Inden ASO overtog ansvaret, var det helt fast, at Dauphin\u00e9 altid sluttede med fire store bjergetaper, hvor der oftest var m\u00e5l p\u00e5 toppen om torsdagen og l\u00f8rdagen og flade finaler fredag og s\u00f8ndag. Den faste tradition har \u00e6ndret sig i de senere \u00e5r, hvor der ogs\u00e5 i l\u00f8bets anden halvdel har v\u00e6ret enkelte muligheder for sprinterne, selvom bjergerne altid har domineret weekenden. I 2018 vendte man tilbage til den gamle model med fire store dage i bjergene, men den nye tradition med en flad torsdagsetape er blevet den nye norm. Denne gang har arrang\u00f8rerne endda henlagt l\u00f8bets letteste etape til femtedagen, og selvom der stadig skal klatres 2000 h\u00f8jdemeter og bydes p\u00e5 to bakker i finalen, taler alt for, at vi skal have en st\u00f8rre massespurt denne eftermiddag.<\/p>","
I alt skal der tilbagel\u00e6gges 162,3 km, der f\u00f8rer feltet fra Thizy-les-Bourges til Chaintr\u00e9. Startbyen ligger i udkanten af det kuperede Massif-Central, mens m\u00e5lbyen er placeret i den flade Saone-dal, og derfor er det indledningen, der er vanskeligst. Det falder indledningsvist, n\u00e5r man k\u00f8rer mod nord\u00f8st og syd v\u00e6k fra m\u00e5lbyen, inden man k\u00f8rer mod nord ad en let stigende vej. Kort efter drejer man mod nord\u00f8st for at passere kategori 3-stigningen Col des Ecorbans (4,2 km, 5,6%), der er en j\u00e6vn stigning med top efter 27,9 km. En let nedk\u00f8rsel leder nu mod nord\u00f8st og nordvest ned til dagens spurt, som kommer efter 43,8 km. Umiddelbart herefter tager man hul p\u00e5 dagens hovedudfordring, n\u00e5r man k\u00f8rer mod nord\u00f8st op ad kategori 2-stigningen Cote de Dun (4,9 km, 6,8%), der stiger j\u00e6vnt med ca. 6% over de f\u00f8rste 4 km, inden den slutter med 9,2% over den sidste lille kilometer frem mod toppen, som rundes efter 52,3 km.<\/p>","
Den markerer til geng\u00e6ld afslutningen p\u00e5 den h\u00e5rde start. En let nedk\u00f8rsel leder mod nord\u00f8st, hvorefter man k\u00f8rer mod nordvest ad en lang og relativt flad vej, der leder frem til byen Lugny-les-Charolles, hvor man drejer mod nord\u00f8st for at k\u00f8res frem til Charolles, som passeres efter 83,1 km i det nordligste punkt. Nu f\u00f8lger man en let stigende vej mod syd\u00f8st, inden man drejer mod nord\u00f8st, hvorefter det begynder at falde let. Herfra snor man sig igennem let faldende og senere fladt terr\u00e6n mod nord\u00f8st.<\/p>","
Finalen indledes, n\u00e5r man drejer mod syd\u00f8st for at k\u00f8re op ad kategori 4-stigningen Col du Bois Clair (2,7 km, 3,7%), der har 500 m med 6,5% p\u00e5 den f\u00f8rste kilometer, men ellers er meget let. Toppen rundes efter 138,2 km, hvorefter det g\u00e5r mod syd via en nedk\u00f8rsel og sm\u00e5kuperet terr\u00e6n. Kort efter drejer man mod syd\u00f8st for at passeres kategori 4-stigningen Cote de Vergisson (1,8 km, 4,8%), der efter 500 m med 1,2% stiger med 5,3% over en kilometer og slutter med 300 m med 9,4% frem mod toppen, som rundes efter 149,6 km.<\/p>","
Herfra resterer 12,7 km, som indledes med en nedk\u00f8rsel, der leder videre mod syd\u00f8st, inden det g\u00e5r ad en let faldende vej ind mod m\u00e5lbyen. Med 5000 m igen drejer man skarpt til h\u00f8jre, hvorefter der er to rundk\u00f8rsler med 3100 m og 2000 m igen, mens det g\u00e5r ad en lige, flad og 6 m bred vej frem til stregen.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Etapen byder på i alt 1991 højdemeter.
Chaintré har ikke tidligere i dette årtusinde været målby for et stort cykelløb.
Livestream Criterium du Dauphiné og Tour de Suisse uden afbrydelser
Sæt dit managerhold Tour de Suisse og vind flotte præmier
Vejret
Trods en regnfuld morgen ser det ud til, at rytterne kan nyde en flot torsdag. Der ventes kun få skyer og i mål en temperatur på 20 grader. Til gengæld vil det være blæsende med en jævn til frisk vind (19-21 km/t) fra nordvest og nordnordvest. Det giver mod- og sidemodvind på etapens første halvdel, hvorefter man får skiftevis sidemed- og sidevind frem til stigningerne. Fra bunden af den første af disse vil der stort set være direkte medvind resten af vejen, herunder på den lange opløbsstrækning.
Analyse af 4. etape
Her kan du læse min analyse af, hvordan Filippo Ganna med sin sejr på enkeltstarten satte kursen mod en gul trøje i København senere på sommeren.
Favoritterne
I gamle dage havde det nu været slut med fladland i Dauphiné. Der var nemlig garanti for, at enkeltstarten blev fulgt op af fire store bjergetaper, men sådan er det ikke længere. I stedet sætter vi klassementskampen på pause i yderligere to dage, inden den genoptages i weekenden med blot to, men til gengæld meget svære dage i bjergene.
Faktisk kunne kontrasten til fortiden ikke være større. Løbet fortsætter nemlig med den letteste etape, og hvis de tungere sprintere skal gøre sig forhåbninger om at få en spurt, er det nu. Der kan være en lille chance også fredag, men her er chancen for en udbrudssejr relativt stor, særligt fordi mange hold vil spare sig til weekenden. Det handler i hvert fald om at slå til torsdag, for muligheden bliver ikke større.
Let bliver det dog ikke. Der skal stadig klatres 2000 højdemeter, og selvom de hovedsageligt kommer langt fra mål, lurer de to små bakker i finalen som en trussel. Den første er nu så let, at den ikke burde kunne true nogen, men den sidste han en vis sværhedsgrad. Det er dog kun den sidste kilometer, der er sværere, og kun de sidste 400 m, der for alvor er stejle. Sørger man for at ramme den helt fremme i feltet, er det svært over så kort en distance at blive sat af.
Derfor må Dylan Groenewegen lugte blod, og der kan ikke være den store tvivl om, at BikeExchange vil jagte benhårdt. De er her for at spurte, og indtil har alle deres anstrengelser ikke uventet været forgæves. De har absolut intet at miste ved at kaste hele holdet ind i jagten på udbruddet, og denne gang ligger alle de lange stigninger så langt fra mål, at der næppe vil være hold, der bruger dem til at sætte ham under pres.
Vi så dog i mandags, at udbrudssejre altid er en trussel i Dauphiné, og med en relativt hård start er der lagt op til angrebsfest. Det kan sagtens være, at udbruddet først kører på stigningen, og så bliver det en stærk gruppe. BikeExchange vil formentlig ikke tage risici og derfor køre med stram elastik, men det er bestemt ikke sikkert, at de er stærke nok til at hente udbruddet, hvis ikke de får hjælp.
Det er ikke sikkert, at de gør det. Afstandene i klassementet er ved at være store, og Jumbo behøver formentlig ikke at hente dem. Til gengæld må Wout van Aert være ret desperat efter tre kiksere i træk, og selvom de også skal tænke på weekenden, vil jeg tro, at Jumbo vil give belgieren chancen igen i morgen, inden de så nok sparer på krudtet fredag. Derudover har vi set, at Trek tror meget på Jasper Stuyven, at Ineos har også hidtil troet på Ethan Hayter, og sågar at EF jagtede for Sean Quinn i mandags.
Der er altså fem hold, som kan tænkes at indgå i jagten, og måske kan vi endda melde UAE ind i kampen. Sebastian Molano overlevede forleden, inden han fik defekt i finalen, og selvom de fortsat står meget stærkt med Juan Ayuso, led deres klassement et lille knæk med Brandon McNultys uheld i dag. Det er ikke utænkeligt, at også de vil bruge lidt kræfter, hvis det bliver nødvendigt. Samlet set er der altså fem hold med en mulig interesse, og jeg vil tro, at flere af dem vil deltage i arbejdet undervejs, særligt hvis BikeExchange kommer under pres.
Vinden er også en faktor. Det bliver igen blæsende, og mens der vil være modvind i starten, vil der være nogle sidevindsstykker frem mod stigningerne. Det kan skabe noget nervøsitet, men jeg tror ikke på splittelse. Der er som regel en del læ i området, og på lange stræk ser det også ud til, at der er mere mod- end sidevind.
Udbruddet skal helst være tæt på, når de rammer medvinden i bunden af den første bakke, men det har sprinterholdene formentlig styr på, selvom udbrud sagtens kan snyde feltet i så kraftig en medvind. Chancen for en udbrudssejr er bestemt reel under disse betingelser, men mit gæt er en spurt.
Det skyldes også, at der vil blive gået til stålet på bakkerne. Vi har set, at Trek er klar på at trykke til, og jeg vil tro, at Ineos er det samme. Det er også muligt, at Jumbo nu vil bruge nogle kræfter på det, da Van Aert som sagt må være lidt desperat. Det gør det også svært med sene angreb på den sidste stejle bakke. Medvinden vil hjælpe, men afstanden er lidt for lang, vejene lidt for lige og farten formentlig lidt for høj, når de nævnte hold trykker til.
Jeg regner altså med en spurt, og jeg tror, at alle sprinterne har en god chance for at klare den, når bakkerne er så korte. Selve spurten er også dejligt enkel med 5 km uden sving og hele 2 km fra den sidste rundkørsel. Med kraftig medvind bliver det en sand højhastighedsspurt med masser af plads til at lade farten tale, men alligevel er positionering vigtig. Vejen er nemlig relativt smal, og risikoen for at blive lukket inde er ganske betydelig.
Jeg prøver at pege på Dylan Groenewegen. Hollænderen er ikke en stor klatrer, og risikoen for, at han falder fra på de sidste bakker, er bestemt betydelig. Han har dog klatret godt i dette løb, og særligt i går imponerede han mig. Som sagt er den sidste bakke så kort, at man næsten ikke kan blive sat, hvis man holder sig fremme forinden, og selvom han helt sikkert vil tabe positioner, har han hele 13 km til at komme frem igen. Det burde kunne lade sig gøre, hvis han har de ben, han havde i går, men vi ved desværre også, at han kan være ret svingende i et etapeløb, som han også har været her.
Det handler dog ikke kun om overlevelse. Han skal også være frisk til at spurte, og han vil utvivlsomt betale en højere pris end de holdbare folk. Den største udfordring er dog positioneringen. Groenewegens store problem siden comebacket har været, at det har fungeret helt håbløst, og han har misset langt de fleste af sine spurter. Det kan sagtens gå galt igen her, men heldigvis for ham er finalen uhyre enkelt. Hans tog med Alex Edmondson og Amund Grøndahl Jansen burde også høre til blandt de stærkeste, og han hjælpes også af det relativt lave antal sprintere. Jeg er stadig alvorligt lange for, at han bliver lukket inde, for det er formentlig Jumbo, der kan dominere lead-outet, men hvis han kan spurte frit fra en rimelig position, føler jeg mig overbevist om, at han vinder. Hans ydmygelse af Fabio Jakobsen i Ungarn var så skræmmende, voldsom og beundringsværdig, at han helt indiskutabelt er den hurtigste i dette felt. Nu skal han bare overleve bakkerne og ikke mindst undgå at blive lukket inde, som han plejer.
Den størst rival må være Wout van Aert. Jeg var ganske vist ikke overbevist af hans spurt i søndags, men han har tydeligt bevist, at det formentlig kun er Groenewegen og måske Molano, der kan slå ham på fart. Denne lange powerspurt burde passe ham som fod i hose, og han har den store fordel, at Christophe Laporte må regnes som feltets bedste lead-out man. Lægger man dertil, at Van Aert selv er en ørn i positionskampen, er sandsynligheden for, at han kan starte fra den optimale position, stor, og så vil der ikke være mange, der kan gå forbi. Han vil også have fordel af større friskhed, og falder Groenewegen fra, vil han utvivlsomt være manden, der skal slås.
Jeg har været begejstret for Jordi Meeus i dette løb. Belgieren var igennem foråret i en gedigen formkrise, hvor han blev sat i tide og utide, men i dette løb har han klatret godt. Normalt burde han kunne klare korte, eksplosive stigninger, der slet ikke passer ham så ringe, og nu synes han endelig at have formen til at vise det. Grundet krisen har han stort set ikke spurtet i år, men det skyldes desværre også ringe positionering. Heldigvis er toget med Matthew Walls, som dog desværre nok kan falde fra undervejs, Nils Politt og Lukas Pöstlberger et af de bedste i dette felt. Hans fart har været lidt svingende, men han fandt den mod slutningen af Vueltaen sidste år, hvor han sluttede fremragende af med fire spurter i endagsløb og en 1. plads, to 2. pladser og en 3. plads. Hvis han nærmer sig den fart og holdbarhed igen, burde han med et stærkt tog have en reel chance for at vinde. Walls vil normalt være et alternativ, men de har meldt ud, at Meeus er deres sprinter, og Walls styrtede tillige i går, ligesom han meget vel kan være for tung. Falder Meeus fra, kan Politt jagte en top 10.
Dernæst er der Sebastian Molano. Det var opløftende at se, hvordan colombianeren klarede stigningen i mandags, men det var en skam, at han ikke fik lov at spurte grundet den ærgerlige defekt. Det fortæller imidlertid, at han ikke burde få problemer på disse småbakker, og at formen er ganske god. Desværre har han spurtet skuffende i går, men med den nylige sejr i Mayenne fik han bevist, at han stadig må regnes som en af de bedste i dette felt, også med en chance for at true Van Aert. Udfordringen er, at han i år har positioneret sig ringere, end han plejer, og han har ikke megen støtte. Han er dog en af de få, der faktisk har en lead-out man i Rui Oliveira, og det burde hjælpe ham meget i et felt uden mange sprintere. Lykkes det ham at sidde rigtigt, vil han have farten til at køre med om sejren.
Det er nok tvivlsomt, om Ethan Hayter har farten. På papiret er han langsommere end de tre ovennævnte, men jeg var faktisk ret imponeret af ham på 1. etape, hvor han fik åbnet for lang en spurt i modvinden, men alligevel pressede Van Aert. Dagen efter blev han dog sat klart til vægs, og skal han slå de ovennævnte, skal han formentlig vinde via sit tog. Vi så til gengæld i søndags, at Filippo Ganna og Michal Kwiatkowski dominerede, og selvom de mangler lidt fart til sidst, kan de håbe, at det kan gentage sig. Lykkes et perfekt lead-out i et felt, hvor folk er trætte, viste 1. etape, at det vel ikke er helt umuligt for briten at vinde.
Indtil nu er det ikke lykkedes for Luca Mozzato at spurte. Italieneren har været mindre holdbar, end jeg havde ventet, men på denne etape burde han have en chance. Han er bestemt ikke verdens hurtigste i en boulevardspurt, men i dette felt burde han komme langt. Han har ikke det bedste hold til at støtte sig, men han plejer at være hæderlig i positionskampen, som han var det, da han forleden blev nr. 2 bag Arnaud de Lie i Marcel Kint Classic. Her var det dog også åbenlyst, at det virkelig skal flaske sig, hvis hans fart skal række til faktisk at vinde. Falder han fra igen, vil Franck Bonnamour måske forsøge sig i stedet.
Jeg har været meget imponeret over Hugo Page i dette løb. I begge spurter har han lignet en af de hurtigste, og særligt søndag kom med meget høj fart bagfra. Det er dog ikke tilfældigt, at han sad for langt tilbage, for støtten fra holdet er svagt. Jan Bakelants kan med sin rutine forhåbentlig sørge for, at han sidder lidt bedre denne gang. Lykkes det, synes hans fart at føre meget langt, og han har også vist, at han klatrer bedre end de fleste, hvorfor friskheden bør være stor.
Løbet her har igen bekræftet, at Jasper Stuyven mangler noget fart, og det gør ham til en usandsynlig vinder. Til gengæld beviste han på 1. etape, at hans positionering er god, og det taler for, at han vil sidde rigtigt. Man kan herefter håbe, at Trek får gjort det for hårdt for de rigtige sprintere, og at han i et hårdere løb måske også har en større chance mod folk som Van Aert og Hayter. De er på papiret hurtigere, men med sin gode positionering giver han i hvert fald sig selv chancen for at være i position til at udnytte de fejl, de måtte begå.
Total har et godt tog med to kandidater i form af Edvald Boasson Hagen og Sandy Dujardin. De kørte for Boasson Hagen i søndags, og da Dujardin var træt mandag, mens nordmanden virkelig imponerede med sit føringsarbejde i går, vil jeg tro, at de igen satser på den erfarne af de to. Vi så i søndags igen, at han mangler noget fart, men han viste til gengæld også i Tirreno, at han vil kunne komme lidt længere i dette felt. Han har stor fordel af sin rutine i positionskampen, og med Dujardin som støtte har han også et af de bedste hold. Kører de for Dujardin, er det ham, der har den gode støtte, men også han vil mangle noget fart.
Jeg var skuffet over den fart, Jannik Steimle viste i søndags, hvor han i spurten kun gled baglæns. Til gengæld så vi holdets styrke, og det kan han lukrere på igen i morgen. Et tog med Remi Cavagna, Mikkel Honoré og Andrea Bagioli kommer langt i dette felt, og den lange powerspurt burde også passe Steimle. Problemet er, at finalen er lidt for enkel til, at man vinder på ren position, men den smalle vej giver ham i hvert fald en bedre chance. Det er også muligt, at de kører for Bagioli, men i denne form for højhastighedsspurt vil jeg tro, at det handler om Steimle, som det gjorde på 1. etape.
Jeg håber, at det bliver i morgen, at Matis Louvel endelig kommer i position. Det er ikke lykkedes endnu, men jeg har en ide om, at han vil være en af de hurtigere i dette felt. Hans problem er den manglende støtte, men nu, hvor holdet er ude af klassementet, har han formentlig hele holdet til sin rådighed. Lykkes det ham at sidde rigtigt, tror jeg, at han vil vise sig hurtigere, end vi har set hidtil.
Det er slet ikke en spurt for Clement Venturini. Franskmanden skal bruge tekniske og gerne stigende finaler, og han er ikke vild med højhastighedsspurter. Det er ikke mærkeligt, at han kørte godt i den tekniske finale mandag, men skuffede i powerspurten søndag. Han er dog stadig en af de hurtigste i dette felt, og selvom han på det seneste har positioneret sig skidt, har han et ganske solidt hold med Stan Dewulf, Oliver Naesen og Greg van Avermaet til at hjælpe i positionskampen.
Sean Quinn er blevet så glad for at spurte, at han forleden satte sit hold til at jagte. Vi så dog også trods 3. pladsen søndag, at han mangler noget fart, og her var han primært fremme grundet det gode tog med Jens Keukeleire og Owain Doull. Det er til gengæld også et af de bedre i dette felt, og det burde føre til, at han igen vil sidde fornuftigt. Til gengæld er han en usandsynlig vinder.
Det er Alexandr Riabushenko også, men det var opløftende at se hans fine spurt i mandags. Måske er der alligevel lidt af den fart, der tidligere har givet ham en 2. plads i en spurt i Baskerlandet, og nu synes han for en sjælden gangs skyld faktisk at være i form. Han har fornuftig støtte af Simone Velasco, hvis hjul han dog tabte på 1. etape, men holder han sig til denne gang, synes hans fart at være bedre, end vi har set i nogen tid.
Hvad gør Israel-PT? Det så ud til, at de kørte for Omer Goldstein i søndags og for Simon Clarke i mandags. Begge mangler noget fart, og jeg tvivler på, at vi vil se Goldstein helt fremme, selvom han måtte få støtte af australieren. Mere forventning kan der være til Clarke, hvis det er ham, der satses på. Han mangler noget fart, men han har noget rutine med sin positionering, og det indbragte ham sidste år et overraskende godt resultat i en baskisk massespurt, der kan minde lidt om det, vi ser her.
Endelig er der Benjamin Thomas. Franskmanden har i dette løb helt usædvanligt blandet sig i spurterne, og han har været i feltets top 10 begge gange. Det vidner om visse evner i positionskampen, men i denne højhastighedsspurt på flad vej er det svært at se ham helt fremme, selvom han overraskede ved at slå Benoit Cosnefroy og Alex Arnaburu på kongeetapem i Mayenne.
Hos Bahrain har man Heinrich Haussler , men han synes at klatre meget skidt lige nu, og jeg vil tro, at hans prioritet er at beskytte kaptajnerne. Hos Movistar spurter Matteo Jorgenson næppe, og det har Kevin Geniets heller ikke gjort for FDJ, som Tobias Johannessen ikke har gjort det for Uno-X. Lotto har Carlos Barbero , der formentlig vil blande sig, hvis han denne gang kommer med hjem, men hans form synes ikke i top. Alternativet er Maxim van Gils, der var overraskende god i søndags, men han bør få det svært i denne lynhurtige finale, som det også vil gælde for Kevin Vermaerke fra DSM.
Som sagt har et udbrud en fair chance, og her er det igen nærliggende at se på Quick-Step med særligt Remi Cavagna og Mikkel Honoré, men også Andrea Bagioli, Jannik Steimle og Dries Devenyns. Andre gode kandidater er Nils Politt, Kevin Geniets, Valentin Madouas, Simon Clarke, Anders Skaarseth, Jasper Stuyven, Benjamin Thomas, Simon Geschke, Sandy Dujardin, Matis Louvel, Simon Guglielmi, Huge Page, Simone Velasco, Kevin Vermaerke og Franck Bonnamour.
Feltet.dks vinderbud: Dylan Groenewegen
Øvrige vinderkandidater: Wout van Aert, Jordi Meeus
Outsidere: Sebastian Molano, Ethan Hayter, Luca Mozzato, Hugo Page, Jasper Stuyven
Jokers: Edvald Boasson Hagen, Jannik Steimle, Matis Louvel, Clement Venturini, Sean Quinn, Alexandr Riabushenko, Simon Clarke, Omer Goldstein, Benjamin Thomas, Sandy Dujardin
Kandidater til et udbrud: Mikkel Honoré, Remi Cavagna, Jannik Steimle, Dries Devenyns, Andrea Bagioli, Nils Politt, Kevin Geniets, Valentin Madouas, Simon Clarke, Benjamin Thomas, Sandy Dujardin, Matis Louvel, Franck Bonnamour, Simone Velasco, Jasper Stuyven, Hugo Page
Livestream Criterium du Dauphiné og Tour de Suisse uden afbrydelser
Sæt dit managerhold Tour de Suisse og vind flotte præmier