Prøv vores nye app
LIVESTREAM: 2. afdeling af Feltet.dk Race Series
25. februar 2020 19:48
af Christian Frese

I aften køres 2. afdeling af Feltet.dk´s spritnye E-sportsløbsserie Feltet.dk Race Series på Zwift, og her har du vores optakt til løbet. Husk, at du stadig kan nå at tilmelde dig, og hvis du ikke selv kører løbet, har du naturligvis stadig mulighed for at følge med, når vi livestreamer her på Feltet.dk og på vores forskellige sociale platforme fra klokken 20.00.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

HAR DU HUSKET AT TILMELDE DIG AFTENENS LØB? GØR DET HER - LØBET STARTER KLOKKEN 20.15.

Sidste tirsdag fik vi en forrygende start på Feltet.dk Race Series, da over 400 ryttere deltog i det første løb i serien. I aften klokken 20.15 køres afdeling nummer to så, og vi satser stærkt på, at endnu flere vil tilmelde sig denne gang.

Desværre var det langtfra alle gennemførende ryttere, der fik registreret deres resultat. Vi henviser derfor til, at man sørger for at køre i den rette kategori, bære pulsbælte, benytte wattmåler (og ikke ZPower) og have sammenkoblet sine profiler på henholdsvis Zwift.com og Zwiftpower.com.

Alle kriterier skal være opfyldt for at blive inkluderet i de officielle resultater!

Ens rette kategori finder man på sin profil på Zwiftpower.com. Kører man ikke i denne eller overskrider kategoriens grænse for watt pr. kilo, vil man blive diskvalificeret.

Kører man eksempelvis i B-klassen, hvor den øvre grænse er et FTP på 4,0 watt pr. kilo, må ens bedste 20 minutters power undervejs i løbet således ikke være højere end 4,21 watt pr. kilo. Dette skyldes den generelle antagelse, at FTP svarer til 95 % af den maksimale 20 minutters power.

Hvordan du sammenkobler dine Zwift- og Zwiftpower.com-profiler, kan du læse om nederst i denne artikel.
 

Løbet er det andet af i alt syv, som køres over de kommende tirsdage indtil finaleaftenen den 31. marts.

 

I løbet af serien kommer rytterne igennem fem forskellige verdener i Zwifts univers, og således vil ruterne variere kraftigt fra gang til gang.

 

Deltagerne vil her ikke blot kæmpe om etapesejre men også den samlede triumf, som vil blive afgjort af et pointsystem. Tidsforskelle i de enkelte afdelinger har dermed ingen betydning for klassementet.

 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege

 

Løbsserien vil have flere løb i løbet, da fire styrkebaserede kategorier (og en klasse forbeholdt kvinder) vil give alle deltagere chancen for at komme først over målstregen og finde vej til toppen af resultatlisten, som hver uge publiceres på Feltet.dk.

 

For alle kategorier vil det være muligt at stille sig op på startstregen 30 minutter før start, og de forreste pladser uddeles efter først til mølle-princippet, så det kan være en god idé at være tidligt på den.

 

Vi dækker naturligvis løbet tæt med livestream, kommentering, referat og resultater.

Annonce

 

Aftenens løb vil blive livestreamet på Feltet.dk samt på vores Facebook-profilTwitch-profil og Youtube-kanal fra klokken 20.00. Løbet vil desuden også kunne ses på DBR Lives Facebook-side.


Det er igen Zwift-ambassadør Alex Rasmussen og Feltet.dk-ejer Jesper Johannesen, som sidder bag mikrofonerne, og de vil selvfølgelig være klar til både at guide seerne gennem løbet og svare på spørgsmål undervejs. Der uddeles et gratis managerhold til brugerne med de bedste spørgsmål.

 

Referat og resultater vil offentliggøres her på Feltet.dk i de kommende dage.

 

Gør dig helt klar til i aften med Alex Rasmussens bedste løbstips.


Ruten

2. afdeling af Feltet.dk Race Series finder sted i Zwifts eget univers Watopia på den såkaldte Watopia Waistband.

 

I alt skal der tilbagelægges 28,1 (og ikke 25,5 som angivet i appen og på Zwiftpower.com) stort set flade kilometer, og undervejs skal rytterne igennem både ørken- og vulkanlandskab samt køre en del af den første flade rundstrækning (Watopia Flat), som blev kreeret på øen for efterhånden flere år siden.

 

Løbet starter i ørkenen, og fra startboksen køres 2,3 fuldstændig flade kilometer til løbets målstreg. Passagen af målstregen efter de 2,3 kilometer vil samtidig udgøre aftenens eneste indlagte spurt - løbet er uden øvrige spurt- eller KOM-bannere.

 

Herfra venter en godt 25 kilometer rundstrækning rundt i Watopia.

 

Læs også
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet

 

Efter målstregen fortsætter rytterne ad den flade ørkenvej (de første ti kilometer indeholder blot 16 højdemeter), som dog bliver afbrudt af en lille bakke, 500 meter á 2 % max 3 %, efter ti kilometer.

 

Fra toppen køres videre ind i en skov, hvor en snoet vej finder vej gennem træerne og ud på en bro, der vil føre feltet til bunden af bjerget The Epic KOM. I stedet for at dreje til venstre ind på stigningen vil rytterne dreje til højre og suse ned ad en lille nedkørsel.

 

Herfra venter et venstresving, hvorefter rytterne nu efter 13 kilometers kørsel befinder sig på Watopias klassiske flade rute.

 

Halvvejspunktet nås ved den klassiske undervandstunnel, som afsluttes med en lille bakke (200 meter á 3 %). Derefter byder ruten på en kilometer med grusvej, hvor den reducerede sigtbarhed kan føre til huller i feltet.

Annonce

 

Her følger et par svagt stigende kilometer, som slutter med lige under 11 kilometer igen. Dernæst kører rytterne igennem den italienske landsby og videre ad grusvej til vulkanøen, hvor der køres rundt om vulkanen med urets retning.

 

Vulkanøen byder på den sidste reelle chance til at lave et angreb, da en bakke på 400 meter á 2,5 % venter med otte kilometer tilbage. Bakken er reelt en del stejlere, eftersom midterstykket er helt fladt.

 

Toppen nås umiddelbart før, at der køres ind i selve vulkanen, hvor lava på begge sider af den flade vej vil byde rytterne velkommen.

 

Vulkanøen forlades via et venstresving med 6,5 kilometer igen, hvorefter vejen lægges forbi den ”normale” målstreg på Watopia. Denne passeres med fem kilometer igen, hvorfra rytterne med yderligere to hurtige venstresving finder vej tilbage til ørkenen.

 

De sidste par kilometer er her fuldstændig flade. Målstregen er placeret under en klippe og er desuden ikke markeret med banner. Således er det bare at stole på de angivne antal resterende meter, når spurten skal times til perfektion.

Annonce

 

Læs også
Van der Poel tvivler ikke, men foretog sen ændring efter skuffelse

 

Løbet har i alt 102 højdemeter og forventes at blive kørt på omkring 35-36 minutter for A-rytterne.

 

Sidste uges 1. afdeling havde over fire gange så mange højdemeter over en lignende distance og endte alligevel i en spurt fra en gruppe på omkring 30 ryttere.

 

På papiret er det således svært at se andet end en massespurt som udgang på 2. afvikling, men da flere ryttere ved, at de er slået i en spurt, er betingelserne bestemt til stede for et aggressivt og underholdende cykelløb tirsdag aften.

 

Du kan se løbets rute og højdeprofil her. Bemærk, at profilen ikke inkluderer de første 2,3 kilometer til første passage af målstregen.

Morten Jarlunds dom
Jeg forventer, at størstedelen af feltet vil være samlet, når de rammer stigningen efter ti kilometer. 

Der er ikke tale om hverken en lang eller stejl stigning, men der bliver altid holdt på, hvilket vil koste bagtil. På toppen går det nedad, og er man ikke med i forreste del af feltet, risikerer man at ryge af, hvis der opstår huller på nedkørslen.

Grusstykkerne kan skabe forvirring. Specielt hvis det er tørt, kan støvet gøre det svært at orientere sig om, hvor man sidder i feltet. Så her handler det også om at sidde med foran.​ Måske kan der sættes tryk på for at fange nogen ude af position.

Man må ikke lade sig narre af det lange svagt stigende stykke fra 13 til 11 kilometer fra mål. De sidste 100 meter stiger med op til fem procent og går direkte i en nedkørsel. Igen risikerer man, at der opstår huller på nedkørslen. En nedkørsel som endda afsluttes med et 500 meter langt grusstykke.

Herfra går det ud til vulkanen, hvor rytterne rammes af en kort stigning, der også godt kan skabe lidt ravage. Igen skal man være vågen og ikke sidde nede bagved.​

Efter det sidste venstresving tilbage i ørkenen kommer den sidste lille bakke. Stykket over broen ud til ørkenen stiger med to-tre procent over én kilometer. Feltet har fart på, så det er ekstremt svært at komme afsted og endnu sværere at holde de sidste 2,5 kilometer til mål. Nogle ryttere vil dog have det svært her og desværre nok se deres løb slutte.

Farten vil blive højere og højere over de sidste to kilometer. Sprinterne skal forsøge at finde den bedst mulige position. Det er set før, at et overraskelsesangreb med over én kilometer igen kan holde til mål. Det er dog tvivlsomt, at det sker. Et decimeret felt vil køre om sejren. 

 

Reglerne

- For at få sit resultat godkendt skal ens Zwift- og Zwiftpower-profiler være sammenkoblet (se guide her), pulsbælte bæres og powermeter (og ikke zPower) anvendes.


- Kører man over sin kategoris øvre grænse i watt pr. kilo eller kører i en lavere kategori, end ens Zwiftpower-profil viser, bliver ens resultat heller ikke godkendt.


- Enkeltstartscykler er ikke tilladte.


- Powerups vil ikke være til rådighed.


- Der køres med separate starter, men alle kategorier kører samme rute og distance.


- Kvinder må gerne deltage i andre klasser end E.


- Løbets uofficielle resultater vil kunne ses på Zwiftpower.com, mens de officielle resultater vil blive offentliggjort her på Feltet.dk senest to dage efter løbet.


- Tjek dit resultat på Zwiftpower.com for at sikre, at du ikke har overtrådt din kategoris grænser for watt pr. kilo i sidste uges 1. afdeling. I så fald SKAL du rykke en kategori op til denne afdeling.


Styr på det praktiske? Vi har rådene parat.
 

Kategorierne (inddelt i FTP)

A-klassen: 3,99 < W/kg            Løbsstart: 20.15


B-klassen: 3,20-3,99 W/kg       Løbsstart: 20.16    


C-klassen: 2,50-3,19 W/kg       Løbsstart: 20.17


D-klassen: 2,50 W/kg            Løbsstart: 20.18


E-klassen: Kvinder                   Løbsstart: 20.19

 

Pointsystemet

Det samlede klassement vil for samtlige kategorier blive baseret på et pointsystem.

Annonce

 

Etapevinderen i hver kategori vil modtage 35 point, nummer to 30, nummer tre 28, nummer fire 27 og så fremdeles ned til 30. pladsen, som får to point. Alle øvrige gennemførende ryttere får et enkelt point.

 

Er der færre end 30 ryttere i en kategori, vil den dårligst placerede rytter modtage to point, den næstdårligste tre point og så videre.

 

Undervejs vil der være point til de fem bedst placerede ryttere ved hvert sprint- og KOM-banner. Førstepladsen modtager fem point, andenpladsen fire og så videre. Det er de første ryttere over stregen, som får spurtpointene. Hurtigste segmenttid alene betyder dermed ingenting.

 

Vær opmærksom på, at der ved 2. afdeling ikke er noget KOM-banner undervejs. Der er til gengæld point på spil ved den indlagte spurt efter 2,3 kilometer.

 

Læs også
Optakt: Presidential Tour of Türkiye

 

Løbsserien vil også inkludere en holdkonkurrence, hvor pointene til hvert mandskabs tre bedst scorende ryttere ved den enkelte afdeling vil tælle i den samlede stilling.

Annonce

 

Er du ikke med på et hold endnu, kan du let tilmelde dig et eller oprette et selv under ”Teams” på Zwiftpower.com.

 

Samtlige syv afdelinger vil tælle i det samlede pointregnskab, hvilket gælder for både det individuelle og holdklassementet. Rykker man som rytter op i kategori undervejs i serien, vil man ikke få sine point med over i sin nye kategori.

Ovenstående pointsystem og regler gælder for samtlige klasser.

 

Favoritterne
Med det mest sandsynlige udfald værende en massespurt er det naturligvis oplagt at kigge på nogle af de ryttere, som var med fremme ved 1. afdeling i sidste uge. 

Her imponerede Simon Nielsen (Fusion ECT) ved undervejs at vinde to indlagte spurter, før han sluttede som nummer fem i mål. Den præstation gav danskeren den samlede føring, og med sin stærke spurt er han et rigtig godt bud på en etapevinder tirsdag aften.

Det samme er hans holdkammerat Jeppe Tolbøll, som havde det højeste powergennemsnit af alle ryttere i 1. afdeling med 381 watt for de 43 minutter. Tolbøll åbnede spurten i sidste uge, men måtte nøjes med en syvendeplads - måske det vil lykkes ham at holde konkurrenterne væk denne gang.

Naturligvis skal åbningsafdelingens vinder Jeppe Falk (Fusion Development) også nævnes blandt favoritterne. Den 21-årige rytter ramte løbets højeste watt pr. kilo med 15,3 i de afsluttende 15 sekunder, hvilket sikrede ham sejren. Tirsdagens flade rute passer dog ikke Falk ideelt, da han her får sværere ved at drage fordel af sin lave vægt på 72 kilo.

De højeste watt i absolutte værdier stod Brage Bergeng (Vikings) for, da han i spurten smadrede hele 1167 watt ned i pedalerne over 15 sekunder. Kan nordmanden få styr på sin positionering, kan det således blive til meget mere end den 11. plads, som han fik i tirsdags. Bergengs holdkammerat Haavard Gjeldnes sluttede to pladser foran sin landsmand og er et andet godt bud. 

Fjerdebedst i kampen om at notere de højeste watt-tal i spurten var Johan Wigforss (SZ), og da svenskeren havde fundet sig det perfekte hjul hos Falk, blev han nummer to i åbningsafdelingen. Wigforss har endnu ikke meldt sig til 2. afdeling, men hvis han stiller op, er han blandt de tunge favoritter. 

DBR-holdet havde fire mand blandt de 30 bedste i sidste uge, men holdets bedste bud ved denne afdeling kan meget vel blive en mand, der end ikke deltog i tirsdags. Den tidligere pro Martin Mortensen er nemlig til start for DBR, der derudover også kan sætte deres lid til Troels Abildskov, som sluttede som en flot nummer fire ved åbningsafdelingen. 

Poauto-holdet må undvære Casper Folsach, men mandskabet besidder stadig stærke navne i Anders Moustgaard og Nicklas Pedersen, der sluttede som henholdsvis nummer 16 og ti i sidste uge.

Kalas var særdeles dominerende ved 1. afdeling, men måtte til sidst nøjes med en ottendeplads til Odd Erlend Hansen Berg. Særligt Kristian Oftedal og Morten Vaeng viste sig velkørende, men den flade rute er bestemt ikke til de norske klatreres fordel.

Kun én holdløs rytter kørte i top 30 i åbningsløbet, og det var Morten Vogt Laustsen, som imponerede med en tredjeplads. Kan han gentage dette på en flad rute trods sine kun 74 kilo?

Blandt de startende og hidtil ikke-omtalte ryttere med den højest registrerede spurtpower på Zwiftpower.com er Kristoffer Kjul (Beer Development), Joakim Lisson (Fusion Development), Thomas Maaløe (Fusion ECT) og Jesper Nielsen (DBR).

Tirsdag morgen er foreløbigt 55 ryttere tilmeldt A-klassen, 91 tilmeldt B-klassen, 76 tilmeldt C-klassen, ti ryttere tilmeldt D-klassen og tre ryttere tilmeldt E-klassen.
 

*Favoritlisten vil blive opdateret løbende, efterhånden som flere deltagere tilmelder sig op til løbet.

Opdatering tirsdag morgen
Søren Bay (Fusion ECT) har meldt sig til løbet. Danskeren har den laveste Zwiftpower-rangering af alle startende ryttere.

Også Scott Gleason (Race3R) vil være værd at holde øje med. Amerikaneren har med en registreret 15 sekunders power på 1284 watt en mere kraftfuld spurt på papiret end samtlige konkurrenter i feltet.   

Sidste års danske Zwift-mester, Aleksaj Calmann, er til start for Fusion ECT. Calmanns Zwift-rangering er kun overgået af Bay, Lisson og Bergeng blandt de startende.


TILMELD DIG AFTENENS LØB HER.

Du finder samtlige informationer om Feltet.dk Race Series lige her.

INFO
E-cykling
Nyheder
Optakter
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Fredag den 19. april 2024

Landevej
Følg søndagens store monument i Liege samt sprinterbraget i Tyrkiet
Landevej
Lotto Dstny-rytter tilbage på cyklen for første gang efter lårbensbrud
Landevej
Søren Kragh udtaget til Liège-Bastogne-Liège
Landevej
Evenepoel giver opdatering på skader: Touren er ikke i fare
Landevej
Formand for DCU trækker sig
Landevej
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet
Landevej
Van der Poel tvivler ikke, men foretog sen ændring efter skuffelse
Cross
UCI annoncerer store ændringer i cyklecross-kalenderen
Landevej
Overvældet Lopez: Vigtigste sejr i mit liv
Udstyr og test
Test: Specialized S-Works Evade 3
Landevej
Lidl-Trek overlever utallige angreb og vinder bjergløb
Landevej
Italiensk stjerne annoncerer comeback og Grand Tour-double
Landevej
Optakt: 5. etape af Tour of the Alps
Landevej
Mandskaberne til den danske UCI-weekend: Nyt danskerhold med
Landevej
Tour-chefen håber på Vingegaard - men helbredet er det vigtigste
Landevej
Skjelmose med stærk udmelding inden monument
Landevej
Bora mangler stjerne i Liege-Bastogne-Liege
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Landevej
Ikonisk navnesponsor skriver langtidskontrakt
Landevej
WorldTour-hold henter cross-profil, og giver ham debut i monument
Landevej
Pogacar før monument: Det er et af mine yndlingsløb

Annonce

Landevej
Journalist med godt nyt om Quintana

Torsdag den 18. april 2024

Landevej
Tour-vinder vil tage revanche i Liege efter misset Fléche Wallonne-sejr
Landevej
Jayco vil forlænge med Yates, men økonomien er tvivlsom

Annonce

Landevej
López modstod de mange angreb: I morgen bliver det bananas
Landevej
Kron reagerer på vildt Fléche Wallonne og ser frem mod Liége
Landevej
Skjelmose beskriver sit exit: Kunne ikke kontrollere mig selv

Annonce

Landevej
EF-rytter lykkelig efter comeback på kongeetapen
Landevej
Brite vinder efter storslået soloridt - Spanier holder fortsat fast i klassementet
Landevej
Skjelmose klar til Liege-Bastogne-Liege
Udstyr og test
Bosch lancerer batteri til elcykler - med fire store nyheder
Landevej
Pogacar klar til at bryde Alpecins monumentstime
Landevej
Optakt: 4. etape af Tour of the Alps
Landevej
Dansk stortalent bidrager til holdløbssejr
Landevej
Evenepoel har Tour-forberedelsen på plads
Landevej
Bora nærmer sig Visma-profil
Landevej
Stjerner hylder danskere og nordmænd
Landevej
Blev toer i løbsdebut: Fransk stortalent løfter sløret for taktikken

Onsdag den 17. april 2024

Landevej
Virkelig tiltrængt sejr: Det er vigtigt ikke at give op
Landevej
Stærk belgier: Det var ikke et normalt Fleche Wallonne
Landevej
Stjerne spurter sig til første sejr i næsten fem år - Tour-vinderen må nøjes
Landevej
Sejrede efter vanvidsvejr i Vallonien: Jeg kan ikke tro, at jeg har vundet Fleche
Landevej
Betryggende melding om Skjelmose efter kuldechok
Landevej
Fænomenal brite vinder stor klassiker efter eksplosiv spurt
Landevej
Hypotermi-symptomer sender Skjelmose og holdkammerater ud af stor klassiker
Landevej
Rørt vinder: Det var en rigtig lortedag
Landevej
Dansk U23-landshold har holdet klar til stort løb
Landevej
Spanier gør vildt kup på voldsom regnvejrsetape
Landevej
Tidligere vinder ser stolt tilbage på sejr
Landevej
UAE-stjerne regner med sit hold
Landevej
Optimistisk Pidcock: I år er jeg et helt andet sted
Landevej
Optakt: 3. etape af Tour of the Alps
Landevej
Optakt: Fleche Wallonne
Landevej
Skjelmose går efter sejren i stor klassiker
Landevej
Træt Matthews: Benene er gode, men jeg er ved at være ved enden
Landevej
Rørt Bora-rytter pointerer: Specielt at køre på hjemmebane
Landevej
Tidligere holdkammerat sammenligner Vingegaard og Roglic
Landevej
Oversigt: Dagens 11 danskere ved Fléche Wallonne

Tirsdag den 16. april 2024

Landevej
WorldTour-hold kommer med opdatering på forslåede profiler
Landevej
Tidligere vinder og Fuglsang skal køre Fleche Wallonne
Landevej
Dansk talent skal hjælpe stjerne til topresultat: Han er god at lære af
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewColoQuick-profil sætter ord på etapeløbssejr: Det er vildt og overraskende
Landevej
37-årig etapevinder rørt over sejr
Landevej
Italiensk veteran tager sjælden sejr
Landevej
Charmig udtaget til stor klassiker
Landevej
Vingegaard kommer med positive meldinger
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour of the Alps
Landevej
Pidcocks træner: Han har før slået Pogacar og Van der Poel
Landevej
Hjerteproblemer får stort talent til at indstille karrieren
Landevej
Skjelmose får stærkt hold i ryggen til Flèche Wallone
Landevej
Opdateret: Visma afviser, at Vingegaard er klar til at forlade hospitalet
Udstyr og test
First Ride: Canyon Grizl:On
Landevej
Israel skriver kontrakt med ungdomskomet fra næste sæson
Landevej
Nyt, stort løb annoncerer ruten til første udgave
Landevej
Ny Visma-stjerne forklarer manglende Grand Tour-ambitioner
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Ranglisterne: Visma avancerer og ny verdensetter

Mandag den 15. april 2024

Landevej
Ung WorldTour-rytter ude med hjernerystelse efter vildt højhastighedsstyrt
VIS FLERE

Annonce