\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Man kan undre sig over, at Valgren var så dårligt positioneret i bunden af bakken. På det tidspunkt havde Trek taget ansvar, og det var klart, at han skulle holde sig til sin direkte konkurrent. I forvejen var det indlysende, at han ikke havde Pedersens punch, og at han i stedet skulle slide rivalerne op for bunden. I virkeligheden var det måske Matti Breschels styrt, der kostede ham sejren. Havde han haft sin landsmand hos sig, ville han have haft den nødvendige hjælp i positionskampen, og det kunne have gjort en afgørende forskel, da den forsvarende vinder faktisk kørte stærkere end Pedersen, da motoren først var kommet i gang.
Med nederlaget fik Valgrens chancer sig et ordentligt skud for boven. Ganske vist er han en habil enkeltstartsrytter, men som udgangspunkt kan han ikke matche Pedersen i Randers. Som vi skrev i vores overordnede optakt, ville det i forvejen være vanskeligt for Astana-kaptajnen at vinde tilstrækkeligt tid alene i Vejle, men at han decideret skulle tabe til sin værste rival, var helt sikkert ikke en del af planen. Efter dagens resultat vil det imidlertid være en sensation, hvis ikke det bliver til en dansk dobbeltsejr, da der blandt de øvrige ryttere i toppen af klassementet er en udpræget mangel på specialister.
I det hele taget er årets felt præget af, at der er en næsten skræmmende mangel på temporyttere i et løb, hvor enkeltstarten er helt afgørende. Det var præcis det forhold, der på forhånd gjorde det klart, at det reelt kun var Pedersen, Valgren og Matthias Brändle og mere sekundært Stuyven og John Degenkolb, der havde en reel chance for at vinde samlet. Efter de første tre dage er det felt nu reduceret til to, og alt er derfor lagt til rette til total dansk dominans.
Der er imidlertid ikke blot tid at køre om. Også etapesejren er på spil, og kampen om den er i lyset af de få specialister reduceret til en dyst i en ret snæver kreds. Terrænet omkring Randers er ikke helt fladt, men de få højdemeter vil næppe spille den store rolle. Grundlæggende er der tale om en relativt enkel tidskørsel, der hverken byder på mange terrænmæssige eller tekniske udfordringer. Med andre ord er der tale om en lækkerbisken for de store specialister, der kan træde de store watt og holde høj fart over den mellemlange distance.
Vejret kan komme til at spille en rolle. Med en risiko for byger kan nogle ryttere blive ramt af våde veje. På en så enkel rute vil det imidlertid næppe spille den helt store rolle. Mere interessant kan det være, at vinden vil lægge sig en anelse. Det kan give en fordel til de sidste startende og være en ulempe for specialister som Matthias Brändle og Martin Toft Madsen, der har tabt tid i klassementet.
På forhånd ligner det en dyst mellem Mads Pedersen, Martin Toft Madsen og Matthias Brändle, der er de tre i særklasse største specialister. Allerede på forhånd ville vi have peget på Pedersen som favorit, og efter dagens præstation er vi ikke i tvivl: manden i førertrøjen er vores klare vinderbud. Ganske vist har han aldrig tidligere været at betragte som specialist, men det har i den grad ændret sig efter skiftet til Trek. Han gav den første indikation i Algarve, men det var hans Giro-enkeltstart i Milano, der for alvor viste, hvor langt han er kommet. Den endelige konfirmation kom for nylig i Poitou-Charentes, hvor han leverede en nærmest vanvittig præstation ved nærmest at knuse VM-bronzevinderen Jonathan Castroviejo og flere andre specialister på en tilsvarende flad rute. Leverer han en tilsvarende præstation fredag, er der ingen tvivl om, at han vil vinde. Med den nuværende form tyder meget på, at det vil lykkes, og det gør ham til vores klare favorit.
Hans værste rival er formentlig Martin Toft Madsen. Den danske mester havde håbet at køre klassement, men uheld i Kalundborg satte ham ud af spillet. Nu handler det hele om enkeltstarten, og derfor tog han den med ro i dag. Det kan give ham en fordel i forhold til rivalerne, men til gengæld kan den tidlige start være en ulempe, hvis vinden vitterligt lægger sig. Toft Madsen er som skabt til denne powerrute og har i de seneste år for alvor etableret sig som Danmarks førende specialist. Hans præstationer ved VM, EM og Chrono des Nations viser, at han også er på internationalt niveau på en powerrute som denne. Kører han som i Qatar sidste år, vil han være i stand til at give Pedersen kamp til stregen.
Løbets suverænt største specialist er Matthias Brändle, der er en af verdens allerbedste på en kort, helt flad enkeltstart som denne. Havde betingelserne været normale, havde østrigeren været storfavorit, men desværre tyder meget på, at formen ikke er, hvor den skal være. I foråret kørte han ellers vanvittigt stærkt i Tour de Suisse og Belgium Tour. Desværre er han ikke kommet sig over skuffelsen over ikke at være udtaget til Touren, og han har kørt skidt i de seneste måneder. Specielt skuffede han voldsomt i enkeltstarterne i BinckBank Tour og Poitou-Charentes, og tidstabet på 1. etape indikere også, at formen ikke er i top. Er han ved vanlig styrke, bør han vinde på en rute, der er skræddersyet til ham, men man kan have sin tvivl om, hvorvidt det er tilfældet
Michael Valgren har al mulig grund til at give den en over nakken, og han er bestemt ikke en dårlig temporytter. Desværre er han heller ikke decideret specialist, og han er formentlig ikke i stand til at true de tre store favoritter for alvor. Heller ikke sidste år, hvor han ellers var fremragende kørende, kunne han slå de allerbedste, og det vil også blive svært på en relativt korte rute, der hovedsageligt handler om power. Valgrens form er dog meget tæt på toppen, og han vil have fordel af ens en start. Har Pedersen gravet for dybt i dag, kan han måske overraske.
Asbjørn Kragh Andersen blev sidste år nummer 7 på enkeltstarten og har altid været en glimrende temporytter. Han er ikke decideret specialist, men i dette felt bør han være en af de stærkeste. Han har stort set ikke kørt løb i forberedelsen, men han har vist sig at være på et ganske fint niveau. Derfor må man formode, at han vil kunne blande sig i kampen om de sjove placeringer.
Casper Pedersen har vist sig at være i storform, og selvom han ikke er specialist, har han før kørt gode enkeltstarter. I dag forsvarede han sig bravt, og han burde kunne lide en powerrute som denne. Det er klart, at han gravede meget dybt i dag, men er han kommet sig, vil hans gode form bære ham langt.
Mathias Kriegbaum var i sine unge år en af verdens bedste i disciplinen og kunne næppe have designet en bedre rute. Naturligvis er konkurrencen ganske hård, og han har brugt mange kræfter i udbrud de seneste dage. Derfor vil det være temmelig overraskende, hvis han blander sig i kampen om sejren, ikke mindst hvis vejret spiller ham et puds som en tidligt startende. Han har imidlertid poweren til at være med fremme.
Man kan bestemt ikke betragte Jasper Stuyven som specialist, men i et felt, hvor det er fattigt med temporyttere, kan han måske gøre det godt. Han er ubetinget en af feltets stærkeste på flad vej, og han har faktisk tidligere kørt hæderligt mod uret. Der er dog en vis sandsynlighed for, at han sparer på krudtet til lørdag, hvor han bliver afgørende for Mads Pedersen.
Astana stiller med Dmitriy Gruzdev og Truls Korsæth. Gruzdev kørte for et par år siden et brag af en enkeltstart ved VM, men desværre har han aldrig siden nået tilsvarende højder. Han vil ikke kunne vinde, men i dette felt burde han i det mindste være en af de bedste. At betragte Korsæth som specialist vil være en overdrivelse, men han har været i storform på det seneste, og når det er tilfældet, er han ikke dårlig i kampen mod uret.
Niklas Larsen var som ungdomsrytter også specialist, men i år har han ikke kørt sine bedste enkeltstartsrytter. Det er klart, at niveauet her er alt for højt til, at han kan køre med om sejren. Potentialet er dog stort, og han kan måske overraske.
Casper Folsach leverede en mindre sensation i 2012, hvor han blev nummer 5 på enkeltstarten i Kerteminde. Siden har han dog slet ikke været på samme niveau, og han har ikke udviklet sig til den specialist, man kunne have ventet. Han virkede imidlertid ganske godt kørende på dagens etape, og han drømmer helt sikkert om at levere endnu en sensation.
Blandt rytterne i toppen af klassementet er der stort set ingen specialister. Det er Pieter Weening heller ikke, men i 2009 fandt han pludselig benene, da han sikrede sig den samlede sejr i Polen Rundt. Siden da har han ikke leveret tilsvarende præstationer, og han har i det hele taget kun leveret gode enkeltstarter på kuperede ruter. Der er ingen chance for, at han kører med om sejren, men blandt rytterne i klassementet vil han være en af de bedste,
Feltet.dks vinderbud: Mads Pedersen
Øvrige vinderkandidater: Martin Toft Madsen, Matthias Brändle
Outsidere: Michael Valgren, Asbjørn Kragh Andersen, Casper Pedersen, Mathias Kriegbaum
Jokers: Dmitriy Gruzdev, Truls Korsæth, Jasper Stuyven, Niklas Larsen, Casper Folsach, Pieter Weening