L\u00f8bet vender altid tilbage til Laval p\u00e5 sidste etape, hvor l\u00f8bets hovedby l\u00e6gger asfalt til afslutningen p\u00e5 det, der typisk har v\u00e6ret den fladeste af de tre linjel\u00f8bsetaper, hvad den dog ikke er i \u00e5r. I 2019 fik etapen et twist, idet man flyttede m\u00e5let til toppen af en lille bakke, men i \u00e5r bruger man n\u00e6sten samme rundstr\u00e6kning, som blev indf\u00f8rt i 2021, og da den er meget mindre teknisk end den, man brugte i gamle dage, taler alt for, at sprinterne skal have det sidste ord, som de plejer at f\u00e5 det i det franske l\u00f8b, idet de dog fortsat skal h\u00e5ndtere en meget kringlet finale.<\/p>","
I alt skal der tilbagel\u00e6gges 180,0 km, der f\u00f8rer feltet fra Martign\u00e9-sur-Mayenne til Laval. Man l\u00e6gger ud med at k\u00f8re en omgang p\u00e5 en flad rundstr\u00e6kning i omr\u00e5det syd for startbyen, inden man efter 18,0 km er tilbage i centrum. Nu snor man sig igennem fladt terr\u00e6n mod \u00f8st, inden man k\u00f8rer mod nord\u00f8st op til et kuperet omr\u00e5de, hvor man forts\u00e6tter mod nord\u00f8st op ad Mont Rochard (3,1 km, 6,7%), hvis top rundes efter 53,9 km. Umiddelbart herefter kommer dagens f\u00f8rste spurt efter 57,8 km, inden man k\u00f8rer mod \u00f8st frem til Cote de Is Garde (1,4 km, 3,6%), hvis top passeres efter 64,9 km. Herfra snor man sig i en generel sydvestlig retning op og ned ad hele tre bakker, nemlig Cote de Mesliers (1,6 km, 4,6%), Cote des Sources (1,9 km, 5,9%) og Cote de la Chepelle des 3 Poiriers (1,0 km, 6,5%), hvis toppe passeres efter hhv. 74,3 km, 81,9 km og 87,1 km.<\/p>","
Nu forlader man igen det kuperede omr\u00e5de, n\u00e5r man k\u00f8rer mod sydvest igennem fladt terr\u00e6n frem til den lille Cote de Bel Air (1,0 km, 4,1%), hvis top passeres efter 117,9 km. Derfra sl\u00e5r man en sl\u00f8jfe mod nordvest igennem fladlandet, inden man k\u00f8rer mod syd igennem fladt terr\u00e6n ned til etapens sydligste punkt. Her k\u00f8rer man kortvarigt mod vest frem til den sidste spurt, som er placeret efter 147,5 km, inden det g\u00e5r mod nord frem til m\u00e5lbyen, hvor man efter 157,6 km rammer den afsluttende rundstr\u00e6kning og efter 159,6 km krydser stregen for f\u00f8rste gang.<\/p>","
Etapen afsluttes nu med fire omgange p\u00e5 den bare 5,1 km lange runde, der er en forl\u00e6nget udgave af sidste \u00e5rs rundstr\u00e6kning. Den indledes med, at man k\u00f8rer mod nord\u00f8st op ad en lille bakke, inden det falder mod sydvest, hvorefter de sidste 2 km er flade. Det g\u00e5r ad en lige vej frem til et venstresving med 2,0 km, inden der venter en kringlet afslutning med sving med 900 m, 700 m og bare 500 m igen<\/p>","
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Laval er som sagt altid vært for sidste etape. Sidste år kronede Arnaud Demare sin dominans ved at tage en spurtsejr foran Dan McLay og Bryan Coquard. I 2019 var der som sagt mål på en bakke, hvor Coquard var hurtigst foran Kevin Le Cunff og Jon Aberasturi, og i 2018 tog Nacer Bouhanni sin anden sejr i træk, da han slog Marc Sarreau og Rudy Barbier. I 2017 tog Mathieu van der Poel sin anden sejr i træk samt den samlede triumf ved at vinde den afsluttende massespurt foran Sarreau og Yohann Gene. I 2016 tog Tom Scully en overraskende udbrudssejr, mens Danilo Napolitano slog Justin Jules og Andrea Pasqualon i en massespurt i 2015. I 2014 var Yohann Gene hurtigere end Tom Van Asbroeck og Roy Jans, mens Marcel Meisen, Morgan Kneisky, Jimmy Casper, Jean-Luc Delpech, Benoit Daeninck, Martin Garrido, Janek Tombak, Franck Charrier og Stephane Bonsergent er de øvrige vindere siden 2005.
EKSKLUSIVT: STREAM GIRO D'ITALIA TIL HALV PRIS
SE ALT OM GIROEN: FELTET.DK/GIRO
Vejret
Det flotte vejr fortsætter på en søndag med kun få skyer, selvom det vil sky en anelse til i finalen. Det vil være køligere med en temperatur på højst 17 grader, og der vil være en jævn vind (16-18 km/t) fra nordøst. Det giver primært modvind på første del af etapen og derefter hovedsageligt medvind frem til rundstrækningen, idet der dog vil være sidemodvind efter sidste spurt. På rundstrækningen vil der være modvind, så medvind, siden sidevind og slutteligt modvind på opløbsstrækningen.
Favoritterne
Bemærk: Selvom løbet tæller med i Cykelduellen og er ProSeries, bliver ugens etapeoptakter grundet Giroen af betydeligt mere skitseagtig karakter end vanligt.
I dag fik vi igen at se, hvor svært det er at kontrollere et løb med små seksmandshold, når alle vil angribe, og det var endda på en næsten helt flad etape. I morgen er terrænet midtvejs betydeligt mere kuperet, og jeg vil blive forundret, hvis ikke Ag2r, Total og Movistar her forsøger at angribe Cofidis.
Derudover kan Benoit Cosnefroy vinde løbet via de indlagte spurter. Jeg vil derfor tro, at Ag2r kan finde på at holde det samlet frem til første stigning. Den er den sværeste i hele løbet, og her vil de bedste kunne køre væk. Umiddelbart herefter kommer der en spurt, hvor Cosnefroy kan tage de tre sekunder, han mangler. Det er dog ikke helt nok, da han stadig er bagud med 5 på placeringspoint, og afhængig af hvordan spurten går kan der ske flere ting.
Jeg vil tro, at vi efter spurten på de mange bakker kan få etableret et fabelagtigt stærkt udbrud med nogle af de bedste klassementsryttere, og jeg udelukker heller ikke, at Cosnefroy selv kan være med, hvis han decideret sætter Benjamin Thomas af på den lange bakke, hvorefter der kan komme folk op bagfra. Hvis Ag2r er tilfredse med udbruddet, bliver det svært for Cofidis at hente dem, men hvis Ag2r stadig lugter en samlet sejr med Cosnefroy via bonus i den sidste spurt, burde de have en værdifuld allieret sammen med de andre sprinterhold.
I dag så vi, at det kan være, at udbruddet holder hjem, men det vil formentlig kræve, at det stærke Ag2r er repræsenteret. Mit bedste bud er nok, at vi får en spurt, fordi Cosnefroy vil vinde den første spurt, hvorefter Ag2r vil gå efter at skabe samling til den anden. Jeg tror faktisk, at Cosnefroy vil vinde løbet i kraft af de bonussekunder, han tager undervejs - primært fordi han i kraft af bakken har så god en chance for at vinde den første, hvorefter han burde få mindst ét sekund i den sidste også.
Derfor tror jeg, at vi får en spurt, men først efter en hård dag med endnu større udskilning, end vi så i dag. Spurten er helt urimeligt teknisk med tre sving på de sidste 1000 m, og det gør det til et spørgsmål primært om positionering.
Derfor prøver jeg at pege på Lorrenzo Manzin . Jeg er meget imponeret over Totals tog, og det kan blive helt afgørende i denne finale. Franskmanden har haft en renæssance i år, og selvom han ikke er verdens hurtigste, er han bestemt konkurrencedygtig i en finale, hvor farten ikke er altafgørende. Det er også muligt, at de kører for Julien Simon, hvis de går efter bonus, men han er for langsom i denne finale. Et alternativ er Anthony Turgis og måske endda Edvald Boasson Hagen, men normalt er holdets sprinter Manzin, og derfor peger jeg på ham.
Det andet stærke tog er FDJ. De kunne køre for Jake Stewart, der jagter bonus, men i dag kørte de alligevel for Bram Welten. Hollænderen har to gange været tæt på, og i en flad spurt som denne, vil de normalt køre for ham, da Stewart alligevel er lidt for langt efter i klassementet - medmindre det efter de indlagte spurter ser anderledes ud. Vi så på 1. etape, at Welten i dette felt har farten til at vinde, hvis han får det rette lead-out og holder deres hjul.
Det kan også blive Jason Tesson igen. Vi så i torsdags, at farten i hvert fald rækker, og jeg har været særligt imponeret over hans positionering, hvor han har god støtte af Romain Cardis. Hans tog er samlet set ikke på niveau med de ovennævntes, men det er stærkt nok til at bringe ham frem.
Det bør stadig være Sebastian Molano, der er hurtigst i dette felt, men han lider under et svagt hold. Det er gået galt to gange, og det kan meget vel gå galt i morgen, hvor farten ikke er afgørende. Normalt er han dog god til at positionere sig, og han bør i hvert fald have farten til at vinde i dette felt.
Dagens positive overraskelse var genfødslen af Kristoffer Halvorsen . I dag lignede han igen sig selv, og da holdet også har jagtet for ham, tyder det på, at han melder om god form. Han viste i dag, at farten rækker, og han står stærkere i en flad spurt. Han har ikke det bedste hold, men plejer at være god i positionskampen.
Han blev slået af Amaury Capiot. Belgieren kan gøre det igen, men jeg tror, at han får det vanskeligere i en flad spurt, hvor han i år har manglet noget fart. Til gengæld er det til hans fordel, at finalen er så kringlet, for det betyder, at han kan vinde på sin gode positionering, selv hvis farten ikke helt burde række.
I dag kørte Benoit Cosnefroy ikke spurten, men hvis han stadig kan vinde løbet på bonus, vil han vel give den et skud. I en flad spurt er der hurtigere folk end ham, men han hjælpes af den kringlede finale. Toget er ganske stærkt, og det burde måske give ham en chance for at vinde over de hurtigere folk.
I dette felt burde Ivan Garcia Cortina også have en fart, der rækker, men han lider under et svagt hold og sin positionering. Derfor skal han have noget held, hvis han skal vinde, men har han det, burde han have en chance.
Endelig har B&B Jeremy Lecroq. Vi så på 1. etape, at deres tog var fremragende, og kører de et lead-out som det igen, har franskmanden i denne kringlede finale en chance. Problemet er, at han i dag blev sat af, og da jeg regner med en hård etape, kommer han næppe med hjem. Alternativet, Cyril Barthe, vinder ikke en flad spurt.
Andre kandidater til spurten er Stanislaw Aniolkowski, Felipe Orts, Orluis Aular, Kiko Galvan, Juan Jose Lobato, Antonio Angulo, Thomas Boudat, Colin Joyce, Jonathan Couanon, Milan Fretin og Emmanuel Morin, men jeg ser dem ikke vinde en flad og teknisk spurt som denne. Jeg burde også nævne Bryan Coquard, men han synes virkelig formsvag lige nu.
Som sagt kan et udbrud holde hjem. Det skal være de stærke folk, der kan køre væk på bakkerne og gøre det færdigt til sidst. Vi skal altså se i retning af de ryttere, der var fremme på 2. etape, og det gør det nærliggende at pege på hurtige folk som Benoit Cosnefory, Alex Aranburu, Julien Simon, Jake Stewart, Anthony Turgis, Romain Hardy, Greg van Avermaet, Mathieu Burgaudeau, Thibault Ferasse, Kiko Galvan, Damien Touzé, Ivan Garcia Cortina, Cyril Barthe og Lewis Askey
Feltet.dks vinderbud: Lorrenzo Manzin
Øvrige vinderkandidater: Bram Welten, Jason Tesson
Outsidere: Sebastian Molano, Kristoffer Halvorsen, Amaury Capiot, Benoit Cosnefroy, Jake Stewart
Jokers: Ivan Garcia Cortina, Jeremy Lecroq, Anthony Turgis, Stanislaw Aniolkowski, Bryan Coquard, Julien Simon, Edvald Boasson Hagen, Thomas Boudat
EKSKLUSIVT: STREAM GIRO D'ITALIA TIL HALV PRIS
SE ALT OM GIROEN: FELTET.DK/GIRO