I alt skal der tilbagel\u00e6gges hele 232,1 km, der f\u00f8rer feltet fra Hovden til Kristiansand. Startbyen ligger langt inde i landet midt i de norske fjelde, mens m\u00e5lbyen ligger helt ude ved kysten, og derfor indledes etapen med et langt og let faldende stykke, der leder mod syd og syd\u00f8st frem til den f\u00f8rste spurt, som er placeret efter 54,0 lette kilometer. Det fors\u00e6tter med at falde let, mens man k\u00f8rer mod syd ned til Besteland, som n\u00e5s efter 78,5 km, men derfra venter et langt og n\u00e6sten helt fladt stykke, hvor man k\u00f8rer mod syd\u00f8st og syd frem til den anden spurt, der er placeret efter 146,6 km. Herfra g\u00e5r det videre mod syd igennem fladt terr\u00e6n mod syd frem til Kile, som n\u00e5s efter 169,5 km.<\/p>","
Nu \u00e6ndrer det flade terr\u00e6n sig. Man forts\u00e6tter mod syd op ad en bakke, inden et fladt stykke leder frem til kategori 3-stigningen Klomra (1,7 km, 4,8%), der har 500 m med 6,5%, men derudover er relativt let. Toppen rundes efter 183,0 km, hvorefter de sidste 49,0 km indledes med en nedk\u00f8rsel, der f\u00f8rer mod syd\u00f8st, idet man undervejs skal op ad en lille bakke, indtil man efter 197,6 km n\u00e5r frem til Mosby. Herfra f\u00f8lger man en lige og flad vej mod syd\u00f8st ind til udkanten af Kristiansand, hvor man efter 209,5 km rammer den afsluttende rundstr\u00e6kning og efter 212,8 km krydser stregen for f\u00f8rste gang.<\/p>","
Etapen afsluttes nu med to omgange p\u00e5 den 9,6 km lange runde. Fra start k\u00f8rer man mod nord\u00f8st, \u00f8st og nord ind gennem byen, inden det g\u00e5r mod nord op ad kategori 3-stigningen Gimlekollen (1,4 km, 4,9%), der stiger med 6,0% over de f\u00f8rste 500 m og derefter 4,2% i snit. Toppen, hvor der kun er en bjergspurt ved sidste passage efter 226,9 km, kommer med 5,2 km igen, hvorefter en let nedk\u00f8rsel leder mod sydvest tilbage til byen, hvor de sidste 3 km er flade. Det g\u00e5r ad en lige vej frem til en kringlet finale med to sving med 600 m og 500 m igen.<\/p>","
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Som sagt blev finalen benyttet i dette løb i 2019, hvor Edvald Boasson Hagen med et angreb med 3 km igen kunne køre alene hjem til sejr foran Joris Nieuwenhuis, der kom væk til sidst, og Alexander Kristoff, der var hurtigst i feltet. I Tour des Fjords i 2018 benyttede man næsten samme rundstrækning, og her vandt Michael Albasini en reduceret massespurt foran Pim Ligthart og Kristoffer Halvorsen. Byen var også vært for de norske mesterskaber i 2021, hvor Tobias Foss tog en solosejr foran en trio bestående af Anders Skaarseth, Kristian Aasvold og Andreas Leknessund.
EKSKLUSIVT: STREAM GIRO D'ITALIA TIL HALV PRIS
SE ALT OM GIROEN: FELTET.DK/GIRO
Vejret
Temaet for årets løb er kraftig vind, og det får rytterne at mærke igen fredag. Fra start vil der kun være lidt sol og en temperatur på beskedne 6 grader samt en bygerisiko på 20-25%, men når man kommer ud til kysten, bliver det meget bedre med kun få skyer og en temperatur ved mål på 14 grader. Vinden vil være frisk til hård (23-30 km/t) og i starten komme fra nordvest og senere vest. Det giver sidemedvind, men når den går over i vest, vil det være næsten direkte sidevind hele vejen frem til rundstrækningen. Her vil der hovedsageligt være sidevind. Det vil der også være på stigningen, hvorefter man får sidemodvind på nedkørslen. I fladlandet vil der først være sidevind og sidemodvind over de sidste ca. 1500 m.
Favoritterne
Bemærk: Selvom løbet tæller med i Cykelduellen og er ProSeries, bliver ugens etapeoptakter grundet Giroen af betydeligt mere skitseagtig karakter end vanligt.
Efter tre dage med helt nye finaler går der nu Tour des Fjords i den. På de sidste tre etaper får vi nemlig et gensyn med tre rundstrækninger, vi kender fra løbets forgænger, og det er ganske rart at have set dem tidligere. De er nemlig alle ganske tricky, og det kan være lidt svært at vurdere, hvor hårde de faktisk er.
Vi kender finalen på denne etape fra 2019-udgaven, hvor rundstrækningen var den samme, og 2018-udgaven af Tour des Fjords, hvor rundstrækningen var næsten identisk. For tre år siden lykkedes det ganske vist for Edvald Boasson Hagen at køre væk i fladlandet med 3 km igen, men grundlæggende er det en finale for de stærke sprintere, som vi så det for to år siden. Den sidste bakke har kun 400 m, hvor den er stejl, og det er en anelse for lidt til for alvor at gøre forskelle.
Det bliver dog ikke så enkelt. Der vil være kraftig sidevind hele dagen, og vi har nu to dage i træk set, at den er splittet op. I dag gik det i sig selv igen, og min erfaring med sidevind i Norge er ikke så god, men der burde være en god chance for, at den splitter igen i morgen.
Vi bør dog få etableret et udbrud fra start, men det vil blive jagtet af Intermarché, Trek og Quick-Step, hvorfor det ikke bør have mange chancer. Herefter vil det være nervøs sidevindskørsel, hvilket vil føre til et opskruet tempo, og derefter kan der ske to ting. Vi kan få et intakt felt ind på rundstrækningen, eller vi kan få en lille gruppe efter et sidevindsdrama.
I det store felt tror jeg på en spurt. Der vil komme angreb på bakken, hvor jeg regner med, at Tobias Johannessen vil prøve, men den er for let til, at han for alvor kan køre væk, og jeg har svært ved at se, at en gruppe af klassementsryttere kan samarbejde. I det tilfælde tror jeg, at vi får en reduceret massespurt, men det vil være ret selektivt efter 232 km i sidevind og med en hård bakke i finalen.
Får vi et lille felt efter sidevind, kan meget ske. Så er der mindre kontrol, og feltet vil være mere mærket. Quick-Step skal nok være stærke nok til at kontrollere, men på den sidste bakke vil det være muligt for en lille gruppe at køre væk. De kan så afgøre det i en taktisk finale eller i en spurt.
Jeg peger på Mads Pedersen . Han sov lidt i sidevinden i går, men han imponerede med sin form ved at klare den lange stigning. Normalt er han en konge i sidevind, og da holdet er ude af klassementet, kører han kun for sig selv. Den sidste bakke passer ham også godt med de nuværende klatreben, og den er endda så kort, at han måske kan køre med i angrebene. Han er formentlig den hurtigste i løbet lige nu og elsker en spurt efter 232 hårde kilometer. Han kan således vinde både i det lette og det svære løb, og han har i Alex Kirsch en af løbets bedste lead-out men.
Den største rival er Alexander Kristoff. Han elsker nemlig også en spurt efter 232 hårde kilometer, for det er jo faktisk netop her, at han er allerbedst. I år er det min fornemmelse, at Pedersen har en fartmæssig overhånd, som han havde i dette løb sidste år, men Kristoff har også spurtet meget bedre i å. Kan han få Adrien Petit med over bakken, har han en god lead-out man, og han er god i positionskampen. Han er dog afhængig af en spurt, da han ikke kan gå med i angreb på bakken. I sidevind er han overraskende svag, men i dette felt burde han sidde med fremme.
Jumbos mand til en større spurt er David Dekker. Han har været i formkrise gennem hele sæsonen, og vi aner ikke, hvor han er efter sin pause. Derfor kan han ende med at sejle helt igennem, men normalt er Dekker en holdbar sprinter. Hans hold er også god i sidevinden, og de har måske det bedste tog. Med den fart, han havde sidste år, kan han slå de to favoritter.
Dernæst peger jeg på Ethan Hayter. Han slår ikke Pedersen og Kristoff i en spurt, men han har en anden option. Kører der alligevel en lille gruppe væk på bakken, bør han sidde med, hvis han ikke sidder for langt tilbage, og skulle det lykkes, vil han formentlig sidde med flere folk fra Ineos, der også vil dominere i sidevinden. Kan en lille gruppe køre væk, vil Hayter formentlig være den hurtigste.
Han skal dog tage sig i agt for Mike Teunissen . Heller ikke han slår Pedersen eller Kristoff i en spurt, men til gengæld er han i fabelagtig form, som vi så i går. Også han burde være god nok til at køre med, hvis en gruppe kommer væk på bakken, og selvom han i går blev slået af Hayter, er de så jævnbyrdige, at det kan gå begge veje, måske særligt efter 232 km, der kan være til Teunissens fordel. I sidevind er han også en ørn.
Den tredje mand, der kan vinde på samme måde, er Patrick Bevin. Han blev lukket inde i spurten i går, men han burde have en chance for at slå både Hayter og Teunissen. Han slog i hvert fald Hayter i Romandiet. Han viste storform igen i dag, og han vil være med i angrebene på bakkerne. Denne gang skal han så undgå at blive lukket inde. Holdet er også stærkt i sidevinden, og man kan ikke helt udelukke, at de bytter lidt rundt og giver Daryl Impey chancen. Jeg tror dog ikke, at han har formen til at gå i angreb på bakkerne, og så vinder han ikke.
Quick-Step håber at spurte med Ethan Vernon, men jeg tror, at løbet bliver for hårdt. Han er ikke nogen stor klatrer, og denne etape med sidevind og bakker er en mundfuld. Han er dog ikke helt uden holdbarhed, og får vi et lidt lettere løb, er han ikke uden chance. Et lead-out med Kasper Asgreen og Remco Evenepoel vil hjælpe i den tekniske finale, men der er hurtigere folk end ham.
Vi så i går, at Tobias Johannessen næsten slog Teunissen. Derfor kan vi ikke udelukke, at han kan vinde en spurt, hvis en lille gruppe kører væk. Han er i hvert fald formstærk og har været i god form, og han klatrer bedre end folk som Bevin, Hayter og Teunissen. Hans drøm er, at det mod forventning lykkes ham at køre væk kun med klatrerne.
Vi er også nødt til at tage Remco Evenepoel seriøst. Kører der en lille gruppe på bakken, vil han kunne finde sit moment. I 2019 var det efter stigningen, at Edvald Boasson Hagen pludselig kom væk, og er der en rytter, der kan udnytte lidt stilstand til pludselig at være alene i front, er det vores belgiske vidunderknægt.
Jeg tror, at Sam Welsford har farten til at vinde, men finalen må være for hård for ham, og det vil den også være for Eirik Lunder og Iuri Leitao. Det burde være en god etape for Marijn van den Berg, men han har manglet noget fart i år. Folk, der kan blande sig i spurten, er Marco Haller, Niklas Märkl, Timo Kielich, Filippo Fiorelli, Eduard Pades, Kristian Aasvold, Jens Reynders, Vito Braet, Andreas Stokbro og Louis Bendixen , men jeg ser dem ikke vinde. I et hårdt løb, hvor en gruppe kører væk, er en hurtig joker formstærke Gianni Vermeersch. Endelig vil jeg holde øje med Magnus Sheffield som en mand, der måske kan snige sig væk i en taktisk finale efter bakken, hvis det har været knaldhårdt i sidevinden.
Feltet.dks vinderbud: Mads Pedersen
Øvrige vinderkandidater: Alexander Kristoff, David Dekker
Outsidere: Ethan Hayter, Mike Teunissen, Patrick Bevin, Ethan Vernon, Tobias Johannessen
Jokers: Remco Evenepoel, Marijn van den Berg, Sam Welsford, Filippo Fiorelli, Daryl Impey, Marco Haller, Timo Kielich, Eduard Prades, Gianni Vermeersch, Magnus Sheffield
EKSKLUSIVT: STREAM GIRO D'ITALIA TIL HALV PRIS
SE ALT OM GIROEN: FELTET.DK/GIRO