Med en distance p\u00e5 bare 123,8 km er der tale om en ultrakort etape, der f\u00f8ret feltet fra Ulvik til Geilo. Fra start k\u00f8rer man mod syd igennem fladt terr\u00e6n ned til en fjord, hvorefter man f\u00f8lger den flade kystvej mod sydvest og vest, inden man k\u00f8rer mod syd over Hardanger-broen. Derfra g\u00e5 det videre mod \u00f8st ad den flade kystvej frem til den f\u00f8rste spurt, som kommer efter 31,8 km, hvorfra man k\u00f8rer videre mod syd\u00f8st hen langs vandet.<\/p>","
Etapen \u00e6ndrer herefter karakter, n\u00e5r man k\u00f8rer mod syd\u00f8st op kategori 1-stigingen Dyranut (28,5 km, 4,3%). De er tale om en alenlang stigning, som over de f\u00f8rste 5 km har lange stykker med 7-8%, inden de n\u00e6ste 7 km stiger relativt j\u00e6vnt med 4-5%, dog med en kilometer med hele 12,8%. Herefter bliver den imidlertid let med stigningsprocenter p\u00e5 1-4% det mest af vejen, dog med tre kilometer med 6-9% med knap 10 km til toppen, der rundes efter 67,6 km.<\/p>","
Herfra resterer fortsat 56,3 km, som g\u00e5r via et let faldende plateau. S\u00e5ledes er det generelt let faldende, n\u00e5r man k\u00f8rer mod nord\u00f8st frem til den sidste spurt, som kommer efter 98,8 km. Her drejer man mod \u00f8st via et kort fladt stykke, der g\u00e5r langs en s\u00f8, inden det igen begynder at falde let, n\u00e5r man k\u00f8rer mod nord\u00f8st ind til m\u00e5lbyen, hvor det falder ned til de sidste 1400 m, inden det efter den r\u00f8de flamme stiger let med ca. 1,5% i snit. Man k\u00f8rer ad en lige vej frem til et sving med 1600 m igen, inden der venter to sving lige i rap med 800 m igen.<\/p>","
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Geilo var senest målby for et stort cykelløb, da Tour of Norway kom forbi 2016. Her tog en ung Mads Pedersen karrierens største sejr ved sammen med Lluis Mas at køre væk, inden han slog spanieren i spurten på toppen af en bakke. I 2015 var der mål på samme bakke, og her sejrede Amets Txurruka foran David Lopez og Davide Rebellin. Tidligere havde forgængeren Ringerike GP også mål i byen i 2010, 2009 og 2008, hvilket gav sejre til hhv. Alexander Wetterhall, Jonas Aaen og Bjorn Hoeben.
EKSKLUSIVT: STREAM GIRO D'ITALIA TIL HALV PRIS
SE ALT OM GIROEN: FELTET.DK/GIRO
Vejret
Det kedelige norske vejr fortsætter, men onsdagen bliver ikke så våd som tirsdagen. Til gengæld bliver den mere blæsende. Fra start vil nedbørsrisikoen blot var 20%, og der vil endda være lidt sol, men det vil sky til, og risikoen vil være 55-65% i de sidste par timer. Temperaturen ved start vil være 14 grader, men i mål vil den bare være 10 grader. Ved start vil vinden bare være let (11-12 km/t), men efter stigningen vil det være meget mere blæsende (20-21 km/t), hele tiden fra en sydvestlig retning. Det giver indledende sidemodvind, indtil man får sidemedvind kort inden første spurt. Fra toppen af stigningen får man medvind, og det varer ved hele vejen frem til de sidste 1,6 km. Her får man sidevind, indtil man får modvind over de sidste 800 m.
Favoritterne
Bemærk: Selvom løbet tæller med i Cykelduellen og er ProSeries, bliver ugens etapeoptakter grundet Giroen af betydeligt mere skitseagtig karakter end vanligt.
Der er ikke meget at komme efter for de rene sprintere i år, men skal vi pege på deres største chance må det være 2. etape. Det er i hvert fald den eneste etape, hvor de sidste 60 km er stort set helt flade, men udfordringen er naturligvis den lange stigning undervejs og de deraf følgende næsten 2500 højdemeter over den ultrakorte distance på bare ca. 125 km.
Det lægger op til angrebsfest i fladlandet fra start, men det burde være muligt at få et relativt svagt udbrud afsted. Intermarché og Trek vil arbejde målrettet for en spurt, og de vil sørge for, at et udbrud ikke er for stort og stærkt. Grundet den korte distance vil de hurtigt tage kontrol og næppe give noget stort forspring, også fordi de gerne vil køre langsomt på stigningen. De får formentlig hjælp af Quick-Step, der også vil gå efter en spurt.
Det interessante bliver, hvad der sker på stigningen. Der kan vel ske tre ting. Sprinterne drømmer om, at der bare køres langsomt op, men det bliver nok ikke helt let. Det vil nemlig undre mig, hvis ikke løbet genåbnes med angreb fra de hold, der er uden chance i en spurt. Det kan betyde, at vi får et helt anderledes stærkt udbrud, og så vil den vilde jagt gå.
Det tredje scenarium er, at Ineos og Israel-PT, der har holdbare sprintere, lægger pres på. Særligt briterne kan skabe et blodbad på den svære del af stigningen, men spørgsmålet er, hvor mange kræfter de vil bruge. De kan helt sikkert sætte Mads Pedersen, Ethan Vernon og Alexander Kristoff af, hvis de vil, men der venter en kongeetape 24 timer senere. Skal missionen lykkes, skal de køre fuld gas over 60 km, og spørgsmålet er, om de er klar på den.
Jeg tror ikke, at et udbrud holder. Går det langsomt på stigningen, er Trek og Intermarché stærke nok til at skabe samling, også fordi de så kan få hjælp af Jumbo og Quick-Step. Kører der et nyt og stærkt udbrud, vil de true trøjen, og så er Quick-Step, Uno-X og Ineos stærke nok til at hente dem igen. Derfor tror jeg, at vi får en spurt, men det kan både blive i et ret stort felt, hvis Ineos og Israel-PT holder sig i ro, og et reduceret felt, hvis de går i offensiven. Det vil blæse kraftigt, men det ligner næsten ren medvind hele dagen. Derfor regner jeg ikke med splittelse, men medvinden vil gøre det endnu mere selektivt og øge chancen for, at Ineos og Israel-PT prøver.
Jeg vælger at tro på en lidt større spurt. Jeg tror, at udsigten til en vigtig kongeetape er nok til, at Ineos holder sig i ro, og Israel-PT har ikke det allerbedste hold til at skabe et blodbad. Jeg udelukker dog slet ikke, at det bliver selektivt og hårdt.
Selve spurten er teknisk med to sving inden for de sidste 1600 m. Det stiller visse krav til tog og lead-out, men der er ikke alt for mange sprintere i løbet, og det vil reducere kampen. Derudover er der benhård modvind de sidste 800 m, der stiger let, og det kræver derfor timing.
Jeg vælger at pege på Mads Pedersen. Efter en pause skal man altid være varsom med hans form, for han plejer at komme skidt i gang. Derfor kan han sagtens falde fra undervejs, men med det høje bundniveau, han har haft i år, burde der være en god chance for, at han sidder med. Det gør han ikke, hvis Ineos går bersærk, men i et roligere løb, vil han være der. Han vil elske denne let stigende modvindsspurt, der synes at passe ham som fod i hose, og han har vel med Markus Hoelgaard, Filippo Baroncini og særligt Alex Kirsch det måske næstbedste tog. Spurter han som i Paris-Nice, er han hurtigst i dette felt, og derfor er han min favorit. Falder danskeren fra, kunne de være sjovt at se, hvor langt Filippo Baroncini kan komme i en reduceret massespurt, hvor alternativet er Alex Kirsch.
Den værste rival er Alexander Kristoff. Også han elsker en let stigende modvindsspurt, og ligesom Pedersen har han i år genfundet den spurtstyrke, han savnede sidste år. Det har han også bekræftet op til løbet, og han vil kun have glæde af en hård dag. Modsat Pedersen er han altid i god form, men også han falder fra ved et blodbad. Han har i Julius Johansen og ikke mindst Adrien Petit et godt tog, og han vil ligesom Pedersen elske det dårlige vejr. Så skal han bare bevise, at han er hurtigere end Pedersen, hvad han ikke var sidste år i dette løb - og falder danskeren fra på bakken, vil Kristoff være manden, der skal slås.
Dernæst peger jeg på David Dekker. Hollænderen ser ud til efter sin krise at være tilbage på sporet, og rammer han farten fra begyndelsen af 2021, kan han vinde i dette felt. Han vil elske en stigende spurt, men hans store våben er hans tog med Tosh van der Sande, Timo Roosen og ikke mindst Mike Teunissen. Det ligner det bedste tog i løbet, og det kan måske give ham den sidste overhånd.
Jumbo har dog en endnu bedre chance, hvis det bliver hårdt. I dag viste Mike Teunissen nemlig storform, og han er som bekendt lynhurtig i let stigende spurter. Kommer vi af med sprinterne, vil han sidde der, og så skal han spurte mod folk som Ethan Hayter, Patrick Bevin og Daryl Impey. Her vil jeg give ham en lille overhånd, og derfor er han min favorit ved et hårdt løb, særligt hvis han har Roosen til at køre lead-out.
I en stor spurt vil Ethan Hayter deltage, men han bør ikke kunne slå Pedersen og Kristoff, når det kun stiger med 1,5%, også fordi hans tog ikke kan matche rivalernes. Hvis Ineos går amok, står han til gengæld med gode kort på hånden. Han viste senest sin hurtighed med sin sejr i Romandiet, og han har også her god støtte fra Magnus Sheffield og Luke Plapp. Skal han vinde, skal det være hårdt, men løbet er svært nok til at skabe den etape, han skal bruge.
Israel-PT vinder heller ikke mod sprinterne, men i et hårdt løb står de stærkt. Her har de både Patrick Bevin og Daryl Impey, der vil elske det stigende opløb. Begge bør klare stigningerne, særligt Bevin, der er flyvende lige nu, og de vil kunne køre lead-out for hinanden. Mit bud vil være, at de kører for Bevin, der jo med sin sejr i Romandiet viste, at han kan slå Hayter, men også Impey vil med et lead-out fra holdkammeraten kunne vinde i et mindre felt.
Får vi et let løb, er Ethan Vernon også i spil. Briten har allerede vundet på WorldTouren, men det handlede mere om positionering end fart. Jeg har svært ved at se ham slå Pedersen og Kristoff, der også klatrer bedre, og han lider også under et tog, der nok har Kasper Asgreen og Zdenek Stybar, men mangler den sidste mand, de tre favoritter har. Uden chance er han dog ikke, da han utvivlsomt udvikler sig. Bliver det hårdt, vil Stybar måske prøve.
Sam Welsford har i år bevist, at han er lynhurtig, og han har måske den højeste topfart i en flad spurt. Problemet er, at han har vist meget lidt holdbarhed på stigninger, der er betydeligt lettere end denne, og jeg bliver overrasket, hvis han sidder med hjem. Han skal i hvert fald have et meget let løb, hvilket medvinden ikke hjælper med. Overrasker han, har han en chance, men hans tog med Asbjørn Kragh og Niklas Märkl, der er alternativet, hvis Welsford falder fra, er ikke på niveau med de bedste.
Bora har Martin Laas, der har farten til at være med, men han mangler holdbarheden. Jeg bliver faktisk overrasket, hvis han sidder med hjem, men køres der roligt, har han en chance. Hans sejr i Arctic Race viser, at han har farten til at være med på dette niveau, og han har en god lead-out man i Marco Haller. Det er dog en ulempe, at det stiger, og derfor ser jeg ham ikke slå folk med speciale i stigende spurter. Falder han fra, kan Haller køre en god spurt, som han dog ikke kan vinde.
Bardiani må formodes at køre for Filippo Fiorelli og ikke Luca Colnaghi eller Enrico Zanoncello. Han har fundet noget form, og i dag så det fint ud efter den sygdom, der sendte ham ud af Giroen. Han vil elske, at det stiger lidt, men han vinder ikke en spurt mod de bedste. Han skal bruge et hårdt løb for at have en chance.
EF har Marijn van den Berg, der har glæde af et hårdt løb, men som i år har skuffet med sin fart og næppe vinder, selvom jeg glæder mig til at se ham i et løb, hvor han har bedre støtte. Hos Alpecin, der har Gianni Vermeersch som alternativ i et hårdt løb, kan Timo Kielich gøre det ganske godt, og det samme kan Iuri Leitao for Caja Rural, der har Eduard Prades, hvis det bliver hårdt. Andre kandidater til at blande sig er August Jensen med Kristian Aasvold som alternativ, Jens Reynders, Robby Ghys, Anders Skaarseth, Martijn Budding, Andreas Stokbro, Eirik Lunder og Louis Bendixen.
Feltet.dks vinderbud: Mads Pedersen
Øvrige vinderkandidater: Alexander Kristoff, David Dekker
Outsidere: Mike Teunissen, Ethan Hayter, Patrick Bevin, Daryl Impey, Ethan Vernon
Jokers: Sam Welsford, Martin Laas, Filippo Fiorelli, Marijn van den Berg, Marco Haller, Eduard Prades Timo Kielich, Iuri Leitao, Filippo Baroncini
EKSKLUSIVT: STREAM GIRO D'ITALIA TIL HALV PRIS
SE ALT OM GIROEN: FELTET.DK/GIRO