At vurdere sprinterfeltet i denne Vuelta bliver ikke en helt s\u00e5 kr\u00e6vende test af hukommelsen, efter de minsandten fandt vej til at k\u00f8re om sejren s\u00e5 sent som p\u00e5 14. etape, der ellers ikke ligefrem havde en flad ruteprofil. Ellers kan der ikke v\u00e6re tvivl om, at de mange sprintere, der stadig er tilbage i l\u00f8bet, l\u00e6nge har set frem til netop denne etape, som alt andet lige m\u00e5 blive deres sidste chance for etapesejr i l\u00f8bet - i hvert fald fra en massespurt.<\/p>\r\n\r\n
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Så selv om terrænet jo også inviterer til udbrud på etapens første halvdel, så er det svært at forestille sig, at sprinterne vil lade denne chance lade dem gå forbi. Nogle af sprinterne skal nok komme til at lide på de to stigninger, da især den første er hård, men der er alligevel 70 kilometer til mål fra toppen af den sidste. Dette burde være tid nok til at komme tilbage i, da sprinterfeltet generelt også er holdbart og altså ikke falder fra, så snart vejen hælder bare en lillesmule opad.
Dermed ikke sagt at en udbrudssejr er umulig, da der nu engang er mange hold med i løbet, som ikke kan forvente at vinde en massespurt. Tabet af Wout van Aert kan både være godt og dårligt for udbruddet. På den ene side øger det deres chance, at Team Visma | Lease a Bike ikke længere vil føre, men på den anden side er der også nogle sprintere, der uden van Aert i løbet kan få mere tro på, at de kan vinde. Derfor tror jeg, at både Alpecin-Deceuninck og Team dsm-firmenich PostNL vil tage del i et føringsarbejde, da netop disse hold tidligere har vundet en massespurt.
Lige præcis på denne dag kan sidevind blive en faktor. Ruten styrer feltet ud til kysten i finalen, og herude skulle der blæse en ganske kraftig vind på 7-8 sekundmeter fra nordvest på en i øvrigt regnvåd dag. Med 40 kilometer til mål styrer ruten nordpå, hvor der altså vil være side/modvind, inden de med små 30 kilometer til mål vender mod nordøst og altså i direkte sidevind. Inde på de sidste 15 kilometer bliver vinden mere side/medvind, men her begynder der også at være læ, idet de bevæger sig ind i stor- og målbyen Santander.
Der er altså en rimelig mulighed for sidevindskørsel så sent på etapen, at en splittelse kan holde helt til mål. Det kan også have betydning for de sprintere, der måtte være sat af, for de får selvsagt sværere ved at komme tilbage, hvis tempoet er skruet helt i vejret i feltet grundet sidevind - eller bare risikoen for det. Det er i øvrigt heller ikke godt for udbruddets chancer, at tempoet i feltet næsten ikke kan undgå at blive skruet i vejret i en ventet positionskamp. Nu er sprintere jo som regel stærke i positionskamp og sidevindskørsel, så det vil stadig være dem, der er favoritter til at vinde etapen, men nogle kan pludseligt blive fanget i en opgave med føringsarbejde for en klassementskaptajn, der måtte være fanget i sidevinden.
På en etape som denne betaler det sig for Alpecin-Deceuninck ikke at have en klassementsrytter, for så har de kun etapesejr til Kaden Groves at tænke på. Der findes altså ikke et scenarie, hvor han selv eller leadout-ryttere skal hjælpe en bjergrytter i sidevinden, men i stedet kan de som stærkt klassikerhold selv have gavn af en eventuel splittelse. Uanset hvad har Groves jo netop slået rivalerne på 14. etape, hvor hans leadout fungerede upåklageligt. Han kunne potentielt blive sat under pres på stigningerne, men han havde ingen problemer på 14. etape. Han har tilmed kunnet tage den med ro på 16. etape, så det kunne meget vel blive tredje etapesejr i løbet, især i fraværet af uheldige Wout van Aert.
Pavel Bittner (Team dsm-firmenich PostNL) har slæbt sig igennem de mange bjerge for at kunne køre denne spurt, hvor han efter sejren på 5. etape skal tildeles en reel chance for en ny sejr. Han har fordel af, at holdet ikke har andre hensyn end ham i en sidevindssplittelse, hvor holdets mange, tunge hollændere bør stå ganske stærkt. Til gengæld risikerer han at blive sat af på stigningerne, og vi så på 14. etape, at klatring godt kan suge saften ud ad hans spurtben. Men på en nogenlunde rolig dag bør han kunne komme tilbage og spurte med om sejren.
Efter sejren på 5. etape kan Pavel Bittner (midterst) sætte næsen op efter endnu en sejr. Foto: Sirotti
Der skal nok være lejlighed til at spurte for Corbin Strong (Israel-Premier Tech) på denne etape, da ingen af hans holdkammerater ligger langt nok fremme i klassementet til at være vigtigere. Etapen er nemlig en fin mulighed for den hurtige Strong, der har to tredjepladser at vise frem fra dette løb, dog begge i stigende spurter. På flad vej har han manglet den sidste topfart, men top 5 eller endda top 3 er stadig inden for rækkevidde.
Da de to stigninger er så hårde, som de er, kan en mand som Arne Marit (Intermarché-Wanty) komme i alvorlige problemer også måske endda aldrig komme tilbage. Af alle sprinterne var han den eneste, der ikke kom frem til spurt på 14. etape, så han den vel nok mest udsatte af dem. Alligevel vil han og holdet givetvis have denne etape som et mål, og han kører da heller ikke være opad, end at han muligvis kan nå frem til spurt. I så fald er han kandidat til top 3, mens den mere holdbare Vito Braet er et alternativ med top 5-potentiale. Der er ingen klassementshensyn på holdet, som bør stå stærkt i sidevind.
Alt kan ske i sidevind, men der skulle være gode chancer for, at Mathias Vacek kan få kørt sin spurt, da kaptajnen og navnebroderen Skjelmose potentielt er en af de bedste klassementsryttere i disse forhold. Skulle Skjelmose alligevel blive fanget bagude, vil Vacek være en vigtig hjælperytter, men de skulle gerne sidde blandt de forreste. Når han frem til spurt, er top 5 eller måske endda top 3 muligt. Udbrud var også en udmærket mulighed for ham på en etape som denne.
Selv uden Pablo Castrillos fantastiske etapesejre (ja, i flertal) ville Equipo Kern Pharma være sluppet fint fra løbet indtil nu takket være Pau Miquel, der er oppe på tre top 5-placeringer. Om han ligefrem er stærk i sidevind, vil tiden vise, men han har om ikke andet ingen klassementsrytter at skulle tage sig af, og han bør sidde med over stigninger uden problemer. Klarer han en eventuel sidevindssplittelse, kan dette blive endnu en top 5-placering. Antonio Jesús Soto lagde godt ud i løbet og kan selv spurte sig i top 10.
Som cykelrytter med belgisk pas skal man helst også kunne køre sidevind, og da Arjen Livyns (Lotto Dstny) heller ikke har nogen at skulle vente på, burde han have gode chancer på denne etape. Han har nemlig også vist sig holdbar, så han kan overleve stigningerne, men hurtigheden har trods alt ikke rakt til mere end en syvendeplads i dette løb. Alligevel er top 5 muligt, især hvis flere af konkurrenterne får travlt med at hjælpe klassementsryttere.
En mand som Stefan Küng (Groupama-FDJ) ryster ikke i cykelbukserne over en smule sidevind, men det gør til gengæld kaptajnen David Gaudu, der normalt tager ekspresvejen til farezonen i de forhold. Derfor kan Küng være fanget bagude eller om ikke andet have brugt mange kræfter, der kan tage toppen af farten i de ellers glimrende spurter, han har fået kørt. Hurtigere er han trods alt heller ikke, end at han selv i en frisk udgave kan håbe på meget mere end top 5. Skulle kortene blive blandet anderledes i sidevinden, kan Quentin Pacher spurte sig i top 10, ligesom de også begge er mulige udbrydere på etapen.
Stigningerne bliver ikke noget problem for Jhonatan Narváez (INEOS Grenadiers), men i sidevinden har han en Carlos Rodríguez at passe på. Han burde dog ikke være den mest udsatte, hvorfor Narváez bør kunne opsøge egen chance - hvad i øvrigt også kunne være fra udbruddet. Skulle han komme frem til spurt, er flad vej ikke spidskompetencen, hvorfor top 10 nok er det mest realistiske resultat. Den mere robuste Kim Heiduk kan potentielt være bedre i sidevinden, men bør heller ikke have fart til mere end top 10.
Uden Wout van Aert i løbet kan Edoardo Affini (Team Visma | Lease a Bike) prøve lykken i en spurt, hvor han indtil nu har ageret leadout for superstjernen. Så sent som i opvarmningsløbet Vuelta a Burgos viste han sin egen fart med en fjerdeplads i en massespurt, og han bør være stærk i sidevinden. Her kan han dog meget let ende med at skulle beskytte den sårbare Sepp Kuss, hvilket altså skader hans egne chancer. Kommer han frem til spurt, ville top 5 i dette felt være et flot resultat.
Selv om han mest er kendt som temporytter, er Edoardo Affini også hurtig i en spurt. Foto: Sirotti
Der må trods alt være frit spil til Gianmarco Garofoli (Astana Qazaqstan Team) i en sidevindssplittelse, da kaptajnen Lorenzo Fortunato er nede på en 17. plads i klassementet og derfor ikke skal reddes for enhver pris. Stigningen bør ikke volde store problemer for den velkørende Garofoli, men det er da ikke utænkeligt, at han selv er svagere i sidevind end alternativet Ide Schelling. Uanset hvem af de to, der måtte spurte, så vil top 10 være godkendt (medmindre de selvfølgelig er endt i en meget lille frontgruppe).
På et opportunistisk UAE Team Emirates har Filippo Baroncini grebet ud efter sin chance i løbets spurter, senest med en sjetteplads på 14. etape. Alle holdets ryttere lader til at have nærmest total frihed, og deres klassementskaptajner kører heller ikke med om de helt sjove podieplaceringer, så mon ikke Baroncini igen kan søge egen lykke. På flad vej bør han dog ikke have fart til mere end endnu en top 10-placering.
Personligt har Carlos Canal (Movistar Team) ikke fået et stort resultatmæssigt udbytte af løbets spurter, og der er ingen tvivl om, at Enric Mas er førsteprioritet i sidevinden. Derfor kan Canal altså være låst i en rolle, hvor han først og fremmest skal hjælpe sin kaptajn i sidevinden, men derfor kan han stadig ende med at spurte med. Han har dog indtil videre ikke haft fart til andet end lige at klemme sig ind i top 10, hvad nok også er det optimale resultat her.
På et hold uden en sprinter har Simon Guglielmi (Arkéa-B&B Hotels) givet spurterne et hæderligt skud med en syvendeplads på 14. etape som et glimrende topresultat hidtil. Ellers har han været lige på den gale side af top 10, men har vist sig velkørende, også fra udbrud, så top 10 er muligt igen. Selv om Cristián Rodríguez er nede på en 14. plads, er han nok trods alt en højere prioritet i sidevinden, da Guglielmi ikke kan forvente ligefrem at vinde en spurt.
Hvis nu feltet splitter i sidevinden, og Mikel Landa er i forreste gruppe, vil han sandsynligvis have selskab af Casper Pedersen (Soudal Quick-Step), og i en sådan splittelse kan danskeren vel ikke modstå fristelsen for at spurte med. I et splittet felt bør han have fart til top 5, men det kunne også være dagen, hvor han opsøger et udbrud. Det samme gælder for Kasper Asgreen, der også er stærk i sidevind, hurtig i et splittet felt og en mulig udbryder.