Vuelta a Burgos kan normalt deles i to dele, hvor den ene del best\u00e5r af bjergetaper og den anden af meget flade dage, der enten slutter med en puncheurfinale eller er for sprinterne. I \u00e5r varierer man dog det manuskript en anelse p\u00e5 l\u00f8bets 2. etape. Denne gang tilbringer man nemlig det meste af dagen i et mere kuperet omr\u00e5de p\u00e5 den ellers ret flade h\u00f8jslette, og det giver en ganske kuperet f\u00f8rste halvdel af ruten, inden den anden halvdel med generelt fladt terr\u00e6n er mere klassisk. Da det er l\u00f8bets eneste etape med mulighed for en flad spurt for sprinterne, vil de v\u00e6re fyr og flamme efter at tage chancen, men en lille bakke i finalen vil teste deres holdbarhed, som den frygtede sidevind ogs\u00e5 kan g\u00f8re det.<\/p>","
Med en distance p\u00e5 158,0 km er der som altid tale om en kort etape, der f\u00f8rer feltet fa Vivar del Cid til Villadiego. Startbyen ligger p\u00e5 den flade h\u00f8jslette lige nord for Burgos, og derfor er det kun let stigende, n\u00e5r man f\u00f8lger en relativt lige vej mod nordvest med retning mod mere kuperet terr\u00e6n. Efter ca. 25 km begynder det at falde, i starten ret kraftigt og siden kun ganske let, indtil man rammer bakkerne l\u00e6ngere mod nord.<\/p>","
Den h\u00e5rde del af l\u00f8bet indledes, n\u00e5r man k\u00f8rer mod nord og vest op ad kategori 3-stigningen Alto de la Lora (3,5 km, 5,5%), der er en relativt j\u00e6vn stigning med top efter 49,05 km. Herfra forts\u00e6tter det med at stige let, mens man k\u00f8rer mod f\u00f8rst vest og siden sydvest, inden en nedk\u00f8rsel og en bakke leder frem til Baconcillos del Tozo, som passeres efter 70,4 km.<\/p>","
Her bliver det igen let, n\u00e5r man f\u00f8lger en let lige og n\u00e6sten helt flad vej mod f\u00f8rst nordvest og siden syd og syd\u00f8st, inden udfordringerne igen melder sig. Det sker, n\u00e5r man k\u00f8rer mod syd\u00f8st op ad kategori 3-stigningen Puerto de Humada (2,8 km, 5,3%), der har en stejlere passage med 500 m med 7,4%, men ellers er j\u00e6vn og har top efter 90,4 km. En kort og let nedk\u00f8rsel leder mod syd\u00f8st og sydvest, inden det g\u00e5r mod sydvest op ad kategori 3-stigningen Alto de Amaya (4,2 km, 2,5%), der er en let og bl\u00f8d opk\u00f8rsel med top efter 100,5 km.<\/p>","
Nu er det stort set slut med udfordringerne. Det falder let mod sydvest, og herefter er det kun sm\u00e5kuperet, mens man f\u00f8lger lige veje, f\u00f8rst mod syd, siden syd\u00f8st, s\u00e5 nord\u00f8st og slutteligt mod syd\u00f8st ned til m\u00e5lbyen Villadiego, som n\u00e5s efter 137,6 km. I stedet for at krydse stregen k\u00f8rer man en tur p\u00e5 en 20,4 km lang rundstr\u00e6kning i omr\u00e5det sydvest for byen, hvor det er ganske fladt. Det er det s\u00e5ledes, n\u00e5r man fra start k\u00f8rer mod nord\u00f8st og senere syd\u00f8st og sydvest ad helt lige veje frem til byen Tobar. Her drejer man mod sydvest for at k\u00f8re op over en bakke (1,6 km, 5,0%), som har top bare 7,5 km fra stregen, inden det g\u00e5r ad en kort nedk\u00f8rsel og siden ad en flad vej. Med 3600 m igen drejer man mod nordvest og herefter leder en lige og flad vej, der dog falder over et par hundrede meter lige efter den r\u00f8de flamme, ind til Villadiego, hvor man med 230 m igen drejer til h\u00f8jre i en rundk\u00f8rsel ind p\u00e5 den 6 m brede opl\u00f8bsstr\u00e6kning.<\/p>","
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Villadiego har tre gange i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb, alle gange i forbindelse med dette løb. Det skete senest i 2020, hvor præcis samme finale med den sene bakke blev benyttet, og hvor Fernando Gaviria sejrede i en spurt foran foran Arnaud Demare og Sam Bennett. Derudover skete det i 2015, hvor Vladimir Isaychev var hurtigst i et firemandsudbrud, der højst overraskende snød sprinterne, og i 2014, hvor Matteo Pelucchi vandt den ventede massespurt foran Steven Lammertink og Thomas Damuseau.
STREAM VUELTA A BURGOS UDEN AFBRYDELSER
Vejret
Efter dagens meget trykkende hede vil rytterne sætte pris på, at det bliver lidt køligere. Onsdagen vil kun byde på få skyer og en temperatur på 32 grader, men det vil også være mere ustadigt. Efter en solrig stat vil risikoen for tordenbyger bokse gennem eftermiddagen og være 50-70% i finalen. Gennem det meste af etapen vil vinden bare være let (10-14 km/t), men det vil blæse op, og mod slutningen vil styrken være oppe på mellem 16 og 19 km/t. Vinden vil komme fra øst, hvilket giver indledende sidevind frem til toppen af første stigning, hvorefter der vil være forskellige former for medvind frem til toppen af sidste stigning. Frem til rundstrækningen vil der herefter være skiftevis side- og sidemodvind, mens der på rundstrækningen først vil være sidemodvind, siden sidevind frem til bakken og derfra sidemedvind frem til sidste sving, hvorefter der vil være sidemodvind på den korte opløbsstrækning.
Favoritterne
Vuelta a Burgos har aldrig været sprinternes favoritløb, og derfor er sprinterfeltet ofte temmelig pauvert. Egentlig er tre af de fem etaper altid relativt flade, men arrangørerne har en særlig glæde ved at lægge stigninger ind til sidst. Således er puncheurafslutninger mere hyppige end flade finaler, og derfor er det bakkespecialisterne, der rejser til Burgos i stort antal.
Sådan er det også i år. Af de tre flade etaper har de to mål på en stigning, og således er der kun én chance for en rigtig massespurt. Den kommer allerede i morgen, men heller ikke her har arrangørerne været nådige. Normalt besøger de ellers kun de fladere dele af højsletten på denne slags etaper, men i morgen er der faktisk visse klatreudfordringer undervejs.
De kommer dog alle tidligt på etapen, og de bør ikke volde de store kvaler for sprinterne. Det er snarere den sidste bakke, der kan være lidt drilsk, men den kender vi fra tidligere. I 2020 benyttedes samme finale, og her kom mere end 100 mand med hjem. Helt enkelt var det dog ikke, da de helt tunge sprintere som Martin Laas, Emils Liepins, Matteo Moschetti og Max Walscheid blev sat af. Foran sad dog den meget tunge Riccado Minali samt Mark Cavendish, der dengang var i en helt elendig forfatning, og det siger lidt om, at det ikke er noget Alpe d’Huez.
Jeg regner med en relativt kontrolleret dag. I dag kørte udbruddet fra km 0, men nu hvor afstandene er større, kan der sagtens komme lidt kamp om at komme afsted. Det bør dog i den relativt lette start være muligt at få endnu et udbrud bestående primært af ProTeams, og herefter vil Bahrain tage kontrol. Jeg vil tro, at de får hjælp af Quick-Step og UAE og måske også Trek, Movistar og Jumbo.
Derefter regner jeg med en begivenhedsfattig dag som i dag, da vinden gennem det meste af dagen vil være svag, men mod slutningen vil det blæse op. Der vil også være en del sidevind på rutens sidste halvdel, og jeg regner derfor med, at det bliver ret nervøst. Jeg udelukker heller ikke, at vi vil se forsøg på at skabe splittelse - her er Quick-Step, Ineos, Jumbo og Bora vel de mest oplagte kandidater - men hvis vejrudsigten holder, burde vinden dog være for svag. Den vil dog efter etapens afslutning ret hurtigt nærme sig en brugbar styrke, og hvis man når de kraftige styrker lidt tidligere end ventet, kan man ikke helt afvise, at det bliver mere dramatisk end som så.
Jeg tror dog ikke, at vinden vil gøre forskellen, men den vil bidrage til, at udbruddet kommer tilbage. Derudover vil den øge vanskeligheden af etapen frem mod bakken, hvor det næsten vil være mærkeligt, hvis ikke vi ser angreb fra de mindre hold. Der er dog også en vis chance for, at Quick-Step og Movistar vil lægge et hårdt pres i et forsøg på at gøre det hårdt. Kombineret med sidevinden kan det derfor give en lidt hårdere finale. Et angreb får det til gengæld svært på den lange, lige vej efter bakken.
Jeg regner altså med en massespurt, men ligesom i 2020 vil jeg tro, at visse sprintere er faldet fra. Finalen er samtidig en tricky sag. Position i sidste sving betyder alt, som vi så i 2020, hvor FDJ var i total kontrol for Arnaud Demare. Bag sig havde de dog Fernando Gaviria, og han brugte sit kick til at åbne lige efter svinget, og herefter slog han så stort et hul, at han kunne holde hele vejen og sejre med stor afstand ned til Demare og løbets hurtigste, Sam Bennett, der havde tabt positionskampen.
Jeg vælger at pege på Fernando Gaviria, men det er med stor usikkerhed. Det var det ikke i morges, men efter at have set ham ende mere end et kvarter efter feltet i dag, er jeg bekymret for hans form. Han virkede nemlig også formsvag i Vallonien, og derfor frygter jeg, at han falder fra undervejs. Jeg finder håb i, at Cavendish klarede bakken sidste gang, og den er så kort, at man med god position bør overleve, og det er snarere den generelt opslidende dag, der skal gøre, at han som i dag sættes relativt tidligt. Overlever han, står han dog stærkt med Matteo Trentin som løbets bedste lead-out man, og meget taler for, at de to vil være først gennem svinget. Denne gang er der en kraftig modvind, og derfor er det ikke sikkert, at Gaviria kan køre den hjem lige fra svinget, men med sit eminente kick er det sandsynligt, at han trods vinden kan slå et tilstrækkeligt stort hul. Han vil formentlig forsøge at gentage opskriften fra 2020, og med Trentin som lead-out man bør det lykkes, hvis han overlever. Falder han fra, kan Trentin selv spurte, og selvom han ikke er så hurtig som i gamle dage, burde han have en reel chance i dette felt, da han med sin positionering vil sidde godt i det sidste sving, også selvom vi i dag fik bekræftet, hvad vi så i Vallonien, nemlig at han ikke er flyvende lige nu.
Jeg peger på Davide Ballerini som nr. 2. Dagens etape var ganske vist en stor skuffelse, da hans hold havde jagtet hele dagen, men han viste i Vallonien, at formen er storartet. Et hårdt løb med bakker og lidt sidevind vil kun gavne ham. Til gengæld har han spurtet skuffende i år, men han hjælpes af den tekniske finale og støtten fra Jannik Steimle, der må være en af de bedste lead-out men. I et løb med et sent sving betyder det mere end fart, og da han i dette felt også bør være en af de hurtigste, kan han meget vel ende med sejren, særligt hvis Gaviria er faldet fra.
Jeg har også en vis tiltro til Jon Aberasturi. Dagens etape bekræftede ganske vist, at han slet ikke er så holdbar som tidligere, men morgendagens bakke klarer han fint. Han spurtede skuffende, da han i Romandiet endelig fik sin chance, og jeg er usikker på, om han har den fart, han havde sidste år. Den burde række til at vinde, men mindre kan også gøre det denne gang. Han har nemlig i Alex Kirsch løbets vel nok næstbedste lead-out man, og i et løb med et sent sving kan det være det, der giver ham sin første sejr for Trek.
I dag bekræftede Ivan Garcia Cortina, at han langt om længe er ved at finde noget form. Denne etape passer ham desværre dårligere, men han kan glæde sig over, at bakke og vind kan gøre det hårdt. Måske er han ikke verdens hurtigste i en flad spurt, men i dette felt bør han være en af de hurtigste og med en reel chance for at vinde. Min bekymring er den manglende støtte, men Lluis Mas burde nok kunne hjælpe ham. Med god position i svinget burde sejr være en reel mulighed.
Som nævnt overlevede Martin Laas ikke bakken for to år siden, og det kan også meget vel gå galt denne gang. Esteren er en tung herre, men dagens etape klarede han ganske fint, når man ser på, hvordan det gik de andre tunge sprintere. Det giver mig håb for, at han vil klare den i morgen, og hvis han stadig har den fart, han viste i Saudi Tour, hvor han kørte årets eneste spurt, eller i Norge, hvor han vandt sidste efterår, kan han vinde i dette felt. Det er dog ikke kun bakken, men også positionen, der er et problem, når han reelt er uden støtte i en teknisk finale.
Hos Jumbo fortsætter nedturen for David Dekker, der stadig er helt ved siden af sig selv. I dag endte han i gruppettoen, selvom han tidligere var kendt for sin holdbarhed. Med den klatring, han har vist i år, ryger han formentlig af i morgen, og mit gæt er, at han ikke kommer med hjem. Rangeret på vinderpotentiale bør han dog stadig stå højt, da hans fart rækker til at vinde i dette felt, særligt fordi han i Edoardo Affini og Timo Roosen har det, der vel nærmer sig løbets eneste reelle tog. Falder han fra, vil Roosen spurte, og han vil have god hjælp af Affini. Jeg har dog lidt svært ved at se ham vinde i dette felt, men umuligt er det ikke, hvis han sidder rigtigt.
Caja Rural har en spændende duo i Orluis Aular og David Gonzalez. Aular er holdbar, men det var overraskende at se Gonzalez i dag. Dermed vil de begge klare bakken, og dermed vil de også kunne støtte hinanden. Det er uklart, hvem de satser på, men Gonzalez lykkes stort set aldrig med at lave et resultat, da han mangler fart og positionering. Aular burde til gengæld have en god chance med den fat, han viste i Baskerlandet og Mayenne. Særligt løbet i Frankrig viser, at han bør have en reel chance for at vinde, selvom han har til gode at bevise den sidste fart.
Burgos har Manuel Penalver, der jo i Valencia endelig fik bevist, at han altså er pokkers hurtig, når han en sjælden gang sidder rigtigt. Positioneringen gør den kringlede finale til et stort problem, men et tog med Jetse Bol og Jesus Ezquerra er i dette felt ikke ringe. Jeg har bare svært ved at se ham overleve, for han sad ikke helt uventet i gruppettoen i dag. Der er håb at hente i den stærkt forbedrede holdbarhed, han har vist, men efter sin lange skadespause kan han næppe være flyvende, hvad dagens resultat bekræftede. Falder han fra, vil Ezquerra formentlig spurte, men hans potentiale er begrænset.
Baseret på de spurter, vi så i Ungarn, hvor han kørte stort set lige op med Fabio Jakobsen, er Rudy Barbier sammen med Gaviria formentlig den hurtigste. Problemet er bare, at han også er uhyre tung, og med den klatring, han har vist på det sidste, vil det overraske mig meget, hvis han overlever. Skulle miraklet ske, står han dog ikke ringe, da han er fremragende i positionskampen og har god støtte af formstærke Omer Goldstein . Farten rækker til at vinde. Jeg tror bare ikke, at holdbarheden gør. Falder han fra, kan Goldstein gå efter en top 10.
Jeg er lidt spændt på Matevz Govekar. Jeg havde måske ventet mig lidt mere af ham i dag, men her var han også kun hjælper. I morgen får han sin chance, og med den holdbarhed, han viste i Slovenien, bør han ikke få problemer med bakken. Han har spurtet fint, inden han skiftede til Bahrain i maj, men han ligner ikke verdens hurtigste. Bahrain har også andre opgaver end at støtte ham, og vi så i Slovenien, at han har problemer i positionskampen. Derfor kan det blive op ad bakke i denne tekniske finale.
Jeg tror ikke rigtigt på de andre hold. Hos Euskaltel kan Carlos Canal prøve, men hans potentiale bør være begrænset. Også Gotzon Martin spurter af og til, men han er ikke på toppen efter sin skade. Ag2r har Damien Touzé, der viste form i dag, men han mangler farten på flad vej. Hos Eolo satser man på David Martin, der dog får det svært, både på positionering og fart, og falder han fra, vil man satse på Alessandro Fedeli, der dog ikke er hurtig nok. Jeg regner ikke med, at Omar Fraile eller Tao Geoghegan Hart spurter for Ineos, og hos EF er hverken James Shaw eller Ruben Guerreiro hurtige nok. Endelig er Astana og Kern Pharma helt uden hurtige folk.
Feltet.dks vinderbud: Fernando Gaviria
Øvrige vinderkandidater: Davide Ballerini, Jon Aberasturi
Outsidere: Ivan Garcia Cortina, Matteo Trentin, Martin Laas, David Dekker, Orluis Aular
Jokers: Timo Roosen, Manuel Penalver, Rudy Barbier, Matevz Govekar, David Gonzalez, Damien Touzé, Carlos Canal, Jesus Ezquerra
Tidligere udgaver af etapen
Du kan gense Fernando Gavirias sejr fra 2020.
STREAM VUELTA A BURGOS UDEN AFBRYDELSER