En stor del af Sicilien er kuperet, men \u00f8en byder ogs\u00e5 p\u00e5 smukke kyststr\u00e6kninger i fladt terr\u00e6n. Derfor har l\u00f8bet mulighed for at give chancer til alle ryttertyper, og ligesom i 2019 vil det formentlig v\u00e6re sprinterne, der f\u00e5r den f\u00f8rste chance. Ganske vist skal man undervejs p\u00e5 \u00e5bningsetapen en tur ind i \u00f8ens kuperede indre, men med en helt flad afslutning ved kysten tyder det p\u00e5, at vi som for to \u00e5r siden skal se en sprinter i l\u00f8bets f\u00f8rste f\u00f8rertr\u00f8je, denne gang efter en spurt i en let stigende finale - hvis alts\u00e5 ikke den ofte kraftige sicilianske vind kommer i spil.<\/p>","
I alt skal der tilbagel\u00e6gges 179,0 km, der f\u00f8rer feltet fra Avola til Licata. Der er tale om to kystbyer p\u00e5 \u00f8ens sydkyst, men fra start k\u00f8rer man med det samme ad et let stigende stykke mod nordvest ind i landet. Herefter g\u00e5r det mod syd\u00f8st ad et let faldende stykke tilbage til kysten og byen Pozzallo, der n\u00e5s efter 37,9 km. Her f\u00f8lger man kortvarigt den flade kystvej mod vest.<\/p>","
Etapen \u00e6ndrer karakter, n\u00e5r man drejer mod nord for at k\u00f8re ind i landet. Her g\u00e5r det nemlig opad i 20 km kun afbrudt af en kort nedk\u00f8rsel. P\u00e5 toppen forts\u00e6tter man mod nord ad et sm\u00e5kuperet stykke, indtil man n\u00e5r frem til udkanten af Ragusa. Her drejer man mod nordvest for at k\u00f8re op ad stigningen Ragusa (3,8 km, 6,2%), der byder p\u00e5 to kilometer med ca. 8%, men derudover stiger med 4-5%. Toppen rundes efter 89,1 km, hvorefter det g\u00e5r mod nordvest ad et fladt plateau, inden en kortvarigt meget teknisk nedk\u00f8rsel leder mod nordvest og nord ned til byen Comiso, der n\u00e5s efter 105,2 km.<\/p>","
Herefter bliver det meget lettere. Man k\u00f8rer nemlig mod nordvest ad en relativt lige vej, der er enten flad eller let faldende, indtil man rammer en ganske lille bakke. Herefter drejer man mod vest for at k\u00f8re ad et faldende stykke ud til kystbyen Gela, hvor dagens spurt kommer efter 145,8 km. Her rammer man den helt flade kystvej, der f\u00f8lges mod f\u00f8rst nordvest og siden sydvest og vest ind til m\u00e5lbyen Licata. Nu g\u00e5r det ad den snoede kystvej frem til den r\u00f8de flamme, hvor er er et skarpt h\u00f8jresving, inden man igen drejer skarpt med 800 m igen. Med ca. 600 m igen f\u00f8lger to bl\u00f8de kurver, inden der kommer et sidste skarpt sving bare 250 m fra stregen. Den sidste kilometer stiger j\u00e6vnt med 1,3% i snit.<\/p>","
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Licata har ikke tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb.
SE GIRO DI SICILIA PÅ DISCOVERY+ UDEN BINDING TIL KUN 99,-
Vejret
Det kan være blæsende og varmt på Sicilien, og begge dele bliver helt tydelige denne tirsdag. Der vil nemlig ikke være en sky på himlen, og temperaturen i målbyen vil nå hele 30 grader. Samtidig vil det være uhyre blæsende med en jævn til hård vind (16-29 km/t) fra vest. Det giver sidemodvind på det indledende stykke, indtil man får sidevind på turen ind gennem landet. I bunden af stigningen får man modvind, der varer ved hele vejen frem til den sidste kilometer, hvor der vil være skiftevis side- og sidemodvind med sidstnævnte på den bare 250 m lange opløbsstrækning.
Favoritterne
Bemærk: Grundet ugens uhyre store antal løb bliver favoritvurderingerne til etapeoptakterne i dette løb betydeligt mere skitseagtige end vanligt.
Der er utvivlsomt mange, der har skævet nervøst til vejrudsigten for denne etape. Den sicilianske vind er frygtet, og det kommer virkelig til udtryk denne tirsdag. Derfor vil det også være en enorm lettelse for mange at erfare, at der bortset fra et kort sidevindsstykke, når man kører op ad den lange opkørsel, hvor der formentlig er masser af læ, vil være modvind nærmest hele dagen.
Det, der kunne være et drama, bliver dermed pludselig nu en langgaber. Med så kraftig en modvind vil det formentlig blive en uhyre langsom og kedsommelig etape. Der er ganske vist meget få sprintere til start i årets løb, men den kraftige medvind bør dræbe det udbrud, de små kontinentalhold kan ventes at skabe. Herefter taler meget for, at Trek, UAE, Eolo og Vini no skal sørge for, at de kommer tilbage inden en spurt.
Modvinden betyder formentlig, at det vil være et meget friskt felt, der vil nå Licata, hvor spurten til gengæld bliver tricky. Frem mod den sidste kilometer er det bare en lang kystvej, men den sidste kilometer er meget kringlet med tre skarpe og to bløde sving. Det sidste kommer endda bare 250 m fra stregen, og dermed bliver positionering altafgørende. Man skal dog alligevel passe på med ikke at åbne alt for tidligt, når der er tale om en orkan direkte ind i ansigtet og et let stigende opløb.
Sprinterfeltet er som sagt relativt svagt, og det kan måske reducere den hektiske positionskamp en anelse. Samtidig er det påfaldende, hvor svage tog vi har i feltet, og det kan til gengæld gøre det hele ganske kaotisk frem mod de sene sving.
Et tog skiller sig dog ud, og derfor peger jeg på Sebastian Molano som favorit. Hans sejre i Burgos viser, at han må regnes som en af de hurtigste, nok endda den hurtigste, i dette felt, og samtidig har han et ganske kompetent tog med Alessandro Covi og Maximiliano Richeze. Det er ikke en imponerende samling, men i dette felt synes de i særklasse. Kombinerer man det med Molanos fart, særligt i et stigende opløb, må han være manden, der skal slås.
Modvinden er en gave for Jakub Mareczko . Nu venter formentlig en relativt rolig dag, og derfor vil han være frisk til sidst. Normalt er en teknisk finale en katastrofe for italieneren, men han kommer med hele sit tog med særligt Riccardo Stacchiotti som en vigtig mand. Som det eneste rendyrkede sprinterhold burde Vini aflevere ham helt fremme, og så har vi tidligere i år set, at han er en af de allerhurtigste i dette felt.
For to år siden vandt Manuel Belletti åbningsetapen. Desværre har skader betydet, at der har været stille om ham siden da, og nu kører han karrierens næstsidste løb. Han har ikke spurtet meget i år, men inden sine seneste styrt nåede han at gøre sig gældende i både Giroen og Tyrkiet. Han fik også en top 10 i Poitou-Charentes og burde have forbedret formen yderligere mod dette løb, hvor han gerne vil slutte godt af. Han mangler fordums fart, men i Vincenzo Albanese har han en af de bedste lead-out men, og det er afgørende i denne finale. Det er heller ikke helt udelukket, at holdet kører for formstærke Albanese, der vil være god i dette stigende opløb, men Belletti har givet udtryk for en drøm om at slutte stærkt af med gode resultater.
Der er ingen tvivl om, at Matteo Moschetti er en af de allerhurtigste. Han har været inde i en formkrise, men efter Fourmies gav han udtryk for optimisme. Her manglede han desværre lidt af fordums fart, men i dette felt kan han sagtens vinde. Alligevel ender han langt nede på listen, fordi hans hold består af klatrere. Han har kun den tilbagevendte Jacopo Mosca, der må regnes som meget formsvag efter den meget alvorlige skade, og er det nok i denne tekniske finale? Heldigvis er han selv god i positionskampen.
Bardiani kommer med Filippo Fiorelli. Han er ikke en klassisk sprinter, men han vil kunne begå sig i dette felt, som vi så i Giroen. Vigtigst af alt er det, at han er god i positionskampen, og et stigende opløb vil hjælp. Spørgsmålet er, om han mangler den sidste fart. Som alternativ har holdet Enrico Zanoncello, men kører de for ham, mangler de farten.
Kan Andrea Guardini stadig vinde? Han har tydeligvis ikke fordums fart, men han har trods alt to sejre fra mindre løb i år. Vigtigst af alt er det, at han i Paolo Simion er en af de få med en regulær lead-out man, og han vil blive hjulpet af et generelt let løb. Desværre rækker farten nok ikke hele vejen.
En spændende outsider kunne være Samuele Zambelli. Androni har både ham og Jhonatan Restrepo, og det er uklart, hvem de kører for. Restrepo er god i positionskampen, men mangler nok den sidste fart. Zambelli overraskede med sin 3. plads i Per Sempre Alfredo, der blev vundet af Moschetti, og måske kan han med et lead-out fra Restrepo overraske igen.
Gazprom stiller med Damiano Cima . Han har haft en oplagt mangel på fart i år, men pludselig fik han en skalp med den nylige sejr i Tjekkiet. Det viser, at han bør kunne begå sig i dette felt, men der er grund til bekymring i positionskampen, der altid volder problemer, og hvor han kun hjælpes af Simone Velasco.
Kan Davide Appollonio stadig begå sig? Han er stort set resultatløs i år, men han var dog med fremme i et par spurter i Rumænien og Sardinien. Han synes at være milevidt fra fordums fart, men tekniske og stigende finaler plejer at passe ham, og med Paolo Toto og Marco Tizza har han et af de bedre tog.
Andre kandidater til spurten er David Gonzalez, der støttes af Orluis Aular, men nok mangler lidt fart, Daniel Smarzaro, Lorenzo Quartucci, Francesco di Felice, Michele Gazzoli, Federico Burchio, Jose Joaquin Rojas, Omer Goldstein og Stefano Gandin
Feltet.dks vinderbud: Sebastian Molano
Øvrige vinderkandidater: Jakub Mareczko, Manuel Belletti
Outsidere: Matteo Moschetti, Vincenzo Albanese, Filippo Fiorelli, Andrea Guardini
Jokers: Samuele Zambelli, Jhonatan Restrepo, Damiano Cima, Davide Appollonio, David Gonzalez, Enrico Zanoncello
SE GIRO DI SICILIA PÅ DISCOVERY+ UDEN BINDING TIL KUN 99,-