\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Etapen byder på i alt 1217 højdemeter.
Buchten er som sagt blevet besøgt hvert år siden 2013. Ved det første besøg vandt Marcel Kittel spurten foran André Greipel og Mark Cavendish, mens Greipel lod lead-out man Greg Henderson stikke af i de sidste sving i 2014, hvor newzealænderen vandt foran Tyler Farer og Greipel selv. Greipel tog selv sejren i 2015 foran Moreno Hofland og Edward Theuns, mens Dylan Groenewegen var hurtigst både i 2016 og 2017, først foran Timothy Dupont og Sean de Bie og dernæst foran Greipel og Hofland. I 2019 var etapen uden stigninger, og her blev det til spurtsejr til Groenewegen igen, denne gang foran Caleb Ewan og lead-out man Mike Teunissen, der med bonussekunder overtog førertrøjen. Byen var frem til 2012 også næsten uden undtagelse målby i Olympia’s Tour, endda flere gange for mere end én etape i samme udgave.
Livestream Criterium du Dauphiné og Tour de Suisse uden afbrydelser
Sæt dit managerhold Tour de Suisse og vind flotte præmier
Vejret
Efter nogle blæsende dage i Zeeland venter en roligere dag i Limburg. Det vil hovedsageligt være overskyet med kun få solstrejf, men temperaturen vil være pæn med 23 grader. Vinden vil være let til jævn (16-18 km/t) og komme fra sydvest. Det giver sidemodvind ned til bakkerne, hvor der primært vil være sidevind, og sidemodvind tilbage til Buchten. På finalerundstrækningen vil der først være modvind, så kortvarigt sidevind og siden medvind, indtil der over de sidste 2 km vil være sidemodvind.
Favoritterne
Bemærk: Grundet de mange løb i de kommende to uger bliver denne optakt betydeligt mere skitseagtig end vanligt.
Efter to dage, hvor vinden var truslen, er det nu bakkerne, der skal forhindre en massespurt. Bakkerne kendes fra Amstel Gold Race og er rigeligt hårde til at køre cykelløb, men de kommer alle langt fra mål. Historisk er der igen kommet samling ind mod Buchten til en massespurt, også for tunge sprintere, men det var i år med den efterfølgende kongeetape i Belgien. I år er det eneste chance for klassikerrytterne til at angribe, og det kan måske snyde sprinterne med mere aggressiv kørsel, end vi plejer at se på en etape, der altså er vundet af tunge folk som Marcel Kittel og André Greipel tidligere.
Nøglen til løbet er Ineos. Jeg skrev i optakten inden løbet, at deres taktik ville blive bestemt af, hvordan de to første etaper gik. Nu står det klart, at Elia Viviani får svært ved at vinde, og derfor må forventningen være, at briterne kommer blæsende med alt, hvad de har. Med den form, han viste både i Norge og Bruxelles, er Magnus Sheffield skræmmende god lige nu, og vi så i Amstel, hvor stærk Ben Turner er i dette terræn. Jhonatan Narvaez virker træt efter Giroen, men i dette felt kan han stadig lave rav i den.
Igen vil jeg forvente en hård kamp om at ramme udbruddet, og vi kan sagtens igen få etableret en stor gruppe. Sidevinden skabte store forskelle, og for Jumbo vil det ideelle være, at udbruddet holdt hjem. De er dog formentlig nødt til at holde dem i snor, og jeg vil tro, at Ineos er klar på at hjælpe, hvis det bliver nødvendigt.
I bakkerne forventer jeg, at Ineos vil gå til stålet, og jeg vil tro, at vi på et eller andet tidspunkt får etableret en gruppe med de tre Ineos-esser. Det vil også betyde, at udbruddet formentlig bliver hentet tidligt, og så vil den vilde jagt gå. Det kan være ret afgørende, om Jumbo får en mand med i front. Får de det, vil det være svært for Ineos at slæbe ham med hele vejen, men det er usikkert, om hollænderne kan. Den bedste klatrer er Tosh van der Sande, der er på vej tilbage fra en skade, og Van Dijke-brødrede kan få det svært mod Ineos-trioen.
Ineos hjælpes af medvinden, men jeg tror, at de får det svært. Deres problem er, at feltet er så svagt, at de meget vel kan ende med at være ret alene. Man skal lede længe efter ryttere, der kan gå med trioen, uden at Jumbo også sidder der, og mit bud vil derfor være, at gruppen enten bliver for stor til, at det er brugbart, eller så lille, at Jumbo med hjælp fra alle de andre hold får skabt samling.
Denne gang vil vinden være for svag til at skabe ravage, og mit gæt er derfor, at vi får en spurt, som vi plejer. Jeg vil dog også tro, at vi kan få mere udskilning end vanligt, for Ineos har potentialet til at sætte gang i så hårdt et forfølgelsesløb, at vi aldrig får den helt store regruppering, som vi før har fået.
Jeg ender derfor med at pege på Olav Kooij igen. Igen i dag viste han, at han er Elia Viviani overlegen på fart, og det er sandsynligt, at de potentielt hurtigere, Jakub Mareczko og Sam Welsford, er sat af. Det bliver Kooij ikke, men vi så også i dag, at toget fungerede overraskende dårligt, hvad de også gjorde i går. Det er et problem i denne meget kringlede finale, men i et mindre felt skal det gå galt, hvis ikke de får bragt Kooij frem, så han med sin fart kan vinde. Holdet har dog også optioner til et hårdt løb. Både Tosh van der Sande, Tim van Dijke og Mick van Dijke har en chance for at gå med Ineos og efter en hel dag på hjul, bliver de tre hurtige folk svære at slå i en spurt.
Igen i dag så vi en bekymrende fart fra Elia Viviani, men vi så til gengæld for anden dag i træk, at toget med Magnus Sheffield og Ben Turner er det bedste. Det er en gave i denne kringlede finale, og derfor må det stadig være Viviani, der har den bedste chance for at slå Kooij, særligt fordi de hurtigste meget vel kan være faldet fra. Han skal dog vinde på sit tog og ikke sin fart. Holdets bedste chance for at vinde er dog, hvis vi undgår en spurt. Som nævnt ovenfor regner jeg med, at Sheffield, Turner og Jhonatan Narvaez kan køre fra alt og alle og indlede et holdløb ind mod Buchten. Her vil de alle kunne vinde, når de begynder at lege med overtallet, men som den hurtigste vil Turner havde den bedste chance, mens formstærke Sheffield har den bedste mulighed for at køre alene.
Jeg peger dernæst på Sam Welsford, men jeg tror, at han får svært ved at komme med hjem. Han er meget lidt holdbar, og det var ikke lovende, at han kiksede i sidevinden i dag. Sidder han der, bør han dog have farten. Han var hurtig i Tyrkiet, og i går gik det galt, fordi han blev bremset i sidste sving. Nils Eekhoff kørte i går det bedste lead-out, og det giver ham en god chance, hvis han kommer så langt. Falder han fra, vil, Eekhoff formentlig spurte, men han slår næppe Kooij. Holdets bedste chance for at vinde er, at John Degenkolb eller Eekhoff kan være med Ineos på bakkerne, men det ser svært ud. Degenkolb er nok bedste bud, da han synes mest formstærk.
I dag så vi igen, at Jakub Mareczko stadig har en forrygende topfart, og måske er han feltets hurtigste lige nu. Problemet er bakkerne. Den skal i den grad gå i stå, hvis han skal i spil, og det vil Ineos næppe tillade. Han viste dog i dag, at han er i chokerende god form, og hvis Ineos ikke kan gøre forskellen, kan vi godt ende med et let løb. Den kringlede finale er en katastrofe for hans positionering, men i går havde han held til at sidde rigtigt, og det kan have igen. Holdets alternativ er Simon Dehairs, men han klatrer ikke meget bedre end Mareczko, og Scott Thwaites har ikke farten.
Arvid de Kleijn ryger formentlig også af, men overlever han, står han godt. Han har en god fart, men i dag så vi også, at han efter en hård dag ikke kan matche de bedste. Han skal satse på et lidt lettere løb, hvo hele hans tog kommer med hjem. Får han det, så vi i går, at toget var fremragende, og med samme styrke kan de måske i denne finale køre De Kleijn til sejr. Det mere holdbare alternativ er Colin Joyce eller måske den ligeledes tunge Matthew Gibson, men de vinder næppe.
Holland satser igen på Bram Welten. Han er tung, men han klatrer bedre end de tre ovennævnte. Han er positioneringssvag, men har i det mindste en vis støtte i Raymond Kreder, hvis han overlever. Han har en god fart, der rækker langt i dette felt, men i den kringlede finale skal han have heldet med sig. Falder han fra, kan Jeroen Meijers måske gå efter en top 10.
Timothy Dupont synes efterhånden helt uden holdbarhed, men han klatrer bedre end Marezcko-typerne. Han har skuffet i år, men i et mellemhårdt løb vil han have en bedre chance end de allertungeste. Han plejer at være god i positionskampen, men det har i år knebet med både positionering og fart. Som et mere holdbart alternativ har Bingoal Tom Paquot samt måske Karl Patrick Lauk.
Riwal har imponeret med Alexander Salby, der har vist, at han har en konkurrencedygtig fart og er god i positionskampen. Der er dog en vis sandsynlighed for, at bakkerne kan sætte ham under pres. Det danske hold har også to af de bedste bud på ryttere, der kan gå med i en Ineos-offensiv i form af Jacob Eriksson of Lukas Eriksson, men de får svært ved at slå de hurtigere og stærkere Ineos-ryttere.
Sport Vlaanderen har Arne Marit, der dog stadig synes helt fra den. Hans fart burde stadig føre et stykke, men om han overlever og positionerer sig, er tvivlsomt. Som et mere holdbart alternativ har de Milan Fretin, men han mangler fart, og den hurtigere Jules Hesters får det svært på bakkerne.
Jeg tror ikke meget på Burgos. Mihkel Raim får det formentlig svært på bakkerne, og han har heller ikke spurtet godt på det sidste. Mere holdbare er Jesus Ezquerra og Angel Fuentes, men de mangler fart. På kontinentalholdene er det svært at finde en, der kan gå med Ineos på bakkerne, men særligt Joren Blom og måske Tomas Kopecky bør være god efter en hård dag. Andre kandidater til en spurt er Jordy Bouts, tunge Yoeri Havik, Leo Bouvier og Daan Sintmaartensdijk.
Feltet.dks vinderbud: Olav Kooij
Øvrige vinderkandidater: Elia Viviani, Sam Welsford
Outsidere: Jakub Mareczko, Ben Turner, Magnus Sheffield, Jhonatan Narvaez, Arvid de Kleijn
Jokers: John Degenkolb, Nils Eekhoff, Tosh van der Sande, Mick van Dijke, Tim Van Dijke, Bram Welten, Timothy Dupont, Alexander Salby, Arne Marit, Joen Bloem, Milan Fretin, Mihkel Raim, Tom Paquot
Livestream Criterium du Dauphiné og Tour de Suisse uden afbrydelser
Sæt dit managerhold Tour de Suisse og vind flotte præmier