4. etape er l\u00f8bets efterh\u00e5nden faste enkeltstart, som i \u00e5r er 15,5 kilometer lang. Efter en flad indledning kommer der godt midtvejs en stigning, Col de l\u2019Europa, som i en kilometers penge stiger med 8,5 procent i gennemsnit.<\/p>","
Herefter ruten holder sig oppe p\u00e5 plateauet for s\u00e5 f\u00f8rst at g\u00e5 ned ad bakke i afslutningen. Rent teknisk er det en ganske simpel rute med et lavt antal sving fordelt ud over de 15 kilometers tempok\u00f8rsel. En mellemtid tages efter ni kilometer, det vil sige en kilometer efter toppen af stigningen.<\/p>","
P\u00e5 en 15,5 kilometer lang enkeltstart vil en stigning p\u00e5 \u00e9n kilometer have betydning. Med denne, og ikke mindst de ganske h\u00f8je stigningsprocenter, favoriseres de lidt lettere ryttere, der ellers ikke ville kunne holde samme fart som specialisterne p\u00e5 enkeltstartscyklerne. Det er alts\u00e5 ikke en s\u00e5kaldt tonserrute, hvor der, trods de f\u00e5 sving, kan tr\u00e6des igennem i aerodynamisk position hele vejen.<\/p>","
Derfor skal der nok v\u00e6re mange af l\u00f8bets klassementsryttere, der pr\u00e6sterer godt her, da stigningen vil passe dem, ligesom de i \u00f8vrigt har al mulig grund til at k\u00f8re igennem, hvor andre, ellers dygtige temporyttere m\u00e5ske ikke kan se id\u00e9en i at k\u00f8re fuldt ud. Det er klart, at man skal v\u00e6re en sublim temporytter for at k\u00f8re med om sejren her, men der vil nok v\u00e6re nogle af klassementsrytterne, der k\u00f8rer bedre tider end de tungere temporyttere, de normalt ikke ville kunne sl\u00e5 p\u00e5 en flad enkeltstart.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Man kan mene meget om Juan Ayusos (UAE Team Emirates) evner i det kollektive aspekt af cykelsporten, men i denne individuelle disciplin er evnerne ikke til at tage fejl af. I sin unge karriere har han vundet tre enkeltstarter, alle i WorldTour-løb og imod hård modstand, og da han også virker til at have ramt en glimrende form, kan dette blive den fjerde tempotriumf.
Selv i de allerstørste løb har Mathieu van der Poel (Alpecin-Deceuninck) hentet en håndfuld top 5-placeringer på enkeltstarter, så det er altså endnu en disciplin, han mestrer - på sine dage. I andre løb har resultaterne trods alt været lidt mere beskedne, men da han jo har gang i et fornemt løb her, må formen kunne række til top 5 eller endda top 3, ligesom en sejr ikke er umulig.
Mads Pedersen (Lidl-Trek) er en fremragende temporytter, der på sine bedste dage kan køre op med de allerbedste i disciplinen. Selv om han også vil have styrke på stigningen, er ruten dog ikke en decideret fordel for ham, idet han må forvente ikke at være hurtigst opad. Med sin vanligt høje fart på flad vej kan han dog stadig køre med om top 3, måske endda en sejr.
Igennem karrieren har Mads Pedersen vundet fem enkeltstarter/prologer. Foto: Sirotti
Antonio Tiberi (Bahrain-Victorious) har fået etableret sig som en sublim temporytter, der henter topresultater i disciplinen på tværs af distancer og ruteprofiler. Da han endda også er bjergrytter, vil denne kuperede rute komme ham til gode, og da han tilmed virker i form, må top 3 eller ligefrem en sejr være inden for rækkevidde.
Som så mange andre på UAE Team Emirates har Finn Fisher-Black fundet tempotakterne i de seneste par sæsoner, hvor det er blevet til tre top 5-placeringer, heraf to i WorldTour-løb. Da han har været velkørende, men måske ikke blændende i dette løb, ligner han en mand, der er i form til at køre med om endnu en top 5-placering.
Uden at være decideret tempospecialist har Felix Großschartner (UAE Team Emirates) karrieren igennem braget sublime enkeltstarter af, men helst i kuperet terræn, da han ikke har samme motor på flad vej. Derfor burde denne rute ligge fint til ham, og selv om han ikke ligger til i klassementet, har han vel ingen fordel af at tage den med ro. Kører han fuldt ud, er top 10 eller endda top 5 inden for rækkevidde.
Det er netop på kuperede enkeltstarter som denne, at Wilco Kelderman (Team Visma | Lease a Bike) især har præsteret i denne disciplin, selv om han måske har mistet lidt af tidligere tiders niveau. Alligevel har han i denne sæson ligget lige omkring top 10 på tre WorldTour-enkeltstarter, hvorfor top 10 eller måske endda top 5 vil være muligt her.
I hele sin karriere som professionel har Harry Sweeny (EF Education-EasyPost) kun kørt i top 10 på to enkeltstarter, men i en eller anden højere mening har det været i lige præcist Tour de Luxembourg og så i sin seneste enkeltstart i Vuelta a España. Sidstnævnte præstation, en niendeplads, var dermed lidt af en overraskelse, men efter sin flotte kørsel på kongeetapen her i Luxembourg, kunne han meget vel gentage den. Tempofeltet i Vueltaen var endda endnu stærkere og i sin åbenlyst gode form kunne han her drive det til top 5.
Lige netop i dette løb har Marc Hirschi (UAE Team Emirates) for vane at køre gode enkeltstarter, da han i sine seneste to tempokørsler i storhertugdømmet er blevet nummer seks og syv - markant bedre resultater end på sine øvrige enkeltstarter. Da han igen har ramt formen til løbet og har fordel af stigningen, bør han igen kunne præstere, men mere tempospecialist er han ikke, end at top 5 ville være et flot resultat.
Den (i få dage endnu) regerende U23-verdensmester i disciplinen, Lorenzo Milesi (Movistar Team), har haft de lidt sværere i de voksnes rækker, men bankede ikke desto mindre på til top 10 på begge enkeltstarterne i så stort et løb som Giro d’Italia. Da disse var vidt forskellige, viste han også, at han vil kunne klare en kuperet rute som her, hvorfor top 10 virker som en realistisk målsætning.
For et år siden blev Lorenzo Milesi U23-verdensmester i enkeltstart. Foto: Sirotti
Når det kommer til enkeltstart, afhænger resultaterne hos Christophe Laporte (Team Visma | Lease a Bike) meget af motivationen, hvor han relativt ofte tager den med ro, da han trods alt sjældent kan forvente at vinde i denne disciplin. Her er han nu helt ude af klassementet, men skulle lysten alligevel komme over ham, kører han stadig så gode enkeltstarter, at top 10 vil være muligt at opnå.
Som sidste understregning under bredden hos UAE Team Emirates har også Nils Politt muligheder på en enkeltstart som denne, især efter han i år har kørt bedre opad end nogensinde før. Han har senest kørt en glimrende syvendeplads ind til EM i disciplinen, hvorfor top 10 også vil være muligt her.
På kongeetapen kørte Will Barta (Movistar Team) så fornuftigt, at der er håb for, at han er i en form, hvor han kan ramme en af sine gode dage på enkeltstartscyklen. Han er ikke så meget en specialist, som han var engang, men mere fjerne bør tempoevnerne ikke være, end at han køre med om en top 10-placering her.
Der kan være lidt langt mellem de gode enkeltstarter fra Mirco Maestri (Team Polti Kometa), men i år han leveret flere fine præstationer, senest en andenplads i et dog væsentligt svagere felt i Tour Poitou. Her i Luxembourg har han dog kørt glimrende, så han virker i form, hvorfor top 10 kan være inden for rækkevidde.
Hjemmebanefordelen gør plads til Alex Kirsch (Lidl-Trek) her på falderebet, da han, indrømmet, med al sandsynlighed ikke vinder, men dog bestemt er en glimrende temporytter. Han blev en godkendt nummer 14 til EM i disciplinen og eksempelvis nummer ni på enkeltstarten i dette løb sidste år, så måske han foran hjemmepublikummet kan trampe sig til endnu en top 10-placering.