Prøv vores nye app
Optakt: 2. etape af Tirreno-Adriatico
05. marts 2024 13:48Foto: Sirotti
af Emil Axelgaard

Nok engang overraskede Juan Ayuso på en enkeltstart, da han akkurat forhindrede Filippo Ganna i at lave hattrick, og med en gevinst på hele 22 sekunder til Jonas Vingegaard har spanieren kastet fornyet spænding ind i et løb, der havde én stor favorit. Vi skal dog vente lidt, inden næste akt i klassementskampen vil udspille sig, for tirsdag er det feltets mange supersprintere, der kan se frem til deres første opgør - et opgør, der bliver ekstra spændende, når 2023-sejrskongen Jasper Philipsen møder 2024-sæsons helt ustoppelige Tim Merlier.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

 FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

 

Ruten

En fast tradition efter den indledende etape har været, at de følgende dage har budt på hhv. en puncheur- og en sprinteretape. Det ændredes der imidlertid på i 2022 og 2023, hvor der gik rent sprintershow i den, men i år vender man tilbage til den lidt mere afvekslende model. Det er dog stadig de hurtige folk, der ventes at komme til fadet dagen efter den indledende enkeltstart, hvor der venter en relativt flad tur ned langs vestkysten, og selvom der skam er et par stigninger undervejs, bør intet kunne forhindre et brag af en massespurt i det stærke sprinterfelt, løbet traditionen tro har tiltrukket. Sådan var det også sidste år, og sådan går det utvivlsomt på en etape, der er en modificeret udgave af sidste års 2. etape, og som denne gang byder på et sent sving, der vil være altafgørende, når vinderen skal findes.

 

Ligesom de to foregående år skal der tilbagelægges en relativt lang distance, når der skal køres 198,0 km mellem Camaiore og Follonica, og som det er kutyme for 2. etape fører den feltet mod sydøst ned langs vandet, idet man dog kører så langt ind i landet, at terrænet undervejs bliver kuperet. Det mærker man med det samme, når man kører mod sydøst op ad en ikke-kategoriseret stigning (2,6 km, 4,8%), der har top allerede efter 3,6 km, hvorefter en nedkørsel leder mod syd. Herfra bliver det imidlertid helt fladt, når man zigzagger sig mod syd. Efter 35,2 km passerer man udkanten af storbyen Pisa, hvorefter man kører mod sydvest ned til udkanten af kystbyen Livorno. Herfra går det kortvarigt mod øst igennem terræn, der er en anelse mere kuperet, inden man kører mod syd af en lige og ganske let faldende vej.

 

Læs også
Rygte: Pogačars næste kontrakt når svimlende højder

 

Efter 83,1 km forlader man fladlandet, når man drejer mod nordøst for at køre ad en let stigende vej frem til byen Pomaia, hvor man efter 90,3 km drejer mod syd for at køre op ad den kategoriserede stigning Castellina Marittima (5,7 km, 3,5%), der efter en let første kilometer stiger jævnt med ca. 5%, indtil den flader ud med 1,9% over de sidste 900 m frem mod toppen, som rundes efter 95,4 km. En lidt teknisk nedkørsel leder nu mod syd og sydvest tilbage til fladlandet, hvor man følger en lige og ganske let stigende vej mod sydøst og syd. Herfra går det mod syd op ad en bakke (4,1 km, 4,0%), på hvis top dagens spurt køres efter 135,2 km.

 

Efter spurten går det ad en teknisk nedkørsel mod syd, inden det går ad generelt lige og flade veje mod først sydøst, så syd og slutteligt sydvest hele vejen ned til målbyen. Her rammer man den afsluttende rundstrækning efter 173,2 km, hvorefter man kører cirka en tredjedel omgang, inden man krydser stregen for første gang efter 179,9 km.

 

Etapen afsluttes nu med en hel omgang på den 18,1 km lange runde, der er helt flad. Starten er teknisk med flere sving, når man kører mod nordvest ind gennem byen, men derefter går det ad lange, lige veje mod nordvest ud til det vestligste punkt, hvor man tager to hurtige sving. Derefter går det ad en lige og flad vej mod sydøst og øst, inden man slutteligt kører mod sydvest igennem fladlandet tilbage til Follonica. Man drejer med 4500 m igen, og derefter bugter vejen sig kun let frem mod et sidste skarpt sving bare 300 m fra stregen, idet sidste kilometer på den 8 m brede vej stiger ganske ganske let med 0,1%.

Annonce

 

Etapen byder på i alt 1346 højdemeter.

 

Follonica var senest vært for løbet i 2023, hvor Fabio Jakobsen udnyttede Fernando Gavirias lange spurt og Jasper Philipsens reaktion til akkurat at sejre foran belgieren og colombianeren. Løbet var også forbi i 2020, hvor Pascal Ackermann fortsatte sin drømmestart ved at vinde sin anden etape i træk, denne gang foran Fernando Gaviria og Rick Zabel, og i 2018, hvor Marcel Kittel spurtede sig til første (af ganske få) sejre i Katusha-trøjen ved at slå Peter Sagan og Giacomo Nizzolo som nærmeste rivaler på 2. etape. I 2008 sejrede Filippo Pozzato i en massespurt på 1. etape af det nu hedengangne Giro della Provincia di Grosseto.

 

 

 

 

 

Læs også
Sagans drøm slukkes: Dårlige præstationer koster dyrt

 

 

 

 FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

 

Vejret

Vejrmæssigt kom løbet kedeligt fra start, og der venter heller ikke nogen prangende tirsdag. Det vil starte overskyet med en temperatur på 14 grader og en bygerisiko på 25%, men jo længere de kommer mod syd, jo mere vil det klare op. Til slut vil de være solrigt med kun få skyer og en temperatur på 16 grader. Vinden er ikke til at blive helt klog på. Den vil starte i syd, men hovedsageligt være i vestsydvest og vest, inden den vil nå helt om i nordvest i finalen. I starten vil den have en beskeden styrke på 12 km/t, men ude ved kysten vil den nå helt op på ca. 22 km/t, inden den igen vil aftage voldsomt til blot 12 km/t i finalen. Det giver mod- og sidemodvind fra start, inden man får sidevind på det sidste stykke frem mod stigningen. Herefter bliver det gradvist mere sidemedvind, inden man på rundstrækningen får først sidemodvind og derefter sidemedvind. Efter svinget med 4500 m igen vil der være skiftevis side- og sidemodvind, inden man får direkte modvind over de sidste 300 m.

Annonce

 

Analyse af 1. etape

Her kan du læse min analyse af, hvordan det ene vidunderbarn gav det andet lidt at tænke over efter den indledende enkeltstart.

 

Favoritterne

Typisk har Tirreno haft en større appel til sprinterne end Paris-Nice. Vejret er oftest bedre, og risikoen for, at sidevind spolerer sprinteretaperne, er mindre. Samtidig viser historien, at vinderen af Milano-Sanremo oftest er kommet fra det italienske løb, og løbet har altid budt på mindst to muligheder for de hurtige folk, gerne på relativt lette ruter. I de senere år, hvor holdløbet har været sløjfet, har der endda været tre sprinteretaper og dermed mere i stil med det, vi så i gamle dage, men i år må de igen nøjes med to chancer. I år er sprinterne fordel lidt mere ligeligt mellem de to løb, og det skyldes formentlig, at der i år er to sikre massespurter i begge løb - og som vi så i går, havde får de holdbare sprintere formentlig tre massespurter i det franske.

 

Et godt sprinterfelt har den effekt, at sprinteretaperne sjældent bliver særligt dramatiske. Der er for mange sprinterhold med en interesse i en spurt, og jeg mindes kun én gang at have set sidevindskørsel i Tirreno, hvor det sjældent blæser meget, og hvor der altid er meget læ, nemlig i 2021, hvor Jumbo legede lidt i vinden. Derfor vil det også undre, hvis det stærke sprinterfelt skulle mislykkes med at skabe samling i morgen.

 

Det bliver faktisk ellers sjældent blæsende, når de i starten kører ned langs vejret. Vi nærmer os styrker, hvor der kan ske noget, og vinden kommer endda fra siden. Det vil dog næppe skabe mere end nervøsitet. For det første taler historien mod, at det kan splitte, og for det andet er det tidligt på etapen. Når vi bevæger os ind i landet og mod syd, lægger vinden sig, og derefter vil det være helt ufarligt. I det lys giver det end ikke mening at prøve at splitte feltet, når der er så alenlangt hjem.

 

Jeg vil tro, at udbruddet kører fra km 0, og da der i dette løb er ganske mange wildcard-hold, er der mange hold til at angribe. Det vil give større udbrud, end vi har set i Paris-Nice, hvorefter vi vil se, at UAE tager kontrol. Forskellene er små, så de er nødt til at føre, hvis de vil forsvare trøjen, men de skal nu nok slippe Jeg vil forvente, at Alpecin og Soudal begge tager ansvar, og det er også sandsynligt, at Lidl og måske endda Jayco hjælper til. Det bør være rigeligt til at sikre en massespurt på en ret begivenhedsfattig etape, og da udbruddet formentlig vil være ret stort, forventer jeg heller ingen kamp om bonussekunder i den indlagte spurt, der ellers ligger spændende placeret på toppen af en stigning.

Annonce

 

Læs også
Fransk guldfugl sværger troskab: Jeg vil give alt tilbage

 

Selve spurten er helt anderledes end sidste år, hvor man ellers også sluttede i Follonica. Både i 2020 og 2023 talte vi om en 3,8 km lang og endda 8 m bred vej, hvilket næsten var som en spurt i UAE Tour. Her handlede det altså mest om fart, men det gør det bestemt ikke i denne nye finale. Ja, det er helt enkelt frem til svinget, men det forandrer til gengæld alt. Det kommer bare 300 m fra stregen, og derfor vinder man kun, hvis man sidder helt fremme her. Selve opløbet er igen hele 8 m bredt, hvorfor man formentlig kan finde plads til at spurte, men det ændrer ikke på, at man skal sidde i en god position, og at det handler mere om positionering end fart. Kan et hold gå først igennem med to mand, står man stærkt, da man med en duo kan holde hele vejen, selvom der er modvind.

 

Det kan godt være, at sprinterfeltet i år er spredt godt ud, men Tirreno har alligevel det sjoveste felt. Jeg vil ikke blive forundret, hvis denne sæson viser, at Jasper Philipsen, Tim Merlier og Jonathan Milan er verdens tre hurtigste, og de mødes i dette løb. Det giver en helt åben spurt, men desværre for Merlier og Milan kan de ikke være tilfredse med denne finale med et sent sving.

 

Den får mig nemlig til at pege på Jasper Philipsen. Sidste år var han både verdens hurtigste og vel nok også den bedste i positionskampen, men med tanke på det, vi har set fra Merlier og Milan i år, er jeg ikke stensikker på, at det stadig gælder. Til gengæld fornægter hans positionering sig ikke, og den er næppe forsvundet over natten. Den volder til gengæld hans to rivaler gevaldige problemer, og derfor er det ret svært ikke at tro mest på Philipsen i en finale med et sent sving.

 

Alligevel er det mere usikkert denne gang. Holdet har ikke gjort det let for ham ved at udstyre ham med et tog med kun Gianni Vermeersch og Jonas Rickaert. Sidste år havde han den luksus at få hjælp af Mathieu van der Poel til at vinde to etaper i dette løb, men i år er han i den stik modsatte position. Nu er han vel den agf de tre favoritter, der har det svageste tog, og det betyder, at han måske kan tabe positionskampen. Det gør han dog uhyre sjældent, og selvom han stadig skal bevise sig selv i en sæson, hvor han endnu ikke har spurtet, vil jeg forvente, at han igen i år sætter Alpecin-maskinen i gang ved at vinde i dette løb - og i år også i Follonica, hvor hans spurt sidste år blev for lang, så Fabio Jakobsen akkurat kunne slå ham.

 

Jeg tror faktisk, at jeg placerer Jonathan Milan som nr. 2. Vi har ikke rigtigt set ham spurte mod den absolutte elite, men han så skræmmende hurtig ud i Giroen. Han tog også en stor skalp i Kina, hvor han slog bl.a. Olav Kooij, og efter at have set ham spurte i et ganske vist svagt felt i Valencia tror jeg, at han har en topfart på niveau med de allerbedstes - særligt fordi hans klatring og enkeltstarter indikerer, at han har taget et stort skridt i løbet af vinteren.

Annonce

 

I denne finale handler det dog mest om positionering, og her havde han ret store mangler i Giroen. Når jeg alligevel rangerer ham som nr. 2, skyldes det toget. Jeg tror ret meget på en kombination med Edward Theuns og Simone Consonni, der begge har vist sig som fremragende lead-out men. Min bekymring er, om resten af toget er for svagt, men med to så gode lead-out-folk er der vel en fair chance for, at han trods det sene sving kan få lov at vise sin fart.

 

Det betyder også, at Tim Merlier ender som nr. 3, men det skyldes ikke hans fart. Med den overlegenhed, han havde i Emiraterne, hvor han næsten vandt trods punkteringer, er det ikke usandsynligt, at han er hurtigste mand i dag. Billedet i Emiraterne var dog det samme hver eneste gang. Selvom Jordi Warlop og Bert Van Lerberghe gjorde det godt, skulle han altid komme bagfra. Heldigvis var der god plads på de lange og brede boulevarder, men denne gang kan han altså ikke redde det hele over 300 m, selvom vejen er bred - slet ikke når modvinden betyder, at han ikke bare kan åbne med det samme.

 

Alligevel er det ikke helt skidt. Toget er styrket markant med Julian Alaphilippe og Kasper Asgreen, og ser man på det samlede tog, er det stærkere end Alpecins og Lidls. Til gengæld har amerikanerne måske nok en stærkere sidste duo, og det tipper balancen for mig, særligt når Merlier ofte taber hjulet på sit hold. Jeg håber dog, at toget får ham afleveret godt, for jeg vil pokkers gerne se ustoppelige Merlier spurte mod Milan og Philipsen.

 

På fart er der ingen, der kan matche de tre favoritter, men i en finale med et sent sving kan man vinde på sin position. Det kan give en chance til Biniam Girmay. Allerede sidste år kørte han bedre spurter end tidligere, og noget tyder på, at han har taget endnu et skridt. Det så i hvert fald meget lovende ud i Australien, hvor han også positionerede sig uventet godt. I dette løb har han endda et vanvittigt tog, der måske kan være det stærkeste. Det tæller nemlig Dion Smith, Hugo Page, Mike Teunissen, der tidligere var en af de allerbedste, og Laurenz Rex, der har vist sig fremragende i rollen som sidste mand. De mangler noget rutine i at køre sammen, men jeg kan godt se Rex og Girmay gå sidst igennem svinget. Gør de det, kan han vinde, hvis de hurtigste alle sidder for langt tilbage.

 

Læs også
Danskerhold melder fra: Hvad er formålet?

 

En anden rytter, der nok skal være glad for det sene sving, er Alexander Kristoff . Nordmanden er slet ikke så hurtig eller positioneringsstærk som tidligere, men her har han et ganske overbevisende tog. Jonas Abrahamsen, Magnus Cort og ikke mindst Søren Wærenskjold, der sidste år kørte fremragende lead-outs, ligner i hvert fald et hold med potentiale til måske at dominere. Nok skal det flaske sig i positionskampen bag ham, men går Wærenskjold og Kristoff først igennem svinget, kan det måske lade sig gøre, som det gjorde, da Wærenskjold sidste år leverede sin kaptajn til en overraskende sejr i Algarve. Det kan heller ikke helt udelukkes, at de bytter rundt på rollerne, men normalt køres der for Kristoff, særligt nok fordi Wærenskjold ikke har været flyvende i de sidste løb.

Annonce

 

Det har været en skidt sæsonstart for Phil Bauhaus . Både positionering og fart synes slet ikke som i gamle dage, og det kan være svært at tro meget på hans tog med Nikias Arndt og Andrea Pasqualon. På papiret har de ellers stórt potentiale, men de lykkedes ikke én eneste gang i Emiraterne. Heldigvis er disse finaler ikke så kaotiske, og vi ved da i hvert fald fra tidligere, at Pasqualon var ret fremragende i rollen som sidste mand. Det er ved at være længe siden, men toget har potentiale til mere, og lykkes det, kan Bauhaus i en finale som denne vinde, selvom farten ikke er som i gamle dage.

 

Jeg prøver at placere Ethan Vernon her. Sidste år var han kun tredjesprinter på Soudal, og derfor er det helt nyt for ham at skulle spurte i så stærkt et felt. Vi aner derfor ikke meget om, hvor langt hans fart rækker, men der er nu intet, der tyder på, at han kan matche de bedste. Han plejer heller ikke at være alt for god i positionskampen, men her har han faktisk ret god støtte fra Mads Würtz, Tom Van Asbroeck og Corbin Strong. De har ikke den store erfaring i at køre sammen, men de har potentiale til at dominere. Lykkes det, kan Vernon med lidt held godt vinde i en finale, der handler knap så meget om fart. Dagens resultat viser i hvert fald, at formen ikke er helt ringe.

 

Det er atypisk at rangere Caleb Ewan så lavt, men desværre er han jo kommet katastrofalt i gang igen i år. Han fik en meget vigtig sejr i Oman, men det var i et stigende opløb, der passede ham, og med et meget stærkt tog. Her er modstanden meget skrappere, og selvom toget med Campbell Stewart og Max Walscheid ikke er helt ringe, ser jeg dem slet ikke komme frem i denne finale. Ewan skal derfor formentlig finde sin egen vej, og det har slet ikke fungeret i år. Hans fart har vi til gengæld heller ikke set meget, fordi han ofte har siddet for langt tilbage, og så sent som i Touren var den stadig god. Det bekymrer mig bare, at han også klatrer så skidt, hvilket indikerer et så generelt fysisk forfald, at jeg har svært ved for alvor at tro, at farten stadig rækker i dette skrappe felt.

 

Anderledes er det med Mark Cavendish . Han har kørt et par spurter fra spids, men det har godt nok set skidt ud med farten. Det så vi på 1. etape i Colombia og senest i Emiraterne, da det lykkedes for Michael Mørkøv at sætte ham perfekt op. Alligevel er der måske lidt håb. Toget er her styrket med Cees Bol, og sammen med Mørkøv udgør han en meget potent enhed. Det virker ikke helt umuligt, at de kan gå først igennem svinget, så Cavendish får alle tiders chance for at udnytte denne finale til at tage en sejr. Problemet er bare, at han i hvert fald skal spurte mere overbevisende end indtil nu - akkurat som sidste år, hvor vi skulle frem til Giroen, inden han fandt farten.

 

Blander Filippo Ganna sig? Det virker vel ikke helt umuligt. Han vil ikke tage chancer inden klassikerne, men skal han vinde i Sanremo, kunne det være meget godt at teste sin spurt. Han viste i dag, at det går den rette vej med formen, og vi så sidste år i Giroen, at hans topfart var så høj, at han nær havde slået Kaden Groves. Desværre så vi også, at han havde det ret svært i positionskampen. Jeg tror, at farten rækker meget langt, men det er ret svært at se ham ende langt fremme i en finale med et sent sving. Nok er holdet meget stærkt, men de mangler manden med den rette fart til at aflevere ham til sidst. Derfor står han her mere på potentiale end på forventning. Jeg regner ikke med, at Tom Pidcock spurter.

Annonce

 

Anderledes er det med Stanislaw Aniolkowski. Polakken kom efter sin skade uventet godt fra start i Emiraterne i den ene spurt, hvor han endte med at køre sin egen chance. Her viste han en højere fart end ventet, og til dette løb har han endda et ret stærkt våben i sit tig. Jeg ser i hvert fald en del potentiale i en kombination med Stefano Oldani og Axel Zingle. Farten rækker måske ikke til at vinde, men med samme positionering og fart som i Emiraterne kommer han med det tog langt i denne finale.

 

Den kan også være god for Amaury Capiot. Belgieren er endelig tilbage efter sin skade, og han har med sin sejr i Oman genfundet sig selv. Tidligere var han sublim i positionskampen, men den evne synes han at have mistet. Til gengæld har han noget andet, nemlig et ganske stærkt tog med Vincenzo Albanese og Clement Venturini. Kombinerer man det med, at Capiot jo altså tidligere havde næse for at positionere sig, og at svinget her kan kompensere lidt for den manglende fart, som ellers så god ud i Oman, kan han med det rette held i finalen ende ganske godt.

 

Det kan Marius Mayrhofer måske også. Hans tog med Alexander Kamp, Alexander Krieger og Robin Froidevaux, der gjorde det så godt i Algarve, ser faktisk ganske stærkt ud. Det er en ny formation, der mangler noget erfaring, men får de det til at spille, ser det slet ikke så skidt ud endda. Mayrhofer viste også god fart i den stigende finale i Algarve, hvor han kørte på podiet. I en flad spurt bliver det betydeligt vanskeligere, for her har han ikke den rette hastighed, men det kan det hæderlige tog måske kompensere for i denne afslutning.

 

Læs også
UAE-profil vender tilbage på cyklen efter mareridtsstyrt

 

Så er farten højere for Casper van Uden. Han så ud til at have taget næste skridt, da han vandt i Saudi-Arabien, men siden det arabiske løb har han ikke spurtet. Det gik helt galt i Algarve, og det er årsagen til, at han står så lavt på denne liste. Hans tog i Portugal var bedre end det, han har her, og alligevel gik det galt - endda i et svagere felt. Her har jeg meget svært ved for alvor at tro på kombinationen med John Degenkolb og Bram Welten. Har han alligevel den rette position, kommer han langt på sin fart, men det skal virkelig flaske sig med den beskedne støtte.

 

Så er der Giovanni Lonardi. Han var tidligere kendt for sin ringe positioneringsevne, men den så meget bedre ud sidste år, hvor han imponerede mig i ZLM Tour. Det så også godt ud i Tyrkiet tidligere i år, og i Valencia imponerede han med en uset holdbarhed. Desværre får hans lille hold det svært i en finale med et sent sving, men et tog med Davide Bais, Jhonatan Restrepo og ikke mindst Mirco Maestri har altså et vist potentiale. Med den forbedrede positionering kan det måske gå ganske godt.

Annonce

 

Hvad gør Movistar? Jeg vil forvente, at Davide Cimolai kører for Ivan Garcia Cortina, som det var i Almeria, men da dette ikke er en spurt for sidstnævnte, og førstnævnte har gjort det ret godt i år, kan det være omvendt. Cimolai kan komme et stykke med sin gode positionering i en finale som denne, men formentlig skal han altså sætte Garcia Cortina op. Vi så tydeligt i Vueltaen, at spanieren mangler noget fart i disse flade spurter, men det kan han måske kompensere for i en finale som denne. Her har han virkelig god hjælp af Cimolai, men da resten af toget er meget svagt, er det svært for alvor at tro på det.

 

I gamle dage var Niccolo Bonifazio en haj i positionskampen, men sådan er det ikke længere. Senest skuffede han mig meget i Colombia og Alpes-Maritimes, og det gør det svært i dette felt. Hans tog med Mark Stewart og Kristian Sbaragli er egentlig ikke helt ringe, men Stewart går sikkert i udbrud, og så er han igen svækket. Normalt elsker han dog en finale med et sent sving, og han viste sidste år også, at hans fart rækker et stykke. Efter en skidt sæsonstart ser det bare lidt svært ud.

 

Bardiani har både Enrico Zanoncello og Filippo Fiorelli. Normalt kører de for førstnævnte, og det vil jeg antage, at de gør igen her. Han havde det tidligere meget svært i positionskampen, men det blev meget bedre i 2023, hvor han også begyndte at vinde, ganske vist på meget lavere niveau. Farten rækker ikke i dette felt, og holdet er svagt, men han har trods alt Fiorelli som en fin sidste mand.

 

Endelig er der Nicolo Parisini , der efter Matteo Moschettis sene afbud pludselig skal spurte. Det gik jo faktisk uventet godt i Kroatien, men hans fart rækker ikke alt for langt i dette felt. Når man forventning er lav, skyldes det dog mest det sene sving og hans hold. Det består nemlig mest af folk uden fart, og det er kun Jannik Steimle, der for alvor kan hjælpe ham. Det er formentlig for lidt til denne finale.

 

Jeg tror ikke meget på de sidste hold. FDJ vil formentlig prøve med Cyril Barthe eller Fabian Lienhard, men de får det svær i dette felt. Hos Ag2r tør jeg ikke helt afvise, at Andrea Vendrame med hæderlig støtte fra Bastien Tronchon og Damien Touzé vil gå efter en top 10, men han er i de senere år i stigende grad begyndt at skippe de flade spurter, og selvom han genoptog dem i Vueltaen, gik det overraskende skidt med hans positionering. Hos EF vil det være overraskende, hvis Alberto Bettiol spurter, og vi har tidligere i år set, at Alessandro Covi næppe spurter for UAE. Endelig har Visma og Bora slet ingen sprinter.

Annonce

 

Feltet.dks vinderbud: Jasper Philipsen

Øvrige vinderkandidater: Jonathan Milan, Tim Merlier

Outsidere: Biniam Girmay, Alexander Kristoff, Phil Bauhaus, Ethan Vernon, Caleb Ewan

Jokers: Søren Wærenskjold, Mark Cavendish, Filippo Ganna, Stanislaw Aniolkowski, Amaury Capiot, Marius Mayrhofer, Casper van Uden, Giovanni Lonardi, Ivan Garcia Cortina, Davide Cimolai, Niccolo Bonifazio, Enrico Zanoncello, Nicolo Parisini

 

Tidligere udgaver af etapen

Du kan gense Fabio Jakobsens sejr fra 2023, hvor rundstrækningen og finalen dog var en anden, Pascal Ackermanns sejr fra 2020, hvor man benyttede stort set samme rundstrækning som i 2023, samt Marcel Kittels sejr fra 2018, hvor finalen også var helt anderledes og et andet sted i byen.

 

 FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

Feltet.dks vinderbud

Feltet.dks bud på løbets/etapens vinder.
De to største rivaler til den store favorit og begge meget sandsynlige vindere.
Op til fem ryttere, der alle må tilskrives en betydelig chance for at vinde, og som minimum bør være i spil til en top 10-placering.
Ryttere, for hvem vinderchancen er reel, men lille. Sejr er kun muligt, hvis alt flasker sig, men en top 10-placering er til gengæld ganske sandsynlig.
Ryttere, for hvem en sejr må betragtes som stærkt usandsynlig, men som alle under de rette omstændigheder kan komme i spil til en top 10-placering.
Jasper Philipsen
Jonathan Milan, Tim Merlier
Biniam Girmay, Alexander Kristoff, Phil Bauhaus, Ethan Vernon, Caleb Ewan
Søren Wærenskjold, Mark Cavendish, Filippo Ganna, Stanislaw Aniolkowski, Amaury Capiot, Marius Mayrhofer, Casper van Uden, Giovanni Lonardi, Ivan Garcia Cortina, Davide Cimolai, Niccolo Bonifazio, Enrico Zanoncello, Nicolo Parisini
Andrea Vendrame, Fabian Lienhard, Cyril Barthe, Filippo Fiorelli, Cees Bol, Simone Consonni, Romain Zingle, Max Walscheid, Laurenz Rex, Campbell Stewart, Alberto Bettiol, Alessandro Covi, Michael Mørkøv, Bert Van Lerberghe, Jonas Rickaert, Tom Van Asbroeck, Corbin Strong, Andrea Pasqualon, Alexander Krieger, Robin Froidevaux, Bram Welten, Mirco Maestri, Jordi Warlop, Mike Teunissen, Clement Venturini, Jannik Steimle, Stefano Oldani, Kristian Sbaragli, Damien Touzé, Tom Pidcock
INFO
Optakter
Nyheder
Tirreno - Adriatico
Nyheder Profil Resultater
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Onsdag den 29. maj 2024

Landevej
UAE-profil vender tilbage på cyklen efter mareridtsstyrt
Landevej
Fransk guldfugl sværger troskab: Jeg vil give alt tilbage
MTB
Sagans drøm slukkes: Dårlige præstationer koster dyrt
Landevej
Sejrsfattig maj koster - Danmark falder tilbage
Landevej
Danskerhold melder fra: Hvad er formålet?
Landevej
Hvad har Mads P., Roglic og Evenepoel til fælles?

Tirsdag den 28. maj 2024

Landevej
Optakt: Mercan’Tour Classic Alpes-Maritimes
Landevej
Optakt: Circuit Franco-Belge
Landevej
Følg onsdagens Tour-generalprøve i bjergene og belgiske puncheurfest
Landevej
Frankrig udtager OL-truppen – profil er bitter over fravalg
Landevej
Pogacar er halvvejs gennem sin store plan: Alt er bedre end forventet
Landevej
Vismas klassementstalent vender snart tilbage efter biluheld
Landevej
Bora-chef svarer på rygter om Van Aert og Pidcock
Landevej
Medie: Saudi-Arabien tæt på Giro-start i 2026
Landevej
Geler, barer og dunke: Soudal Quick-Step viser indtaget fra Giroen
Landevej
Managerspillet til Tour de Suisse åbnet
Landevej
Jan Ullrich åbner cykelmuseum i Tyskland
Landevej
Danmarks U23-landshold går efter stor sejr
Landevej
Visma-sportsdirektør: Van Aert hører til i Touren
INTERVIEW Udstyr og test
Eksklusivt interviewTøjmærke i opråb: Vi skal tænke os om
Landevej
Froome klar til comeback i jagten på Tour-deltagelse
MTB
Frikendt og udtaget til OL: En medalje er mit mål
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Landevej
Kæmpe OL-konflikt: Mesteren er droppet
Landevej
Pogacar udbygger enormt forspring til Vingegaard

Mandag den 27. maj 2024

INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interview”Ud i skoven og løbe rundt” – Gravelkongens røverhistorier fra GP Herning
INTERVIEW Landevej
Video i artiklenEksklusivt interviewTobias Aagaard beskriver kaotisk Fyen Rundt
Landevej
Stor BORA-profil forlader holdet efter denne sæson
INTERVIEW Landevej
Video i artiklenEksklusivt interviewNorman sender "stor tak" til konkurrent efter hjemmebanetriumf
INTERVIEW Landevej
Video i artiklenEksklusivt interviewLidl-Trek-sportsdirektør roser den danske A-klasse efter skuffende weekend
Landevej
Kvinde med rollator ramt ved traditionsrigt UCI-løb
INTERVIEW Landevej
Video i artiklenEksklusivt interviewU23-danmarksmester sætter ord på hektisk finale
Landevej
Giro d'Italia-analyse: Da Merlier - og en defekt - vendte verden på hovedet
Landevej
Vildt vægmaleri af Giro d'Italia i Rom
Landevej
Stor profil tog fem kilo på under Giroen
Landevej
Pogacars løjtnant sender advarsel til Tour-rivalerne
Landevej
Bemærkelsesværdig sejrsstime er forbi
Landevej
Pogacar smadrer Giro-rekord
INTERVIEW Landevej
Video i artiklenEksklusivt interviewLandstræneren afviser foræring og fremhæver stjerne: Han var i hopla
Landevej
Vinder af ungdomstrøjen drømmer om Maglia Rosa
Landevej
Stjerne varsler landevejscomeback
Landevej
Hård bjergetape ændres
MTB
Danmark kikser ekstra OL-plads
Landevej
Video i artiklenOversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024

Søndag den 26. maj 2024

Landevej
Deja vu-ramt Geraint Thomas ”forstår ikke cykling nu om dage”
Landevej
Se highlights fra 21. etape af Giroen
Landevej
Smertefri Van Aerts selvtillid vokser - Evaluering afgør Tour-deltagelse
Landevej
Tabt leadout og øl kunne ikke forhindre triumfen: Sagde undskyld til drengene
Landevej
Pogacar: Det er crazy
Landevej
Supersprinter laver hattrick og vinder alle etaper – danmarksmesteren snupper bjergtrøjen
Landevej
Pogacar vinder Giroen – Merlier triumferer i det sidste slag i Rom
Landevej
Sådan forløb Giroens sidste etape
Landevej
Belgisk kæmpetalent snupper den samlede sejr på sidste etape
Landevej
Danskers holdkammerat vinder afslutningsetapen
Landevej
Norsgaard fældet på vej mod stor triumf - Bettiol vinder samlet
Landevej
Lasse Norman spurter sig til sejr i barskt hjemmebaneløb
Landevej
Hollandsk sprintertalent tager suveræn sejr
Landevej
Kristoff vinder foran Van Aert – Franskmand vinder samlet
Landevej
Optakt: 21. etape af Giro d’Italia
Landevej
17-årig dansker imponerer i Schweiz
Landevej
Optakt: 3. etape af Boucles de la Mayenne
Landevej
Giro d'Italia-analyse: Historien om en Giro fortalt på bare én dag
MTB
Dansk stjerne misser topresultat
Landevej
Optakt: 4. etape af Tour of Norway
Landevej
Favoritvurdering: Rund um Köln
Landevej
Belgisk hold udraderer al modstand – tager både etape og samlet sejr
Landevej
Spanier tager karrierens første seniorsejr
Landevej
Dansker kører flot resultat hjem i Italien
Landevej
Syg O’Connor tilfreds trods misset podie
Landevej
Italiensk dominans forvandles til sejr i Japan
INTERVIEW Landevej
Video i artiklenEksklusivt interviewUno-X gør klar til titelforsvar: Vi skal spænde hjelmen
INTERVIEW Landevej
Video i artiklenEksklusivt interview”Det ku’ jo være” – Lidl-Trek vil udfordre de vante sprintere
INTERVIEW Landevej
Video i artiklenEksklusivt interviewAirtox har klar plan, så de ikke har ansvaret
INTERVIEW Landevej
Video i artiklenEksklusivt interviewFladt hierarki hos stjernerne: Mads Würtz og landsholdet vil i offensiven
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewFormstærk konti-profil har øje på konkurrenterne i ”kaosspurt”
Landevej
Ekstatiske Martínez skal på podiet: Jeg takker Gud
Landevej
Geraint Thomas har én ting på Pogačar: Dét kommer han ikke til at gøre
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewLandstræneren afviser foræring og fremhæver stjerne: Han var i hopla
VIS FLERE

Annonce