Paris-Nice har normalt v\u00e6ret ret skarpt opdelt i en f\u00f8rste del for sprintere og sidevindsryttere og en anden del, hvor mere klassiske klassementsryttere er kommet i spil. I \u00e5r, hvor prologen har v\u00e6ret frav\u00e6rende, har de f\u00f8rste tre etaper for l\u00f8bets favoritter handlet om at holde sig til i vinden, men ligesom i 2021 brydes den trend en anelse, da der allerede p\u00e5 tredjedagen er flere klatreudfordringer, end man normalt ser det. Ganske vist er der ikke tale om sv\u00e6re stigninger, men i en afslutning n\u00e6rmest helt uden fladt terr\u00e6n kan der skabes lidt udskilning, inden en lille puncheurspurt, der over 2 km stiger med 3-4% - og s\u00e5 skal man altid v\u00e6re varsom over for sidevind i det bl\u00e6sende Nordfrankrig.<\/p>","
Med en distance p\u00e5 190,8 km er der tale om den f\u00f8rste lidt l\u00e6ngere etape i \u00e5rets l\u00f8b, og den f\u00f8rer feltet fra Vierzon til Dun-le-Palestel. Selvom den er mere kuperet end vanligt, er formatet dog ganske klassisk, idet der er tale om endnu en transportetape, der bringer rytterne et skridt t\u00e6ttere p\u00e5 bakkerne og solen. Startbyen ligger fortsat i den helt flade del af Nordfrankrig, og derfor er der intet hokuspokus over etapens f\u00f8rste halvdel, der indledes med et kort stykke, hvor det g\u00e5r mod syd\u00f8st, inden man k\u00f8rer ad en lang og temmelig lige vej mod sydvest igennem terr\u00e6n, der kun er ganske, ganske let stigende.<\/p>","
Efter 99,1 km n\u00e5r man frem til byen Le Menoux, der ligger lige p\u00e5 gr\u00e6nsen mellem fladlandet og et mere kuperet omr\u00e5de. Her s\u00e6tter man kursen mod syd\u00f8st for nu at f\u00f8lge en ganske snoet vej, der ogs\u00e5 er kuperet uden meget fladt terr\u00e6n. Kort efter drejer man mod sydvest for at k\u00f8re op ad kategori 3-stigningen Cote d\u2019Eguzon (2,5 km, 4,2%), som er en lidt uj\u00e6vn stigning, men helt uden stejle procenter og med top efter 120,7 km.<\/p>","
En snoet og generelt let stigende vej leder nu mod sydvest og siden syd\u00f8st frem til kategori 3-stigningen Cote de Crozant (2,2 km, 5,0%), der indledes med 500 m med 6,6%, men derefter aldrig stiger med mere end 5% fem mod toppen, som rundes efter 132,9 km. Nu bliver det en anelse lettere, n\u00e5r man snor sig igennem kun ganske let kuperet terr\u00e6n mod syd ned til den afsluttende rundstr\u00e6kning, der rammes efter 142,2 km i byen Colondannes. Her drejer man skarpt mod nord\u00f8st for at k\u00f8re ad en lige vej frem til m\u00e5lstregen, hvor dagens f\u00f8rste spurt k\u00f8res efter 146,9 km p\u00e5 toppen af m\u00e5lbakken (2,1 km, 3,3%).<\/p>","
Nu afsluttes etapen med en hel omgang p\u00e5 den 43,9 km lange rundstr\u00e6kning. Den indledes med et let kuperet stykke, som f\u00f8rer mod syd\u00f8st og \u00f8st, inden man drejer mod syd for at f\u00f8lge en relativt lige og let stigende vej, der kulminerer med kategori 3-stigningen Cote de Le Peyroux (2,8 km, 5,2%), der er uhyre j\u00e6vn og har top efter 168,2 km.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Herfra resterer 22,6 km, som indledes med et let faldende stykke, som går mod vest, inden det stiger let mod nordvest op til dagens sidste spurt, som kommer efter 172,1 km. Herfra falder det jævnt mod nordvest og vest, inden man skal mod nordvest over en bakke (2,5 km, 3,3%), der har top 7 km fra stregen. Nu falder det igen let mod nordvest ned til Colondannes, hvor man med 4,6 km igen atter drejer skarpt mod nordøst for at køre ad en helt lige vej ind til mål. Det falder fortsat ned til 3 km-mærket, hvorefter den tredjesidste kilometer er flad, inden de sidste to kilometer stiger med hhv. 3,0% og 3,7% på en 7 m bred vej.
Etapen byder på i alt 1929 højdemeter.
Dun-le-Palestel har ikke tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb.
Livestream Tirreno-Adriatico og Paris-Nice til halv pris
Vejret
Efter dagens blæsevejr venter der en helt anderledes tirsdag. Der vil stadig kun være få skyer, men med en temperatur i målbyen på 14 grader vil det være betydeligt lunere. Vigtigst er det dog, at vinden vil være markant svagere med bare en let sydøstlig vind (10-11 km/t) fra start og en let sydvestlig vind (13-14 km/t) i mål. Det giver generelt mod- og sidemodvind hele vejen ned til rundstrækningen. Her vil der først være sidemedvind og siden sidemodvind frem til toppen af stigningen. Efter et sidevindstykke får man medvind over de sidste 4,6 km.
Analyse af 2. etape
Her kan du læse min analyse af mandagens begivenhedsrige sidevindsetape.
Favoritterne
Man forstår godt, hvis sprinterne var frustrerede, da de så årets rute. Normalt er de første to hverdagsetaper ganske flade, og i de mange tilfælde er også åbningsetapen flad. I år får de imidlertid intet foræret. Søndagens etape var så svær, at det hurtigt stod klart, at sprinterne skulle grave dybt for at have en chance, og selvom udfordringerne ikke er i samme skala, er heller ikke tirsdagens etape helt så enkel, som man ofte ser det.
De sidste 90 km er i hvert fald ganske kuperede og byder på langt hovedparten af de mere end 2000 højdemeter. Stigningerne er ikke så stejle som i søndags, og det er den form for bakker, sprinterne lettere kan klare, men den sidste kategori 3-stigning har en længde, der gør den ganske farlig. Alt vil imidlertid afhænge af, om der er hold, der vil lægge pres på. Køres der roligt op, kommer mange med over, men gås der til stålet vil vi kunne se betydelig udrensning blandt de tunge folk.
Spørgsmålet er bare, om der er nogen, der har den interesse. Vi savner i den grad Sonny Colbrelli, der var en oplagt kandidat til at satse stort på denne etape. Nu er det sværere at finde hold, der vil gå til stålet. Det er jo oplagt at pege på Jumbo, men vi så i går, at de helst skulle spare på kræfterne og derfor først åbnede op til allersidst. Det er tvivlsomt, om de er villige til at investere alle de kræfter, der skal bruges, hvis man både skal skabe udskilning og efterfølgende holde sprinterne bag sig.
Faktisk kan jeg kun finde tre hold med den interesse, hvis ikke Jumbo vil. Cofidis havde stor succes med den taktik i Provence, men var overraskende passive i går. Nu hvor Guillaume Martin og Ion Izagirre har tabt lidt tid, e chancen for, at de vil iscenesætte Bryan Coquard nok lidt større, men deres kørsel i går gør mig ikke alt for optimistisk. Det andet hold er Movistar med Ivan Garcia Cortina, men det vil ligne dem uendeligt dårligt faktisk at arbejde for en sprinter. Endelig er der Intermarché, men er de allerede så selvbevidste, at de er klar til for alvor at sætte Biniam Girmay i scene?
Sprinterne vil i hvert fald tro på det, og derfor er jeg ikke så bange for et tidligt udbrud. Det kan godt være, at den kuperede finale betyder, at der vil komme lidt flere angreb, men Quick-Step skal nok sørge for, at vi får sendt et lille og ufarligt udbrud afsted. Herefter regner jeg med, at belgierne vil jagte, og hvis Jasper Philipsen er ok efter sit styrt, skal de nok få hjælp af Alpecin. Måske kan de også overtale Bora eller BikeExchange, der jo her har den nok sidste mulige chance for at få sprintersucces med hjem, og endelig må Jumbo vel også føre for at forsvare trøjen. Det plejer de i hvert fald at gøre, også selvom det ikke er strengt nødvendigt. Denne gang er der jo også en etapesejr på spil.
Denne gang vil vinden ikke spille en rolle. Den vil være svag, og der vil hovedsageligt være modvind. Faktisk vil den denne gang måske slet ikke skabe nogen synderlig nervøsitet, og den første del af etapen kan med ugunstig vind godt blive temmelig kedsommelig. Sprinterholdene vil sørge for at holde elastikken stram, så de ikke tvinges til at jagte hårdt på stigningerne.
Løbet vil formentlig først blive åbnet for alvor, når vi rammer den lange stigning, og her bør der komme angreb. Det gælder særligt fra de mindre franske hold og Lotto, men da FDJ nu er ude af klassementet, kunne også de sagtens finde på at køre aggressivt. Det kan godt skabe en ganske animeret finale, som vil tvinge farten i vejret, selv hvis ingen lægger pres på.
Jeg er vitterligt meget i tvivl om, hvor meget pres der vil blive lagt. Jeg tror, at to faktorer bliver afgørende. Jeg har nævnt de hold, der kan tænkes at øge farten, og her er det særligt Cofidis, jeg har blik på. Den anden faktor er Jumbos vilje til at gå efter etapesejren. De andre sprinterhold kan ikke jagte alt for hårdt i dette terræn, og hvis hollænderne har det fint med at spare sig til senere - Wout van Aert har jo store ambitioner onsdag - mener jeg faktisk, at der er en rimelig chance for, at et sent udbrud kan lykkes.
Jeg tror dog mest på, at vi får samling. Jumbo virker ret ærgerrige, og derudover burde der være andre sprinterhold, der vil tage initiativ, når de ved, hvem der er kommet over stigningen. Men jeg tror også, at aggressionen vil føre til, at finalen vil blive kørt ret hårdt og derfor, at vi får et ganske selektivt løb. Jokeren er modvinden på stigningen, der kommer som en gave til sprinterne.
Jeg tror altså på en reduceret massespurt, men heller ikke den er enkel. Jo, vejen er helt uden sving og relativt bred, så der er ikke de store problemer med positionering. Nej, det er de sidste 2 km, der trods alt ikke er helt lette. Alle sprintere kan være med på 3-4%, men når vi taler om 2000 m begynder de at gøre lidt ondt, særligt hvis der sættes et hårdt tempo - og der er endda medvind. Får vi en spurt, vil jeg tro, at Jumbo vil forsøge at køre stærkt over de sidste 2 km og derved trætte rivalerne.
Derfor tror jeg på et relativt hårdt løb, og derfor peger jeg på Wout van Aert. Jeg er som sagt lidt i tvivl om, hvorvidt han helst bare vil spare sig til onsdag - han har jo sagt, at han vil passe på sig selv og tage fridage i denne uge, og nu slog han også sit knæ i dag - men omvendt har han endnu ikke en etapesejr. Denne stigende finale passer ham så fint, at det næsten vil være en dødssynd ikke at gå efter den. Vi har nu set, hvor formidabelt Nathan van Hooydonck, Mike Teunissen og Christophe Laporte kan køre, og hvis de endda også bruger Rohan Dennis til at holde farten høj op mod mål, vil det mærke sprinterne. I forvejen er bakken stejl nok til, at Van Aert står betydeligt bedre end i en flad spurt, og hvis det samtidig gøres hårdt, bør han være stærkest. Hans sejr på 1. etape i England sidste efterår viste hans evner i stigende spurter, og det er nok til at få mig til at tro på, at han tager sin første sejr.
Jeg har forsøgt at finde ud af, om Jasper Philipsen har slået sig, men det er ikke lykkedes. Alpecin er desværre ikke særligt meddelsomme, og derfor er der stor usikkerhed om hans muligheder. Det er dog en etape, der passer ham fint. Han viste sin holdbarhed på 1. etape, og selvom denne stigning er længere, burde han i modvind have en fair chance for at klare den. Et stigende opløb passer ham også fint, som han beviste med sin første Vuelta-etapesejr i 2020, og siden dengang er han kun blevet meget stærkere og hurtigere. På topfart er han i en flad spurt hurtigere end Van Aert, men balancen må være mere lige i et opløb som dette. Umiddelbart tror jeg, at Van Aert har overhånden, hvis bakken køres hårdt, men jeg udelukker bestemt ikke, at Philipsen fortsat står bedre på disse procenter. Skulle han være ukampdygtig, har Alpecin et alternativ i Kristian Sbaragli, men han vinder aldrig i dette selskab.
Jeg peger på Fabio Jakobsen som nr. 3, men jeg tror, at han kan få svært ved at komme med hjem. Køres stigningen hårdt, burde han falde fra, også selvom der er modvind, men som sagt er det slet ikke sikkert, at den bliver det. Derudover er der god tid til at komme tilbage, hvis farten ikke holdes høj, og jeg har været ret imponeret over de klatreevner, han efterhånden har opnået. Det stigende opløb er ikke ideelt, men det skyldes ikke procenterne. Vi har i Vueltaen og Valencia set, at han kan vinde på stejlere bakker end denne. Nej, udfordringen er snarere, at bakken er så lang, at det med hårdt tempo kan tappe ham for den sidste topfart, han skal bruge for at slå Philipsen og Van Aert. Han beviste dog igen i dag, at han må regnes som den hurtigste i dette felt, og han har som bekendt et perfekt tog til at sætte sig i scene. Mit bedste bud er, at han ikke kommer med hjem, og hvis han gør, giver jeg måske også Van Aert en lille overhånd, men det er ikke en finale, hvor han på nogen måde kan afskrives. Hvis ikke han kommer med hjem, har Quick-Step som altid et godt alternativ i Florian Senechal. Denne stigende spurt burde passe ham ganske perfekt, og selvom jeg ikke tror, at han slår Van Aert, burde han komme meget langt, hvis han får chancen.
Det er heller ikke en dum afslutning for Bryan Coquard. Den er nemmere, end da han vandt i Provence, men den er så hård, at han bør have en klar fordel. De flade spurter vinder han ikke, men i denne finale har han bestemt en chance, hvis han spurter, som han gjorde i forbindelse med sin seneste sejr. Et hårdt løb vil også være at foretrække og vil kun øge hans chancer. Jeg er bekymret for hans positionering og det svage hold, men heldigvis er finalen ret enkel. Han var ret suveræn mod Alaphilippe i Provence, og selvom Van Aert er svært i denne form for finale, burde han kunne udfordre ham.
Den stigende spurt er også god for Mads Pedersen , der igen i dag bekræftede sin gode form, indtil han fik uheld. Spørgsmålet er bare, om bakken denne gang bliver for lang. Vi så i Besseges, at der er stor forskel på hans holdbarhed på lange og korte stigninger, og hvis der gås til stålet på den lange stigning, kan han komme til kort. Jeg har dog været så imponeret over hans klatreevner, at han bestemt må tilskrives en god chance, og opløbet burde passe ham ganske fint. Vi så blandt andet med hans seneste sejr i Danmark Rundt, at han er endnu mere konkurrencedygtig i let stigende spurter, og han har i Jasper Stuyven den ideelle lead-out man. Udfordringen bliver at klare bakken og at undgå den eksplosion, vi så på 3. etape i Besseges. Falder han fra, er Stuyven et godt alternativ, for han elsker også stigende finaler, men han mangler nok stadig den sidste topfart.
I storform havde Sam Bennett været en af de tunge favoritter til denne finale, for han har i blandt andet Vueltaen vist, at han er fremragende i stigende finaler. Selvom han klart er i bedring og også fortæller det direkte, tror jeg dog, at den lange stigning stadig er for svær til hans nuværende niveau, og selv hvis han sidder der, tror jeg ikke, at formen rækker til denne form for spurt. I stedet vil jeg igen fremhæve Danny van Poppel. Han styrtede i dag, men kan ikke have slået sig slemt, da holdet slet ikke nævner hans uheld. Denne form for stigende finale er hans absolutte speciale, som han blandt andet har bevist i Binche og Vueltaen, og han er også god i positionskampen. Han er ikke en stor mester på lange stigninger og kan sagtens falde fra, men hans gode form i Mellemøsten gør mig relativt fortrøstningsfuld.
Jeg glæder mig meget til at se, hvad Biniam Girmay kan i denne finale. I en flad spurt er der folk, der er hurtigere end ham, men dette burde være guf for ham. Han skuffede mig dog lidt i de stigende spurter i Polen sidste år, og han har derfor til gode at bevise, at han virkelig kan begå sig i disse finaler på dette niveau. Han har endelig fundet klatrebenene, og derfor må forudsætningen for en sejr være, at vi får et hårdt og selektivt løb, hvor de mere klassiske sprintere er faldet fra, men herefter burde det også kunne gå ham godt, hvis han klarer sig i positionskampen, der ligner en udfordring.
Jeg har været meget imponeret over Sebastian Molano i dette løb. Først kom han næsten med hjem i går, og i dag sad han med helt fremme i sidevinden. Han har flere gange vist, at han er meget bedre i denne form for spurter end i de flade af slagsen. Det viste han i Matera i Giroen i 2020 og senest i den første massespurt i Valencia, hvor han kom i høj fart bag suveræne Jakobsen. Det er klart, at han i går jo faktisk blev sat til sidst, og mit bedste bud er, at han igen kan få det for svært, men sidder han der, kan han køre en fornem spurt her. Alternativt er igen Matteo Trentin, der vist ikke slog sig alt for voldsomt i dag, men han har ikke den allerbedste historik i stigende spurter, selvom de på papiret burde passe ham.
Jeg bringer faktisk også Christophe Laporte i spil som en kandidat. Hvis Van Aert gerne vil spare sig til enkeltstarten og måske undlade at belaste sit knæ unødigt, kunne det være en fin chance for franskmanden til at spurte i den gule trøje. Han er en konge i positionskampen og vil så have det forrygende hold til at sætte sig i scene. Netop stigende spurter er hans speciale, som vi senest så i Besseges sidste år, og dette opløb passer ham perfekt. Med sin nuværende form og støtten fra sit stærke hold vil jeg tro, at han har en god chance for at vinde, hvis de giver ham chancen.
Det er også en fin finale for Ivan Garcia Cortina. Faktisk var det jo en spurt af denne type, han vandt i dette løb for to år siden, og selvom han stadig ikke er så god som dengang, har han set meget bedre ud i år, først i Kuurne og senest her. Han kørte en ganske fin flad spurt i går, og dette opløb passer ham meget bedre. Han er også en af de klart mest klatrestærke og kan derfor kun få styrket sin chance af et hårdt løb. Han lider som altid under et svagt hold og er ikke den bedste i positionskampen, men heldigvis er finalen ganske ukompliceret.
Det burde være helt umuligt for Dylan Groenewegen at komme i spil på denne etape, og i stedet skal BikeExchange nok sætte deres lidt til Luka Mezgec. Desværre har han ikke fundet sine bedste klatreben endnu, da han ikke helt sad med hjem i går, og derfor kan han blive et offer. Han så heldigvis godt ud i dag, og når han er i form, klatrer han storartet. Han tog en af sine flotteste sejre i den klassiske 5%-spurt i Polen, og derfor burde dette være et opløb, der passer ham. Han har bare ikke meget hjælp i positionskampen, og han synes ikke helt så hurtig som dengang.
Er det nu, at Ethan Hayter viser, at han er med i løbet? Lige nu ligner han ren hjælper, men i morgen burde klassementsfolkene ikke skulle bruge alt for mange kræfter på positionskamp. Han er åbenlyst ikke i storform, men han viste i Algarve, at han bør komme med hjem her, hvis han vil. Han viste også i Norge sidste år, at han er skarp i denne slags afslutninger, men spørgsmålet er, om ikke den sidste topfart mangler i dette skrappere selskab - særligt nu hvor formen ikke er i top. Mest af alt frygter jeg dog positionskampen, hvor han må ventes at være helt alene.
Total har Niccolo Bonifazio. Han kan bestemt ikke afskrives, men selv hvis han kommer med hjem, vil jeg tro, at han får svært ved at vinde denne halvhårde spurt. Til gengæld håber jeg, at Anthony Turgis får chancen. Jeg har ikke kunnet finde ud af, om han styrtede i dag, og det skaber usikkerhed, men han viste med sit angreb i går, at han er i god form. Udfordringen er, at han som Pedersen ikke er særligt god på lange stigninger, og der er derfor ingen garanti for, at han kommer med hjem. Til gengæld burde det være en spurt, hvor han virkelig kan gøre det godt.
Det burde også være en god finale for Amaury Capiot, men det er ikke mit indtryk, at han er i forrygende form. Han imponerende i hvert fald ikke i de første belgiske løb, og vi så i Oman, at han i formsvag udgave næppe kommer med over bakkerne. En velkørende Capiot gør dog, og selvom han er alene, er han god i positionskampen. Der er dog bare nok lidt for mange, der er hurtigere end ham. Et alternativ er Matis Louvel , men trods den gode form er han for langsom.
En rytter, jeg glæder mig til at se, er Fred Wright. Det britiske talent får nu sin chance efter Colbrellis exit, og han blandede sig allerede langt fremme i går. Han burde ikke få problemer med at komme med hjem, og hans første gode resultat kom faktisk i en stigende spurt i Vueltaen, hvor Philipsen vandt. Han bør dog ikke have farten til at være med helt i front.
Hos B&B er der en realistisk chance for, at formstærke Luca Mozzato kommer med hjem, men selvom han er bedst i stigende spurter, er han overmatchet. Israel-PT skal nu satse på Tom van Asbroeck, der elsker stigende spurter, men med sin nuværende form kommer han næppe med hjem, ligesom han mangler den sidste fart. Jeg tvivler på, at Stefan Bissegger blander sig, da han sikkert allerede tænker på onsdag. Som han klatrede i går, er det også svært at tro meget på Philippe Gilbert, selvom han normalt vil kunne lide denne finale. Hos DSM får de ikke Cees Bol og næppe heller den ikke specielt imponerende John Degenkolb med hjem, og jeg tvivler på, at Søren Kragh vil bruge mange kræfter på spurten. Hos Ag2r er det en god finale for formstærke Damien Touzé og Stan Dewulf , men de har ikke farten til at vinde i dette selskab, og Dorian Godon synes ikke i god form. Hos FDJ vil Kevin Geniets måske blande sig, og hos Astana kan både Samuele Battistella og Fabio Felline gøre det ganske fint, selvom de næppe kan vinde - og det kræver, at Battistella ikke er alt for mærket af dagens styrt.
Skal man se på folk, der med et sent udbrud på stigningen kan snyde sprinterne, vil jeg se i retning af FDJ, der er på jagt efter revanche. Derfor er mine bedste bud Valentin Madouas, Quentin Pacher og Kevin Geniets, der alle er i form og også kan gøre det færdigt på stregen. En anden mulighed kunne være formstærke Stan Dewulf, hvis Ag2r giver ham lov.
Feltet.dks vinderbud: Wout van Aert
Øvrige vinderkandidater: Jasper Philipsen, Fabio Jakobsen
Outsidere: Bryan Coquard, Mads Pedersen, Danny van Poppel, Biniam Girmay, Sebastian Molano
Jokers: Christophe Laporte, Florian Senechal, Ivan Garcia Cortina, Luka Mezgec, Jasper Stuyven, Ethan Hayter, Sam Bennett, Anthony Turgis, Amaury Capiot, Matteo Trentin, Fred Wright
Livestream Tirreno-Adriatico og Paris-Nice til halv pris