenpladsen fire og så videre. Det er de første ryttere over stregen, som får spurtpointene. Hurtigste segmenttid alene betyder dermed ingenting.

Ved 7. afdeling er der i alt seks indlagte spurter, og placeringen af disse er angivet i ovenstående rutebeskrivelse. 

Bemærk, at man skal gennemføre løbet for at få noteret eventuelle opnåede spurtpoint undervejs.
 

Løbsserien vil også inkludere en holdkonkurrence, hvor pointene til hvert mandskabs tre bedst scorende ryttere ved den enkelte afdeling vil tælle i den samlede stilling.

 

Er du ikke med på et hold endnu, kan du let tilmelde dig et eller oprette et selv under ”Teams” på Zwiftpower.com.

 

Det er hver rytters og holds 6 bedste løb (målt udelukkende på point) af de 8 afdelinger, som vil tælle med i det samlede klassement. Dette gælder både det individuelle klassement og holdklassementet.


Rykker man som rytter op i kategori undervejs i serien, vil man ikke få sine point med over i sin nye kategori.

Ovenstående pointsystem og regler gælder for samtlige klasser.

Styr på det praktiske? Vi har rådene parat.

Favoritterne

Jeppe Falk sikrede Fusion ECT holdets første sejr ved Uno-X Cup, da danskeren vandt 6. afdelings ufatteligt tætte spurt.

Nu satser det danske storhold så benhårdt på at gentage succesen på tirsdagens sprinteretape, som ligner en oplagt mulighed for Simon Nielsen.

Danskeren vandt det flade finaleløb i Crit City under Feltet.dk Race Series, og den 34-årige rytter har gentagende gange vist, at han er manden, som skal slås i massespurterne.

Til at hjælpe sig får Nielsen, foruden Falk, Thomas Maaløe, Jeppe Tolbøll og Aleksej Calmman, som selv blev nummer tre ved 6. afdeling.  

Dermed er der lagt op til en stor duel mellem Fusion ECT og Team PO Auto, som naturligvis igen kommer med klassementets nummer et og to, Joshua Gudnitz og Nicklas Amdi Pedersen.

Fratrukket hver rytters to dårligste resultater ligger de to danskere faktisk helt lige på point, men med en bjergetape som afslutning på serien er den tungere Amdi under hårdt pres for at sikre sig et forspring til Gudnitz før 8. og sidste afdeling.

Det skulle dog også være muligt. Selvom Gudnitz ved lejligheder har overspurtet sin holdkammerat, så har Amdi tidligere bevist, at han mestrer de indlagte spurter i de flade pointløb.

På PO Auto skal man desuden holde øje med Marcus Sander Hansen, der med en fjerdeplads i tirsdags kom uhyggeligt tæt på sejren. Derudover besidder mandskabet navne som Benjamin Hertz, Christian Gorm, Mads Rahbek og Frederik Muff.

Førsteudfordrerne til de to største danske hold kan meget vel blive PTz eRacing med Anders Foldager, Daniel Guld og potentielt Daniel Ricardo og Matthew Ellis i spidsen. Særligt førstnævnte har været fremragende kørende i serien og udkæmper en hård kamp med Gustav Heby Pedersen om den samlede tredjeplads.

Netop Heby er igen et andet godt bud på en vinder, selvom teenageren dog formentlig havde foretrukket en mere kuperet rute. Det samme gælder for en anden ung dansker i form af Bjørn Andreassen samt for rutinerede Martin Mortensen.

Det er endnu uvist, hvem der møder op på startstregen, men blandt de udenlandske ryttere har Christopher McGlinchey skilt sig ud ved de to seneste afdelinger, hvor ireren er blevet nummer tre og fem.

Udover McGlinchey bliver det spændende at se, om engelske George Martindale stiller op, om Christian Moxon og Kjetil Farup kan genfinde formen, samt hvilke ryttere som Team Swedish Zwifters bringer.

Startlistens højest rangerede ryttere på Zwiftpower.com - listen opdateres løbende

10. Nicklas Pedersen Team PO Auto  
32. Anders Foldager PTz eRacing   
36. George Martindale BRT   
44. Daniel Ricardo Ptz eRacing   
49. Joshua Gudnitz Team PO Auto og BHS-PL Beton Bornholm
61. Simon Nielsen Fusion ECT   
81. Gustav Heby PedersenFusion Development  
103. Jeppe Falk Fusion ECT   
125. Frederik Muff Team PO Auto og BHS-PL Beton Bornholm
132. Christian Moxon BRT   
141. Marcus Sander Team PO Auto og BHS-PL Beton Bornholm
145. Mads Rahbek Team PO Auto og BHS-PL Beton Bornholm
151. Thomas Maaløe Fusion ECT   
227. Aleksej Calmann Fusion ECT   
233. Jeppe Hanssing Team PO Auto og BHS-PL Beton Bornholm
240. Christian Gorm Team PO Auto  
442. Jeppe Tolbøll Fusion ECT   
473. Tobias Olsson Team SZ   


OPDATERING:
Qinyin Zhou, Dennis Lock, Jimmy Bodin, Benjamin Hertz, Pep Tatche og Freddy Pett kan alle tilføjes ovenstående liste.

Tirsdag aften har i alt 252 ryttere tilmeldt sig løbet.

De er fordelt på 74 A-ryttere, 80 B-ryttere, 62 C-ryttere, 16 D-ryttere og 20 E-ryttere.
 

Præstationsvalidering
Løbsarrangørerne kan nu bekræfte at have foretaget live-test af udvalgte ryttere på baggrund af resultaterne af Uno-X Cups seks første afdelinger.

I alle tilfælde er testene blevet optaget med henblik på dokumentation af valideringsarbejdet.

Af respekt for hver enkelt rytter kommenterer vi ikke på, hvilke ryttere der er tale om, eller hvordan testene er forløbet. Ryttere, der eventuelt ikke består live-testen, vil ikke længere figurere på tidligere resultatlister i serien.

Vi har oplevet stor samarbejdsvillighed fra de ryttere, der er blevet udtaget til kontrol, og vi siger tak for samarbejdet.

Resultater og samlede stillinger efter 6. afdeling kan findes her.


Uno-X Cup er lavet i samarbejde med Feltet.dk og Danmarks Cykle Union samt sponsorerne EliteZakoboFusionSISTissotAmatonGarmin og P. O. Auto.

Sådan så det ud, da A-rytterne kørte om sejren ved sidste uges 6. afdeling

INFO
E-cykling
Nyheder
Optakter
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

LIVE nu: Følg Fuglsang i Lombardiet og kongeetapen i Dauphiné

Beskyt din cykel - imod vind og vejr

Styrt stopper Tour-favoritter i Critérium du Dauphiné

Optakt: Dwars door Het Hageland

Bernal stiller ikke til start på fjerde etape af Critérium du Dauphiné

Sagan: Van Aert kan vinde den grønne trøje

Michael Carbel skal køre Tour de Wallonie

George Bennett om Lombardiet: En fantastisk mulighed

Video i artiklenCriterium du Dauphine: Se Formolos sejr i video og billeder

Optakt: Il Lombardia

Forstærkning til Mathieu Van der Poels hold

Riis-rytter imponerer et år efter mareridtsstyrt

Matthews misser monumentet i Lombardiet

Good Vibes Only - Moby Mountain – Drømmen om frihed starter her!

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

FREDAG

Video i artiklenOptakt: 4. etape af Criterium du Dauphiné

Niki Terpstra gør comeback blot to måneder efter voldsomt styrt

Stor succes for UAE-Team Emirates

Sæt dit managerhold til Tour de France 2020

Pinot ærgrer sig over VM-aflysning

Feltet.dk lancerer cykelduellen 2020

Reaktioner fra 3. etape i Dauphiné

Rygte: Haig til Bahrain-McLaren

Formolo: Angrebet var planlagt

Video i artiklenFormolo snupper smuk sejr efter langt udbrud

CCC med Trentin og Van Avermaet til Tour de Wallonie

Mollema og Nibali fører Trek-Segafredo an i Lombardiet

Video i artiklenOptakt: 3. etape af Criterium du Dauphiné

Video i artiklenSmuk sejr til Formolo i Dauphine

Mads P dropper Hageland – skadet i Polen

Video i artiklenEksklusivt interviewNyt fra Polen: Etapen forkortes og bliver delvist neutraliseret

Eksklusivt interviewTeam Give Elementer optimistiske efter debut i Randers

Sunweb skriver med ung amerikaner

Eksklusivt interviewBlaudzun før belgierløb: Vi er stærkere i år

Dan Martin ude af Dauphiné efter brud på korsbenet

Selvsikker Evenepoel før Lombardiet: Har aldrig været så godt forberedt før

15 hold raser i Polen: Få styr på ruten ellers kører vi ikke

Video i artiklenFlyvende Roglic inden 3. etape: Jeg er altid sulten efter flere sejre

Juul-Jensen: Haglvejret var virkelig voldsomt

DCU-hold i polsk grushelvede: Man kan da ikke køre her

Stærkt felt kører DM i Omnium i dag

Juniorlandsholdet udtaget til Frankrig

IT-system hjælper over 100 cykelklubber

Kombinér cykeldrømme med skoleophold

Video i artiklenGuide til cykeludstyr -Få 20% rabat på Feltet.dks webshop

Test: AMP MTB Bremseklodser

TORSDAG

Bernal vil have Froome med til Touren

Eksklusivt interviewRahbek: Styret gik løs og sadlen pegede nedad

Dobbeltsejr til Lotto-talenter i Polen

Vind lækre Garmin produkter

Roglic: Vi afsluttede det perfekt

Se billeder fra dagens vilde haglvejr i Dauphiné

Reaktioner fra 2. etape i Dauphiné

Transferlisten 2020-2021 - WorldTour

Transferlisten 2020-2021 - Dansk

Transferlisten 2020-2021 – ProTour

Video i artiklenRoglic suveræn på Col de Porte

Video i artiklenModbydelige Roglic satte al modstand til vægs i Dauphine

Video i artiklenOptakt: 2. etape af Criterium du Dauphiné

Video i artiklenRadio Tour: Jakobsen står til et stort nul

Video i artiklenStyrt i Dauphine! Higuita, Martin m.fl. i asfalten

Campenaerts med fraktur i ryggen

Video i artiklenBrian Holm: Så længe Ineos ikke vinder

Eksklusivt interviewJesper Hansen kører Giro d’Italia: Glad for mit program

Video i artiklenPorte inden 2. etape: Visma og Ineos er stærke, men...

Video i artiklenRoglic affærdiger mediernes 'favoritpostulat' frem mod Touren: Jeg forsøger ikke at læse med i medierne

Hollandsk EM-trup spækket med stjerner

Van der Poel efter hård finale: Ville hellere have vundet

Test: Scott Addict RC Premium 2020

Video i artiklenTæt på kometen Evenepoel: Fortsætter han ufortrødent eller eksploderer han?

Video i artiklenStatus på Fabio Jakobsen: Hvem har egentlig skylden?

Video i artiklenCriterium du Dauphine: Se van Aerts sejr i video og billeder

Officielt: Fuglsang leder stærkt Astana-hold i Lombardiet

Video i artiklenGran Piemonte: Se Bennetts sejr i video og billeder

Kvindernes EM-trup er klar: En virkelig stærk rytterkombination

Stor transferrokade rygtes: Trentin til UAE og Philipsen til Quick-Step

Ulissi snydt for anden gang på fem dage: Efterladt med fortrydelse

Jakobsen gik fra ambulance til fly: Et mirakel

Impey efter andenplads: At tabe til Wout er ok

Wattene bag Verdensklassen - Vilde Vlasov vinder på Ventoux

ONSDAG

Eksklusivt interviewHonoré efter udbrud: Jeg kunne måske have kørt en super finale