\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Favoritterne
Spændingsmæssigt kunne denne sidste etape i Australien henlede tankerne på de trøstesløse landskaber i Mad Max. Trods de obligatoriske udbrudsforsøg må en massespurt betegnes som nærmest uundgåelig, og Jhonatan Narváez fører løbet så komfortabelt, at han ikke kan tabe trøjen i de indlagte spurter. Bonussekunder kunne skabe rokeringer på de sekundære placeringer i klassementet, men på disse 90 kilometer bliver det først og fremmest sprinterne, der som Max Rockatansky skal søge lykken i ødemarken.
To er både antallet af sejre, som Sam Welsford (Red Bull-BORA-hansgrohe) har hentet i dette løb, men også antallet af styrt til australieren. Derfor er han på den ene side selvskreven favorit, da han endnu ikke er blevet slået i sine spurter, men styrtene skaber en vis tvivl om hans fysiske tilstand. På podiet efter styrtet på 5. etape havde han dog overskud til at underholde hjemmepublikummet, så han lader altså til at være OK, og derfor er han ikke til at se uden om som den mest sandsynlige vinder. Hans leadout med Laurence Pithie og Danny van Poppel har været effektivt og burde igen placere Welsford i en position til at kunne suse først over stregen.
Phil Bauhaus (Bahrain-Victorious) var kun få centimeter fra at vinde 4. etapes spurt og beviste dermed farten i de tyske stænger, men den lovende præstation overskygges lidt af, at Welsford ikke deltog i spurten. I de to mere regulære massespurter har Bauhaus hentet mere beskedne placeringer, men skulle hans leadout med drevne Nikias Arndt sidde lige i skabet, er han et af de bedste bud på at slå Welsford og om ikke andet hente endnu en top 3-placering.

Phil Bauhaus jagter den sejr, han akkurat glippede på 4. etape. Foto: Sirotti
Matthew Brennan (Team Visma | Lease a Bike) forbliver den rytter i feltet, der har været tættest på at slå Welsford, men siden 1. etapes andenplads har han helkikset to spurter, hvor han kun er blevet nummer 20 og 22. Det vidner både om et sløjt leadout, men også en forståelig mangel på erfaring hos den 19-årige WorldTour-debutant, og derfor risikerer han igen ikke at kunne køre med om de sjove placeringer. Skulle hans positionering igen være konkurrencedygtig, gør hans fart på 1. etape ham til mulig vinderkandidat, men i første omgang ville top 3 også være et flot resultat for teenageren.
Man kan altid gisne om, hvad Tobias Lund Andresen (Team Picnic PostNL) havde drevet det til med mere plads på 2. etape, men facit er, at hans hidtil bedste etaperesultat har været en femteplads. Netop på 2. etape så farten imponerende ud, men i sine to andre spurter har det knebet med positioneringen, og det skader hans chancer. Skulle han finde det rette hjul, er han dog top 3-kandidat, ligesom årets første danske sejr ikke kan udelukkes.
Efter sejren på 4. etape har dette løb allerede været en stor succes for Bryan Coquard og Cofidis, men også tredjepladsen bag Welsford på 2. etape peger på, at franskmanden selv i en boulevardspurt som denne har gode chancer. På topfart kan han trods alt ikke forvente at være feltets hurtigste mand på flad vej, men efter de to skarpe spurter kunne han meget vel hente en top 3-placering her, godt hjulpet af Alexis Renard.

"Se, hvem der vandt," lød hanegalet fra Bryan "Le Coq" Coquard efter 4. etape. Foto: Sirotti
Den nyprofessionelle Tim Torn Teutenberg (Lidl-Trek) har imponeret med to fjerdepladser i løbets første to massespurter, inden han kom lidt ned på jorden igen med en ottendeplads på 4. etape. I spurterne har han lignet en af de hurtigste, så hvis Jacopo Mosca kan bringe den unge tysker i en gunstig position, kan top 3 være muligt, selv om endnu en top 5-placering bestemt også vil være acceptabelt.
Efter de seneste sæsoners resultater er 2. etapes tiendeplads nok mere retvisende for niveauet hos Matthew Walls (Groupama-FDJ) end den flotte tredjeplads på 1. etape, da han ikke har haft meget tur i den. Der er dog tale om en rytter med spurtsejre på CV’et, så hvis han har genfundet tidligere tiders hurtighed, kan en ny top 3-placering være opnåelig, selv om top 5 også kan gå an. Lewis Askey er en essentiel brik i holdets leadout.
Arne Marit (Intermarché-Wanty) hentede et af karrierens bedste resultater med sin andenplads på 2. etape, hvor han dog ikke som sådan var tæt på sejren. Dagen forinden blev han kun nummer 15, og der er generelt lidt langt mellem belgierens topresultater, men efter én top 3-placering kan en ny da også være inden for rækkevidde, selv om top 5 nok er mere realistisk. Dries De Pooter er lavere i hierarkiet og skal derfor i udgangspunktet køre leadout.
1. etape indikerede, at Alpecin-Deceuninck som plan A kører massespurterne for Simon Dehairs, der kvitterede med en godkendt sjetteplads. Han har ikke kunnet slæbe sine 192 centimeter frem til flere spurter i løbet, men på denne etape må han igen kunne sidde med og dermed degradere den mere holdbare Henri Uhlig til leadout-rytter. Top 5 ville i første omgang være et fint resultat for Dehairs, men der kunne også opstå et scenarie, hvor Uhlig kører egen spurt, hvilket også burde række til en placering omkring top 5.
Der burde være plads til, at Rui Oliveira (UAE Team Emirates-XRG) kan køre sin egen spurt på denne etape, ganske som han gjorde det på 1. etape, inden holdet i stedet, og med succes, satsede på Jhonatan Narváez på 4. etape. Den samlede føring til Narváez må næsten bevirke, at han holder sig langt fra en risikofyldt massespurt, og derfor skulle Oliveira altså kunne få lov. 1. etapes ottendeplads var ikke prangende, men han burde have fart nok til at bejle til top 5.
På 1. etape overlod Samuel Watson rampelyset til INEOS Grenadiers-holdkammeraten Ben Swift, men siden da har Watson selv spurtet for holdet. Resultaterne heraf har såmænd været glimrende, senest med en femteplads på 4. etape, men det var også en så tilpas kuperet etape, at det gavnede den alsidige brite. I en regulær massespurt som denne ville top 5 være et flot resultat, hvorfor han nok snarere er top 10-kandidat.
Corbin Strong (Israel-Premier Tech) har om ikke andet været pålidelig i løbets spurter, hvor han er blevet nummer syv to gange og nummer otte en enkelt gang. Dermed har han også bekræftet, at hans største force ligger i de stigende spurter, som denne jo ikke er, og derfor vil top 5 også være godkendt, selv om top 3 da ikke kan udelukkes.
Foruden alle de ovennævnte er Liam Walsh, der repræsenterer det australske landshold, den eneste rytter, der har formået sig at spurte i top 5 i løbet, og det kan muligvis være nok til at være landsholdets førstesprinter i stedet for Cameron Scott. Walsh blev nummer fire på 4. etape, hvor sprinterfeltet ganske vist var reduceret, men da Scotts bedste placering har været en 14. plads på 1. etape, er der en vis rimelighed i at ændre hierarkiet. Scott imponerede dog for nylig i opvarmningsløbet Villawood Men’s Classic, men uanset holdets beslutning ville top 5 være et stort resultat for de to kontinentalryttere.
Det har så afgjort været undervældende, hvad Campbell Stewart (Team Jayco AlUla) har spurtet sig frem til i dette løbs spurter, men det er da altid noget, at han griber denne sjældne chance. Så sent som efteråret 2023 vandt han trods alt en massespurt, så fart har han jo i sig, men de hidtidige forsøg indikerer, at han nok ikke skal sætte næsen op efter et bedre resultat end en top 10-placering.
Her i denne sidste optakt vil jeg lade min frankofili råde: Jeg levner endnu en chance til Decathlon AG2R La Mondiale, der trods et helt arsenal af hurtige ryttere indtil nu har opnået en tiendeplads til Dorian Godon som bedste spurtresultat. Det må så også siges at være under niveau for en mand, der kan vinde reducerede massespurter, så selv om en boulevardspurt som denne ikke er favoritdisciplinen, må top 10 være muligt, ligesom det også kan være for Paul Lapeira eller Andrea Vendrame.