Optakt: 1. etape af Giro di Sicilia
28. september 2021 14:20Foto: Bettini Photo | UAE Team Emirates
af Emil Axelgaard

Nok er Sicilien en kuperet ø, men arrangørerne af Giro di Sicilia sørger altid for at give lidt til sprinterne også. Det gør de også i år, hvor løbet nok engang lægger ud med den letteste etape, og selvom man undervejs skal en tur ind i bakkerne betyder en flad finale langs kysten, at en massespurt er det mest sandsynlige udkomme på åbningsdagen.

Annonce

SE GIRO DI SICILIA PÅ DISCOVERY+ UDEN BINDING TIL KUN 99,-

 

Ruten

En stor del af Sicilien er kuperet, men øen byder også på smukke kyststrækninger i fladt terræn. Derfor har løbet mulighed for at give chancer til alle ryttertyper, og ligesom i 2019 vil det formentlig være sprinterne, der får den første chance. Ganske vist skal man undervejs på åbningsetapen en tur ind i øens kuperede indre, men med en helt flad afslutning ved kysten tyder det på, at vi som for to år siden skal se en sprinter i løbets første førertrøje, denne gang efter en spurt i en let stigende finale - hvis altså ikke den ofte kraftige sicilianske vind kommer i spil.

 

I alt skal der tilbagelægges 179,0 km, der fører feltet fra Avola til Licata. Der er tale om to kystbyer på øens sydkyst, men fra start kører man med det samme ad et let stigende stykke mod nordvest ind i landet. Herefter går det mod sydøst ad et let faldende stykke tilbage til kysten og byen Pozzallo, der nås efter 37,9 km. Her følger man kortvarigt den flade kystvej mod vest.

Lille Guillaume Martin var stærkest på Etna

SE MASSER AF CYKELSPORT PÅ

 

Etapen ændrer karakter, når man drejer mod nord for at køre ind i landet. Her går det nemlig opad i 20 km kun afbrudt af en kort nedkørsel. På toppen fortsætter man mod nord ad et småkuperet stykke, indtil man når frem til udkanten af Ragusa. Her drejer man mod nordvest for at køre op ad stigningen Ragusa (3,8 km, 6,2%), der byder på to kilometer med ca. 8%, men derudover stiger med 4-5%. Toppen rundes efter 89,1 km, hvorefter det går mod nordvest ad et fladt plateau, inden en kortvarigt meget teknisk nedkørsel leder mod nordvest og nord ned til byen Comiso, der nås efter 105,2 km.

 

Herefter bliver det meget lettere. Man kører nemlig mod nordvest ad en relativt lige vej, der er enten flad eller let faldende, indtil man rammer en ganske lille bakke. Herefter drejer man mod vest for at køre ad et faldende stykke ud til kystbyen Gela, hvor dagens spurt kommer efter 145,8 km. Her rammer man den helt flade kystvej, der følges mod først nordvest og siden sydvest og vest ind til målbyen Licata. Nu går det ad den snoede kystvej frem til den røde flamme, hvor er er et skarpt højresving, inden man igen drejer skarpt med 800 m igen. Med ca. 600 m igen følger to bløde kurver, inden der kommer et sidste skarpt sving bare 250 m fra stregen. Den sidste kilometer stiger jævnt med 1,3% i snit.

 

Etapen byder på i alt 1835 højdemeter.

Annonce

 

Licata har ikke tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb.

 

 

 

 

Annonce

 

 

 

SE GIRO DI SICILIA PÅ DISCOVERY+ UDEN BINDING TIL KUN 99,-

 

Vejret

Det kan være blæsende og varmt på Sicilien, og begge dele bliver helt tydelige denne tirsdag. Der vil nemlig ikke være en sky på himlen, og temperaturen i målbyen vil nå hele 30 grader. Samtidig vil det være uhyre blæsende med en jævn til hård vind (16-29 km/t) fra vest. Det giver sidemodvind på det indledende stykke, indtil man får sidevind på turen ind gennem landet. I bunden af stigningen får man modvind, der varer ved hele vejen frem til den sidste kilometer, hvor der vil være skiftevis side- og sidemodvind med sidstnævnte på den bare 250 m lange opløbsstrækning.

 

Favoritterne

Bemærk: Grundet ugens uhyre store antal løb bliver favoritvurderingerne til etapeoptakterne i dette løb betydeligt mere skitseagtige end vanligt.

Annonce

 

Der er utvivlsomt mange, der har skævet nervøst til vejrudsigten for denne etape. Den sicilianske vind er frygtet, og det kommer virkelig til udtryk denne tirsdag. Derfor vil det også være en enorm lettelse for mange at erfare, at der bortset fra et kort sidevindsstykke, når man kører op ad den lange opkørsel, hvor der formentlig er masser af læ, vil være modvind nærmest hele dagen.

 

Det, der kunne være et drama, bliver dermed pludselig nu en langgaber. Med så kraftig en modvind vil det formentlig blive en uhyre langsom og kedsommelig etape. Der er ganske vist meget få sprintere til start i årets løb, men den kraftige medvind bør dræbe det udbrud, de små kontinentalhold kan ventes at skabe. Herefter taler meget for, at Trek, UAE, Eolo og Vini no skal sørge for, at de kommer tilbage inden en spurt.

 

Modvinden betyder formentlig, at det vil være et meget friskt felt, der vil nå Licata, hvor spurten til gengæld bliver tricky. Frem mod den sidste kilometer er det bare en lang kystvej, men den sidste kilometer er meget kringlet med tre skarpe og to bløde sving. Det sidste kommer endda bare 250 m fra stregen, og dermed bliver positionering altafgørende. Man skal dog alligevel passe på med ikke at åbne alt for tidligt, når der er tale om en orkan direkte ind i ansigtet og et let stigende opløb.

 

Sprinterfeltet er som sagt relativt svagt, og det kan måske reducere den hektiske positionskamp en anelse. Samtidig er det påfaldende, hvor svage tog vi har i feltet, og det kan til gengæld gøre det hele ganske kaotisk frem mod de sene sving.

 

Et tog skiller sig dog ud, og derfor peger jeg på Sebastian Molano som favorit. Hans sejre i Burgos viser, at han må regnes som en af de hurtigste, nok endda den hurtigste, i dette felt, og samtidig har han et ganske kompetent tog med Alessandro Covi og Maximiliano Richeze. Det er ikke en imponerende samling, men i dette felt synes de i særklasse. Kombinerer man det med Molanos fart, særligt i et stigende opløb, må han være manden, der skal slås.

Annonce

 

Modvinden er en gave for Jakub Mareczko . Nu venter formentlig en relativt rolig dag, og derfor vil han være frisk til sidst. Normalt er en teknisk finale en katastrofe for italieneren, men han kommer med hele sit tog med særligt Riccardo Stacchiotti som en vigtig mand. Som det eneste rendyrkede sprinterhold burde Vini aflevere ham helt fremme, og så har vi tidligere i år set, at han er en af de allerhurtigste i dette felt.

 

For to år siden vandt Manuel Belletti åbningsetapen. Desværre har skader betydet, at der har været stille om ham siden da, og nu kører han karrierens næstsidste løb. Han har ikke spurtet meget i år, men inden sine seneste styrt nåede han at gøre sig gældende i både Giroen og Tyrkiet. Han fik også en top 10 i Poitou-Charentes og burde have forbedret formen yderligere mod dette løb, hvor han gerne vil slutte godt af. Han mangler fordums fart, men i Vincenzo Albanese har han en af de bedste lead-out men, og det er afgørende i denne finale. Det er heller ikke helt udelukket, at holdet kører for formstærke Albanese, der vil være god i dette stigende opløb, men Belletti har givet udtryk for en drøm om at slutte stærkt af med gode resultater.

 

Der er ingen tvivl om, at Matteo Moschetti er en af de allerhurtigste. Han har været inde i en formkrise, men efter Fourmies gav han udtryk for optimisme. Her manglede han desværre lidt af fordums fart, men i dette felt kan han sagtens vinde. Alligevel ender han langt nede på listen, fordi hans hold består af klatrere. Han har kun den tilbagevendte Jacopo Mosca, der må regnes som meget formsvag efter den meget alvorlige skade, og er det nok i denne tekniske finale? Heldigvis er han selv god i positionskampen.

 

Bardiani kommer med Filippo Fiorelli. Han er ikke en klassisk sprinter, men han vil kunne begå sig i dette felt, som vi så i Giroen. Vigtigst af alt er det, at han er god i positionskampen, og et stigende opløb vil hjælp. Spørgsmålet er, om han mangler den sidste fart. Som alternativ har holdet Enrico Zanoncello, men kører de for ham, mangler de farten.

 

Kan Andrea Guardini stadig vinde? Han har tydeligvis ikke fordums fart, men han har trods alt to sejre fra mindre løb i år. Vigtigst af alt er det, at han i Paolo Simion er en af de få med en regulær lead-out man, og han vil blive hjulpet af et generelt let løb. Desværre rækker farten nok ikke hele vejen.

Annonce

 

En spændende outsider kunne være Samuele Zambelli. Androni har både ham og Jhonatan Restrepo, og det er uklart, hvem de kører for. Restrepo er god i positionskampen, men mangler nok den sidste fart. Zambelli overraskede med sin 3. plads i Per Sempre Alfredo, der blev vundet af Moschetti, og måske kan han med et lead-out fra Restrepo overraske igen.

 

Gazprom stiller med Damiano Cima . Han har haft en oplagt mangel på fart i år, men pludselig fik han en skalp med den nylige sejr i Tjekkiet. Det viser, at han bør kunne begå sig i dette felt, men der er grund til bekymring i positionskampen, der altid volder problemer, og hvor han kun hjælpes af Simone Velasco.

 

Kan Davide Appollonio stadig begå sig? Han er stort set resultatløs i år, men han var dog med fremme i et par spurter i Rumænien og Sardinien. Han synes at være milevidt fra fordums fart, men tekniske og stigende finaler plejer at passe ham, og med Paolo Toto og Marco Tizza har han et af de bedre tog.

 

Andre kandidater til spurten er David Gonzalez, der støttes af Orluis Aular, men nok mangler lidt fart, Daniel Smarzaro, Lorenzo Quartucci, Francesco di Felice, Michele Gazzoli, Federico Burchio, Jose Joaquin Rojas, Omer Goldstein og Stefano Gandin

 

Feltet.dks vinderbud: Sebastian Molano

Øvrige vinderkandidater: Jakub Mareczko, Manuel Belletti

Outsidere: Matteo Moschetti, Vincenzo Albanese, Filippo Fiorelli, Andrea Guardini

Jokers: Samuele Zambelli, Jhonatan Restrepo, Damiano Cima, Davide Appollonio, David Gonzalez, Enrico Zanoncello

Annonce

 

SE GIRO DI SICILIA PÅ DISCOVERY+ UDEN BINDING TIL KUN 99,-

Feltet.dks vinderbud

Feltet.dks bud på løbets/etapens vinder.
De to største rivaler til den store favorit og begge meget sandsynlige vindere.
Op til fem ryttere, der alle må tilskrives en betydelig chance for at vinde, og som minimum bør være i spil til en top 10-placering.
Ryttere, for hvem vinderchancen er reel, men lille. Sejr er kun muligt, hvis alt flasker sig, men en top 10-placering er til gengæld ganske sandsynlig.
Ryttere, for hvem en sejr må betragtes som stærkt usandsynlig, men som alle under de rette omstændigheder kan komme i spil til en top 10-placering.
Juan Sebastian Molano
Jakub Mareczko, Manuel Belletti
Matteo Moschetti, Vincenzo Albanese, Filippo Fiorelli, Andrea Guardini
Samuele Zambelli, Jhonatan Restrepo, Damiano Cima, Davide Appollonio, David Gonzalez, Enrico Zanoncello
Michele Gazzoli, Francesco di Felice, Paolo Simion, Paolo Toto, Jose Joaquin Rojas, Omer Goldstein, Daniel Smarzaro, Lorenzo Quartucci, Federico Burchio, Stefano Gandin, Orluis Aular
INFO
Optakter
Nyheder
Giro di Sicilia
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Tour-exit efter drama: Nu forlader han WorldTour-hold

Landevej

Transferlisten 2021-2022 - WorldTour

Landevej

Video i artiklenTour-arrangører pressede på for teknisk enkeltstart i København

Landevej

Ikke udgået siden 2018: Jeg er lidt af en løbsnarkoman

Landevej

Quick Step-rytter har fremtiden på plads

Landevej

Det store VM-overblik: Program, resultater og medaljetabel

Bane

Movistar-klatrer tager skridtet ned fra WorldTouren

Landevej

Annonce

ANNONCE