Siden 2013 har fredagens etape v\u00e6ret afviklet p\u00e5 en kuperet rute omkring byen Buchten i Limburg-provinsen, hvor man \u00e5r efter \u00e5r har taget en tur ind i omr\u00e5dets kendte bakker, inden en flad finale har ledt ind til m\u00e5l, hvor der ofte har v\u00e6ret en reduceret massespurt. I 2019 droppede man bakkerne, men det gjorde ikke s\u00e5 meget, n\u00e5r man efterf\u00f8lgende havde en kongeetape i Ardennerne. Den er nu v\u00e6k, og m\u00e5ske var det derfor, at bakkerne vendte tilbage i 2022. Det gjorde de imidlertid ikke sidste \u00e5r, hvor man gjorde l\u00f8bet til det fuldtonede sprinterl\u00f8b ved b\u00e5de at droppe kongeetapen i Ardennerne og turen ind gennem Limburgs bakker, og det g\u00f8r man ogs\u00e5 i \u00e5r. Selvom fredagsetapen atter byder p\u00e5 et m\u00e5l i Buchten, ligner det s\u00e5ledes endnu en stensikker massespurt i denne meget sprintervenlige udgave.<\/p>","
I alt skal der tilbagel\u00e6gges 179,4 km, der f\u00f8rer feltet Schijndel til Buchten, som ligger lige nord for Amstel-bakkerne omkring Maastricht i den kuperede Limburg-provins. Etapen er n\u00e6sten den samme som sidste \u00e5r. Det g\u00e6lder for det indledende stykke, men hvor man sidste \u00e5r f\u00f8rst k\u00f8rte en omgang p\u00e5 en stor rundstr\u00e6kning og derefter tre omgange p\u00e5 en lille, k\u00f8rer man denne gang kun to omgange p\u00e5 den store.<\/p>","
Fra start g\u00e5r det kortvarigt mod syd ned mod Eindhoven, inden man zigzagger mig mod syd\u00f8st ned til udkanten af byen Deurne. Her drejer man efter godt 40 km mod syd for nu at sno sig ned til den f\u00f8rste spurt, der kommer efter 70,6 km. Herfra g\u00e5r det videre mod syd, idet man k\u00f8rer vest om den store by Weert, indtil man n\u00e5r gr\u00e6nsen til Belgien. De f\u00f8lges nu mod syd\u00f8st, inden man slutteligt k\u00f8rer ad en lang, lige og flad vej mod sydvest ind til Buchten, idet man rammer rundstr\u00e6kningen efter 140,7 km, hvorefter stregen krydses for f\u00f8rste gang efter 143,3 km i forbindelse med dagens anden spurt.<\/p>","
Etapen afsluttes nu med to omgange p\u00e5 den 18,1 km lange runde, der er henlagt til omr\u00e5det syd for byen. Den indledes med, at man ad lange, lige og flade veje k\u00f8rer mod sydvest ned langs gr\u00e6nsen til Belgien. Her vender man rundt for at k\u00f8re mod nord\u00f8st ad lige og flade veje tilbage til Buchten, hvor der venter en teknisk finale. Her drejer man med 2600 m igen til h\u00f8jre for at k\u00f8re over en bro, inden man med 1900 m igen atter drejer til h\u00f8jre. Med 1200 m igen er der en 90 graders-kurve, hvorefter der er to skarpe sving med 700 m og 500 m igen.<\/p>","
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Buchten er som sagt blevet besøgt hvert år siden 2013. Ved det første besøg vandt Marcel Kittel spurten foran André Greipel og Mark Cavendish, mens Greipel lod lead-out man Greg Henderson stikke af i de sidste sving i 2014, hvor newzealænderen vandt foran Tyler Farer og Greipel selv. Greipel tog selv sejren i 2015 foran Moreno Hofland og Edward Theuns, mens Dylan Groenewegen var hurtigst både i 2016 og 2017, først foran Timothy Dupont og Sean De Bie og dernæst foran Greipel og Hofland. I 2019 var etapen uden stigninger, og her blev det til spurtsejr til Groenewegen igen, denne gang foran Caleb Ewan og lead-out man Mike Teunissen, der med bonussekunder overtog førertrøjen. I 2022 gjorde bakkerne heller ingen forskel, hvilket er tydeligt, når man erfarer, at tunge Jakub Mareczko spurtede sig til sejr foran Olav Kooij og Alexander Salby. Sidste år var ruten igen uden bakker, og her vandt Jakub Mareczko minsandten for anden gang, denne gang foran Olav Kooij og Robbe Ghys. Byen var frem til 2012 også næsten uden undtagelse målby i Olympia’s Tour, endda flere gange for mere end én etape i samme udgave.
FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT
Vejret
Selvom det bliver betydeligt mere skuet, fortsætter det pæne vej. Efter en solrig morgen vil det mest være skyet med kun lidt sol og en temperatur ved starten på 17 grader og i mål på 20 grader. Vinden vil komme fra vestsydvest og aftage fra en styrke på 15-16 km/t til 12-13 km/t i finalen Det giver først sidemedvind, inden der følger et langt stykke med sidemodvind, inden man atter før først sidemedvind og så sidemodvind frem til rundstrækningen. Her bliver der sidemodvind på første del og sidemedvind på anden del, inden man sidemodvind over de sidste 2 km.
Favoritterne
Det er en skam, at man har besluttet ikke at skulle en tur rundt i Limburgs bakker. Det kastede lidt krydderi ud over et ellers ret ensformigt løb, men nu bliver 3. etape bare endnu en sprinteretape i rækken. Ja, faktisk er det nu den måske mest sikre sprinteretape af dem alle, fordi man er kommet langt ind i landet, hvor vinden ikke er så farlig.
Det er den bestemt heller ikke i morgen. I dag var det i det mindst ret nervøst, men det bliver det næppe i morgen, selvom der er ganske meget sidevind undervejs. Derfor er det svært at tro, at det ikke ender i den massespurt, vi også fik i 2019 og 2023, hvor bakkerne ligeledes var fraværende.
I dag var der ret megen kamp om at ramme udbruddet, og det vil der formentlig være igen. Der bør dog være rigeligt med hold til at kontrollere. Det gælder Intermarché, for selvom de gerne vil have bonussekunderne væk, er det svært at tro, at vi ikke får et udbrud, de skal holde i snor. Det gælder DSM, der rider på en bølge med Casper van Uden. Det gælder Astana, der virkelig kan lugte den samlede sejr nu. Og det gælder sikkert også for Corratec, når nu Jakub Mareczko kan lave hattrick i denne finale. Derudover vil jeg tro, at Visma og Polti er klar til at hjælpe, hvis det bliver nødvendigt.
Det bør være nok til at skabe samling, selvom udbrud har en tendens til at komme ret langt i dette løb, som det også skete i dag. Selvom finalen er teknisk, er rundstrækningen nemlig også let at jagte på. De to spurter er placeret så langt fra start og mål, at de næppe kommer i spil for Gleb Syritsa og Tim van Dijke.
Jeg forventer derfor endnu en massespurt, men denne gang er den ekstremt teknisk. Det handler stort set udelukkende om positionering, og det er meget lidt, der kan reddes med farten. Det betyder, at et godt tog er vigtigt, men som vi så i dag, kan det også gøre det hele helt tilfældigt, Der var nemlig intet tog, der var bare tæt på at hænge sammen i dag.
Jeg prøver at gå med Gleb Syritsa. Han bekræftede nemlig i dag, at han er rasende hurtig, for selvom hans spurt var meget lang, slog han lynhurtige Gerben Thijssen. Han klarede også positionskampen godt, hvad han ofte gør, og samtidig har han et fremragende tog med Max Walker, Davide Toneatti, Rüdiger Selig og Max Kanter, der nu med sikkerhed er lead-out man. De helkiksede i dag, men får de det til at spille, kan de dominere i denne finale. Lægger man dertil, at jeg tror meget på Syritsas fart og positionering selv uden hans tog, tror jeg på, at han med en etapesejr kan komme meget tæt på at tage førertrøjen.
Jeg vil rangere Gerben Thijssen som nr. 2, men jeg er ikke blevet mere tryg ved ham i dag. Her bekræftede han sin svage positionering, og derfor er denne tekniske finale dårligt nyt. Han viste også, at han ikke nødvendigvis er feltets hurtigste, men han viste dog også, at der nok kun er to, der kan true ham på fart. Når jeg alligevel rangerer ham højt, skyldes det Mike Teunissen. Han har ikke kørt gode lead-outs i år, men i dette felt burde han altså have en god chance for at sætte Thijssen op - også når de har Boy van Poppel forinden. Og taber Thijssen igen Teunissens hjul, er det i en spurt som denne, at hollænderen måske selv kan vinde.
Det er en perfekt finale for Giovanni Lonardi. I dag fik vi bekræftet, at han ikke er helt så hurtige som de hurtigste, men det behøver han heller ikke at være her. I denne finale kan han vinde på sin positionering, og her bekræftede han sine evner. Da hans tog med Javier Serrano og Manuel Peñalver, der selv kan spurte, hvis de mister hinanden, samtidig er et af de stærkeste, er dette en reel chance for ham for at vinde.
Jeg vil igen rangere Casper van Uden lidt lavere. Han imponerede virkelig med sin fart i dag, men han var heller ikke uheldig. Han sad lidt tilbage og tog en chance med sin lange spurt. Den manøvre bliver ikke let i morgen med de to sene sving, når hans tog er så svagt, og når han i forvejen har det svært i positionskampen. Han er i hvert fald for mig et mere usikkert kort end mine tre favoritter, men det er også helt åbenlyst, at han meget vel kan vinde, hvis han alligevel sidder rigtigt.
Det er verdens største paradoks, at det er netop denne tekniske spurt, Jakub Mareczko har vundet to gange, for tekniske finaler plejer at være en katastrofe for ham. Han kender den imidlertid nu til hudløshed, og han sad også relativt fornuftigt placeret i dag. Hans fart kan i dag nok ikke matche de bedstes, men med et stærkt tog med Mark Stewart og Niccolo Bonifazio, der på særligt denne etape klart må være lead-out man, men kan spurte selv, hvis Mareczko mister hans hjul, kan man ikke helt udelukke, at han igen kan vinde med god positionering, der jo ellers er hans svaghed.
Simon Dehairs glider lidt ned på min liste. Jeg har stadig stor tiltro til hans fart, men tabet af Maurice Ballerstedt gør ondt. Han har stadig Marceli Boguslawski og ikke mindst Edward Planckaert, men det er ikke længere så imponerende et tog. Når Dehairs samtidig selv synes at have det lidt svært i positionskampen, bliver han et mere usikkert kort, end jeg forventede inden løbet.
Bardiani har jo hele tre hurtige folk, hvis det var planen, at unge Mattia Pinazzi skulle spurte i dag. Det vil dog undre mig. Det handler nok snarere om, at Enrico Zanoncello igen kiksede i positionskampen, og derudover har de Luca Colnaghi, der af en eller anden grund var langt efter feltet i dag. Det har formentlig handlet om defekt, og derfor vil jeg i kraft at hans gode positionering stadig regne ham som deres bedste bud, da han også har en fin fart, og sidder Zanoncello for en gangs skyld rigtigt rigtigt, har også han farten - og så ved vi nu, at Pinazzi er en fin plan C, hvis han får chancen.
Måske er dette den store chance for Tim van Dijke. Han er ikke den hurtigste i dette felt, men det behøver han heller ikke at være for at vinde i denne finale. Desværre lider han under et svagt hold med de unge Loe van Belle og Colby Simmons som sine vigtigste, og derfor får han det formentlig svært, men han positionerede sig jo flot i Giroen.
Hos Bingoal må man formode, at både Sasha Weemaes og Alexander Salby skal spurte. De har i hvert fald begge givet udtryk for, at de har tænkt sig at spurte, men de får det desværre svært i denne tekniske finale. Deres hold er svagt, og hvis de hver især kæmper på egen hånd, skal det flaske sig, hvis de skal vinde. Heldigvis har de begge en ganske fin fart, og Weemaes har i år positioneret sig opløftende, men der skal lidt held til, hvis det skal kaste en sejr af sig.
Endelig er der David Dekker. Han kom ikke frem i dag, og det får han svært ved igen i morgen. Han har Giosue Epis hos sig som sidste mand, men resten af holdet består af unge drenge uden den store erfaring. Dekker har i forvejen haft det svært i positionskampen, men sidder han rigtigt, bør farten føre ham ganske langt.
Tudor vil prøve med Mika Heming, der havde defekt i dag, men han får svært ved at være med helt fremme. Flanders vil formentlig forsøge sig med Siebe Deweirdt eller Dylan Vandenstorme. På kontinentalholdene vil jeg særligt holde øje med Declan Trezise, der virker spændende, men også Timo de Jong og Martins Pluto , der begge var med fremme i dag. Andre navne er Yoeri Havik, Roy Hoogendoorn, Lars Hohmann, Jelte Krijnsen, Martijn Rasenberg, Daan van Sintmaartensdijk og Eskil Huiting.
Feltet.dks vinderbud: Gleb Syritsa
Øvrige vinderkandidater: Gerben Thijssen, Giovanni Lonardi
Outsidere: Casper van Uden, Jakub Mareczko, Simon Dehairs, Luca Colnaghi, Tim van Dijke
Jokers: Enrico Zanoncello, Sasha Weemaes, Alexander Salby, David Dekker, Mattia Pinazzi, Mike Teunissen, Max Kanter, Niccolo Bonifazio, Manuel Peñalver, Edward Planckaert, Mika Heming, Declan Trezise, Timo de Jong, Martins Pluto
Tidligere udgaver af etapen
Du kan gense Jakub Mareczkos sejr fra 2023 på den næsten identiske etape samt Jakub Mareczkos sejr fra 2022, hvor finalen også var den samme.
FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT