Indtil l\u00f8bet sidste \u00e5r fik ProSeries-status startede det altid med den samme meget tekniske prolog i Laval, men den ide gik man v\u00e6k fra i 2021. Prologen vender heller ikke tilbage i 2022, hvor l\u00f8bet i stedet \u00e5bnes med en linjel\u00f8bsetape, der minder om alle de andre i l\u00f8bet. S\u00e5ledes venter en dag, der med 2000 h\u00f8jdemeter bestemt ikke er flad, men hvor sprinterne burde have en god chance for at komme til fadet, selvom en bakke i finalen m\u00e5ske kan skabe udskilning og bruges til angreb, ligesom opl\u00f8bet stiger s\u00e5 meget, at det kan m\u00e6rkes.<\/p>","
I alt skal der tilbagel\u00e6gges 180,0 km, der f\u00f8rer feltet fra Saint-Pierre-des-Landes til Andouille. Man l\u00e6gger ud med at k\u00f8re en omgang p\u00e5 en rundstr\u00e6kning i det sm\u00e5kuperede terr\u00e6n syd for startbyen, hvor den v\u00e6sentligste udfordring er stigningen Le Pas de Pierre (1,2 km, 5,4%), der har top efter 23,4 km. Efter 30,4 km er man tilbage i startomr\u00e5det, hvorfra man snor sig mod nord igennem det samme sm\u00e5kuperede terr\u00e6n, idet man undervejs passerer den f\u00f8rste spurt efter 52,3 km.<\/p>","
Efter 63,7 km n\u00e5r man frem til Landivy, hvor man drejer mod \u00f8st for at k\u00f8re frem til en kategoriseret stigning (1,4 km, 3,5%), der har top efter 67,5 km. Herfra forts\u00e6tter man videre til Desertines, hvor man efter 79,5 km s\u00e6tter kursen mod syd\u00f8st. I Gorron, der n\u00e5s efter 86,3 km, drejer man mod sydvest, og herfra k\u00f8rer man frem til den store by Ernee, der passeres efter 106,0 km. Derfra snor man sig i en generelt sydlig retning, idet man undervejs skal over Cote de la Baconniere (2,5 km, 3,9%), der har top efter 133,2 km. Umiddelbart herefter k\u00f8rer man mod nord\u00f8st frem til m\u00e5lbyen, hvor man efter 145,1 km rammer den afsluttende rundstr\u00e6kning og efter 146,2 km krydser stregen for f\u00f8rste gang.<\/p>","
Etapen afsluttes nu med to omgang p\u00e5 den 16,9 km lange runde. Den indledes med et stigende stykke, en nedk\u00f8rsel og en bakke (1,2 km, 2,9%), p\u00e5 hvis top der er en spurt p\u00e5 f\u00f8rste omgang efter i alt 149,7 km, inden det g\u00e5r fladt det g\u00e5r fladt frem til Cote de St Jean sur Mayenne (1,1 km, 4,3%), hvor der er bjergspurt p\u00e5 begge omgange efter hhv. 156,6 km og 173,5 km. Toppen rundes md 6,5 km igen, hvorefter det stiger let frem til 4 km-m\u00e6rket. Det falder nu over 2 km, hvorefter de sidste 2 km stiger let, den sidste km med 2,0% i snit. Det g\u00e5r i adskillige kilometer af en let snoet vej, idet man skal igennem to rundk\u00f8rsler med 1600 m og 1400 m igen, inden der er et sidste sving med 1100 m igen.<\/p>","
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Andouille har ikke tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb.
EKSKLUSIVT: STREAM GIRO D'ITALIA TIL HALV PRIS
SE ALT OM GIROEN: FELTET.DK/GIRO
Vejret
Et løb som dette er altid meget følsomt over for vejret, men der enter en flot uge. Det starter med en torsdag med en del skyer fra start og kun få skyer i finalen samt temperaturer på 20 grader, og der vil bare være en let vind (12-14 km/t) fra vestnordvest. Det giver vind fra alle retninger, men hovedsageligt sidevind. Det vil der også være næsten uafbrudt på rundstrækningen, herunder på stigningen, idet man dog får sidemodvind frem til det sidste sving, inden der vil være sidemedvind over de sidste 1100 m.
Favoritterne
Bemærk: Selvom løbet tæller med i Cykelduellen og er ProSeries, bliver ugens etapeoptakter grundet Giroen af betydeligt mere skitseagtig karakter end vanligt.
Boucles de la Mayenne er grundlæggende et sprinterløb, men det er ikke helt så enkelt endda. Holdene er små og terrænet ikke helt fladt, og derfor ser man overraskende ofte, at sprinterne snydes. Det skete blandt andet på 1. etape sidste år, hvor alle kiggede på Arnaud Demares FDJ-hold, og de kunne ikke hente udbruddet alene.
Kan det gentage sig? Helt umuligt er det vel ikke. Sprinterfeltet er overraskende svagt, og der kan derfor hurtigt opstå et pokerspil, når de skal jagtes. Jeg vil dog tro, at der blandt holdene FDJ, Cofidis, UAE, Arkea, Human Powered Health og Auber kan indgås en alliance, som bør være nok til at skabe samling. Netop fordi udbruddet holdt hjem sidste år, kan det dog godt blive en ret uregerlig størrelse og tage tid, inden udbruddet etableres, og derfor kan det godt blive en hurtig etape.
Vinden bliver ikke et tema, da den er ganske beskeden. Snarere er udfordringen den lille bakke på rundstrækningen. Det vil undre mig, hvis ikke Benoit Cosnefroy tester benene her og er han absolut flyvende, kan man ikke udelukke, at han kan gøre en afgørende forskel. Det vil dog undre mig, hvis det lykkes, da den ikke er stejl, og da der er langt hjem.
Mit bud er, at det ender i en spurt, men bakken kan måske blive et problem for de tungeste sprintere. Finalen er ikke teknisk med en 1100 m lang opløbsstrækning, men på de smalle veje plejer positionering alligevel at være vigtig. Derudover stiger det ganske pænt med 2,0%, og det vil helt klart spille en rolle.
Jeg vælger at pege på Sebastian Molano. Colombianeren vil elske denne stigende spurt, og han er på papiret vel den hurtigste i dette felt. Hans form er ukendt efter en pause, og han kan være ret svingende, hvilket skaber noget tvivl. Hans tog er også meget svagt, men heldigvis plejer han at være god i positionskampen. Han har spurtet skuffende i år, men sidder han rigtigt, burde han fortsat have farten til at vinde i dette felt.
Det andet store sprinternavn er Bryan Coquard. Franskmanden har dog været i overraskende dårlig form i de seneste uger, og i forvejen er han ikke verdens hurtigste. I en flad spurt var han ikke nr. 2 på min liste, men de 2% gør forskellen. Det er en ret god spurt for Coquard, men også han lider under et svagt hold, og han er ikke god i positionskampen.
Total har sammen med FDJ det bedste tog, og det giver en god chance for Lorrenzo Manzin . Franskmanden har virkelig rejst sig i år og var senest i top 4 på to etaper i Dunkerque. Det stigende opløb giver ham en fordel, og det samme gør især hans tog. Han mangler lidt fart, men får han det ideelle lead-out, bør han have en chance. Holdet har også Edvald Boasson Hagen og Anthony Turgis, der måske kan være alternativer, men deres bedste vinderchancer ligger med Manzin, der har vist mest form i optakten.
Jeg er spændt på, hvad FDJ gør. De har i mine øjne et af de to bedste tog. Normalt vil de køre for Bram Welten, der er den hurtigste og burde have en chance for at vinde, når toget er så sublimt. Han kan dog få problemer på bakken, og det stigende opløb passer Jake Stewart, der kan bruge bonussekunder. Mit bud er derfor, at de kører for Stewart, men selv med et suverænt lead-out, frygter jeg, at der er folk, der er hurtigere end ham. Jeg udelukker heller ikke helt, at de kører for Paul Penhoet, der er lovende, men det vil undre.
Det stigende opløb er perfekt for Amaury Capiot. Hans hold er hæderligt, men ikke det stærkeste. Heldigvis kan det løses, da han selv er god i positionskampen, og han vil have glæde af den hårde finale. Han har dog spurtet skuffende i år og har virket formsvag i optakten, men på papiret har han en fart, der gør ham til en reel vinderkandidat.
Den stigende spurt burde være helt perfekt for Ivan Garcia Cortina, og det samme er den hårde finale. Han vandt som bekendt en stigende spurt i Paris-Nice i 2020, og han burde være en af de hurtigste i en sådan afslutning. Hans form er dog ukendt, og han har skuffet meget i positionskampen, hvor han lider under et svagt hold.
Stiger det nok til, at Benoit Cosnefroy kan være med? Han er blevet chokerende hurtig og endte i top 3 i en let stigende massespurt i Luxembourg sidste år. Det vil undre mig, hvis han vinder, men han bør have en reel chance for podiet, hvis han kører den. Alternativerne er Damien Touzé og Greg van Avermaet, men de vinder ikke.
Vi skal også tage Jason Tesson alvorligt. Han var tre gange i top 2 i Dunkerque, men faktisk skuffede han mig lidt med sin fart. Han vandt meget med sin positionering, men det kan han gøre igen, da han har god støtte af Romain Cardis. Hans bedste spurt i Dunkerque kom i en stigende finale, og det lover godt, men til gengæld kan bakken volde kvaler.
Arvid de Kleijn har en topfart, der gør ham til en af de allerhurtigste, men han har udfordringer. Han er sårbar på bakken, og jeg tror, at denne finale er lidt for hård, også fordi det stigende opløb er en ulempe. Han lider også som altid under sin positionering, men sidder han der til sidst i en god position, har han farten til at komme langt.
Endelig er der Stanislaw Aniolkowski. Polakken har haft en lille renæssance på det sidste og kørte sin bedste spurt i nogen tid med 2. pladsen i Dunkerque. Hans positionering er også god, men jeg tvivler på, at han har farten til at vinde i en stigende finale, der næppe er til hans fordel.
Andre kandidater til spurten er Cyril Barthe, Jeremy Lecroq, Juan Jose Lobato, Nelson Soto, Kiko Galvan, Kristoffer Halvorsen , der desværre synes i en stor formkrise, Orluis Aular, der vil elske det stigende opløb, David Gonzalez, Felipe Orts, Leonardo Marchiori,, Milan Fretin, Thomas Boudat, Emmanuel Morin, Jonathan Couanon, Paul Hennequin, Dominik Bauer og Marcel Meisen, men jeg ser dem ikke med reelle vinderchancer.
Feltet.dks vinderbud: Sebastian Molano
Øvrige vinderkandidater: Bryan Coquard, Lorrenzo Manzin
Outsidere: Jake Stewart, Amaury Capiot, Ivan Garcia Cortina, Bram Welten, Benoit Cosnefroy
Jokers: Jason Tesson, Arvid de Kleijn, Stanislaw Aniolkowski, Anthony Turgis, Edvald Boasson Hagen, Orlus Aular, Jeremy Lecroq, Cyril Barthe, Thomas Boudat
EKSKLUSIVT: STREAM GIRO D'ITALIA TIL HALV PRIS
SE ALT OM GIROEN: FELTET.DK/GIRO