Som altid kommer l\u00f8bets klassiske kongeetape til Cassel om l\u00f8rdagen, men i de seneste tre udgaver har arrang\u00f8rerne ogs\u00e5 designet en ganske selektiv fredagsetape, der har kunnet skabe den f\u00f8rste udskilning. S\u00e5dan bliver det imidlertid ikke i \u00e5r, hvor der i stedet venter endnu en ganske flad etape, og dermed kunne der v\u00e6re lagt op til l\u00f8bets fjerde spurtafg\u00f8relse, hvis ikke vinden vil det anderledes.<\/p>","
I alt skal der tilbagel\u00e6gges 174,8 km, der f\u00f8rer feltet fra Mazingarre til Aire-sur-la-Lys. Starten er ganske flad, n\u00e5r man snor sig mod sydvest, men kort efter skal man over den kategoriserede Hersin-Coupigny (1,7 km, 5,0%), som har top efter 19,6 km. Derfra g\u00e5r det igennem fladt terr\u00e6n mod sydvest og senere vest frem til den f\u00f8rste spurt, som kommer efter 60,7 km, hvorefter man hurtigt drejer mod nord\u00f8st for at k\u00f8re op ad den kategoriserede Boubers-sur-Canche (2,0 km, 4,1%), der har top efter 66,6 km, og umiddelbart herefter kommer den anden spurt efter 69,6 m.<\/p>","
Efter tre spurter i rap bliver det mindre hektisk, n\u00e5r man k\u00f8rer igennem fladt terr\u00e6n mod nord\u00f8st, nord og nordvest, inden man drejer mod vest for at k\u00f8re op ad den kategoriserede stigning Predefin (900 m, 4,2%), hvis top passeres efter 103,0 km. Sm\u00e5kuperet terr\u00e6n leder nu mod vest og nord\u00f8st, inden man k\u00f8rer mod syd\u00f8st op ad Estr\u00e9e-Blanche (600 m, 4,3%), hvis top passeres efter 121,6 km. Herefter bliver det helt fladt, n\u00e5r man k\u00f8rer mod syd\u00f8st, nord\u00f8st, nordvest og \u00f8st frem til den sidste spurt, som er placeret efter 146,3 km, inden man k\u00f8rer det sidste stykke mod syd\u00f8st ned til den afsluttende rundstr\u00e6kning, som rammes efter 151,3 km, hvorefter stregen krydses for f\u00f8rste gang 8,3 km senere.<\/p>","
Etapen afsluttes nu med \u00e9n omgang p\u00e5 den 12,6 km lange runde. Den er helt flad og byder p\u00e5 ganske f\u00e5 sving. I finalen g\u00e5r det ad en vej, der bugter sig let med en relativt skarp kurve med 1200 m igen, inden man ved den r\u00f8de flamme drejer til venstre i en rundk\u00f8rsel. Derefter er der et bl\u00f8dt sving med 800 m igen og en bl\u00f8d kurve 500 m fra stregen. N\u00e6stsidste kilometer stiger ganske, ganske let, hvorefter det er helt fladt.<\/p>","
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Aire-sur-la-Lys har ikke tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb.
SÆT DIT MANAGERHOLD TIL GIRO D'ITALIA
EKSKLUSIVT: STREAM GIRO D'ITALIA TIL HALV PRIS
SE ALT OM GIROEN: FELTET.DK/GIRO
Vejret
Inden løbet så det ud til, at fredagen ville blive blæsende, men det gør den ikke. Der venter i stedet en flot og varm dag med masser af sol, men til den sidste times tid vil det hovedsageligt være skyet. Temperaturen vil nå hele 21 grader, og der vil være en let til jævn vestlig vind, der gennem dagen tiltager fra en styrke på 8 til 19 km/t. Det giver sidemodvind frem til bunden af anden stigning, hvorefter der vil være forskellige former for sidevind fem til den sidste spurt og slutteligt sidemedvind frem til rundstrækningen. Her vil der være sidemedvind på første del og næsten direkte modvind på anden del med sidemodvind over de sidste 3 km.
Favoritterne
Der var næppe mange, der havde kastet pensionsopsparingen efter flere sejre til Philippe Gilbert, men i dag lignede han pludselig sig selv igen. Når tunge Jason Tesson kan ende som nr. 2, må det nok også siges, at modstanden var relativt begrænset, men det øger blot sandsynligheden for endnu en sejr til belgieren. Gilbert kunne med sine 10 sekunder ligne manden, der skal slås, hvis man vil vinde løbet samlet - ikke mindst fordi han støttes af en velkørende Andreas Kron.
Inden vi kommer til kongeetapen, skal 4. etape dog overstås for Gilbert. Det ligner endnu en dag for sprinterne, men jeg er lidt spændt på, hvem der vil jagte. Efter Jason Tessons tidsstraf er Arvid de Kleijn nemlig tilbage i trøjen, og vi så i går, at Human Powered Health er alt for svage til at kontrollere dette løb.
Det kan måske åbne døren for en aktiv start, også fordi at forskellene er ved at være så store, at det rette udbrud godt kan få lov at køre hjem uden at ødelægge klassementet for favoritterne. Når udbruddet er etableret, vil jeg dog forvente, at der vil være hold til at jagte. Det gælder Auber, der må være revanchelystne efter dagens tidsstraf, det gælder Intermarché, der fik selvtillid af gårsdagens spurt, og det gælder for DSM, der fortsat ikke har fået deres sejr. Med tre hold til at jagte burde der blive skabt samling - også fordi Lotto vil hjælpe til, hvis udbruddet truer klassementet, hvad der er ganske sandsynligt.
Der vil være en del sidevind, og sidst på eftermiddagen vil vinden også være relativt kraftig. Igennem dagen bør den dog være for svag, men den vil formentlig gøre det ret nervøst frem til rundstrækningen, hvor der til gengæld ikke vil være megen sidevind, selvom det her vil være blæst op.
Heller ikke denne gang er det en helt enkel finale. Man skal i hvert fald sidde rigtigt ved den røde flamme, når man rammer rundkørslen og efterfølgende et sving. Det er ikke samme spurt som i går, hvor det næsten alene handlede om positionering, men et godt hold er en fordel.
Jeg vælger at gå med Sam Welsford igen. Han er blevet sat to dage i træk, og det er blevet helt klart, at hans holdbarhed er begrænset, men i dag var han også uheldig med en defekt, da løbet blev aggressivt. I morgen er der også lidt bakker, men jeg regner med en betydeligt lettere etape, og så burde han sidde med hjem. Med den fart, han viste på 1. etape og i Tyrkiet, er han formentlig stadig den hurtigste i dette løb, og han har også vist sig god i positionskampen. Jeg kan stadig være lidt bekymret for toget i denne ikke helt enkle finale, men med Nils Eekhoff, der er plan B, hvis han falder fra, burde han sidde så godt, at han med sin fart kan gøre det færdigt.
Jeg håber, at Dan McLay er frisk nok til at spurte igen. Han ligner nemlig manden, der på ren fart kan slå Welsford. I forvejen var de på papiret de to hurtigste, nu hvor Arnaud de Lie er ude, og det var også det klare indtryk, man fik på 1. etape, hvor de endda var meget jævnbyrdige. McLay er ikke god i positionskampen, men toget med Clement Russo og Hugo Hofstetter er måske det bedste. Det kan gøre forskellen, hvis altså han er frisk nok til at spurte.
Jeg er lidt spændt på at se Gerben Thijssen. På 1. etape viste han ikke megen fart, men i går lignede han klart den hurtigste. Løbet har igen understreget, at han har store problemer med sin positionering, som altså kostede ham sejren i går, men toget med Boy van Poppel og Hugo Page har til gengæld imponeret. Kan han holde Pages hjul, burde han sidde så godt, at han med den fine fart fra i går endelig kan tage den første sejr.
Arkeas alternativ er Hugo Hofstetter, og i lyset af McLays skader kan det meget vel være, at de kører for ham. Normalt mangler han farten til at vinde disse flade spurter, og vi har i Frankfurt og igen i dag, hvor han dog også var ramt af en sen defekt, set, at han ikke er på toppen. Til gengæld positionerer han sig eminent, og hans tog er måske det stærkeste. Det kan i denne ikke helt enkle finale være nok til at sikre ham sejren trods den manglende fart.
Fart mangler Arvid de Kleijn ikke, men han mangler to andre elementer, nemlig positionering og ikke mindst et hold. Han var dog skræmmende hurtig på 1. etape, og på 2. etape var han også en af de klart hurtigste. Sammen med Welsford og McLay ligner han den hurtigste, men det er bare ikke nok, hvis han igen sidder for langt tilbage. Sidder han til gengæld rigtigt, har han helt sikkert farten til at vinde.
Jason Tesson er helt sikkert revanchelysten efter dagens tidsstraf, og han har vist, at han kan vinde på dette niveau. Hans spurt i dag var overraskende god, men trods sin sejr og sin 2. plads har der været flere, der var hurtigere end ham i de flade finaler. Til gengæld vandt han 2. etape på en god positionering, og det er hans helt store styrke i en finale, der ikke er enkel. Sidder han igen rigtigt i forhold til de få, der er hurtigere end ham, kan han utvivlsomt gentage sejren.
En anden positiv overraskelse i dag var Pierre Barbier. Bakken burde bestemt ikke være til hans fordel, men han kørte sin bedste spurt i år. Nu skal han bevise, at han også kan gøre det i en flad finale, der på papiret passer ham bedre. Han plejer at være god i positionskampen, og spurter han, som han gjorde i dag, bør han også have en reel chance for at vinde.
Løbet her har igen understreget, at Bram Welten er svag i positionskampen. Til gengæld har Lotto set stærke ud, og de har også på papiret et af de bedste hold, der udelukkende bestå af relativt hurtige folk. Han burde i dette felt stadig være en af de hurtigste, hvis han endelig kan få sig positioneret ordentligt. Han har holdet til det, så han skal sådan set bare følge dem.
I dag kørte Lorrenzo Manzin et fabelagtigt lead-out, og Total kunne formentlig have klaret sig bedre, hvis de havde kørt for ham. Han er desværre ikke god i positionskampen, men Total har et af de stærkeste hold med Geoffrey Soupe, Julien Simon og Chris Lawless til finalen. Får de anbragt deres sprinter rigtigt, har han været så overbevisende i år, at han burde kunne lave et bedre resultat end hidtil.
Det har været opløftende at se Marc Sarreau i top 10 to dage i træk. Det er godt at se livstegn i en ellers svær tid for franskmanden, og det bør give håb. Vi så med sejren i Cholet, at hans fart stadig er konkurrencedygtig, men til gengæld har vi talrige gange set, at det halter med positioneringen. Han har siddet bedre de seneste to dage, men jeg har svært ved at se ham sidde godt nok til en sejr.
Stanislaw Aniolkowski har ikke rigtigt været tæt på endnu, da han styrtede på 1. etape og kiksede i positionskampen i går. Normalt er han dog en af de bedste i positionskampen, og han sad da også rigtigt på 1. etape. Det kan han meget vel gøre igen i morgen, men jeg føler mig ikke overbevist om, at farten rækker hele vejen.
Mihkel Raim har ikke været heldig i dette løb, hvor han alt for lange spurt på 1. etape endte med styrt, inden han havde defekt i gårsdagens finale. Vi så dog i Tyrkiet, at han positionerer sig godt og har en vis fart, og han sad da også fint på 1. etape. Han vinder næppe, men han burde være med fremme. Efter 10. pladsen i går er det også muligt, at Oscar Pelegri vil forsøge at køre spurten, men han mangler noget fart.
Cofidis vil satse på Alexis Renard. Han er ikke rigtig sprinter, og han mangler derfor farten til at vinde, men vi har i både Vallonien og senest på 1. etape set, at han positionerer sig godt. Det burde føre til et godt resultat, men det vil undre mig, hvis han slår sprinterne.
Endelig er der Thomas Boudat. Franskmanden fik i går en 3. plads, og det var ret uventet, at han skulle opnå det via positionering, der ellers er hans svaghed. Til gengæld fik vi også bekræftet, at han mangler noget fart, og dermed mangler han lidt over hele pakken. Hvis han med hjælp fra Emiel Vermeulen, der efter gårsdagens resultat nok igen er hjælper, kan sidde rigtigt igen, bør han kunne lave et fint resultat.
På de øvrige hold vil Lionel Taminiaux formentlig igen spurte for Alpecin, som Emmanuel Morin vil gøre det for Nantes. Sport Vlaanderen vil satse på Milan Fretin eller Jules Hesters og Nice på Jonathan Couanon eller Tristan Delacroix, mens det er mere uklart, om Reinardt van Rensburg bare skal passe på Gilbert, eller om han vil forsøge at blande sig. Jeg ser dog ingen af de nævnte som reelle vinderkandidater.
Feltet.dks vinderbud: Sam Welsford
Øvrige vinderkandidater: Dan McLay, Gerben Thijssen
Outsidere: Hugo Hofstetter, Arvid de Kleijn, Jason Tesson, Pierre Barbier, Bram Welten
Jokers: Lorrenzo Manzin, Marc Sarreau, Stanislaw Aniolkowski, Mihkel Raim, Alexis Renard, Thomas Boudat
SÆT DIT MANAGERHOLD TIL GIRO D'ITALIA
EKSKLUSIVT: STREAM GIRO D'ITALIA TIL HALV PRIS
SE ALT OM GIROEN: FELTET.DK/GIRO