Inden flytningen til oktober havde l\u00f8bet f\u00f8rst og fremmest haft sin berettigelse som et Giro-forberedelsesl\u00f8b for sprintere, og det blev til fulde afspejlet af en rute, der b\u00f8d p\u00e5 mange relativt flade etaper. Den tendens har flytningen til efter\u00e5ret ikke \u00e6ndret p\u00e5, og der er derfor lagt op til, at de hurtige folk skal til fadet p\u00e5 en \u00e5bningsetape, der er l\u00f8bets letteste, men hvor en gigantisk distance s\u00f8rger for, at det alligevel bliver en lang og opslidende dag i det kroatiske fladland. Det hele slutter som altid i Kroatien med en teknisk og halsbr\u00e6kkende rundstr\u00e6kning, hvor det handler om at holde sig til i et mylder af sving.<\/p>","
I alt skal der tilbagel\u00e6gges intet mindre end 237,0 km, der f\u00f8rer feltet fra Osijek til Varazdin. Begge byer ligger helt oppe mod nord umiddelbart syd for gr\u00e6nsen til Ungarn, og det er den helt flade del af Kroatien. Derfor er der n\u00e6sten heller ingen terr\u00e6nm\u00e6ssige udfordringer p\u00e5 en etape, der mest af alt best\u00e5r af en tur hen langs gr\u00e6nsen. S\u00e5ledes l\u00e6gger man ud med at k\u00f8re mod nordvest gennem fladlandet helt frem til selve gr\u00e6nsen, som derefter kortvarigt f\u00f8lges mod vest. Derfra k\u00f8rer man lidt mod sydvest en anelse l\u00e6ngere v\u00e6k fra gr\u00e6nsen frem til dagens f\u00f8rste spurt, der kommer efter 84,0 flade kilometer.<\/p>","
Her s\u00e6tter man igen kursen mod nordvest for nu at k\u00f8re videre op langs gr\u00e6nsen og igennem fladt terr\u00e6n gennem den store by Koprivnica og frem til byen Ludbreg, hvor man drejer mod sydvest for at k\u00f8re op ad dagens eneste stigning, kategori 3-stigningen Lubreski Vinogradi (2,7 km, 4,6%), der starter med 500 m med 7,6% og slutter med 700 m med 6,4%, men derudover er ganske let. Toppen rundes efter 200,4 km, hvorefter man k\u00f8rer mod nord\u00f8st ad en nedk\u00f8rsel tilbage til Ludbreg, hvor dagens anden spurt kommer efter 205,5 km, inden man atter k\u00f8rer mod nord\u00f8st ad den flade vej frem til m\u00e5lbyen, hvor man efter 229,9 km rammer den afsluttende rundstr\u00e6kning.<\/p>","
Her krydser man efter 232,8 km m\u00e5lstregen for f\u00f8rste gang i forbindelse med dagens tredje og sidste spurt, og herefter afsluttes etapen med en omgang p\u00e5 en 4,2 km lang rundstr\u00e6kning. Den er helt flad, men der er tale om en teknisk sag med hele seks skarpe sving, hvoraf de f\u00f8rste fire kommer i l\u00f8bet af de f\u00f8rste 1,3 km. Herefter er der et sving lige inden 2 km-m\u00e6rket, inden man skal dreje n\u00e6sten 180 grader kort efter den r\u00f8de flamme.<\/p>","
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Varazdin har to gange tidligere været mål for løbet. Det var i 2016 på en næsten identisk åbningsetape, hvor Giacomo Nizzolo sejrede foran Mark Cavendish og Timothy Dupont, og i 2007, hvor Zvonimir Pokupec vandt en massespurt foran Radoslav Rogina og Hrvolje Miholjevic. I 2011 var byen vært for de fælles kroatisk-ungarske mesterskaber, hvor enkeltstartstitlerne gik til hhv. Kristijan Durasek og Gabor Fejes og linjeløbstitlerne til hhv. Durasek og Rida Cador.
Vejret
Med en enkelt undtagelse synes alle årets etaper at skulle afvikles i godt vejr. Det gælder også for åbningsetapen, der vil finde sted på en tirsdag med kun få skyer og en temperatur på hele 24 grader. Vinden vil bare være let (7-13 km/t) og komme fra først nord og siden nordøst. Det giver en dag med sidemodvind, som gradvist bliver til sidevind og slutteligt sidemedvind. På rundstrækningen vil der først være sidemodvind, men sidemedvind over det meste af den sidste halvdel, herunder på opløbsstrækningen.
SE CRO RACE PÅ DISCOVERY+ UDEN BINDING TIL KUN 99,-
Favoritterne
Bemærk: Grundet ugens uhyre store antal løb bliver favoritvurderingerne til etapeoptakterne i dette løb betydeligt mere skitseagtige end vanligt.
Man kan diskutere visdommen i at have en sprinteretape på 237 km, men der burde ikke være megen hokuspokus over åbningsdagen. Det er lidt af en bedrift at have så lang en etape med bare ca. 500 højdemeter, og det siger meget om, hvor fladt det er ved grænsen til Ungarn. Vind er der heller ikke meget af, og derfor ligner det en stille og rolig dag, hvor et udbrud med de mindre hold vil blive etableret, og hvor Jumbo, Bahrain, Israel SUN og BikeExchange samt måske Uno-X alle kan tænkes at deltage i jagten.
Der kommer en enkelt lille stigning undervejs, men det virker usandsynligt, at den vil blive brugt til noget med så lang en afstand til mål. Mere interessant bliver det, om der er folk, der vil gå efter de bonussekunder, der ligger bare 4,2 km fra stregen.
Som altid er rundstrækningerne i Kroatien uhyre kringlede. Denne gang er det dog vært på den første halvdel, og det sidste sving, der næsten er 180 grader, kommer trods alt næsten 1 km fra mål. Det er dog stadig i disse finaler mere et spørgsmål om position end fart.
Sprinterfeltet er udmærket, men der mangler i den grad stærke tog. Det gør det ganske åbent i denne tekniske finale, og det er derfor også med usikkerhed, at jeg peger på Olav Kooij. Den unge hollænder har ikke fået mange muligheder for at spurte i år, men særligt hans spurter i Polen viste, at han har farten til at vinde i dette felt. Hans form var fornem til det nylige VM, men mest af alt er det vigtigt, at han får positioneret sig godt. Her hjælpes han godt af de to kraftfulde Van Dijke-brødre, og i det hele taget ligner Jumbo et hold, der kan tage kontrol på store dele af rundstrækningen. Det kan vise sig helt afgørende, og derfor tror jeg, at han endelig får sæsonens første sejr.
Jeg har også fidus til Kristoffer Halvorsen . Det har knebet med formen efter pausen, og han synes slet ikke at have holdbarhed i øjeblikket. Han viste dog fremragende fart med sin nylige sejr i Slovakiet, hvorfor han må regnes som en af de hurtigste i dette felt. Helt afgørende er det dog, at hans tog med Anders Skaarseth, Markus Hoelgaard og Søren Wærenskjold ligner et af de stærkeste.
På papiret er der ingen tvivl om, at Phil Bauhaus er løbets hurtigste. Han har vundet ganske mange spurter i år, men her er han godt nok alene. Det er svært at forestille sig, at Bahrain kunne have udtaget en ringere trup til at udtage en sprinter, og han skal derfor manøvrere helt på egen hånd. Kan det lade sig gøre på denne tekniske rundstrækning? Jeg tvivler, men heldigvis er feltet trods alt af knap så overbevisende kvalitet. Farten har han i hvert fald.
Jeg kan ikke finde ud af Kaden Groves . Han kørte en fremragende spurt på 3. etape i Slovakiet, men til gengæld manglede han samme fart bare 24 timer senere. Det har han generelt gjort i sin professionelle karriere, og derfor vil jeg tro, at han er overmatchet. Slovakiet viste dog, at det kan lade sig gøre, især fordi hans tog med Kelland O’Brien, Michael Hepbuen og Callum Scotson har en vis power.
Ligesom Bauhaus er Jon Aberasturi helt på egen hånd, men modsat tyskeren er han vant til det. Han plejer at klare positionskampen fremragende, og derfor burde han faktisk stå ganske fint i denne tekniske finale. Desværre har det knebet lidt mere med positioneringen i år, hvor han alt for ofte er blevet fanget ude af position, og derfor ender han et stykke nede på listen, selvom han har farten til at vinde.
Itamar Einhorn fik en gigantisk skalp med sejren i Slovakiet, og han har dermed vist, at han med den rette position er i stand til at vinde i dette felt. Hans tog med Taj Jones, Yuval Ben Moshe og særligt Alex Dowsett ser egentlig også ganske udmærket ud, men de mangler erfaring. Kun Dowsett har rutine på dette niveau, og derfor frygter jeg, at han kommer lidt til kort i posiionskampen.
På kontinentalsiden kan det være værd at holde øje med Daniel Auer, der har kørt flere gode spurter i år, men kan komme til kort i positionskampen. Her har Pawel Franczak langt mere erfaring, men han har ikke haft mange resultater i år. Leonardo Marchiori har netop taget en stor skalp med en spurtsejr i Bretagne i weekenden, men også han er uden den store støtte. Adrian Banaszek er mere erfaren, men mangler fart., og det samme gælder for Milan Menten, Antonio Angulo, Andrea Peron og Gotzon Martin. Også Gabriele Petrelli, Michel Aschenbrenner og David Per.
Feltet.dks vinderbud: Olav Kooij
Øvrige vinderkandidater: Kristoffer Halvorsen, Phil Bauhaus
Outsidere: Kaden Groves, Jon Aberasturi, Itamar Einhorn
Jokers: Daniel Auer, Leonardo Marchiori, Milan Menten, Pawel Franczak
SE CRO RACE PÅ DISCOVERY+ UDEN BINDING TIL KUN 99,-