Tour de Wallonie har ofte fors\u00f8gt at bevare sp\u00e6ndingen til allersidst ved at have en klassementsetape som afslutning. S\u00e6rligt finalen med Mur de Thuin er blevet lidt af en klassiker, men i \u00e5r kan l\u00f8bet v\u00e6re afgjort inden sidstedagen. Her venter nemlig den fladeste af de fem etaper, og selvom der rundes af med en rundstr\u00e6kning, der ikke er helt flad, synes det sandsynligt, at sprinterne meget gerne vil have det sidste ord.<\/p>","
I alt skal der tilbagel\u00e6gges 192,4 km, der f\u00f8rer feltet fra Dinant til Quaregnon. Starten er helt flad, mens man k\u00f8rer mod sydvest, men hurtigt bliver terr\u00e6net mere rynket, n\u00e5r man n\u00e6rmer sig Ardennerne. Inden man kommer helt ind til det kuperede omr\u00e5de, vender man dog rundt for at k\u00f8re mod nord op ad en lang, j\u00e6vn stigning. Herefter falder det let mod nord, inden det g\u00e5r igennem sm\u00e5kuperet terr\u00e6n ad en lang og lige vej mod nordvest.<\/p>","
Senere begynder det hovedsageligt at falde let, inden det bliver fladt frem mod dagens f\u00f8rste spurt, som kommer i udkanten af m\u00e5lbyen efter 148,8 km p\u00e5 toppen af en lille bakke. Herfra k\u00f8rer man igennem relativt fladt terr\u00e6n mod syd, vest og nord, inden man rammer rundstr\u00e6kningen efter 159,9 km. Nu k\u00f8rer man ca. en halv omgang, og man l\u00e6gger ud med at sno sig mod \u00f8st, nord og vest frem til brostensmuren Tienne du Dragon (300 m, 12,6%), p\u00e5 hvis top der efter 163,9 km er en spurt, inden det g\u00e5r mod nord, \u00f8st, nord og sydvest igennem fladt terr\u00e6n med en lille bakke frem til stregen, som krydses efter 172,2 km.<\/p>","
Etapen afsluttes nu med en omgang p\u00e5 den 20,2 km lange rundstr\u00e6kning. Fra start er det fladt, mens man k\u00f8rer mod sydvest og syd, inden man drejer mod \u00f8st for at passere kategori 2-stigningen Cote de Rossignol (500 m, 4,3%), der har 200 m med 8,8%, men eller er ganske let. Toppen rundes efter 179,6 km, hvorefter de sidste 12,8 km best\u00e5r af den del, der allerede er k\u00f8rt \u00e9n gang. Det betyder, at man igen skal over Tienne du Dragon (300 m, 12,6%) i forbindelse med dagens sidste spurt efter 184,3 km, hvorefter de sidste 8,1 km er relativt flade med en lille bakke og en nedk\u00f8rsel undervejs. Finalen er helt enkel, da en lige vej kun afbrydes af et sving med 1,1 km igen, og den sidste kilometer er stort set flad.<\/p>","
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Quaregnon blev besøgt af løbet i 2015, hvor Jonas van Genechten i byen vandt en massespurt foran Michael Mørkøv og Danny van Poppel. Mest af alt er byen dog kendt som målby for GP Pino Cerami, der senest blev afviklet i 2019 med spurtsejr til Bryan Coquard foran Benjamin Declercq og Jakub Mareczko, men her sluttes der med en anderledes og stigende finale.
SE MASSER AF OL-CYKLING PÅ DISCOVERY+ UDEN BINDING OG TIL TILBUDSPRIS
Vejret
Efter den vejrmæssigt flotte uge går vinden fra nordøst til sydvest, og det giver anledning til en helt anderledes ustabil luftmasse. Lørdagen byder stadig på varme med temperaturer på 24 grader, men gennem hele etapen vil der være en risiko på 75-80% for tordenbyger. Den sydvestlige vind vil bare være let (10-11 km/t), hvilket giver modvind først på etapen, inden man får først sidemedvind og siden sidevind frem til rundstrækningen. Her vil der være sidemodvind på første del frem til bunden af den første bakke, hvorefter der hovedsageligt vil være sidemedvind, indtil man får modvind på den 1,1 km lange opløbsstrækning.
Favoritterne
Arrangørerne af Tour de Wallonie har ofte været gode til at bevare spændingen hele vejen igennem, men det ser ikke ud til at være lykkedes i år. Som ventet gjorde dagens etape ikke den store forskel, og med beslutningen om at lægge den måske letteste etape til sidst har man bragt sig i en situation, hvor kun det typiske knivskarpe opgør om bonussekunder kunne skabe spænding.
Det opgør gik vi imidlertid glip af allerede i torsdags. Da Quinn Simmons og Stan Dewulf kørte væk og sikrede sig et stort forspring, blev kampen reelt kogt ned til en duel, og desværre er Dewulf trods sin hurtighed ikke umiddelbart i stand til at hente de tre sekunder, han mangler. Ingen af de to kan blande sig i finalen, og i de indlagte spurter står Simmons på papiret med overhånden.
Det betyder dog ikke, at Dewulf bør give op. Morgendagens ellers meget lette etaper byder på tre sene spurter, hvoraf de sidste to kommer på toppen af den stejle brostensmur i målbyen. Den er tilstrækkeligt kompliceret til, at det vil være dumt af Ag2r ikke at gøre forsøget på at overraske Simmons.
Den første del af etapen bør imidlertid være ret fredsommelig. Det er dog sidste etape, og det plejer altid at føre til meget større aggression, end man ser først i løbet, og derfor vil der sikkert være kamp om at ramme udbruddet. Det kan sagtens tage nogen tid, men denne gang er etapen ret let. Jeg vil tro, at Jumbo, Deceuninck og UAE vil arbejde målrettet for en spurt og i det flade terræn sørge for, at udbruddet ikke bliver for stort og stærkt.
Når udbruddet er kørt, vil de samme tre hold formentlig tage kontrol. Trek vil - medmindre trøjen er truet - elske, at udbruddet løber med al bonus, så det bliver næppe dem, der jagter. Det regner jeg til gengæld med, at de tre store sprinterhold gør, og de bør have styrken til at skabe samling. Det interessante bliver så, om Ag2r vil gå frem i et forsøg på at hente udbruddet så tidligt, at bonussekunderne kommer i spil. Det vil næsten være dumt ikke at gøre forsøget.
Jeg tvivler dog på, at det vil lykkes. Simmons er stærkere på en brostensbakke som denne, og derudover er de næppe alene om kampen. Alexis Renard, Fernando Barcelo og Pascal Eenkhoorn kan alle lugte podiepladsen, og Eenkhoorn burde være ret skarp på bakker som disse. Også Quinten Hermans, der er endnu bedre, kan lugte et muligt avancement, og dertil skal lægges, at der på sidste omgang vil være mange, der har ambitioner om at bruge bakken til angreb - måske særligt Deceuninck med Florian Senechal og Yves Lampaert, hvis ikke de satser hele butikken på Jakobsen. Jeg tror derfor, at Dewulf får meget svært ved at ændre på tingenes tilstand.
Med kampen om klassementet kombineret med sprinterholdenes arbejde taler meget for, at vi får den ventede spurt. Der vil komme angreb på bakkerne, men de er for korte til at gøre afgørende forskelle, selvom vi for en gangs skyld har en medvindsfinale, endda muligvis på våde veje. Det store spørgsmål er snarere, om det bliver i et fuldt felt. Det bør det gøre. Ganske vist er de to bakker ret stejle, men de er også ultrakorte. Det bliver ret svært at bruge dem til at skabe væsentlig splittelse, selvom vi utvivlsomt vil se angreb. Starter man bakkerne langt fremme, burde det være en fysisk umulighed at blive sat,
Jeg tror derfor, at vi får vores spurt. Modsat i dag er det også en ganske enkel sag. På de sidste 3 km er der bare ét sving med 1100 m igen, og det bør derfor være en dag, hvor farten kan tale, hvis man kan finde den rette timing i modvinden. Derudover er finalerne i løbet ofte ret smalle, og derfor er positionering ikke helt uvæsentlig.
Den relativt enkle finale er godt nyt for Dylan Groenewegen. Hollænderen har givet klare indikationer på, at han nærmer sig fordums fart, men lige siden comebacket har det knebet med positioneringen. Da vi havde den meget enkle finale på 1. etape, sad han imidlertid fornuftigt, og i dag viste Pascal Eenkhoorn og Timo Roosen, at de var ganske suveræne i en mindre gruppe. I morgen får de mere kamp, men til gengæld er finalen også enklere, og Groenewegen viste i dag, at bakkerne ikke er et problem. Hvis han vitterligt er den i særklasse hurtigste, som meget det så ud til på 1. og 4. etape, tror jeg på ny sejr til hollænderen, hvis ikke han igen kikser sin positionering.
Hans værste rival kan være Fabio Jakobsen - igen. Hollænderen måtte ikke helt uventet slippe på dagens stigning, men morgendagens lettere etape og kortere bakker burde han kunne klare. Spørgsmålet er, hvor meget friskhed han vil have tilbage, da han var temmelig drænet i spurten på 1. etape, og selvom han vandt 2. etape foran Gaviria, er der intet, der indikerer, at han skulle have genfundet samme fart som Groenewegen. Til gengæld viste toget med Yves Lampaert, Florian Senechal og Bert van Lerberghe sig fremragende på 2. etape, og de burde sammen med UAE være de stærkeste. Laver de et lead-out som på 2. etape, har Jakobsen vist, at han også kan gøre det færdigt.
I dag fik vi nok engang at se, at Fernando Gaviria er blevet en fremragende, men en langsom sprinter. Det er desværre ikke en god kombination til denne etape, men han har stadig et våben, der næsten gav ham sejren på 2. etape, nemlig sit tog. I dag var de kommet til kort på bakkerne, men i morgen burde han have Rui Oliveira, Maximilian Richeze og ikke mindst Alexander Kristoff til rådighed. Vi har stadig til gode at se et af Kristoffs gode lead-outs i dette løb, men vi ved, at han har dem i sig. Nok mangler Gaviria farten, men med sit hold må han stadig være en af favoritterne.
I dag lykkedes det endelig Giacomo Nizzolo at lave et resultat, men i de store massespurter har han med sit svage og decimerede hold haft det svært. Det vil han formentlig have igen i morgen, men i det mindste er finalen denne gang relativt enkel. I dag viste han, at han plejer at være god i positionskampen, og man kan håbe, at han kan genfinde den evne også i et større felt. Han viste i dag, at han var synligt hurtigere end Gaviria, men for at slå Groenewegen skal han håbe på, at hollænderen fanges for langt tilbage.
I dag imponerede Uno-X med deres kollektive styrke, men desværre fik de mistimet deres fremstød for Daniel Hoelgaard, og dermed kom de tomhændede hjem. Det viser dog, at nordmændene har noget at skyde med, og ser man på årets spurter, bør Kristoffer Halvorsen også være en af de hurtigste i dette felt, selvom han blev sat af i dag. Indtil nu har holdet ikke ramt rigtigt, men får de endelig anbragt deres norske sprinter ordentligt, burde et topresultat og med lidt held også en sejr ikke være en umulighed.
Spurten kunne måske også give muligheder for Niccolo Bonifazio. Hidtil har vi intet set til italieneren, der har haft et skidt år, men det er stadig ret uklart, hvor hurtig han egentlig er. I dag synes det nemlig at være positioneringen, der er den store hurdle, og i dette felt burde han altså i teorien være en af de hurtigste. I denne enklere finale burde han endelig have en fair chance for at kunne spurte med et tog, der på papiret altså ser bedre ud, end de hidtil har vist sig at være.
Jeg må også igen nævne Florian Senechal. Der er ingen tvivl om, at Jakobsen er plan A, og det vil undre mig meget, hvis hollænderen sættes af. Omvendt er hans holdbarhed stadig rusten, og man kan ikke helt udelukke, at han kommer til kort. Sker det, er det Senechal, der har et meget stærkt tog med Lampaert og Van Lerberghe, og det kan give det bedste lead-out. Til gengæld så vi også i dag, at han slet ikke har sprinternes fart - heller ikke inden han klikkede ud af pedalen - og derfor skal han være heldig med de øvrige sprinteres position, hvis han skal vinde.
Hugo Hofstetter er stadig ikke verdens hurtigste i en flad spurt, og derfor vinder han næsten aldrig. Han har dog stadig et meget stærkt våben i et tog, der tæller Davide Cimolai og Tom van Asbroeck. I dag var han uheldig med en defekt på stigningen, men i morgen bør han sidde der med sit fulde tog hos sig. Kører Cimolai et af sine bedste lead-out, kan Hofstetter med lidt held i positionskampen bag sig måske alligevel trods sin manglende fart vinde. Man kan heller ikke helt udelukke, at holdet giver Cimolai en chance på falderebet, og han burde have en højere fart og en bedre chance for at være med helt fremme.
Amaury Capiot har langt om længe fundet formen, og han har vist sig som en af de mest formstærke i feltet. Derfor havde han utvivlsomt håbet på en hårdere etape, men han kan krydse fingre på, at aggressiv kørsel alligevel slider på de hurtigere folk. Hans Arkea-tog er et af de stærkeste og har hidtil gjort det fremragende, og Capiot er også selv god i positionskampen. Desværre mangler han nok farten til for alvor at kunne drømme om den sejr, han stadig aldrig har fået på dette niveau.
Måske er det også den store chance for Marc Sarreau. Franskmanden synes bestemt ikke at være i storform, men han kørte en hæderlig spurt i onsdags. Denne etape er endelig lidt lettere igen, og dermed burde han også med sin nuværende form kunne være med. Han har altid haft det svært i positionskampen, men i denne enkle finale må han med et ret stærkt hold stå bedre. Desværre synes han slet ikke at have fordums fart, men han viste på 2. etape, at han fortsat må regnes som en af de hurtigste i dette felt.
Måske er det også på denne etape, at Bora skal ramme rigtigt. Rüdiger Selig har været meget tung på bakkerne, men i denne finale bør han være der. Han er også god i positionskampen, og Boras tog med Erik Baska og Michael Schwarzmann ser altså ikke ud til at være helt i hegnet. Selig har før gjort det godt, når han en sjælden gang har spurtet, og det burde han kunne gøre igen.
Alpecin har Sacha Modolo, der synes at være den foretrukne sprinter, og Alexander Krieger, da de næppe kører for Gianni Vermeersch på denne lettere etape. Tilsammen udgør de - også med hjælp fra Dries de Bondt - et af de bedre tog, og det burde altså kunne give et fornuftigt resultat. Hvor hurtig Modolo stadig er, er svært at sige, men i det mindst slog han sig ikke i dagens styrt. Holdet burde kunne hjælpe ham til et fornuftigt resultat. Kører de i stedet for Krieger, er det tyskeren, der har god støtte, men heller ikke han har farten til at vinde.
Endelig må man jo nævne Quinn Simmons. Han viste i dag, at han er klar til at forsvare trøjen ved at deltage i spurterne, og det gør han sikkert igen i morgen. Den lettere etape giver ham betydeligt vanskeligere vilkår, men han viste i dag, at han faktisk har fin fart. Kører Alex Kirsch endda lead-out, kan han gøre det pænt, selvom han ikke kan vinde.
Hos Lotto kan John Degenkolb spurte, men selvom hans tog er stærkt, har han næppe farten til at vinde i denne ukomplicerede finale. Det bør Andrea Pasqualon, Piet Allegaert og Luca Mozzato heller ikke have, selvom de alle har kørt gode spurter på visse dage. Milan Menten skal tage over efter Timothy Dupont, men han mangler farten i flade spurter, og det samme gælder for positioneringssvage Jake Stewart, der dog hjælpes af den enklere finale, samt Jordi Warlop og Jens Keukeleire.
OPDATERING: Pasqualon udgik i dag. Intermarché må derfor formodes at spurte med Quinten Hermans eller Baptiste Planckaert, der dog heller ikke har farten til at vinde.
Feltet.dks vinderbud: Dylan Groenewegen
Øvrige vinderkandidater: Fabio Jakobsen, Fernando Gaviria
Outsidere: Giacomo Nizzolo, Kristoffer Halvorsen, Niccolo Bonifazio, Florian Senechal
Jokers: Hugo Hofstetter, Amaury Capiot, Marc Sarreau, Rüdiger Selig, Sacha Modolo, Davide Cimolai, Alexander Krieger, Quinn Simmons
HAR DU HUSKET AT SÆTTE DIT MANAGERHOLD TIL DET NYE OG ANDERLEDES HALVÅRSMANAGERSPIL?