Prøv vores nye app
Optakt: 5. etape af Tour de Suisse
13. juni 2024 14:05Foto: Sirotti
af Emil Axelgaard

Torstein Træen tog karrierens første sejr på den helt store scene, men den største vinder på den første bjergetape var Adam Yates, der gav rivalerne et nyrestød fra start. I denne brutale udgave får han imidlertid ikke tid til at hvile på laurbærrene, for torsdag venter allerede det næste store bjergslag, når der som i 2016 skal sluttes på den ganske stejle Cari-stigning, der vil være rammen om endnu et vigtigt opgør i kampen om den samlede sejr.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

 FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

 

Ruten

Efter det indledende bjergslag fortsætter den endeløse række af bjergetaper. Torsdag venter endnu en relativt flad etape, der mest af alt afvikles i dalen, men som på den foregående etape slutter det hele voldsomt. Her skal det hele nemlig afgøres på Cari-stigningen, der slet ikke har Skt. Gotthardpassets længde og højde, men til gengæld har nogle anderledes stejle procenter. Da stigningen blev brugt i 2016, var forskellene overraskende små, men potentialet er til mere, og denne torsdag bør vi i hvert fald få flere svar på styrkeforholdet i kampen om den samlede sejr.

 

Med en distance på 148,6 km er der tale om en kort etape, der fører feltet fra Ambri til Cari. Det er to bjergbyer i de schweiziske alper, der ligger ganske tæt på hinanden, og etapen består derfor af tre dele, nemlig en indledende rundstrækning, en rejse fra start til mål og derefter en omgang på endnu en rundstrækning.

 

Læs også
Optakt: 15. etape af Tour de France

 

Allerede fra start mærker rytterne, at de er i Alperne, da man lægger ud med at køre en omgang på en 16,8 km lang rundstrækning. Her kører man et kort stykke mod øst ad en lige og let faldende dalvej, inden man kører mod nord, øst og vest op ad kategori 2-stigningen Ronco (5,2 km, 8,4%), der efter en let første kilometer stiger med 9-13% over 3 km, inden den flader ud med 6,6% over de sidste 1200 m frem mod toppen, der rundes efter 8,7 km. En teknisk nedkørsel fører nu mod sydvest til dalen, hvor man kører mod øst ad den flade dalvej tilbage til start.

 

Nu kører man igen mod øst ad den let faldende dalvej, men denne gang forlader man rundstrækningen for at fortsætte mod øst og sydøst igennem det let faldende terræn. Hurtigt forlader man dog dalen igen for at køre mod nordøst op ad kategori 1-stigningen Cari (7,7 km, 9,9%), der her køres fra en anden side end i finalen. Der er tale om en stejl sag, hvor de første 4 km stiger med 7-10%, inden der venter 3,7 km med 9-12% frem til toppen, der rundes efter 31,3 km. Nu kører man 1800 m, der først er let stigende og siden let faldende frem til stregen, der krydses for første gang efter 33,1 km - denne gang fra den forkerte side.

 

Etapen afsluttes nu med en omgang på en 115,5 km lang rundstrækning. Den indledes med, at man kører hele vejen ned ad målstigningen, hvilket giver en uhyre teknisk nedkørsel. Den leder direkte ned til dalen, hvor man kører mod sydøst ad en lang, lige dalvej, der først er faldende og siden flad. Den leder frem til udkanten af byen Biasca, hvor man efter 63,9 km rammer en 53,8 km lang rundstrækning, hvor der skal køres en omgang.

Annonce

 

Den er ganske enkel. Først kører man ad lange, lige og flade dalveje mod sydøst ned til byen Gorduno. Her vender man efter 80,7 km rundt, hvorefter man kører mod nordvest tilbage gennem den flade dal tilbage til Biasca. Her kører man kortvarigt mod nord ad let stigende vej, inden man i det nordligste punkt kører mod syd ad let faldende veje tilbage til Biasca, hvor denne lille rundstrækning afsluttes.

 

Nu drejer man mod nordvest for at køre tilbage ad dalvejen i den modsatte retning med retning mod Cari, idet vejen nu naturligvis er let stigende og ikke let faldende. Undervejs kører man dagens Tissot-kilometer med spurter efter hhv. 127,8 km og 128,8 km, mens dagens spurt kommer kort derefter, nemlig efter 134,5 km.

 

Slutteligt kører man mod nord, øst og vest op ad målbjerget Cari (10,2 km, 8,0%), der også her er i kategori 1. Der er tale om en ret jævn stigning, der stiger med 8-9% over de første 7 km, inden den flader ud over en kilometer for at stige med 7-9% over de sidste 2,2 km. Bjergspurten kommer allerede med 1000 m igen, men det betyder ikke, at stigningen bliver lettere, da den stiger med 9-10% over den sidste kilometer. Stigningen har et hav af hårnålesving, men det sidste kommer med 1700 m igen, hvorefter vejen kun har en skarpere kurve med 800 m igen.

 

Etapen byder på i alt 3072 højdemeter.

 

Cari-stigningen er kun én gang tidligere i dette årtusinde blevet brugt som mål for et stort cykelløb. Det var i dette løb i 2016, hvor Darwin Atapuma fra et udbrud akkurat holdt favoritterne bag sig, da han sejrede med 4 sekunder ned til Warren Barguil og 7 sekunder ned til Pierre Latour på en dag, hvor hele top 10 var inden for 16 sekunder af den sejrende colombianer.

 

 

Læs også
Riis tordner mod Vismas ”brøler”: Det duer ikke

 

 

 

 

Annonce

 

 

 FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

 

Vejret

Inden løbet lignede det en ustabil affære, men rytterne har grund til at glæde sig. Nu loves der en næsten helt skyfri dag med meget få skyer. Temperaturen vil være 14 grader fra start, 13 grader ved mål, men 22 grader i dalen. Vinden vil være let til jævn (10-16 km/t) og generelt komme fra nordnordvest, men på den flade rundstrækning vil den dreje over i vestsydvest undervejs, inden man igen får den fra nordnordvest. Det giver efter den indledende rundstrækning generelt forskellige former for medvind, indtil man når det sydligste punkt, hvor den kortvarigt vil være i siden, inden man får forskellige formere for modvind. På turen tilbage gennem dalen får man næsten direkte modvind, og på målbjerget vil der også være modvind, dog med et sidemedvindsstykke midtvejs frem til de sidste 4 km og slutteligt sidemodvind over de sidste 800 m.

 

Analyse af 4. etape

Her kan du læse min analyse af, hvordan Adam Yates og Joao Almeida efter et katastrofalt Dauphiné på 4. etape bragt Tadej Pogacars Tour-tropper tilbage på sporet.

 

Favoritterne

At dagens etape blev kørt så passivt, kom lidt bag på mig, men nogen stor overraskelse var det jo ikke. Allerede i går skrev jeg nemlig, at det var et muligt udkomme, når den evige strøm af bjergetaper i dette løb gør, at der mere end vanligt er en grund til at spare lidt på kræfterne til senere. Nok er 6. etape blevet kraftigt udvandet, men det ændrer ikke på, at der skal sluttes på et bjerg fem dage i træk.

Annonce

 

Læs også
Vingegaard røber, hvad Visma skal gøre

 

Rytterne kan i hvert fald sagtens forsvare, at de i dag ventede længe med at åbne for gassen. I morgen går det nemlig løs igen, og det vel nok med en endnu voldsommere udfordring. Cari-stigningen er ikke rasende lang, men den må regnes som ugens sværeste målbjerg, for den byder på nogle procenter, man ikke ofte ser i Schweiz. Samtidig er der denne gang i modsat til i dag tale om en mere ”rigtig” bjergetape, for selvom det meste af etapen stadig er flad, skal man denne gang over mere end ét bjergpas, og de to første stigninger er trods deres begrænsede længde pokkers stejle. Samtidig er det nu anden dag i træk, rytterne for alvor skal udfolde sig, og derfor bliver holdbarheden nu også i stigende grad testet.

 

Vi kender Cari-stigningen fra Darwin Atapumas udbrudssejr i 2016. Jeg husker den tydeligt, og jeg husker, at jeg var ret forbavset over de små forskelle. Det var den dag, unge Pierre Latour for alvor fik sit gennembrud ved at køre sig i trøjen med en forcering sammen med Warren Barguil til sidst, men forskellene var små. De ni bedste klassementsryttere var alle inden for 12 sekunder, og det var først til allersidst, der for alvor skete noget.

 

Stigningen har dog potentiale til mere. Det fortæller procenterne alt om, og forklaringen på passiviteten var nok, at det var voldsomt, hvad der ventede senere, hvor de skulle slutte på brutale Rettenbachferner. I det lys kan man naturligvis frygte, at rytterne igen i morgen vil være passive, når der stadig er tre bjergfinaler senere, og når de modsat i dag skal slås med en generel modvind - ikke hele vejen, men på det meste af stigningen - men jeg regner nu alligevel med mere action end for otte år siden. Fredagens er nu blevet ret let, og denne gang venter der ikke en vanskeligere bjergfinale senere i løbet. Selvfølgelig lurer løbets vigtigste etape stadig på søndag, men uden Rettenbachferner forude forventer jeg, at rytterne vil forsøge at udnytte, at dette er ugens vanskeligste målbjerg.

 

Spørgsmålet er, om der også er nogen, der tør gribe ud efter etapesejren. Adam Yates var ret overbevisende i dag, men der er bestemt kandidater. Kender vi ham ret, mangler Mattias Skjelmose ikke selvtilliden til at tage kampen op med den lille brite, og jeg vil heller ikke udelukke, at Egan Bernal er frisk på at give den et skud. En tredje mulighed er Felix Gall, der fik tanket enormt med selvtillid i dag, og som altid er klar på at tage initiativ. Og så er der jo UAE, der jo ikke fik sin etapesejr i dag.

 

De har dog også et langt løb, de skal kontrollere, og derfor er der en god chance for, at de vil tage den med ro. Jeg er bestemt heller ikke sikker på, at Lidl, Ag2r eller Ineos giver den et skud, og derfor er chancen for en udbrudssejr ret god. Når jeg alligevel tror, at vi får samling, skyldes det etapens design. Den benhårde start gør det næsten stensikkert, at vi får et brølstærkt udbrud, som UAE er nødt til at holde i snor. Grundet det lange dalstykke vil klassementsrytterne holde sig i ro, men det er svært at tro, at der i den gruppe, der kører væk ikke vil være ryttere, som UAE ikke kan give meget mere end et par minutter.

Annonce

 

Det betyder selvfølgelig også, at det vil være ryttere, der er svære at hente, og derfor holder jeg fast i, at perspektiverne for udbruddet er ret gode. Særligt hvis det igen bliver passivt på målbjerget - og det kan modvinden bidrage til - er det ikke sikkert, at udbruddet kommer tilbage af sig selv. Det vil bare ligne Bernal, der skal bruge et hårdt løb, dårligt ikke at lægge et pres, som han også gjorde i dag med Brandon Rivera, og vi så i dag, at han med Rivera, Ethan Hayter og nu måske også Tom Pidcock faktisk godt kan skabe et ret hårdt løb. Det kan Ag2r også, hvis de som i dag bruger Valentin Paret-Peintre, og det kan Lidl også i nogen grad med Sam Oomen, Patrick Konrad og Thibau Nys, hvis sidstnævnte går fuldt ind i hjælperrollen. Og så er det klart, at et udbrud må være ret dødsdømt, hvis UAEs stjernearmada vil vinde etapen. Alene Isaac Del Toro kan køre langt de fleste ind.

 

Derfor tror jeg, at vi får samling. Jeg er langt fra sikker på, at der er et hold, der aktivt vil gå efter sejren, men jeg tror, at der er en god chance for, at udbruddet kommer tilbage af sig selv, når vi grundet den hårde start vil få et helt, helt andet udbrud, end vi gjorde i dag. Modvinden vil også være en hæmsko for udbruddet, selvom den også kan bidrage til et mere passivt felt. Derfor tror jeg på, at favoritterne skal køre om det.

 

Som vi så i 2016, kan det godt ende med en ret eksplosiv finale, hvor forskellene først gøres til allersidst. Det vil modvinden bidrage til, for den er ikke helt uvæsentlig, selvom vinden lægger sig i løbet af dagen. Jeg forventer dog mere aggression og dermed også større forskelle end dengang, for det bør en stigning som denne skabe. Modvinden gør dog nok også, at vi skal et stykke op ad stigningen, inden det for alvor går løs.

 

Jeg går med Adam Yates igen. Som beskrevet i analysen tyder det på, at han er lige så klar til dette løb, som han var til Dauphiné for et år siden, og når han har det niveau, er der ikke mange, der kan bide skeer med ham. Det vil i dette felt formentlig kun være genrejste udgaver af Richard Carapaz og Egan Bernal, og i dag så vi, at de ikke er helt på det niveau, jeg havde drømt om. Samtidig er det en etape, der passer Yates ret godt. Han er særligt god på etaper med kun én stigning til sidst, men denne er ikke helt ringe, når der er så langt et dalstykke frem mod et bjerg, der er kort og stejlt og dermed lige i Yates’ ånd. Selvfølgelig er der issues omkring hans holdbarhed, men det plejer vi ikke at se i et ugelangt løb og ikke efter fem dage.

 

Læs også
Pogacar afviser: Ikke min bedste præstation nogensinde

 

Samtidig er modvinden en medspiller. Han har ingen grund til at tage store chancer, men kan bruge sit stærke hold til at sætte farten. Med trøjen på skuldrene vil han næppe angribe så tidligt som i dag, men i stedet vente til sidst. Her kan modvinden bidrage til at gøre det meget eksplosivt, og Yates har et guddommeligt punch, hvis det som i 2016 skal afgøres til allersidst mellem de bedste. Hvis han holder det niveau, han havde i dag, bliver han meget svær at slå.

Annonce

 

Jeg vil også holde fast i, at Egan Bernal er hans værste rival. Han kom lidt til kort i dag, men i lyset af den måde, etapen blev kørt på, var det slet ikke skidt. Den passive kørsel efterfulgt af en eksplosiv finale passede i hvert fald Yates og Skjelmose bedre, men her bør den vanskeligere etape kombineret med det vanskeligere målbjerge giver en betydeligt mere nedslidende finale. Som vi også så tydeligt i Catalonien, gælder det stadig, at Bernal bliver bedre og bedre undervejs, og vi vil formentlig se en stigende formkurve gennem hele løbet. Om han vitterligt er næstbedst i morgen, er jeg bestemt ikke sikker på, men Yates var i dag så god, at jeg kun tror, at en flyvende Bernal for alvor kan bide skeer med ham. Om han kan finde et højt nok niveau, er meget tvivlsomt, men jeg har stadig hans meget overbevisende kørsel i Liege i så frisk erindring, at jeg tror, at han kan blive ganske stærk, særligt sidst på ugen.

 

I dag var der dog ingen tvivl om, at Mattias Skjelmose var næstbedst. Som beskrevet i analysen var det en gave, for det er første gang i år, han ligner den rytter, vi så i de bedste perioder i 2023. Det gør ham selvsagt meget farlig på denne etape, men der er stadig det lille spørgsmål om holdbarheden. Sidste år var han i hvert fald klart bedst på den første af de tre bjergetaper. Heldigvis kørte han i år stærkt på den afsluttende kongeetape i Baskerlandet, men det var efter et ret let løb, hvor den ene etape blev neutraliseret. Heldigvis så vi også, at han i Touren kørte stærkt i den tredje uge, og heldigvis så vi også, at han holdt nogenlunde samme niveau gennem Paris-Nice. Vi taler trods alt også stadig kun om den anden bjergetape, og det er en stigning og etapetype, der burde passe. Som den mest eksplosive af klassementsrytterne er det også ham, der bedst kan matche Yates, hvis modvinden betyder, at det hele skal afgøres til allersidst.

 

Joao Almeida er tilbage på sporet efter sit svage forår, men han befinder sig nu i en lidt svær situation. Han er som udgangspunkt reduceret til hjælper, og selvom UAE helt sikkert vil strække sig meget langt for at spare ham hele vejen, får han kun lov til at køre sin chance, hvis Yates er i krise. Selvfølgelig kunne en lidt alternativ taktik være at bruge ham til at lægge pres på de andre, når han og Skjelmose jo ligger lige som nr. 2, men det vil trods alt være en taktik, Yates nok vil modsætte sig. Hvis til gengæld Yates skulle få en uventet krise, har Almeida den fordel, at han som i dag kan sidde på hjul, og så vil han stå meget stærkt i forhold til at kunne gøre det færdigt i modvinden til sidst. Jeg forventer i hvert fald at se en stærk Almeida igen, for han plejer at være relativt stabil, så længe vejret er godt - og det er det heldigvis i morgen.

 

Dernæst skal man vel pege på Wilco Kelderman . Hollænderen er nemlig den store ubekendte, fordi han ikke fik lov at køre finale i dag, men det er nu tredje gang på fire dage, at han har efterladt et uhyggeligt stærkt indtryk. Heldigvis har holdet intet meldt ud om, at han skulle have slået sig, og i dag lignede han en mand, der måske kunne være gået med Skjelmose og Almeida. Det er klart, at det skaber en del usikkerhed, at han ikke har været på dette niveau siden sidste års udgave af løbet og i det hele taget generelt ikke er så stærk som tidligere, men indtil nu har han altså lignet den gamle udgave af sig selv. Denne stigning passer ham også glimrende, og da han er blandt de mest eksplosive, er han en af de ryttere, der har bedst chance for at tage kampen op med Yates, hvis det skal afgøres til allersidst.

 

I det hele taget står Visma stærkt. De har nemlig også Cian Uijtdebroeks, og han var klart femtebedste mand i dag. Han lykkedes ikke som Bernal med at komme op til Skjelmose og Almeida, men han var ikke langt fra. Samtidig blev finalen kørt helt håbløst for en mand, der er uden punch, og han vil se frem til, at vi i morgen får en etape, der passer mere til hans dieselmotor. Det burde også hjælpe ham, at hans motor nu er endnu mere varm, og modsat i dag, hvor finalen var flad, vinder han her, hvis han er stærkeste mand. Det vil overraske, hvis det er tilfældet, men siden han fandt formen frem mod Giroen, har vi ikke set ham i en finale, der passer ham så godt som denne, og hans potentiale er i hvert fald ganske stort. Endelig har han jo i kraft af sin svage enkeltstart lidt mere frihed end nogle af de andre.

Annonce

 

Det var også opløftende at se Enric Mas i dag. Når han er så god på den første bjergetape, der endda blev meget eksplosiv, er perspektiverne gode for fortsættelsen. Han burde blive bedre og bedre, som han også er blevet det i alle ugens etapeløb, og denne stigning passer ham også bedre. Han er ret god på stejle procenter, og det gør intet, at stigningen ikke er alt for lang. Han har stadig til gode at vise, at han kan blive helt lige så god som tidligere, men efter i dag ser jeg helt nye perspektiver. Han vinder måske ikke, fordi han er bedst, men så kan han måske udnytte magtkampen mellem de største favoritter.

 

Det samme kan Felix Gall. Han er tilbage! Det var dagens mest positive overraskelse efter gårsdagens nedtur, og når de gode ben er tilbage, ved vi, at han vil prøve et eller andet. Hans svage start på løbet gør, at han har lidt mere frihed, og vi fra særligt Touren, at hans topniveau kan være tårnhøjt. Så langt virkede han dog ikke helt til at være kommet endnu, men da han i Touren bare blev bedre og bedre og burde passe bedre til denne etape, er jeg ret fortrøstningsfuld på hans vegne.

 

Det kræver et vist topniveau at vinde i dette selskab, og derfor skal Richard Carapaz have en vis rangering. Som beskrevet i opdateringen til analysen styrtede han i dag, og det kan forklare hans svage præstation. Det kan dog ikke slette indtrykket af, at han allerede så skidt ud i går, og når man samtidig skal tage i betragtning, at han jo også i morgen nok er mærket af styrtet, får han sikkert endnu en svær dag. Til gengæld ved vi også, at den Carapaz, vi så i Liege og Romandiet, kan vinde i dette felt, og nu har han da i det mindste sikret sig den frihed, der også hjalp ham med at vinde i Romandiet.

 

Læs også
Vingegaard-chef påpeger Corona-fordel til Pogacar

 

Større spørgsmålstegn er der ved Oscar Onley. Det var en positive oplevelse at se, at han pludselig kunne være med fremme på så langt et bjerg som dette. Spørgsmålet er nu, om det handlede om, at det hele blev kørt meget eksplosivt, eller om vi vitterligt skal til at tilskrive ham nogle usete bjergevner. Vi ved i hvert fald, at hans talent er enormt, og i det lys vil det ikke undre, hvis han vitterligt også kan være med på denne stigning. Han har også den fordel, at det jo stadig er en relativt eksplosiv afslutning igen, og at modvinden vil gøre det endnu mere eksplosivt. Det bliver i hvert fald meget interessant at se, om han kan bakke dagens præstation op.

 

Isaac Del Toro burde jo stå meget højere på denne liste. Som beskrevet i analysen var han skræmmende god i dag, når man tager hans styrt og føringsarbejde i betragtning, og hvis vi kan stole på Tirreno, bliver han måske også bedre og bedre. Til gengæld er han også nr. 3 i hierarkiet, og han får kun sin chance, hvis både Almeida og Yates har uheld eller kollapser helt. Det er trods alt svært usandsynligt, og derfor må han nok nøjes med en god placering, som føringsarbejde i modvinden endda kan spolere. Hvis til gengæld muligheden opstår, og han måske endda kan sidde på hjul, viste han i dag, at hans niveau fører meget langt.

Annonce

 

Et andet supertalent er Matthew Riccitello. Nu fik han endelig det gennembrud, jeg længe har efterlyst. Nu kommer så den store test: er han holdbar? Denne etape passer en dieselklatrer bedre end ham, men vi så, at han smed sin l’Avenir-sejr i den sidste weekend. Vi så også sidste år, at han hurtigt faldt sammen i Giroen, og derfor kan jeg godt frygte, at vi så den bedste Riccitello i dag. Omvendt er hans potentiale altså meget stort, og kan han gentage de ben, han havde i dag, kommer han jo i hvert fald langt i en afslutning, der passer ham bedre.

 

Det er til gengæld svært at tro meget på Lenny Martinez. Han er svingende, og derfor kunne man håbe, at han bare havde en dårlig dag i går, men nu har han altså været ”dårlig” to dage i træk. Vi så også i Vueltaen, at det kneb med holdbarheden, og derfor kan det være svært at se, at det pludselig skulle vende. Til gengæld ved vi også, at han har et af de højeste topniveauer, og vi ved jo altså, at han kan være ret svingende. Er der pludselig hul igennem til de gode ben, har han jo nu i hvert fald mere frihed, end han havde i dag.

 

Hvor meget frihed har Valentin Paret-Peintre? I hans tilfælde handler det om frihed fra Gall, for vi har set både i dag og i går, at han er her som ren hjælper. I dag fik han dog lov at angribe, og det vil derfor være nærliggende at tro, at han kan få samme chance i morgen. Vi ved fra Giroen, at han er en af de bedste klatrere i dette felt, og vi har nu to dage i træk set, at han også er frisk endnu. Vi ved dog også, at ryttere, der kommer fra Giroen, meget pludselig kan eksplodere, og derfor skal man ikke blive forundret, hvis han før eller siden havner i gruppettoen i dette løb.

 

Det går formentlig anderledes med Wout Poels . Han er som bekendt uhyre svingende, men formkurven går altid generel kun opad. Det gjorde den senest i Ungarn, og det gør den formentlig også i dette løb. Han er også progressivt blevet bedre fra Argau over i går til i dag, men han har bestemt ikke lignet den bedste Poels endnu. Derfor er det svært at se, at han kan vinde etapen, men fortsætter fremgangen, og nærmer han sig niveauet fra Catalonien, kommer han jo langt i dette felt - særligt på en stigning, der med sine stejle procenter passer ham glimrende.

 

Der er også håb for, at Tom Pidcock kan blive bedre. Det var i hvert fald ret tydeligt i Tirreno, hvor han floppede på første bjergetape, men derefter var imponerende stærk som hjælper for Thymen Arensmans dagen efter. Vi har bare til gode at se ham køre stærkt i Tour de Suisse, både i 2022, 2023 og nu i 2024, og det er anden dag i træk, han skuffer. Vi ved heldigvis også fra sidste års Tour, at hans topniveau på denne slags korte, stejle stigninger er tårnhøjt, og modvinden hjælper ham endnu mere. Jeg har bare svært ved for alvor at tro, at vi vil se en god Pidcock i dette løb.

Annonce

 

I dag beviste George Bennett igen, at han er kommet tilbage, selvom han er et stykke fra sit gamle topniveau. Desværre har Bennetts problem altid været hans holdbarhed, og han bliver sjældent bedre og bedre undervejs. Heldigvis er det kun den anden bjergetape i træk, og denne mindre eksplosive finale passer ham bedre. Vi har bare også i Abruzzo og Mercan’Tour i ret svage felter set, at der nok er grænser for, hvor langt topniveauet rækker.

 

Det er i hvert fald nok højere hos Einer Rubio, som vi så i Giroen. Dette løb har til gengæld også vist, at han er træt, men heldigvis var han i dag bedre end i går. Man har før set, at ryttere, der kommer fra Giroen, faktisk bliver bedre og bedre - selvom det oftest går den anden vej - og lige nu kunne det godt se ud, at formkurven går den rette vej. Hvis det er tilfældet, er han pludselig en mand, der kan komme langt, men det virker også ret usandsynligt, at han kommer hele vejen.

 

Læs også
Vingegaard kan kun vinde Touren på én måde, mener tidligere rytter

 

Skal vi prøve at nævne Matteo Badilatti og David de la Cruz ? Det var lidt absurd at se Q36.5 tage alt ansvaret i dag, for de var jo som ventet ikke i nærheden af noget som helst. De gjorde de dog begge ganske hæderligt, og vi har i år i foråret set, at de er kommet tilbage på et hæderligt niveau efter en svær periode. Særligt De la Cruz viste i Romandiet, at han stadig godt kan komme et stykke, og da denne etape passer dem begge meget bedre, kan de formentlig gøre det bedre end i dag.

 

Endelig vil jeg nævne to stortalenter, nemlig Finlay Pickering og Johannes Staune-Mittet. Begge er hjælpere, og begge manglede lidt i dag, men jeg er spændt på, hvor langt de kan komme. De er i hvert fald to af de allermest lovende klatrere, og nu er Pickering endelig blevet sine skader kvit. Han var ikke alt for langt efter i dag, og denne finale burde passe ham bedre. Staune-Mittet havde det vanskeligere, men vi så i Baskerlandet og Romandiet, at han var meget bedre senere i løbene. Til gengæld har han modsat Pickering hele to kaptajner at køre for.

 

Sergio Higuita var en position overraskelse i dag, men kender vi ham ret, bliver han kun dårligere og dårligere herfra, som vi senest så i Catalonien, hvor han også startede pænt. Logikken tilsiger, at Pelayo Sanchez, Maxim Van Gils, Jan Christen, Ethan Hayter, Sylvain Moniquet, Mauro Schmid, Rudy Molard, Roger Adria, Stephen Williams og nok også William Junior Lecerf får det vanskeligere på denne etape end den foregående. Brandon Rivera skal formentlig lægge pres for Bernal, og der er grænser for, hvor langt Yannis Voisard, Louis Vervaeke, Marco Brenner, Harold Martin Lopez, Harrison Wood og James Shaw kommer i dette felt. Frank van den Broek har manglet for meget på dette niveau, og jeg har svært ved at se en genrejsning af Kevin Vauquelin i for ham lidt svært terræn, mens Alberto Bettiol er forslået. Sam Oomen, Patrick Konrad, Attila Valter, Finn Fisher-Black og Ben Tulett er rene hjælpere og er ikke typer, der kører feltet ned til 10 mand. Endelig virker Nicola Conci, Damiano Caruso, Georg Steinhauser og Alex Baudin trætte efter Giroen, mens Welay Hagos Berhe er fra snøvsen igen, måske også grundet det nylige styrt.

 

Som sagt har et udbrud en ret god chance, men det skal være en god klatrer, der kan køre væk i den gode start og gøre det færdigt, men også have tabt nok tid til at få den nødvendige snor samt ikke være låst af en hjælperrolle. Dem er der ikke alt for mange af. Bud kunne være Einer Rubio og Valentin Paret-Peintre, men det kniber med at have tabt nok tid, når de samtidig regnes som farlige. Mere frihed kan ryper som Louis Vervaeke, Roger Adria, Matteo Badilatti, Finlay Pickering, Yannis Voisard, Marco Brenner, William Junior Lecerf, Kevin Vauquelin, Rudy Molard, Mauro Schmid, Frank van den Broek, Nicola Conci og Sylvain Moniquet nok få. Jeg vil også gerne nævne Johannes Staune-Mittet og Attila Valter, men de er formentlig rene hjælpere. Omvendt kan der være en fordel i at have dem som forposter, selvom det ikke er den ideelle etape til den taktik. Endelig skal vi vel åbne døren for Georg Steinhauser, nu hvor han næppe skal være ren hjælper for Carapaz. Jeg har rangeret dem nedenfor i forhold til min tiltro til deres chancer.

 

BEMÆRK: Husk, at der rangeres efter vinderpotentiale, hvad der er særligt vigtigt for Del Toro.

 

Feltet.dks vinderbud: Adam Yates

Øvrige vinderkandidater: Egan Bernal, Mattias Skjelmose

Outsidere: Joao Almeida, Wilco Kelderman, Cian Uijtdebroeks, Enric Mas, Felix Gall

Jokers: Richard Carapaz, Oscar Onley, Isaac Del Toro, Matthew Riccitello, Lenny Martinez, Valentin Paret-Peintre, Wout Poels, Tom Pidcock, George Bennett, Einer Rubio, David de la Cruz, Matteo Badilatti, Finlay Pickering, Johannes Staune-Mittet

 

Kandidater til et udbrud (i prioriteret rækkerfølge): Finlay Pickering, Yannis Voisard, Matteo Badilatti, Georg Steinhauser, William Junior Lecerf, Roger Adria, Louis Vervaeke, Valentin Paret-Peintre, Einer Rubio, Kevin Vauquelin, Johannes Staune-Mittet, Attila Valter, Marco Brenner, Mauro Schmid, Frank van den Broek, Rudy Molard, Nicola Conci, Sylvain Moniquet

 

Tidligere udgaver af etapen

Du kan gense Darwin Atapumas sejr fra 2016.

 

 FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

Feltet.dks vinderbud

Feltet.dks bud på løbets/etapens vinder.
De to største rivaler til den store favorit og begge meget sandsynlige vindere.
Tre ryttere, der alle må tilskrives en betydelig chance for at vinde, og som minimum bør være i spil til en top 3-placering.
Fire ryttere, for hvem vinderchancen er reel, men begrænset. For en sejr skal meget flaske sig, men en top 5-placering er til gengæld sandsynlig.
Fem ryttere, for hvem en sejr må betragtes som usandsynlig, men som er gode bud på en top 10-placering.
Adam Yates
Egan Bernal, Mattias Skjelmose
Joao Almeida, Wilco Kelderman, Cian Uijtdebroeks, Enric Mas, Felix Gall
Richard Carapaz, Oscar Onley, Isaac Del Toro, Matthew Riccitello, Lenny Martinez, Valentin Paret-Peintre, Wout Poels, Tom Pidcock, George Bennett, Einer Rubio, David de la Cruz, Matteo Badilatti, Finlay Pickering, Johannes Staune-Mittet
Finlay Pickering, Yannis Voisard, Matteo Badilatti, Georg Steinhauser, William Junior Lecerf, Roger Adria, Louis Vervaeke, Valentin Paret-Peintre, Einer Rubio, Kevin Vauquelin, Johannes Staune-Mittet, Attila Valter, Marco Brenner, Mauro Schmid, Frank van den Broek, Rudy Molard, Nicola Conci, Sylvain Moniquet, Sergio Higuita, Pelayo Sanchez, Maxim Van Gils, Jan Christen, Ethan Hayter, Stephen Williams, Brandon Rivera, Harold Martin Lopez, Harrison Wood, James Shaw, Alberto Bettiol, Sam Oomen, Patrick Konrad, Attila Valter, Finn Fisher-Black Ben Tulett. Alex Baudin, Welay Hagos Berhe
INFO
Optakter
Nyheder
Tour de Suisse
Nyheder Profil Resultater
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Søndag den 14. juli 2024

Landevej
Ny duel imellem Vingegaard og Pogacar venter! Følg med Feltet.dk's app
Landevej
Vingegaard røber, hvad Visma skal gøre
Landevej
Vingegaard-chef påpeger Corona-fordel til Pogacar
Landevej
Se listen: Genoplev de seneste 10 vindere på Bastilledagen
Landevej
Vingegaard kan kun vinde Touren på én måde, mener tidligere rytter
Landevej
Sportsdirektør opdaterer om Mads P. – er stadig rasende over spurt
Landevej
Straffet rytter peger fingre: Mere hans skyld end min
Landevej
Optakt: 8. etape af Giro d'Italia Women

Lørdag den 13. juli 2024

Landevej
Pogacar slog sin egen Vingegaard-rekord
Landevej
Dagens fighter: Ikke en skuffelse - det er bare cykelløb
Landevej
Pogacar-holdkammerat jubler og svarer igen på kritik
Landevej
Evenepoel: Måske sætter jeg Vingegaard i morgen
Landevej
Vingegaard-manager: Den her var ikke kalkuleret
Landevej
Pogacar beordrede Yates til at angribe: Jeg tænkte, hvad?!
Landevej
Pogacar destruerer Armstrongs rekord på målbjerg
Landevej
Vingegaard: Om jeg stadig kan vinde Touren?
Landevej
Evenepoel: Jeg er ligeglad
Landevej
Talentfulde Albert Philipsen holder fast i førertrøjen
Landevej
Video i artiklenSe videoen: Tilskuer kaster chips på Pogacar og siden Vingegaard
Landevej
Video i artiklenSe Pogacars angreb, der plantede Vingegaard
Landevej
Video i artiklenPogacar reagerer på stor tidsgevinst over Vingegaard
Landevej
Ny stor Pogacar-offensiv satte Vingegaard til vægs
Landevej
Evenepoel mister hjælper og den italienske mester udgår af Touren
Landevej
Oversigt: 22 ryttere er udgået af Touren
Landevej
UDSALG: 12 gode Tour-bøger - SPAR 15-60%
Landevej
Uttrup smider podiet i stjerneskuds store triumf
Landevej
Offer for slemt finalestyrt kan ikke fortsætte
Landevej
Thomas tester corona-positiv - men fortsætter
Landevej
Endnu en rytter vinker farvel til Touren
Landevej
Vingegaard: Den er sindssygt vigtig
Landevej
Fuglsang ærgrer sig over tendens: Det er sværere
Landevej
Van Aert topper kedelig liste efter ny misset sejr
Landevej
Pogacar-chef fremhæver fordel: Vi er ikke forpligtede til at angribe
Landevej
Pidcock forlader Tour de France
Landevej
Visma-træner om Vingegaard: Der er stadig plads til forbedringer
Landevej
Armstrong med klar opfordring til Vingegaard og Visma inden stort bjergslag
Landevej
Evenepoel skal revanchere forfærdelig dag på Tourmalet
Landevej
Optakt: 14. etape af Tour de France

Fredag den 12. juli 2024

Landevej
Optakt: 7. etape af Giro d'Italia Women
Landevej
Astana med opdatering på styrtet rytter
Landevej
Ayuso reagerer på Tour-exit
Landevej
Vingegaard indrømmer: Jeg tror, vi sad og sov lidt
Landevej
De Lie langer ud: Så vil alle interviews efter løbet handle om styrt
Landevej
Optimistisk Evenepoel: Det er dybest set til min fordel
Landevej
Lotto-profil straffet efter voldsomt styrt
Landevej
Cort om kåring: Det er lidt en trøstepræmie
Landevej
Van Aert erkender fejl, der måske kostede ham sejren
Udstyr og test
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Landevej
Mister vital hjælperytter: Det er lidt et slag
Landevej
Crazy gennemsnitsfart: Feltet stoppede aldrig
Udstyr og test
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
Landevej
Video i artiklenVilde billeder: Albert Philipsen vinder før voldsomt uvejr
Landevej
Grimt styrt og Philipsen-sejr på vanvittig etape
Landevej
Stortalent rygtes til danskerhold
Landevej
Stor fransk profil rygtet til Ineos
Landevej
Uttrup forsvarer topplacering på hård etape
Landevej
Opdatering: Pogacar-hjælper udgår
Landevej
Pogacar ked af det: Det så ikke godt ud
Landevej
Vingegaard med mundbind: Du ser og hører en masse rygter
Landevej
Roglics chef giver status og fremhæver nye mål
Landevej
Endnu en rytter udgår af Touren
Landevej
Optimistisk Van Aert vil have sin etapesejr: Mine ben bliver bedre og bedre
Landevej
Roglic udgår af Tour de France
Landevej
Démare forstår slet ikke deklassering
Landevej
Astana kommer med opdatering på Lutsenko efter slemt styrt
Landevej
Visma-sportsdirektør raser over Roglic-styrt: 100 procent organisationens skyld
Landevej
- Det er forfærdeligt, siger sportsdirektør

Torsdag den 11. juli 2024

Landevej
Optakt: 13. etape af Tour de France
Landevej
Profil raser efter stort styrt: Det er skandaløst
Landevej
Philipsen mister førertrøjen i Frankrig
Landevej
Girmay kan mærke trøjens vinger
Landevej
Opdatering: Roglic slipper uden brud
Udstyr og test
Test: Canyon Tempr CFR
Landevej
Evenepoel: Derfor kæmper vi altid for de bedste positioner
Landevej
Søren Kragh forklarer sit Tour-exit
Landevej
Pogacar: Jeg var knust
VIS FLERE

Annonce