Forg\u00e6ngeren Tour de San Luis indledtes altid med en sprinteretape, og det forholder sig ikke anderledes i Vuelta a San Juan. Selvom \u00e5rets \u00e5bningsetape ikke er helt s\u00e5 flad, som man traditionelt har set det, da rytterne denne gang skal over to mindre stigninger knap midtvejs p\u00e5 etapen, er eneste trussel mod en massespurt i et felt med et hav af supersprintere kun vinden, der dog sj\u00e6ldent har spillet en altafg\u00f8rende rolle i omr\u00e5det omkring San Juan.<\/p>","
Med en distance 143,9 km er der tale om en ganske kort \u00e5bningsetape, der som altid har b\u00e5de start og m\u00e5l i l\u00f8bets centrum, byen San Juan. Herfra k\u00f8rer man med det samme mod syd\u00f8st ad lange, lige og let faldende veje frem til byen Caucete, hvor den f\u00f8rste spurt er placeret efter 27,2 km. Herfra g\u00e5r det videre mod syd\u00f8st, nu ad n\u00e6sten helt flade og lige veje. Det hele kulminerer med kategori 3-stigningen Alto de Las Vacas (1,8 km, 4,4%), der er en helt j\u00e6vn stigning, og hvis top passeres efter 56,9 km, inden en lille nedk\u00f8rsel og fladt terr\u00e6n leder frem til et vendepunkt.<\/p>","
Efter vendingen g\u00e5r det den modsatte vej ad de helt samme vej. Den lille nedk\u00f8rsel bliver nu til kategori 3-stigningen Alto de Las Vacas (400 m, 4,1%), som man knap m\u00e6rker, og som har top efter 66,0 km, inden der venter en rigtig nedk\u00f8rsel og fladt terr\u00e6n, der leder frem til Caucete, hvor den anden spurt k\u00f8res efter 98,4 km. Ogs\u00e5 herfra g\u00e5r det ad de samme veje som tidligere videre mod nordvest, nu igennem ganske let stigende terr\u00e6n, indtil man n\u00e5r tilbage til San Juan efter 125 km.<\/p>","
I stedet for at k\u00f8re direkte ind til m\u00e5l skal man dog p\u00e5 en lille tur rundt i byens sydlige udkant. Her k\u00f8rer man fortsat ad lige og let stigende veje, idet der er enkelte skarpe sving undervejs. Til sidst er de sidste 3 km stort set flade, og de byder p\u00e5 to skarpe sving med hhv. 2600 m og 700 m igen, inden man rammer den 7 m brede opl\u00f8bsstr\u00e6kning. Den sidste kilometer stiger ganske let med 0,4% i snit.<\/p>","
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
San Juan er naturligvis altid målby for mindst én etape. Siden løbets opgradering i 2017 er det sket hele 9 gange. Senest åbnede løbet i 2020 med en massespurt, der højst overraskende blev vundet af Rudy Barbier, inden løbet blev rundet af med endnu en massespurt, hvor Fernando Gaviria tog sin tredje etapesejr. I 2019 sluttede sidste etape i byen, hvor Sam Bennett tog sæsonens første sejr i en massespurt. I 2018 sluttede hele tre etaper i byen, nemlig enkeltstarten, der blev vundet af Ryan Mullen, samt de to sidste etaper, der gav først en udbrudssejr til Jelle Wallays og siden en spurtsejr til Giacomo Nizzolo. Det samme var tilfældet i 2017, hvor Tom Boonen spurtede sig til sejr på 2. etape i byen, inden Ramunas Navardauskas vandt enkeltstarten, og Quick-Step leverede et mesterstykke ved at sende Maximiliano Richeze i offensiven på sidste kilometer af sidste etape, som den lokale helt dermed vandt.
STREAM VUELTA A SAN JUAN UDEN AFBRYDELSER
MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE
Vejret
Fladlandet omkring San Juan er først og fremmest kendt for varme og vind, og man kommer i moderat omfang til at mærke begge dele til åbningsetapen. Der venter en meget solrig dag, men når etapestarten går sidst på eftermiddagen lokal tid, kan der være enkelte skyer samt en temperatur, der i løbet af etapen frem mod afslutningen i de tidlige aftentimer vil falde fra 34 til 32 grader. Det vil være ganske blæsende med en jævn til frisk vind (19-20 km/t), der vil komme fra syd. Det giver sidemodvind ud til vendepunktet og sidemedvind på hjemturen. På tuen rundt i byen vil der først være modvind og siden skiftevis med- og sidevind. Der vil være medvind frem til de sidste 2600 m og sidevind frem til svinget med 700 m igen, hvorefter der igen vil være medvind på opløbsstrækningen.
Favoritterne
Vuelta a San Juan har alle dage været et sprintervenligt løb, og det gælder særligt i år. På det, der kan ligne en meget monoton rute, kan vi ende med helt op til seks massespurter, og derfor er det slet ikke spor mærkeligt, at man i et år, hvor det australske løb bød på meget få chancer for sprinterne, har overtaget status som sprinternes foretrukne landevejsløb. Det er således et ganske fremragende sprinterfelt, der er rejst til Argentina.
Den totale overflod af sprinteretaper kan betyde, at udbrud måske har en chance senere på ugen, men på førstedagen er sprinterstjernerne så sultne, at den slags næppe komme på tale. Derfor skal vi som udgangspunkt forvente os en ret traditionel sprinteretape. Der er et hav af mindre sydamerikanske hold, og det plejer at føre til, at der er lidt kamp om at komme afsted, men før eller siden vil elastikken knække. Herefter må man forvente, at Soudal, Bora og Movistar vil påtage sig ansvaret for jagten, men det er også muligt, at Ineos giver en hånd med.
Den store trussel er naturligvis vinden. Det bliver bestemt ikke den mest blæsende dag i Argentina, men det er en blæst, der kan mærkes. Styrken er lige på den grænse, hvor jeg plejer at regne med, at den kan splitte, og det har vi da også før set i Argentina, hvor de kører på lange, lige veje igennem goldt og dermed åbent terræn. På turen ud til vendepunktet er der mere sidemodvind, og her vil jeg tro, at det går relativt roligt, dog med nogen nervøsitet, da der er mere side- end modvind, men på hjemturen kan der sagtens ske noget. Det vil næsten undre mig, hvis ikke forsøget bliver gjort, og det kan sagtens ende med at splitte undervejs. Spørgsmålet er bare, om det holder hele vejen.
Der er nemlig relativt få stærke hold i løbet, og det øger chancen for, at alle de bedste hold er med fremme. Til slut venter der mere end 20 km inde i byen, hvor vinden ikke vil komme i spil, og da vi næppe vil se, at en nøgleaktør er fanget, kan det meget vel gå i stå med en regruppering. Mit bud vil derfor være, at det alligevel ender med en massespurt, da udbruddet mod de sultne sprinterhold ingen chance bør have, men jeg tør ikke udelukke, at vi får en reduceret spurt efter et sidevindsdrama. Det vil dog formentlig kræve, at et af de vigtige og store hold, primært Soudal, Ineos og Bora, har sovet i timen.
Selve spurten er ikke så kompliceret, da det går ad store og relativt brede veje, men der kommer et sving bare 700 m fra mål. Derefter vil der være direkte medvind, og det taler for, at farten vil blive holdt høj hele vejen, hvis et hold kan tage kontrol frem mod svinget. Derfor bliver positionering ganske afgørende, også selvom man i vinden kan åbne en tidlig spurt, og et godt hold er derfor ganske vigtigt i denne finale.
Sprinterfeltet er som sagt fremragende, men der er særligt to store favoritter. Jeg vælger at pege på Fabio Jakobsen. Med tanke på det, vi så i 2023, er hollænderen formentlig løbets hurtigste lige nu, og han har også for vane at starte stærkt, som vi så sidste år, hvor han vandt fem løb bare i februar måned. Han står fremragende, da Remco Evenepoel har meldt ud, at han vil indgå i toget, og vi har set, hvor høj en fart han kan holde med sine monsterføringen frem mod den sidste kilometer. Det vil særligt gælde med den meget medvind til slut, og derefter har Jakobsen både Yves Lampaert og Michael Mørkøv til den sidste kilometer.
Mit gæt vil være, at de kan tage kontrol frem mod svinget, men derefter er jeg spændt på, om Mørkøv stadig har farten til at forhindre, at Danny van Poppel og Sam Bennett går forbi. Uanset om det lykkes at holde fronten eller ej, bør de dog sidde så langt fremme, at Jakobsen kan spurte frit fra en god position, og så tror jeg på, at han stadig er hurtigste mand. Da holdet kun har glæde af sidevind, hvor de er stærke, tror jeg, at han tager storholdets første sejr.
Den store rival er Sam Bennett. Ireren kom tilbage på sporet med sine to Vuelta-etapesejre, og til slut, da han kørte et fabelagtigt Paris-Tours med en hel finale i udbrud og slutteligt endda en podieplads, selvom han blev hentet, viste han også lidt af sin gamle holdbarhed. Meldingen er, at han er i en helt anden stand end den meget formsvage stand fra sidste år, og når det gælder, plejer han at vinde fra første færd. Til gengæld skal han stadig bevise, at han har den gamle fart, og at han ikke er blevet overhalet på den parameter af Jakobsen. Selv hvis han ikke er helt så hurtig, har han dog et gyldent våben i Danny van Poppel, der var helt fabelagtig som lead-out man i 2022 og vel nærmest kørte sin sprinter frem fra spids hver eneste gang. Han har tillige Ryan Mullen og Jonas Koch i et tog, der ser stærkt ud, men jeg tror, at de taber kampen mod Soudal frem mod svinget. Herfra er det dog ganske sandsynligt, at Van Poppel er så stærk, at han alligevel vil træde forbi og køre Bennett hjem fra spids. Det kan give ham den position, han skal bruge for at vinde, selv hvis Jakobsen forventeligt i dag er den hurtigste af de to. I sidevinden bør det stærke sprintertog ikke få problemer.
Jeg prøver at placere Sam Welsford som nr. 3. Australieren havde det meget svært i hele anden sæsonhalvdel, hvor han vel ikke kørte én eneste god spurt, men i begyndelsen af året viste han fornem topfart, særligt i de helt lette sprinterløb i Tyrkiet, hvor han vandt en etape foran blandt andre Bennett og Caleb Ewan. Denne etape kan ende med at blive det helt rene sprinterløb, der virkelig passer og efterlader ham frisk, men vi har også to gange set, ikke mindst i Scheldeprijs, at han faktisk er pokkers god i sidevind. Holdet er til gengæld ganske svagt, og hans tog med Jonas Hvideberg, Tobias Lund og Niklas Märkl er ude chance mod de bedste. Heldigvis er finalen ikke så kompliceret og de store sprinterhold er få. Det øger chancen for, at han vil sidde godt, og så må han bevise, at farten rækker mod de bedste. Det er ikke helt umuligt, at han i hvert fald kan komme tæt på, selvom han er et mere usikkert kort.
Den næste i rækken er vel Fernando Gaviria, men han har endnu mere at bevise end Bennett. Colombianeren har ikke vundet ét eneste cykelløb siden februar, men i Giroen var der faktisk tegn på en lille genrejsning. Hans efterår var til gengæld horribelt, men heldigvis plejer han at starte meget, meget stærkt, som det gælder for de fleste colombianere. Senest han var i San Juan i 2020, hvor hans nedtur vel for alvor startede, vandt han tre etaper, men det var i et svagere felt end dette. Nu er han kommet til Movistar, hvor støtten er meget svag, og her har han et tog, der med Vinicius Rangel og Albert Torres ikke kan matche de to bedste. Han skal altså komme bagfra, men som han positionerede sig i Giroen, bør det ikke gå helt galt. Han bør dog ikke have farten til at gå forbi de to favoritter, og han skal derfor nok bruge held og lukrere lidt på potentielt bedre form. Derudover er Movistar et af de store hold, der kan få størst problemer i sidevinden.
En anden falleret topsprinter er Elia Viviani, der heldigvis også har for vane at starte stærkt. Det gælder formentlig også i år, hvor han har ambitioner på banen til EM i februar, men hans spurter var i 2022 ikke imponerende og i hvert fald af stærkt svingende kvalitet. Mest af alt positionerede han sig også ret skidt, og i dette løb er han til start næsten alene med klatrere. Han har Jhonatan Narvaez og primært Filippo Ganna til at hjælpe sig til sidst, men de kan kun holde ham fremme. Han skal altså komme bagfra, og derfra har han næppe længere farten til at vinde. Til gengæld står han og holdet stærkt i sidevinden, hvor han plejer at være god.
Det bliver spændende at se Gleb Syritsa. Kasakkerne tror så meget på ham, at de umiddelbart ikke gør ham til en del af Mark Cavendishs sprintertog, og det er med god grund. Han viste fornem fart sidste år, særligt da han vandt en etape i Langkawi, men her er feltet altså af en anden kaliber. Han blev slået ret klart af Ethan Vernon i Slovakiet, og så slår han heller ikke Jakobsen og Bennett. Han så dog allerede bedre ud i Langkawi, og han udvikler sig helt sikkert hurtigt. Han positionerede sig godt i Langkawi, men toget med bare Yevgeniy Gidich er et af de allersvageste. Han skal derfor have held i positionskampen, ligesom han og holdet er sårbare i sidevinden. Skulle han sidde rigtigt, skal det dog blive spændende at se, hvad farten rækker til.
Selvom han har kørt både San Juan og San Luis flere gange, har Peter Sagan aldrig vundet i Argentina, og det bliver svært at ændre på i dette felt. Selv i sin storhedstid ville han næppe kunne slå de rene sprintere i denne finale, og det gælder i endnu mindre grad nu. Han har også fået for vane at være meget formsvag fra start, men denne gang har han ikke været coronaramt, og han har lydt ganske optimistisk. Starter han, som han har gjort på det seneste, vil jeg sågar være bekymret for ham i sidevinden, men som udgangspunkt volder det ikke problemer. Han er også stadig en ørn i positionskampen, selvom han reelt kun har Daniel Oss i finalen, men skal han have en reel chance for at vinde, skal han enten være heldig eller drage fordel af sidevinden.
En af 2022-sæsonens helt store skuffelser var Giacomo Nizzolo, der nærmest kollapsede helt efter Giroen og særligt i et trist, trist efterår. Det gør det svært at være optimistisk, når han i forvejen er kommet lidt til kort mod de bedste, særligt i de seneste år. Han brækkede kravebenet i december, og hans kommentarer indikerer, at han mest af alt er i Argentina for at træne. Til gengæld har han et tog, der med Marco Frigo, Jens Reynders og Rick Zabel hører til blandt de stærkeste, men de kan ikke matche de to supertog. Også han skal derfor komme bagfra, og det har han næppe farten til. I sidevind ser holdet heller ikke godt ud, men her plejer Nizzolo selv at være god.
I 2022 spurtede Jon Aberasturi stort set ikke, men her får han en sjælden chance. I Caja Rural-dagene ville han være kommet langt i dette felt, men da han sidste år spurtede i Romandiet, lignede han en skygge af sig selv. Han ser ud til at have tabt en del af sin topfart, men han plejede at være en ørn i positionskampen. Den skal han dog også klare ganske meget på egen hånd, da han kun har Mathias Vacek og Quinn Simmons til sin rådighed, ligesom holdet ikke er det allermest sikre i sidevinden. Svigter den gamle positioneringsnæse ikke, bør han ende hæderligt, men der er grænser for, hvor langt han kan komme.
Eolo stiller med Giovanni Lonardi, der vandt på sin allerførste løbsdag i 2022. Han kan altså godt starte stærkt, men feltet her er af en helt, helt anden kaliber. Holdet vil være sårbare i sidevinden, og i positionskampen får de det meget svært, da Lonardi også selv er positioneringssvag. Hans fart rækker heller ikke i dette selskab, men får vi en let sprinterdag, og har han held til sidst, kan han komme et stytkke i dette felt.
Veteranen Maximiliano Richeze kører sit allersidste løb, denne gang for landsholdet, og han får til allersidst formentlig en i dag meget sjælden chance for at spurte for sig selv. Han er faldet ganske meget af på den og har slet ikke samme fart som tidligere, men hans gamle næse for positionering burde ikke svigte. Støtten er svag, og de får det svært i sidevinden, men på en let dag burde han med sin erfaring i positionskampen kunne gå efter en top med sin støtte fra Tomas Contte.
Corratec kører deres første løb som ProTeam, og det gør de med Attilio Viviani , der lidt overraskende har fået en stor chance som første sprinter. Han viste jo ret lovende takter som ung, hvor han vandt et løb som stagiaire for Cofidis, men siden har vi stort set intet set til ham. Han har også kørt meget som lead-out man, men han har meget at bevise i dette løb. Hans hold får det svært i sidevinden, men til slut har han brugbar støtte fra særligt Stefano Gandin og Alexander Konychev. Herfra må han så vise, hvor meget fart han har.
Bardiani vil prøve med Enrico Zanoncello eller Iker Bonillo, men de må være klart overmatchede i dette felt. Andre, der kan blande sig i spurten, er Mauro Abel Richeze, Mattia Pinazzi, Davide Boscaro, Liam Bertazzo, Franklin Archibold og Rodrigo Asconeguy.
Feltet.dks vinderbud: Fabio Jakobsen
Øvrige vinderkandidater: Sam Bennett, Sam Welsford
Outsidere: Fernando Gaviria, Elia Viviani, Gleb Syritsa, Peter Sagan, Giacomo Nizzolo
Jokers: Jon Aberasturi, Giovanni Lonardi, Danny van Poppel, Maximiliano Richeze, Attilio Viviani, Enrico Zanoncello, Iker Bonillo
STREAM VUELTA A SAN JUAN UDEN AFBRYDELSER
MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE