Etapeprofilen ser en anelse mere kuperet ud end p\u00e5 4. etape, men antallet af h\u00f8jdemeter er kun 50 meter h\u00f8jere og endda fordelt p\u00e5 flere kilometer. Derfor kan det ikke pakkes anderledes ind, end at denne etape nu engang er flad og derfor selvf\u00f8lgeligt i udgangspunktet oplagt til endnu en massespurt. Vi har dog efterh\u00e5nden set nogle interessante udbrudsfors\u00f8g i l\u00f8bet, og de kunne meget vel forts\u00e6tte her, s\u00e5 en massespurt kan naturligvis ikke garanteres, men virker alt andet lige som det mest sandsynlige udfald. I det kringlede opl\u00f8b vil leadouts f\u00e5 stor betydning for positioneringen, men der er dog plads til at komme igen p\u00e5 fart alene.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
To massespurter, to sejre. Det er facit for Paul Magnier (Soudal Quick-Step), der begge gange har vundet ganske komfortabelt og på 4. etape var synligt hurtigere end sine nærmeste konkurrenter. Han har privilegiet af et stort navn som Julian Alaphilippe til at køre leadout for sig, men selv hvis positioneringen skulle glippe, har han altså fart til at nå tilbage. Det ligner, at det 20-årige stortalent ganske enkelt er feltets hurtigst, og derfor er han naturligvis vinderkandidat igen her.
Uden at rejse sig fra sadlen spurtede Ethan Vernon (Israel-Premier Tech) sig til endnu en andenplads bag Magnier, men endnu engang var han ikke for alvor tæt på selv at vinde. Denne gang kom han dog fra en position langt tilbage og blev tvunget til at åbne sin spurt tidligt, så med bedre timing og måske fra hjulet på Magnier, er en sejr ikke umulig. Alligevel virker top 3 igen som det mest sandsynlige.
Hvis bare Casper van Uden (Team dsm-firmenich PostNL) havde kunnet følge hjulet på sin leadout-rytter, Emīls Liepiņš, havde han kunnet spurte med om sejren, men det lykkedes altså ikke (til sit forsvar fik han også et mindre svaj i sidste sving). I stedet blev den hurtige hollænder kun nummer ni, hvad jo faktisk var et tilbageskridt efter femtepladsen på 1. etape. På fart alene burde han stadig være blandt de hurtigste i dette felt, så med bedre timing internt på holdet må han kunne spurte med om top 3 - måske han endda er Magniers største trussel, men det skal han snart til at bevise.
Det var flot at se det dedikerede og velfungerende leadout for Erlend Blikra (Uno-X Mobility), der fra sin gunstige position spurtede sig til en tredjeplads på etapen. Det var også nordmandens bedste resultat hele sæsonen, men på fart alene blev han nu engang overgået af de to, der slog ham. Endnu en top 3-placering er ikke desto mindre mulig.
Det var et skridt i den rigtige retning, at Matevž Govekar (Bahrain-Victorious) på 4. etape havde fart nok til en femteplads efter også at have formået at positionere sig godt. Fra en bedre position er der stadig rum for forbedring, men på sin fart alene vil top 3 være tilfredsstillende.
Matevž Govekars største sejr har været i Vuelta a Burgos 2022. Foto: Luis Angel Gomez/SprintCyclingAgency
Med en sjetteplads på 4. etape bekræftede Robert Donaldson (Trinity Racing), at tredjepladsen på 1. etape bestemt ikke var nogen tilfældighed. Sjettepladsen blev tilmed hentet i en spurt, han måtte indlede langt bag fronten, så hvis han formår at positionere sig bedre, ligner han en ung mand med farten til igen at køre med om top 3.
I sin første spurt i løbet blev 20-årige Noah Hobbs (Equipe continentale Groupama-FDJ) en flot nummer fire på 4. etape og afviste Govekar på ren og skær fart. Han indledte såmænd også sin spurt fra en fin position, så med tilsvarende god positionering er top 5 eller endda top 3 muligt.
På 4. etape kom Ethan Hayter (INEOS Grenadiers) frem til spurt og blev nummer syv. Det er ikke decideret prangende for så stort et navn, men det er lovende, at holdet altså satser ganske stort på spurterne, og i et nyt forsøg bør top 5 være muligt.
Foruden ovennævnte Hayter kørte også Tom Pidcock spurten for INEOS Grenadiers, og det ligner lidt, at de kører hver deres. Denne gang rakte farten kun til en tiendeplads, men efter fjerdepladsen på 1. etape vil top 5 stadig være muligt.
INEOS Grenadiers og Tom Pidcock leder efter et udbytte fra hjemmebaneløbet. Foto: Sirotti
Efter placeringer som nummer seks og senest otte i løbets to massespurter har Rory Townsend (Q36.5 Pro Cycling Team) jo ikke været løbets hurtigste, men ottendepladsen blev også hentet fra en vanskelig position. På fart alene ligner det dog, at top 10 er mere sandsynligt end top 5.
I sin dejligt synlige Van Rysel-Roubaix-trøje (den er pink!) lå Emmanuel Morin længe blandt de forreste i indløbet til spurten på 4. etape, men mistede nogle positioner for så at spurte halvhjertet til en 19. plads. Baseret på sine tidligere resultater i sæsonen vil han kunne gøre det meget bedre, da top 10 må være realistisk.
Kører Edoardo Zambanini (Bahrain-Victorious) et meget ivrigt leadout for Govekar eller sine egne spurter i dette løb? Det er lidt svært at vurdere, efter han nu er blevet nummer syv og senest 11 i løbets to massespurter, hvoraf syvendepladsen jo faktisk var bedre end Govekar. Alt i alt har han dermed været blandt løbets hurtigste uden at være sprinter, så hvis han igen blander sig helt fremme, er top 10 igen muligt.
Cade Bickmore (Project Echelon Racing) fik chancen for at køre spurten på 4. etape, efter Scott McGill lidt overraskende valgte udbruddet i stedet. Dét indbragte en godkendt 13. plads, hvorfor top 10 altså er inden for rækkevidde, ligesom det også vil være det for McGill.
Den danske mester, Rasmus Søjberg Pedersen (Decathlon AG2R La Mondiale Development Team), var så uheldig at få en defekt i selve finalen på 4. etape, hvorfor hans 13. plads på 1. etape forbliver målestokken for hans fart i en massespurt i dette løb. Uden mekanisk uheld bør top 10 være inden for rækkevidde.
Når vi er ude i kontinentalryttere som Giacomo Ballabio (Global 6 United) er det ikke lige til at finde information om, hvorfor mon han ikke fik spurtet med på 4. etape, hvilket man ellers må formode, at han ville efter 13. pladsen på 2. etape, netop fra en spurt. Han har nemlig også tidligere begået sig i egentlige massespurter, hvorfor top 10 bør være muligt.