\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Zwift-løb bliver ofte afgjort i en spurt, men hvordan vinder du dem?
Ruten
London er for første og eneste gang rammen om et løb, når 7. afdeling skal afgøres over seks fulde omgange på ”London Classique”.
De seks omgange på den godt 5,5 kilometer lange rundstrækning giver inklusiv lead-in i alt 38,9 kilometers ræs.
Starten går i selve byen, hvor rytterne vil følge den flade vej langs Themsen i retning mod St. James´ Park, Big Ben og Trafalgar Square.
Bakker i London skal man lede længe efter, og den lille stigning (350 m á 4,3 %) op mod rundkørslen efter bare 3,6 kilometer er derfor største højdemæssige udfordring i løbet overhovedet.
Fra toppen drejer rytterne til højre, hvor de via en omvej ned ad den berømte vej ”The Strand” finder tilbage til Trafalgar Square.
Her fortsætter man forbi og ud på opløbsstrækningen på ”The Mall”, som med sit karakteristiske røde underlag også udgør rammerne for afslutningen på WorldTour-løbet Prudential RideLondon.
Efter at have passeret målstregen, hvor de indlagte spurtpoint også fordeles ved de seks første passager, kører rytterne ud på den første fulde omgang af rundstrækningen, som er stort set flad.
Eneste lille bump på vejen kommer efter 3,3 kilometer af rundstrækningen, hvor en bakke på 200 m á 4,7 % skal forceres.
På toppen af bakken er rytterne tilbage ved den selvsamme rundkørsel, hvor de tidligere kørte ind på rundstrækningen.
På The Strand passeres kilometerporten, og derefter venter en afsluttende kilometer, som er let faldende hele vejen til målstregen.
Rundstrækningen har 16 højdemeter, og løbet byder på i alt 128 af slagsen.
Løbet forventes at tage mellem 45 og 48 minutter for A-rytterne.
Indlagte spurter
5,8 km: Spurtbanner (målstregen)
11,4 km: Spurtbanner (målstregen)
16,9 km: Spurtbanner (målstregen)
22,4 km: Spurtbanner (målstregen)
27,9 km: Spurtbanner (målstregen) 33,4 km: Spurtbanner (målstregen)
Rundstrækningens højdeprofil (Kilde: Zwifthub.com) Hvor vigtigt er det at kende ruten på Zwift? Morten Jarlunds dom Selvom der er seks runder på programmet, bliver London Classique-ruten nok kørt som den plejer. Relativ roligt på det flade stykke og så fuld skrald på den korte bakke op ad Whitehall til Trafalgar Square. På de første par runder vil feltet stadig nok være rimelig intakt. Det er først, når vi kommer ud på 3-4. omgang, at bakken virkelig begynder at gøre ondt. Feltet vil blive mindre og mindre hver gang bakken passeres, og mange vil kæmpe forgæves for at komme tilbage på de første par hundrede meter ud af Strand. Bakken er også eneste mulighed for at skabe noget på egen hånd eller i en mindre gruppe. Skal man afsted, så er det her, at det skal ske. Rigtig mange har forsøgt, men kun få har lykkes med det. Det kræver super timing, og de fleste hold er efterhånden også godt klar over, at der kan ske ting og sager. Det vil med meget stor sandsynlighed blive en massespurt. De sidste få hundrede meter går svagt nedad, så man kan åbne lidt længere ude fra. Det hele handler om timing. Denne spurt er altid spektakulær og eksplosiv.
Reglerne - For at få sit resultat godkendt skal ens Zwift- og Zwiftpower-profiler være sammenkoblet (se guide her) , pulsbælte bæres og powermeter (og ikke zPower) anvendes. Du skal desuden være medlem af DCU e-cykling.
- Kører man i en lavere kategori, end ens Zwiftpower-profil viser, bliver ens resultat ikke godkendt. Det samme risikeres, hvis man bryder ens kategoris grænser for watt pr. kilo.
- Enkeltstartscykler er ikke tilladte.
- Powerups vil ikke være til rådighed.
- Der køres med separate starter, men alle kategorier kører samme rute og distance.
- Kvinder må gerne deltage i andre klasser end E.
- Løbets uofficielle resultater vil kunne ses på Zwiftpower.com, mens de officielle resultater vil blive offentliggjort her på Feltet.dk senest tre dage efter løbet.
- Tjek efterfølgende altid dit resultat på din Zwiftpower.com-profil for at sikre, at du fortsat kører i den rette kategori.Hvorfor har DCU oprettet et DCU e-cyklingsmedlemskab? Læs om det her.
Kategorierne (inddelt i 60 minutters power, FTP)
A-klassen: 4,00 < W/kg Løbsstart: 20.15
B-klassen: 3,20-3,99 W/kg Løbsstart: 20.16
C-klassen: 2,50-3,19 W/kg Løbsstart: 20.17
D-klassen: < 2,49 W/kg Løbsstart: 20.18
E-klassen: Kvinder Løbsstart: 20.19
Ved løb af under en times varighed må ens bedste 20 minutters power undervejs højest være 105 % af den øvre watt-grænse for ens specifikke kategori. Dette skyldes antagelsen om, at FTP udgør 95 % af ens 20 minutters power.
Det vil sige, at eksempelvis B-rytterne højest må ligge på 4,21 watt/kg i 20 minutter. Når gennemsnittet af en rytters tre bedste 20-minutterspræstationer overstiger dette tal, vil rytteren rykkes op i A-klassen og dermed ikke længere kunne fremgå af resultatlisten i B-løb. I tilfældet af ekstraordinære præstationer eller resultater forbeholder løbsarrangørerne sig ret til at bede om dokumentation i form af en ti minutters livetest (via videoopkald) af rytterens udstyr. LÆS ALT OM PRÆSTATIONSVALIDERING LIGE HER.
Pointsystemet
Det samlede klassement vil for samtlige kategorier blive baseret på et pointsystem.
Etapevinderen i hver kategori vil modtage 35 point, nummer to 30, nummer tre 28, nummer fire 27 og så fremdeles ned til 29. pladsen, som får to point. Alle øvrige gennemførende ryttere får et enkelt point.
Er der færre end 30 ryttere i en kategori, vil den dårligst placerede rytter modtage to point, den næstdårligste tre point og så videre.
Undervejs vil der være point til de fem bedst placerede ryttere ved hvert sprint- og KOM-banner. Førstepladsen modtager fem point, andenpladsen fire og så videre. Det er de første ryttere over stregen, som får spurtpointene. Hurtigste segmenttid alene betyder dermed ingenting. Ved 7. afdeling er der i alt seks indlagte spurter, og placeringen af disse er angivet i ovenstående rutebeskrivelse. Bemærk, at man skal gennemføre løbet for at få noteret eventuelle opnåede spurtpoint undervejs.
Løbsserien vil også inkludere en holdkonkurrence, hvor pointene til hvert mandskabs tre bedst scorende ryttere ved den enkelte afdeling vil tælle i den samlede stilling.
Er du ikke med på et hold endnu, kan du let tilmelde dig et eller oprette et selv under ”Teams” på Zwiftpower.com.
Det er hver rytters og holds 6 bedste løb (målt udelukkende på point) af de 8 afdelinger, som vil tælle med i det samlede klassement. Dette gælder både det individuelle klassement og holdklassementet.
Rykker man som rytter op i kategori undervejs i serien, vil man ikke få sine point med over i sin nye kategori. Ovenstående pointsystem og regler gælder for samtlige klasser.Styr på det praktiske? Vi har rådene parat. Favoritterne
Jeppe Falk sikrede Fusion ECT holdets første sejr ved Uno-X Cup, da danskeren vandt 6. afdelings ufatteligt tætte spurt. Nu satser det danske storhold så benhårdt på at gentage succesen på tirsdagens sprinteretape, som ligner en oplagt mulighed for Simon Nielsen. Danskeren vandt det flade finaleløb i Crit City under Feltet.dk Race Series, og den 34-årige rytter har gentagende gange vist, at han er manden, som skal slås i massespurterne. Til at hjælpe sig får Nielsen, foruden Falk, Thomas Maaløe, Jeppe Tolbøll og Aleksej Calmman , som selv blev nummer tre ved 6. afdeling. Dermed er der lagt op til en stor duel mellem Fusion ECT og Team PO Auto, som naturligvis igen kommer med klassementets nummer et og to, Joshua Gudnitz og Nicklas Amdi Pedersen. Fratrukket hver rytters to dårligste resultater ligger de to danskere faktisk helt lige på point, men med en bjergetape som afslutning på serien er den tungere Amdi under hårdt pres for at sikre sig et forspring til Gudnitz før 8. og sidste afdeling. Det skulle dog også være muligt. Selvom Gudnitz ved lejligheder har overspurtet sin holdkammerat, så har Amdi tidligere bevist, at han mestrer de indlagte spurter i de flade pointløb. På PO Auto skal man desuden holde øje med Marcus Sander Hansen , der med en fjerdeplads i tirsdags kom uhyggeligt tæt på sejren. Derudover besidder mandskabet navne som Benjamin Hertz, Christian Gorm, Mads Rahbek og Frederik Muff. Førsteudfordrerne til de to største danske hold kan meget vel blive PTz eRacing med Anders Foldager, Daniel Guld og potentielt Daniel Ricardo og Matthew Ellis i spidsen. Særligt førstnævnte har været fremragende kørende i serien og udkæmper en hård kamp med Gustav Heby Pedersen om den samlede tredjeplads. Netop Heby er igen et andet godt bud på en vinder, selvom teenageren dog formentlig havde foretrukket en mere kuperet rute. Det samme gælder for en anden ung dansker i form af Bjørn Andreassen samt for rutinerede Martin Mortensen . Det er endnu uvist, hvem der møder op på startstregen, men blandt de udenlandske ryttere har Christopher McGlinchey skilt sig ud ved de to seneste afdelinger, hvor ireren er blevet nummer tre og fem. Udover McGlinchey bliver det spændende at se, om engelske George Martindale stiller op, om Christian Moxon og Kjetil Farup kan genfinde formen, samt hvilke ryttere som Team Swedish Zwifters bringer.Startlistens højest rangerede ryttere på Zwiftpower.com - listen opdateres løbende
10. Nicklas Pedersen Team PO Auto 32. Anders Foldager PTz eRacing 36. George Martindale BRT 44. Daniel Ricardo Ptz eRacing 49. Joshua Gudnitz Team PO Auto og BHS-PL Beton Bornholm 61. Simon Nielsen Fusion ECT 81. Gustav Heby Pedersen Fusion Development 103. Jeppe Falk Fusion ECT 125. Frederik Muff Team PO Auto og BHS-PL Beton Bornholm 132. Christian Moxon BRT 141. Marcus Sander Team PO Auto og BHS-PL Beton Bornholm 145. Mads Rahbek Team PO Auto og BHS-PL Beton Bornholm 151. Thomas Maaløe Fusion ECT 227. Aleksej Calmann Fusion ECT 233. Jeppe Hanssing Team PO Auto og BHS-PL Beton Bornholm 240. Christian Gorm Team PO Auto 442. Jeppe Tolbøll Fusion ECT 473. Tobias Olsson Team SZ
OPDATERING:Qinyin Zhou, Dennis Lock, Jimmy Bodin, Benjamin Hertz, Pep Tatche og Freddy Pett kan alle tilføjes ovenstående liste. Tirsdag aften har i alt 252 ryttere tilmeldt sig løbet. De er fordelt på 74 A-ryttere, 80 B-ryttere, 62 C-ryttere, 16 D-ryttere og 20 E-ryttere.
Præstationsvalidering Løbsarrangørerne kan nu bekræfte at have foretaget live-test af udvalgte ryttere på baggrund af resultaterne af Uno-X Cups seks første afdelinger. I alle tilfælde er testene blevet optaget med henblik på dokumentation af valideringsarbejdet. Af respekt for hver enkelt rytter kommenterer vi ikke på, hvilke ryttere der er tale om, eller hvordan testene er forløbet. Ryttere, der eventuelt ikke består live-testen, vil ikke længere figurere på tidligere resultatlister i serien. Vi har oplevet stor samarbejdsvillighed fra de ryttere, der er blevet udtaget til kontrol, og vi siger tak for samarbejdet. Resultater og samlede stillinger efter 6. afdeling kan findes her.
Uno-X Cup er lavet i samarbejde med Feltet.dk og Danmarks Cykle Union samt sponsorerne Elite , Zakobo , Fusion , SIS , Tissot , Amaton , Garmin og P. O. Auto .Sådan så det ud, da A-rytterne kørte om sejren ved sidste uges 6. afdeling VIDEO