Prøv vores nye app
Optakt: 4. etape af Tirreno-Adriatico
07. marts 2024 14:06Foto: Sirotti
af Emil Axelgaard

Phil Bauhaus overraskede sig selv og alle favoritterne ved at slå til i dagens puncheurspurt og dermed bryde en lang sejrstørke. Måske venter der endda endnu en gevinst for tyskeren, for løbet fortsætter torsdag med endnu en alenlang etape, der byder på en finale, som er en anelse lettere, men næsten identisk med den, der i dag gav Bahrain-rytteren den store triumf.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

 FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

 

Ruten

Det er ikke mærkeligt, at puncheurtyperne altid har elsket Tirreno-Adriatico. Det italienske løb byder nemlig typisk på flere chancer for de eksplosive afsluttere, og i år kan de endda se frem til to muligheder på bare to dage. Om torsdagen venter nemlig endnu et maraton på mere end 200 km, hvor man endda skal over et regulært bjerg, men da de sidste mere end 120 km er ganske lette, synes det helt givet, at der skal spurtes om sejren. Det sker imidlertid i en afslutning, hvor de sidste 1650 m er stigende, og derfor vil de tunge drenge få det for hårdt i en spurt, der i stedet nok engang appellerer til en blanding af holdbare sprintere og puncheurtyper - og nok engang byder på en afslutning, der er ganske teknisk.

 

Med en distance på 207,0 km er der for tredje dag i træk tale om lang etape, der denne gang fører fra Arrone til Giulianova. Etapen afslutter rejsen tværs gennem støvlen, idet startbyen ligger inde midt i landet, mens målbyen ligger helt ude ved østkysten. Startbyen ligger midt i Appenninerne, men arrangørerne er nådige, da de lader rytterne køre mod nordøst ad lange, lige og let stigende dalveje. Efter 31,3 km drejer man mod sydøst, og derefter går det mod sydøst og øst videre ad de stigende veje frem til byen Norcia, der nås efter 49,0 km.

 

Læs også
Rygte: Pogačars næste kontrakt når svimlende højder

 

Her ændrer etapen dramatisk karakter. Man kører kortvarigt mod sydøst ud af byen, men derefter går det mod øst op ad den kategoriserede stigning Valico di Castelluccio (16,9 km, 5,0%), der er en uhyre jævn stigning, der stiger med 4-6% det meste af vejen, men har en enkelt kilometer med 7,0% nær toppen, som rundes efter 69,3 km. En kort og let nedkørsel leder nu mod nord, inden det går mod nordøst og sydøst ad et let stigende stykke og en bakke (4,8 km, 4,9%), der efter 82,8 km ender i etapens højeste punkt, Forca di Presta 1536 m over havets overlade.

 

Herefter bliver det meget lettere. En i starten meget teknisk nedkørsel fører mod nordøst og syd, inden det går mod øst og siden nordøst ad faldende og let snoede veje. Mod slutningen falder det kun ganske let, indtil man når Ascoli Piceno efter 126,4 km, hvorfra det begynder at stige let, mens man fortsætter mod øst. Efter 137,4 km flader det ud, inden det begynder at falde let, når man nærmer sig kysten, og afbrudt af en bakke med top efter 159,9 km fortsætter det sådan, når man herefter kører mod syd, sydøst, nordøst og igen sydøst ud til målbyen. Her kører man mod sydøst ned langs den helt flade kystvej, inden man kører frem til den afsluttende rundstrækning, som rammes efter 182,7 km, hvorefter man krydser stregen efter 184,4 km på toppen af den sidste bakke (1650 m, 3,2%).

 

Etapen afsluttes nu med en hel omgang på 22,6 km lange runde. Man lægger ud med at køre mod sydvest ad en lige og let stigende vej væk fra vandet, inden man kører mod nordvest op ad en bakke (2,7 km, 3,8%), på hvis top dagens spurt køres efter 193,0 km. Herfra indledes de sidste 14,0 km med en let snoet vej, der fører mod nordøst og sydøst igennem let faldende terræn tilbage til kysten og målbyen.

Annonce

 

Her drejer man med 2900 m igen, hvorefter man kører ad en lige og helt flad vej, indtil man med 1650 drejer skarpt ind på den sidste bakke, der stiger med 3,2% i snit. Den er dog ganske ujævn, da de første 900 m stiger relativt jævnt med 4,5%, inden de sidste 750 stiger med 1,8% i snit fordelt med hhv. 2,4%, 2,0% og 1,1% over hver af de tre 250 m-segmenter. Efter svinget i bunden er der et hårnålesving med 1200 m igen, inden der slutteligt er først en skarp kurve og siden to sving med hhv. 700 og 600 m til stregen.

 

Etapen byder på i alt 2894 højdemeter.

 

Giulianova har aldrig tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb.

 

 

 

 

Læs også
Sagans drøm slukkes: Dårlige præstationer koster dyrt

 

 

 

 

 FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

Annonce

 

Vejret

Efter dagens kolde og regnfulde vejr kan rytterne se frem til solskin. Torsdagen vil starte med en del skyer og kun lidt sol, men det vil hovedsageligt være solrigt med kun få skyer. Det vil også være lidt varmere med en temperatur, der vil stige fra 10 til 13 grader. Fra start vil vinden bare være svag (5 km/t) og komme fra nord, men det vil blæse op til en styrke på 17-20 km/t, når de kommer ud til kysten, stadig fra nord. Det giver indledende sidemodvind, men derefter generel sidevind, herunder på den lange stigning, indtil man får skiftevis med-, sidemed- og sidevind på det sidste stykke ud til rundstrækningen. Her vil der først være sidevind og derefter modvind frem til spurten. Derfra vil der være først sidemod- og siden sidemedvind, indtil man med 3 km igen får medvind. Med 1650 m igen får man sidevind, med 1200 m igen får man sidemedvind, og slutteligt vil der være sidemodvind over de sidste 600 m.

 

Analyse af 3. etape

Her kan du læse min analyse af, hvordan det var en udebanesejr, da Phil Bauhaus i dag fik brudt sin lange sejrstørke med en - også for ham selv - uventet triumf på 3. etape.

 

Favoritterne

Som jeg allerede skrev i går, har Tirreno i de seneste år ikke budt på mange af de puncheurafslutninger, som løbet ellers er så kendt for. Mens sprinterne og klassementsrytterne er blevet tilgodeset, er der blevet skruet ned for de etaper med klassikerskær, som har været løbets varemærke, men som har været reduceret til den ikoniske muretape, der helt uforståeligt er fraværende i år.

 

Det forsøger man at råde bod på i år, hvor man har hele to af den slags etaper - endda på to på hinanden følgende dage. Som vi så i dag, har klassikerrytterne dog ikke alt for meget grund til at juble. De to eksplosive finaler, man har placeret her midtvejs i løbet, inden vi rammer Appenninerne, er nemlig ikke af den slags, ardennertyperne og de lettere puncheurs vil elske. Tværtimod har de større appel til holdbare sprintere.

 

Det var som beskrevet i analysen i hvert fald ret tydeligt i dag, og i morgen gælder det nok i endnu højere grad. Denne gang har vi ikke den luksus at kende afslutningen fra tidligere, men selvom de to finaler minder om hinanden, ligner torsdagens den letteste af de to. Opvarmningsstigningen forinden er lettere, end den var det i dag, og det samme gælder delvist for selve afslutningen. Vi har faktisk stejlere procenter, end vi havde i dag, når vi rammer de 750 m med 4-6%, men til gengæld stiger det ikke så længe, og derudover er selve afslutningen betydeligt flade end i dag, når det blot stiger med 1-2% over de sidste 750 m - endda kun med 1,1% over de sidste 250 m, hvor det altså er næsten fladt.

Annonce

 

Læs også
Dansker inden klassiker: Vi kører for at vinde

 

Den stejle del kan dog gøre ondt. Man kan tabe ganske mange positioner over 750 m og i hvert fald få nogle trætte ben, man næppe kommer sig over, hvis farten holdes høj, når det flader ud. En bare 750 m lang bakke kan de fleste komme med over, men spørgsmålet er, hvor meget friskhed der er tilbage, og hvor mange positioner, der er tabt.

 

Netop positionen bliver helt afgørende igen. Finalen er igen meget kringlet. Man skal i hvert fald sidde godt, når man drejer ind på bakken, for herefter er der ikke megen lige vej. Den retter sig ud over de sidste 600 m, men hvis et hold kan holde farten høj her, er det svært at komme frem. Det hjælper heller ikke, at der er en benhård modvind, der gør det umuligt at køre en lang spurt. Det stiller til gengæld krav til timingen, for sammen med den stigende finale kan man meget let åbne for tidligt.

 

Skal der så overhovedet spurtes? Det vil jeg tro. De skal jo ellers over et regulært bjerg i starten, men når det kommer så tidligt, vil det næppe spille en rolle. Man kan vel ikke helt udelukke, at det EF-hold, der i dag var så aktive, vil køre stærkt på stigningen for i det mindste at trætte sprinterne inden finalen, men det vil undre mig, hvis det sker. Hvis de bruger den taktik, vil det i hvert fald alene handle om at mærke dem, for de kan ikke sætte dem definitivt, når der er så langt hjem.

 

Kan det blive et udbrud? Indtil nu er etaperne startet meget roligt. Nu er der lidt større forskelle, og der er en chance for, at vi får lidt kamp om at komme afsted, men det er også sandsynligt, at udbruddet kører fra km 0. Herefter kan der måske komme lidt action på bjerget, men det forventer jeg ikke.

 

Hvem vil så tage ansvar? I dag så vi det klassiske pokerspil på en etape uden oplagt favorit, og det betød, at udbruddet fik mere end 11 minutter. I morgen tvivler jeg dog på, at vi vil se samme pokerspil. Nu er der flere sprintere, der har set, at de kan vinde i denne finale. Bahrain er næsten nødt til at gå efter endnu en sejr, og Lidl bør også have tanket selvtillid. Hvis ikke Jasper Philipsen har slået sig mere end som så, vil jeg også forvente at se Alpecin jagte igen, og hvis udbruddet tillige truer trøjen, er UAE også nødt til at føre. Intermarché vil måske også hjælpe, selvom det gik galt i dag, men det er nok kun, hvis det bliver nødvendigt.

Annonce

 

Vinden bliver næppe heller et tema. Den kommer ellers fra siden en stor del af dagen, men det er først ved kysten, at det bliver blæsende. Det kan skabe noget nervøsitet og positionskamp til sidst, når vinden tager til, også på selve rundstrækningen, men vinden er for svag til at splitte det, og vi får som nævnt flere gange aldrig rigtigt sidevindskørsel i dette løb.

 

Når vi rammer bakken op til spurten, er det sandsynligt, at vi igen vil se EF eller måske Israel-PT forsøge at gøre det hårdt, men da jeg tror, at EF tror mindre på deres chancer denne gang, kan det også sagtens være, at der slet ikke bliver lagt tryk på. Modvinden vil også gøre, at der er grænser for, hvilken effekt det vil have. På toppen bør der til gengæld komme en spurt om bonussekunder, og da det er en stigende spurt, vil vi nok også se Jonas Vingegaard blande sig, selvom det nok handler om at begrænse tabet til Juan Ayuso - og han har ikke rigtigt nogen sprinter, han kan sætte til at spurte mod spanieren.

 

Derefter vil der være en vild positionskamp frem mod svinget ind på bakken. Her vil det være muligt at angribe på den stejle del, og kan man slå et hul, betyder den kringlede finale, at man har en chance for at holde. Det virker ikke helt umuligt, at et angreb faktisk kan lykkes. Den hårde modvind over de sidste 600 m gør det svært, men chancen for, at der er hjælpere helt fremme til at jagte, er heller ikke alt for stor. Mest sandsynligt er det, at der skal spurtes, men jeg giver en reel chance for et puncheurangreb for en mand, der har holdet eller evnerne til at ramme bakken helt fremme.

 

Jeg vil pege på Jasper Philipsen. Den usikkerhed, man i går kunne have i forhold til finalens vanskelighed, kan man ikke have i morgen. Han lignede nemlig en mand, der var i totalt overskud og endda havde glæde af et hårdt løb. Morgendagens finale burde derfor passe ham storartet, og det gælder faktisk det hele. I den let stigende spurt er han formentlig feltets hurtigste - i hvert fald når der er en bakke forinden - og den tekniske del betyder, at han for fuld glæde af sin eminente positionering. Hans hold er relativt svagt, men han klarer sagtens positionskampen på egen hånd.

 

Læs også
Landstræneren inden stort U23-etapeløb: Vi har en af favoritterne

 

Til gengæld kan det svage hold betyde, at han bliver sårbar over for angreb på bakken, men holdes det samlet, vil han være den store favorit i spurten. Det er klart, at dagens styrt skaber lidt ekstra usikkerhed, men heldigvis er det meldt ud, at han kun har overfladiske skrammer. Medmindre han vågner op og alligevel er mere mærket end som så, tror jeg, at han tager sin anden sejr.

Annonce

 

Den største trussel må være Jonathan Milan. Italieneren klarede dagens finale fornemt, og dermed er alle spørgsmål om holdbarhed parkeret. Desværre bekræftede nederlaget også hans svaghed, nemlig at han har det svært i positionskampen. Derfor er denne tekniske finale igen en snublesten, men heldigvis har han sit tog med Edward Theuns og Simone Consonni. De fik det ikke til at fungere i går, men de har potentiale til at sikre, at han rammer stigningen helt fremme. Som jeg har skrevet tidligere, har han i år lignet en mand, der har farten til måske at true Philipsen, og mod den meget holdbare belgier tror jeg, at det er en fordel, at det stiger lidt mindre denne gang. Til gengæld er modvinden en ulempe, for der er ingen tvivl om, at Philipsen er mere aerodynamisk end sin rival. Det ændrer dog ikke på, at Milan ligner det bedste bud på en mand, der kan vinde på sin fart, hvis han klarer positioneringen. Efter i dag er der heller ingen tvivl om, at der køres for ham og ikke Andrea Bagioli, der dog kan være et godt alternativ i tilfælde af uheld - måske mest til et angreb på bakken - men det kunne Simone Consonni også være til en spurt.

 

Jeg tror faktisk, at jeg vil rangere Tim Merlier som nr. 3. I dag blev den lidt for hård, men det var ventet. Morgendagens finale er lettere, og han har to klare fordele. Dels er der benhård modvind på den første bakke, og derudover stiger det i finalen betydeligt kortere tid. Kortere bakker er altid bedre for sprintere, der her kan komme med over på deres punch, men det ændrer ikke på, at han er mindre holdbar end både Philipsen og Milan. Den anden store trussel er hans svage positionering, der har kostet så ofte, men heldigvis er hans tog med Kasper Asgreen, Julian Alaphilippe, Jordi Warlop og Bert Van Lerberghe relativt stærkt. Den let stigende spurt passer ham, og med den fart, han har haft i år, er det sandsynligt, at han kan slå Philipsen. Spørgsmålet er bare, om han vil være for træt.

 

Som alternativ har holdet Alaphilippe, men efter hans passivitet i dag, er det svært at tro, at han vil tage chancen i en finale, der nok også er for let. Omvendt led han helt sikkert i kulden i dag, og jeg tør ikke udelukke, at han kunne finde på at angribe på bakken. Han er en skygge af sig selv, men han er god i positionskampen og teknisk stærk og ligner et af de bedste bud på et sent angreb. I dag så vi, at Warlop ikke er et alternativ.

 

Efter i dag er vi nødt til at rangere Phil Bauhaus højt. Som beskrevet i analysen undervurderede jeg totalt hans holdbarhed i dag, og i morgen står han endnu bedre. Finalen er lettere, og han vil derfor være mere frisk mod de mere holdbare Philipsen og Milan. Samtidig fik vi igen set, at han er bedst i en stigende spurt, men indtil nu har han været bedst, hvis det stiger lidt mindre, end det gjorde i dag. I det lys passer denne afslutning ham endnu bedre. Desværre så vi også i dag, at han kun slår Milan og formentlig også Philipsen, hvis det sker via positionering, men det er også muligt igen, efter at toget med Nikias Arndt og Andrea Pasqualon i dag endelig fik det til at spille. Efter i dag kan der heller ikke være tvivl om, at der satses på ham, men Arndt og Pasqualon er mere holdbare alternativer.

 

Som beskrevet i analysen var det lidt af en nedtur for Intermarché i dag. De jagtede hele dagen og havde potentielt syv mand at køre for, men Biniam Girmay skuffede igen fælt. Hans holdbarhed synes stadig helt væk, men heldigvis er denne finale lettere. En 750 m lang bakke burde han kunne klare med sit punch, og han har jo en stor, stor fordel i det supertog, der viste sin styrke i går. Det taler for, at han kan ramme bakken helt fremme, og så burde det altså blive til et godt resultat i en let stigende spurt, der passer ham langt bedre end en flad spurt. Vi har jo i år set, at der absolut intet er galt med farten. Da finalen er mindre hård, vil det undre, hvis ikke de ender med at køre for ham, men har han uheld eller dårlige ben på bakken, har holdet adskillige gode alternativer i Hugo Page, Mike Teunissen og Laurenz Rex . Mit gæt vil være, at Page er manden, hvis Girmay har uheld, og hvis det handler om dårlige ben på bakken, vil det være Teunissen, der var hans sidste mand i går. Alle er de gode i denne slags stigende spurter, men de kan nok ikke slå de allerhurtigste.

Annonce

 

Jeg tror faktisk, at jeg vil rangere Magnus Cort som næste mand. Det var uventet at se ham lide så voldsomt i dag, men skal man tro holdet, handlede det om kulden. Han viste jo også fornem form i Algarve, og hvis han er frisk igen, vil jeg tro, at de kører for ham. Det var i hvert fald planen i dag, og denne finale passer ham godt. Desværre er den for teknisk til hans positioneringsevne, men som vi så i går og igen i dag, er toget med Jonas Abrahamsen, Søren Wærenskjold og Alexander Kristoff uhyggeligt stærkt. Det burde være nok til at sikre, at han kan sidde med fremme, og den let stigende spurt passer ham. Som vi senest så på 4. etape i Besseges, kan vi stadig tro på hans fart efter en hård finale.

 

Jeg tør dog ikke udelukke, at de i denne lettere finale kører for en af de to nordmænd. I dag valgte de Kristoff - formentlig fordi han er i bedst form - og det vil de sikkert også gøre i morgen. Den let stigende spurt passer ham perfekt, men bakken forinden kan meget vel koste mange positioner. Wærenskjold passer helt klart bedst til denne hårdere finale og burde være en af favoritterne, men med den nuværende form er det usandsynligt, at han vinder. Når de kørte for Kristoff i dag, føler han sig næppe på toppen.

 

I dag var Corbin Strong en af de uheldige ryttere, der røg i asfalten, men heldigvis slog han sig ikke. Desværre passer denne finale ham dårligere, når den er lettere, og jeg har lidt svært ved at se ham vinde på 1-2%. Vi så til gengæld i dag, at israelerne var uhyggeligt gode i positionskampen, og det er vigtigt i denne finale. Kan de gå først ind på bakken og trykke til fra bunden, skal det i hvert fald blive interessant at se, hvor langt farten rækker. Hans bedste chance kan dog være, at han har modet til at angribe på den stejle del. Med den form, vi så i Drome, ligner han manden, der kan gøre det færdigt. Som alternativ har de Ethan Vernon, der i dag havde defekt i finalen og derfor formentlig var for træt. I morgen vil jeg tro, at de kører for dem begge, og han har også hjælp af det stærke hold. Vi så sidste år i Dunkerque, at han er god til at spurte på en bakke, men vi mangler stadig at se ham spurte mod de bedste sprintere i dette felt, særligt i en finale som denne. Mandagen viste til gengæld god form.

 

Læs også
Danskerhold melder fra: Hvad er formålet?

 

Det var ærgerligt at se Axel Zingle styrte i dag, for den finale passede ham bedre end morgendagens. Også den burde dog være ganske fin for den lille franskmand, selvom det gerne måtte stige mere til sidst. Hans sejre i Famenne Ardenne Classic og Norge har vist hans evner i stigende spurter, og han plejer at være fremragende i positionskampen, hvor han her har god hjælp af Stanislaw Aniolkowski og Stefano Oldani. Skal han vinde, skal han dog nok angribe, men her er han med sin positioneringsevne et fremragende bud. Jeg er bare stadig bekymret for formen efter de svage klassikere på det sidste - og så har Cofidis ikke meldt ud, hvordan han har det efter styrtet. I dag så det også ud til, at Oldani måske ville spurte selv, men jeg tror ikke, at han har farten til at vinde, og også han styrtede i dag.

 

Som beskrevet i analysen var Ivan Garcia Cortina pokkers uheldig i dag, men at han trods sin defekt endte som nr. 13, var ganske godt. Det vidner om den gode form, vi også så i åbningsweekenden, og jeg tror ret meget på hans fart i denne stigende spurt, der passer ham. Når jeg alligevel er lidt betænkelig, skyldes det, at han igen i dag havde det svært med sin positionering. Jeg er bange for, at det igen koster chancen for at spurte, men sidder han rigtigt, kan han formentlig komme ret langt.

Annonce

 

EF kom ikke langt med deres arbejde i dag, og nu går de ind til en etape, der passer dem dårligere. Alligevel skal man ikke afskrive Alberto Bettiol. Han kan gå i top 10 i en spurt, men han ligner et af de allerbedste bud på en mand, der kan køre væk på bakken. Han er en af de ryttere, der formentlig vil have den plan, og selvom han ikke har været flyvende, har formen været god. I dag klarede han også positioneringen ganske fornemt, selvom hans hold ikke har alt for stor fart på flad vej. Han vinder ikke en spurt, men på vinderpotentiale skal han alligevel rangere højt.

 

I dag havde jeg stor tiltro til Tom Pidcock, men den er aftaget til denne finale. Spurten er fladere, og selvom han kan gå i top 10, har jeg svært ved at se ham slå sprinterne. Han er på papiret et suverænt bud til et sent angreb på bakken, og han har også holdet til at tage kontrol. I dag var de bare spå uhyggeligt passive, at det er svært at se dem bruge det. Omvendt kan det være, at de får formsvage Filippo Ganna , der næppe skal noget på egen hånd, med hjem. Sker det, og tager de kontrol frem mod bakken, må Pidcock stadig regnes som et pokkers godt bud på et angreb.

 

Tudor bekræftede i dag, at Marius Mayrhofer bliver endnu mere spændende. Han har i hvert fald stor holdbarhed, men desværre skal den nok være hårdere, hvis han for alvor skal have en chance. Hans fart i den stigende spurt i Algarve var dog ganske overbevisende, og han klarede også positionskampen godt. Det gjorde han til gengæld ikke i går, og derfor er der ingen garantier, men får han Robin Froidevaux og Alexander Krieger med, har han faktisk et fint tog.

 

Arkea har flere kort at spille, men jeg håber, at de går med Amaury Capiot. I dag var han langt efter, men det må næsten handle om kulden, og at de kørte for Vincenzo Albanese. Han klatrede fremragende i Oman, hvor han også med sin sejr viste glimrende fart - end fart, han også viste i går. Denne finale burde passe ham ganske perfekt, særligt fordi han er så god i positionskampen. Det er dog sandsynligt, at de igen kører for Albanese, men han har ikke farten til at slå sprinterne, hvorfor han mest af alt er top 10-kandidat, og jeg regner ikke med, at de kører for Clement Venturini. Endelig har de jo dagens nr. 3, Kevin Vauquelin. Det resultat gentager han næppe i denne finale, men hvis han positionerer sig lige så godt ind på bakken, er han et af de allerbedste bud på et sent angreb.

 

Igen i dag bekræftede Andrea Vendrame sin gode form, men desværre er denne fladere spurt ikke ideel. Heldigvis er han god i positionskampen, og han har et ret stærkt hold. Det ligner derfor endnu en top 10, men skal han vinde, skal han nok angribe på bakken. Desværre tror jeg, at han satser på spurten, men har han modet, ligner han et af de bedste bud på en ”angriber”. Det samme burde gælde for Bastien Tronchon, men han smider tid hver dag og ligner en ren hjælper.

Annonce

 

Denne gang tør jeg også godt nævne Caleb Ewan . Ganske vist endte dagens etape som endnu en stor nedtur, men denne finale er trods alt lettere. Desværre har han en del sten i skoen. Dels kan bakken mærke ham for meget, når hans form er så skidt, men derudover ligner han også en taber i positionskampen. Toget med Max Walscheid og Campbell Stewart er dog ikke det ringeste, og hans fart i denne let stigende modvindsspurt bør stadig føre langt, som vi så, da han vandt den stigende spurt i Oman.

 

Astana har både Simone Velasco og Cees Bol. Velasco kan som i dag gå i top 10 i en spurt, men skal han vinde, skal han angribe på bakken. Hans form har ikke været flyvende god, men med den positionering, han viste i dag, har han en chance. Til en spurt vil jeg dog håbe, at de går med Bol. Han har ikke virket specielt formstærk i år, men med den holdbarhed, han fandt sidste år, burde det være en perfekt afslutning for ham. Det kan bekymre, at han sad relativt langt tilbage i dag, men det kan også handle om, at de kørte for Velasco. Jeg tror ganske meget på hans fart i denne afslutning.

 

Jeg tror ikke meget på de øvrige hold. Hos Bora kunne Daniel Martinez køre en god spurt, men som i dag er han nok tilfreds med at holde sig til. Hos Corratec kan Niccolo Bonifazio måske godt være med, men den er til den hårde side, og hans hold vil tabe positionskampen. FDJ har Romain Gregoire, der kunne lave en top og lignede et godt bud på en mand til et angreb på bakken, men holdet har meldt ud, at de venter på 5. og 6. etape, og finalen er for hård for Fabian Lienhard og Cyril Barthe. Hos Q36.5 kan Nicolo Parisini i dag lave et resultat, men det er svært at se ham klare sig i positionskampen. Hos DSM er den formentlig for hård for Casper van Uden, der også vil tabe positionskampen frem mod bakken, og Kevin Vermaerke og Romain Bardet får det svært med en top 10 i en spurt her. Hos Polti kan Jhonatan Restrepo som i dag lave et resultat, men også han får det svært i positionskampen, og denne gang kan det ikke udelukkes, at den stadig mere holdbare Giovanni Lonardi måske også kan være med. Hos Visma handler det om at få Jonas Vinegegaard igennem, men han skal ende langt fremme, da den kan knække i den kringlede finale. Endelig så vi i dag, at det for Juan Ayuso bare handlede om at holde sig til, og det gælder formentlig igen i denne lettere finale, ligesom det ikke ser ud til, at Alessandro Covi eller Marc Hirschi får chancen, mens det efter i dag er svært at tro på Filippo Fiorelli, der jo ellers havde genfundet sin holdbarhed og positioneringsevne. Kulden kan dog være forklaringen, men selv i det tilfælde rækker farten nok ikke hele vejen, når holdet er svagt.

 

Feltet.dks vinderbud: Jasper Philipsen

Øvrige vinderkandidater: Jonathan Milan, Tim Merlier

Outsidere: Phil Bauhaus, Biniam Girmay, Magnus Cort, Corbin Strong, Axel Zingle

Jokers: Ivan Garcia Cortina, Ethan Vernon, Alberto Bettiol, Tom Pidcock, Marius Mayrhofer, Amaury Capiot, Andrea Vendrame, Søren Wærenskjold, Cees Bol, Kevin Vauquelin, Julian Alaphilippe, Caleb Ewan, Simone Velasco, Hugo Page, Mike Teunissen, Vincenzo Albanese, Alexander Kristoff

 

 FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

Feltet.dks vinderbud

Feltet.dks bud på løbets/etapens vinder.
De to største rivaler til den store favorit og begge meget sandsynlige vindere.
Op til fem ryttere, der alle må tilskrives en betydelig chance for at vinde, og som minimum bør være i spil til en top 10-placering.
Ryttere, for hvem vinderchancen er reel, men lille. Sejr er kun muligt, hvis alt flasker sig, men en top 10-placering er til gengæld ganske sandsynlig.
Ryttere, for hvem en sejr må betragtes som stærkt usandsynlig, men som alle under de rette omstændigheder kan komme i spil til en top 10-placering.
Jasper Philipsen
Jonathan Milan, Tim Merlier
Phil Bauhaus, Biniam Girmay, Magnus Cort, Corbin Strong, Axel Zingle
Ivan Garcia Cortina, Ethan Vernon, Alberto Bettiol, Tom Pidcock, Marius Mayrhofer, Amaury Capiot, Andrea Vendrame, Søren Wærenskjold, Cees Bol, Kevin Vauquelin, Julian Alaphilippe, Caleb Ewan, Simone Velasco, Hugo Page, Mike Teunissen, Vincenzo Albanese, Alexander Kristoff
Juan Ayuso, Romain Gregoire, Filippo Fiorelli, Jhonatan Restrepo, Laurenz Rex, Stefano Oldani, Casper van Uden, Nicolo Parisini, Kevin Vermaerke, Daniel Martinez, Jonas Vingegaard, Romain Bardet, Bastien Tronchon, Andrea Bagioli, Nikias Arndt, Andrea Pasqualon, Simone Consonni, Clement Venturini, Giovanni Lonardi, Nicolo Bonifazio, Fabian Lienhard, Cyril Barthe, Magnus Sheffield, Damiano Caruso, Richard Carapaz, Antonio Tiberi, Jai Hindley, Lennard Kämna, Ben O’Connor, Davide Formolo, Damien Touzé, Tom Van Asbroeck, Tao Geoghegan Hart
INFO
Optakter
Nyheder
Tirreno - Adriatico
Nyheder Profil Resultater
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Onsdag den 29. maj 2024

Landevej
LIVE nu: Gaudu og Martinez lægger pres på i fransk bjergløb
Landevej
UAE-profil vender tilbage på cyklen efter mareridtsstyrt
Landevej
Fransk guldfugl sværger troskab: Jeg vil give alt tilbage
MTB
Sagans drøm slukkes: Dårlige præstationer koster dyrt
Landevej
Rygte: Pogačars næste kontrakt når svimlende højder
Landevej
Sejrsfattig maj koster - Danmark falder tilbage
Landevej
Danskerhold melder fra: Hvad er formålet?
Landevej
Hvad har Mads P., Roglic og Evenepoel til fælles?

Tirsdag den 28. maj 2024

Landevej
Frankrig udtager OL-truppen – profil er bitter over fravalg
Landevej
Pogacar er halvvejs gennem sin store plan: Alt er bedre end forventet
Landevej
Vismas klassementstalent vender snart tilbage efter biluheld
Landevej
Bora-chef svarer på rygter om Van Aert og Pidcock
Landevej
Medie: Saudi-Arabien tæt på Giro-start i 2026
Landevej
Geler, barer og dunke: Soudal Quick-Step viser indtaget fra Giroen
Landevej
Managerspillet til Tour de Suisse åbnet
Landevej
Jan Ullrich åbner cykelmuseum i Tyskland
Landevej
Danmarks U23-landshold går efter stor sejr
Landevej
Visma-sportsdirektør: Van Aert hører til i Touren
INTERVIEW Udstyr og test
Eksklusivt interviewTøjmærke i opråb: Vi skal tænke os om
Landevej
Froome klar til comeback i jagten på Tour-deltagelse
MTB
Frikendt og udtaget til OL: En medalje er mit mål
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Landevej
Kæmpe OL-konflikt: Mesteren er droppet
Landevej
Pogacar udbygger enormt forspring til Vingegaard

Mandag den 27. maj 2024

INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interview”Ud i skoven og løbe rundt” – Gravelkongens røverhistorier fra GP Herning
INTERVIEW Landevej
Video i artiklenEksklusivt interviewTobias Aagaard beskriver kaotisk Fyen Rundt
Landevej
Stor BORA-profil forlader holdet efter denne sæson
INTERVIEW Landevej
Video i artiklenEksklusivt interviewNorman sender "stor tak" til konkurrent efter hjemmebanetriumf
INTERVIEW Landevej
Video i artiklenEksklusivt interviewLidl-Trek-sportsdirektør roser den danske A-klasse efter skuffende weekend
Landevej
Kvinde med rollator ramt ved traditionsrigt UCI-løb
INTERVIEW Landevej
Video i artiklenEksklusivt interviewU23-danmarksmester sætter ord på hektisk finale
Landevej
Giro d'Italia-analyse: Da Merlier - og en defekt - vendte verden på hovedet
Landevej
Vildt vægmaleri af Giro d'Italia i Rom
Landevej
Stor profil tog fem kilo på under Giroen
Landevej
Pogacars løjtnant sender advarsel til Tour-rivalerne
Landevej
Bemærkelsesværdig sejrsstime er forbi
Landevej
Pogacar smadrer Giro-rekord
INTERVIEW Landevej
Video i artiklenEksklusivt interviewLandstræneren afviser foræring og fremhæver stjerne: Han var i hopla
Landevej
Vinder af ungdomstrøjen drømmer om Maglia Rosa
Landevej
Stjerne varsler landevejscomeback
Landevej
Hård bjergetape ændres
MTB
Danmark kikser ekstra OL-plads
Landevej
Video i artiklenOversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024

Søndag den 26. maj 2024

Landevej
Deja vu-ramt Geraint Thomas ”forstår ikke cykling nu om dage”
Landevej
Se highlights fra 21. etape af Giroen
Landevej
Smertefri Van Aerts selvtillid vokser - Evaluering afgør Tour-deltagelse
Landevej
Tabt leadout og øl kunne ikke forhindre triumfen: Sagde undskyld til drengene
Landevej
Pogacar: Det er crazy
Landevej
Supersprinter laver hattrick og vinder alle etaper – danmarksmesteren snupper bjergtrøjen
Landevej
Pogacar vinder Giroen – Merlier triumferer i det sidste slag i Rom
Landevej
Sådan forløb Giroens sidste etape
Landevej
Belgisk kæmpetalent snupper den samlede sejr på sidste etape
Landevej
Danskers holdkammerat vinder afslutningsetapen
Landevej
Norsgaard fældet på vej mod stor triumf - Bettiol vinder samlet
Landevej
Lasse Norman spurter sig til sejr i barskt hjemmebaneløb
Landevej
Hollandsk sprintertalent tager suveræn sejr
Landevej
Kristoff vinder foran Van Aert – Franskmand vinder samlet
Landevej
Optakt: 21. etape af Giro d’Italia
Landevej
17-årig dansker imponerer i Schweiz
Landevej
Optakt: 3. etape af Boucles de la Mayenne
Landevej
Giro d'Italia-analyse: Historien om en Giro fortalt på bare én dag
MTB
Dansk stjerne misser topresultat
Landevej
Optakt: 4. etape af Tour of Norway
Landevej
Favoritvurdering: Rund um Köln
Landevej
Belgisk hold udraderer al modstand – tager både etape og samlet sejr
Landevej
Spanier tager karrierens første seniorsejr
Landevej
Dansker kører flot resultat hjem i Italien
Landevej
Syg O’Connor tilfreds trods misset podie
Landevej
Italiensk dominans forvandles til sejr i Japan
INTERVIEW Landevej
Video i artiklenEksklusivt interviewUno-X gør klar til titelforsvar: Vi skal spænde hjelmen
INTERVIEW Landevej
Video i artiklenEksklusivt interview”Det ku’ jo være” – Lidl-Trek vil udfordre de vante sprintere
INTERVIEW Landevej
Video i artiklenEksklusivt interviewAirtox har klar plan, så de ikke har ansvaret
INTERVIEW Landevej
Video i artiklenEksklusivt interviewFladt hierarki hos stjernerne: Mads Würtz og landsholdet vil i offensiven
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewFormstærk konti-profil har øje på konkurrenterne i ”kaosspurt”
Landevej
Ekstatiske Martínez skal på podiet: Jeg takker Gud
Landevej
Geraint Thomas har én ting på Pogačar: Dét kommer han ikke til at gøre
VIS FLERE

Annonce