I de seneste to \u00e5rs udgave har Ucka - eller Poklon - p\u00e5 l\u00f8bets kongeetape v\u00e6ret det eneste regul\u00e6re bjerg. S\u00e5dan er det imidlertid ikke i \u00e5r. P\u00e5 l\u00f8rdagens etape venter nemlig en endnu l\u00e6ngere stigning, men den kommer lige med det samme og med top mere end 160 km fra m\u00e5l. Derefter er resten af etapen meget let, og det skaber basis for en \u00e5ben etape, der trods alt n\u00e6ppe vil skabe forskydninger i klassementet, men hvor der b\u00e5de kan v\u00e6re chance for en udbrudssejr og - mere sandsynligt - en spurtafg\u00f8relse i et st\u00f8rre eller mindre felt.<\/p>","
Med en distance p\u00e5 189,0 km er der tale om endnu en lidt l\u00e6ngere etape, der f\u00f8rer feltet fra Crikvenica til Opalj. Startbyen ligger ud til vestkysten, men den forlader man med det samme, n\u00e5r man k\u00f8rer mod syd\u00f8st og nord\u00f8st ad et let stigende stykke, inden man efter 7,0 km forts\u00e6tter mod syd\u00f8st og nord\u00f8st p\u00e5 ad kategori 1-stigningen Breze (20,0 km, 4,8%, max. 8,0%), der efter en relativt let start har 1,3 km med 6,2% og derefter stiger helt j\u00e6vnt med 5,2% over 13,1 km, inden den bliver lidt stejlere med 6,6% over 1,9 km n\u00e6r toppen, hvorefter den flader ud med 3,6% over de sidste 1100 m.<\/p>
\n\t\t\t\t\t\t\t\t
Se afslutningen p\u00e5 4. etape af CRO Race<\/p>\n\t\t\t\t\t\t\t<\/div>
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
Toppen rundes efter 27,0 km, hvorefter det går mod sydøst ad et fladt plateau og derefter mod nordøst ad en ganske snoet og kringlet nedkørsel. I byen Jasenak, der nås efter 52,0 km, flader det igen ud på et plateau, der følges mod nordøst, inden endnu en kringlet nedkørsel leder mod vest og nord ned til byen Ogulin, der nås efter 74,5 km.
Den ligger i det flade terræn på kanten til bjergene, og derfor er resten af etapen stort set flad. Man lægger ud med at køre ad en lige vej mod sydøst ned til dagens første spurt, som kommer efter 85,0 km, hvorefter man drejer mod nordøst for at køre ad lige og let faldende veje. Efter 106,0 km kører man dagens anden spurt, hvorfra det bliver næsten helt fladt, mens man fortsætter mod nordøst frem til dagens sidste spurt, der er placeret efter 124,0 km.
Her drejer man mod nordvest, og nu bliver det en anelse mere kuperet, blandt andet med en lidt længere bakke undervejs, men derefter flader det igen ud. Efter 150,5 km når man frem til Zakanje på grænsen til Slovenien, hvor man drejer mod øst for kortvarigt at køre hen langs grænsen, inden det går mod sydøst det sidste stykke ned til målbyen, hvor man efter 170,5 km rammer den afsluttende rundstrækning og efter 171,0 km krydser stregen for første gang.
Etapen afsluttes nu med en omgang på den 18,0 km lange runde, der er helt flad. Først går det mod syd og siden sydøst ad lige veje ned til det sydligste punkt, hvorfra man kører ad lige veje mod først nord, så nordøst og slutteligt øst ind til målbyen. Her drejer man skarpt med 2100 m og 400 m igen, hvorefter vejen har en relativt kraftig kurve 250 m fra stregen.
Etapen byder på i alt 2455 højdemeter.
Ozalj har ikke tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb.




SE CRO RACE UDEN AFBRYDELSER - FOR KUN 129 KR
MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE
Vejret
Den kroatiske højsommer fortsætter på en smuk lørdag. Her vil der kun være få skyer og en temperatur, der både ved start og mål vil være 24 grader. Der vil bare være en svag til let vind (7-10 km/t), der i løbet af etapen vil dreje fra nordøst til øst. Det giver mod-og sidemodvind op ad bjerget og faktisk hele vejen frem til sidste spurt. Dernæst følger et stykke med sidemedvind, indtil man får mod- og sidemodvind på det sidste stykke frem til rundstrækningen. Her vil der hovedsageligt være sidevind, men man får sidemedvind frem til svinget med 2100 m igen, hvorefter der vil være medvind og sluttelig sidevind over de sidste 500 m.
Favoritterne
Jeg skrev allerede i går, at fraværet af gode klatrere nok ville gøre kongeetapen mindre selektiv end sidste år, men jeg blev alligevel forbavset over udkommet. Ikke færre end tre sprintere, nemlig Orluis Aular, Nicolo Parisini og Alexander Kristoff, kom så godt igennem etapen, at de nu kan drømme om at vinde løbet. Særligt Kristoffs forsvar chokerede mig, og med kun 9 sekunder til trøjen står nordmanden med en glimrende chance for at vinde løbet.
Det ligner i hvert fald en svær opgave for Magnus Sheffield. Han har hele tre sprintere - samt sin egen holdkammerat Ethan Hayter - inden for 10 sekunder, og da han får svært ved at selv at få bonus de kommende dage, virker det sandsynlig, at mindst én af de fire nævnte vil gå forbi ham. Dermed er kampen om bonus endnu mere intens end sidste år, hvor det trods alt kun var Matej Mohoric og Jonas Vingegaard, der reelt dystede om sejren.
Det gør særligt morgendagens etape meget interessant. Den har nemlig et meget specielt design med et regulært bjerg efterfulgt af mere end 160 lette kilometer. Hvordan skal Ineos gribe etapen an? I den bedste af alle verdener kører et ufarligt udbrud hjem, men det bliver en svær mission at sikre. Med den hårde start vil et udbrud nemlig være stærkt, og dermed vil det true trøjen så meget, at de selv er nødt til at jagte. Derudover synes det helt givet, at Uno-X, Q36.5 og Caja Rural vil gøre alt for at få samling - og det vil DSM sikkert også.
Hvad gør Ineos så? Det kloge kunne være at køre rasende stærkt op ad bjerget, så de kommer af med i hvert fald Kristoff og Parisini, der er de tungeste af de to. Vi kan imidlertid også være sikre på, at Uno-X og Q36.5 samles om deres to kaptajner, og dermed kan scenen være sat for den vilde jagt over de sidste 160 km. Selvom Ineos er stærke, er det en kamp de nok vil tabe, da de med deres tunge hold heller ikke kan regne med at få alt for mange folk med over.
Uanset hvilken strategi de vælger, kommer det formentlig til at gå stærkt på bjerget. Ryttere som Eddie Dunbar, Matej Mohoric og Oscar Onley har absolut intet at miste ved at gå i offensiven. Ineos tør næppe forholde sig passive, og mens jeg er i tvivl om Ethan Hayters form, er Magnus Sheffield stærk nok til at gå med i den slags angreb.
Stigningen er ikke rasende svær, men den er alenlang, og selvom der er modvind, vil jeg tro, at vi på toppen kan få etableret en meget lille gruppe af kun de allerbedste klatrere. Sheffield - og hvis han er med også Hayter - har intet at miste ved at gå med i arbejdet, og de kan måske endda drømme om at få Luke Plapp med over også. Bag dem vil vi formentlig få samlet et felt med Aular, Kristoff og Parisini, der i hvert fald gør klogt i at sørge for, at de efter toppen sidder samlet. Dermed kan scenen være sat til et vildt forfølgelsesløb mellem en lille gruppe af løbets bedste klatrere, samt et felt.
Her er de forrestes problem, at der vil være mange hold til at jagte. Det er svært at tro, at der vil være folk fra andre hold end Bahrain, Ineos, DSM, Jayco og måske Kern Pharma i en sådan gruppe, og selvom det fjerne fire af de fem WorldTour-hold fra jagten, vil de være oppe mod resten af et dog reduceret felt. Det vil de være på en dag, hvor der vil være modvind næsten hele dagen, og over 160 km taler det for en regruppering.
Man kan sammenligne etapen lidt med kongeetapen i Andalusien sidste år, hvor vi også efter et tidligt bjerg endte med et daglangt forfølgelsesløb, og hvor udbryderne knækkede Alessandro Covi og feltet. Dengang vandt udbruddet, men det var også på en vanskeligere og kortere etape, hvor frontgruppen var større, end vi må forvente, at den bliver i morgen.
Jeg ser to scenarier. Enten lykkes det denne stærke gruppe at vinde kampen, hvorefter de kan afgøre det i en spurt eller i en taktisk finale, hvor man kan snige sig væk. Alternativet er, at vi får en regruppering. Sker det tidligt, kan der blive etableret et nyt udbrud, men det vil blive hentet, når tre hold samt sikkert også DSM vil spurte. De tre hold vil også gøre deres bedste for, at så mange som muligt af de tre bonusspurter kommer i spil. Derfor bør det i det tilfælde ende i en reduceret massespurt, men jeg vil forvente, at det bliver efter en knaldhård dag og bestemt ikke i et fuldt felt.
Det kan gå begge veje, men jeg tror, at distancen bliver for lang, hvis vi kun har en lille gruppe i front. Mit bedste bud er derfor en reduceret massespurt. Her er det værd at bemærke, at finalen er teknisk med et sidste sving med 500 m igen og derefter en ret skarp kurve. Det vil således handle meget om positionering, men da jeg regner med et ret lille felt, vil positionskampen ikke blive alt for intens.
Jeg vælger at gå med Alexander Kristoff. Som sagt var jeg rystet over, hvor godt han forsvarede sig i dag. Han var hjulpet meget af, at det ikke gik alt for stærkt på bjerget, og han vil formentlig klare sig dårligere end Aular og Parisini i morgen. Skal vi have samling, skal vi dog have Uno-X til at jagte, og derfor tro jeg ikke på en spurt, hvis ikke Kristoff er med. Han har spurtet skuffende i dette løb, men havde vi kørt en flad spurt i dag, havde han været hurtigste mand i det tilbageværende felt. Det kan han være igen i morgen, hvor han vil have enorm glæde af, at spurten kommer efter en hård dag. Jeg kan være bekymret for hans i dag ikke så gode positionering, hvis han har brugt hele sit hold til at jagte, men i et lille felt bør han kunne sidde så godt, at han kan vinde. Derfor tror jeg på, at han med en sejr i morgen kan tage et stort skridt mod den samlede sejr.
Jeg tror, at den værste rival er Ethan Hayter. Han har ikke Kristoffs fart, men Ineos har vist, at de har det klart bedste tog. Det kan være helt afgørende i denne kringlede finale, særligt fordi Ineos næppe bruger kræfter på at jagte. Det kan Hayter have gjort, hvis han har været i angreb undervejs, men går han ikke med de bedste, vil han også være langt friskere end sprinterne til sidst. Det havde næppe været nok i en boulevardspurt, men i denne tekniske finale kan han vinde.
Hvad gør Ineos, hvis Elia Viviani overlever? På den ene side er det klogt at lade ham spurte, så han kan tage så mange sekunder som muligt, men på den anden side er det Hayter, der kan bruge sekunderne i kampen om den samlede sejr, hvis Sheffield må se sig passeret af de andre. Det kan gå begge veje, da der kan være argumenter for det hele, men kører de spurten for Viviani, ved vi, at han har været klart hurtigst indtil nu, og at han vil have det bedste tog. Det kræver dog, at han overlever, og det virker særligt efter i dag ikke alt for sandsynligt. Umuligt er det dog ikke, da han genfandt sin holdbarhed i Bretagne.
Jeg placerer Tobias Lund her, da jeg rangerer efter vinderpotentiale. I dag kom han til kort, og det kan han meget vel gøre igen i morgen. Lange stigninger synes ikke at være hans kop te, men han er jo en mere holdbar type end klassiske sprintere. I morgen er stigningen lettere, og han hjælpes af modvind. Kommer han med over, har han vist sig så spurtstærk i år, at det lige nu nok kun er Viviani, der kan ligne en svær nød at knække - og han bør klatre bedre end ham. DSM har også et alternativ i Pavel Bitnner, der sagtens kan vise sig mere holdbar. Han vil ikke være helt uden chance, men han får svært ved at slå Kristoff.
Caja Rural har Orluis Aular. Som udgangspunkt har han ikke Kristoffs fart i en flad spurt, men i en teknisk finale kan meget ske - særligt når Kristoff ikke har virket overbevisende indtil nu. Han viste i dag, at formen er god, og vi så i Vueltaen, at han er god i finaler med sene sving, hvor han vil have god hjælp af Fernando Barcelo. Måske kan han endda spurte i et felt uden Kristoff, men det er usandsynligt, da vi næppe får samling, hvis Uno-X ikke deltager i jagten. Omvendt kan det anspore Ineos til at hjælpe, hvis Kristoff er sat af. Sker det, er vejen åben for en mulig Aular-sejr. Holdet har også Iuri Leitao, der næppe kommer med hjem, men selv hvis han gør, giver det ikke mening at køre spurten for ham, når der er bonus på spil.
Jeg er ret spændt på Niccolo Buratti. Han bør sidde med i et reduceret felt, og modsat i går vil jeg tro, at Matej Mohoric kører spurten for ham. Vi aner dybest set ikke, hvad hans fart kan på dette niveau, og det giver ham potentiale, særligt i en teknisk finale, hvor Mohoric vil være en perfekt lead-out man, der kan kompensere for manglende fart. Overlever Matevz Govekar, hvilket ikke burde være helt umuligt, vil de nok køre for ham. Hans fart har ikke vist sig at række, men i en teknisk finale kommer man langt med Mohoric og Buratti.
Kan Nicolo Parisini gøre det igen? I går vandt han i høj grad på sin positionering, og jeg tvivler på, at han har farten til denne mere enkle finale. Den er dog stadig så teknisk, at man kommer langt på placeringen, og den mestrede han jo fornemt i går. Det var dog også et særsyn, for der er ikke meget, der tyder på, at han kan positionere sig lige så godt i en mere klassisk spurt - slet ikke med det, han har til rådighed.
Jayco har Campbell Stewart. Han er som udgangspunkt alt for tung til stigningen, men vi så i går, at han overraskede positivt. Kommer han med hjem, så vi på 1. etape, at hans fart rækker meget langt. Desværre har han det svært i positionskampen, og det giver ham vanskeligheder i den kringlede finale, men sidder han rigtigt, kan han vinde.
Eolo drømmer om at få Giovanni Lonardi med hjem. Også det ligner en svær opgave. Lykkes det, får vi i hvert fald et ret stort felt, og så tvivler jeg på, at farten rækker. Den kringlede finale hjælper dog med den positionering, han har vist, særligt fordi han har Mirco Maestri som lead-out man. Mest sandsynligt er det dog, at holdet skal spurte med Maestri, der dog nok ikke har farten til at vinde.
Trek skal håbe at få Tim Torn Teutenberg eller Jon Aberasturi med hjem. Det lykkedes ikke i dag, men begge klatrer normalt hæderligt. Aberasturi har ikke spurtet indtil nu, og det indikerer, at formen efter skadespausen ikke er god, men Teutenberg har bestemt en mulighed. Det bliver svært i positionskampen, hvis ikke Aberasturi også overlever, men vi så på 2. etape, at han har en vis fart til dette niveau.
På kontinentalholdene er det Jaka Primozic, der har den bedste chance for at overleve, men Bartlomiej Proc overraskede positivt i går.
Lykkes det udbruddet at holde hjem, vil Ethan Hayter være min favorit. Han vil være hurtigste mand i en sådan gruppe, og han vil have Sheffield ved sin side. Det kræver dog, at han er stærk nok til at gå med. Lykkes det ikke, er Matej Mohoric det indlysende bud - enten i en spurt eller til et sent angreb, hvor han kan udnytte sin frihed og endda sidde på hjul, mens andre kører for klassementet. Andre folk, der vil kunne sidde med i en sådan gruppe, er Magnus Sheffield, Oscar Onley, Matthew Dinham, Eddie Dunbar, Roger Adria, Urko Berrade, Jakub Otruba, Rainer Kepplinger, Frank van den Broek, Asbjørn Hellemose, Gal Glivar, Rudy Porter og Tsgabu Grmay, men de vinder kun via taktik.
Feltet.dks vinderbud: Alexander Kristoff
Øvrige vinderkandidater: Ethan Hayter, Tobias Lund
Outsidere: Elia Viviani, Orluis Aular, Matej Mohoric, Nicolo Buratti, Nicolo Parisini
Jokers: Matevz Govekar, Pavel Bittner, Campbell Stewart, Giovanni Lonardi, Tim Torn Teutenberg, Mirco Maestri, Magnus Sheffield, Roger Adria, Matthew Dinham, Oscar Onley
SE CRO RACE UDEN AFBRYDELSER - FOR KUN 129 KR
MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE