Prøv vores nye app
Optakt: 11. etape af Vuelta a Espana
31. august 2022 15:00Foto: Sirotti
af Emil Axelgaard

Remco Evenepoel leverede den ventede magtdemonstration og øgede sin i forvejen solide føring til kolossale højder. Nu får han en chance for at puste lidt ud inden torsdagens bjergetape, når der onsdag venter den første oplagte sprinteretape siden Holland, men kraftig vind truer med at skabe stress og nervøsitet, selvom generel modvind i et vist omgang nok i stedet vil have en dræbende mere end en animerende effekt på etapen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

STREAM VUELTA A ESPANA UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Ruten

Sprinterne nød starten i Holland, men den første del af turen ned gennem Spanien har været én lang lidelseshistorie. Efter syv etaper, der enten har været svært kuperede eller haft form af en enkeltstart, byder den første oplagte mulighed sig endelig, når vi er præcis halvvejs i løbet. Løbets 11. etape er således en relativt flad sag, men i Spanien er helt flade etaper en sjældenhed. I alt skal der stadig klatres 1600 højdemeter, som næsten alle er koncentreret i en lidt tricky sektion på etapens anden halvdel, og man kan bestemt ikke udelukke, at den kan vise sig for svær for de tungeste. En spurt burde dog være ganske sandsynlig, når sprinterholdene må være enormt sultne, men de skal også tage sig i agt for vinden, der kan være ganske kraftig i dette område.

 

Med en distance på 191,2 km er der tale om en relativt lang etape, der fører feltet fra ElPozo Alimentación til Cabo de Gata. Starten er ganske let, idet man lægger ud med at køre mod sydvest ad en helt lige og ganske let stigende vej frem til byen Lorca, der nås efter 29,0 km, hvor man har vundet beskedne 146 højdemeter. Her drejer man mod syd og senere sydvest for at køre ud mod kysten, og det betyder, at det i stedet begynder at falde let. Efter 61,0 km når man frem til byen Pulpi, hvor man drejer mod sydøst for at køre op ad en lille bakke og siden ned ad en nedkørsel, der leder direkte ned til kysten.

 

Læs også
Verdensmesteren dropper Tour de France

 

Her drejer man mod sydvest ind på kystvejen, der er helt flad, og derfor følger der nu en helt flad fase, når man kører mod sydvest og syd ned langs vandet. Efter 106,4 km når man frem til byen Mojacar, hvor man kortvarigt kører væk fra vandet og drejer mod sydvest for at køre op ad en bakke, inden en lidt kringlet nedkørsel leder mod sydøst tilbage til havet, som efter 124,8 km nås i byen Carboneras. Her kører man mod syd hen langs vandet, inden man drejer mod sydvest for at køre op og ned ad en bakke, der leder frem til Agua Amarga, der nås efter 134,0 km.

 

Nu følger etapens vanskeligste del, når man drejer mod vest og senere sydvest for at køre væk fra vandet. Det sker via en to bakker, der adskilles af en nedkørsel, inden man drejer mod sydøst og senere syd for at køre ad en let nedkørsel tilbage til kysten, som efter 159,0 km nås i byen Rodalquilar. Her forlader man det samme vandet for at køre mod først sydvest og siden nordvest ad en ganske let stigende vej, inden man drejer mod vest for at køre ad en helt lige og let faldende vej frem til dagens spurt, der også tæller som en bonusspurt og kommer efter 181,0 km. Her drejer man mod syd for at køre ad en helt flad vej ud til kysten, hvor man med 3800 m igen skal igennem en rundkørsel, inden en blød kurve leder ind på den 3500 m lange, lige og helt flade opløbsstrækning, der går mod sydøst hen langs vandet.

 

Etapen byder på i alt 1588 højdemeter.

Annonce

 

Cabo de Gata har ikke tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb.

 

 

 

 

STREAM VUELTA A ESPANA UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Vejret

Vi er nået til det glohede syd, og det får rytterne i den grad at mærke onsdag. Temperaturen ved starten vil være 35 grader, og den vil toppe på 37 grader inde i landet, hvor der kun vil være meget få skyer. Ved målet ved kysten vil det være køligere med 31 grader, men med en helt skyfri himmel. Samtidig er området kendt for sin vind, og det vil rytterne få at mærke. Fra starten vil den bare være svag (8 km/t) og komme fra syd, men den vil tiltage gennem eftermiddagen. Når de når kysten vil det blæse med 17-18 km/t i timen, men herefter vil den bare tiltage og toppe med omkring 27 km/t lige inden den kuperede zone, hvor den samtidig er drejet til sydvest. Herefter vil den blæse fra sydvest resten af vejen, idet den vil aftage en anelse til en styrke på 23-24 km/t i finalen. Det giver indledende sidemodvind, inden det bliver stort set direkte modvind efter 29 km. Det varer ved i lang tid, men bliver til sidemodvind på det sidste kyststykke. Når de drejer ind i landet, vil der være først sidemodvind, så modvind og slutteligt sidevind, inden man igen får modvind ved vandet. Frem mod spurten er der et kort sidevindsstykke, indtil man får sidemodvind, men slutteligt vil der være direkte sidevind over de sidste 3,8 km.

 

Læs også
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie

 

Analyse af 10. etape

Her kan du læse min analyse af, hvordan enkeltstarten, der inden løbets lignede den absolutte nøgleetape for Remco Evenepoel, nu risikerer at ende som rent flødeskum.

 

Favoritterne

Man har næsten glemt, at der er noget, der hedder sprintere i årets Vuelta. Egentlig er årets udgave af løbet slet ikke så sprinterfjendtlig, som vi har set det for nogle år siden, men at kalde det en gavebod for de hurtige folk kan man i hvert fald ikke. Det var lidt overraskende, at de næsten fik en chance for at spurte om sejren - også de tunge drenge - på 7. etape, men vi skal halvanden uge tilbage i tiden for at finde det seneste opgør mellem de hurtige folk.

 

Nu er der imidlertid lys for enden af tunnelen. Onsdagens etape er helt åbenbart lagt ind som en sjælden godbid til sprinterne, og den skal de forstå at udnytte. Ganske vist vil man også betegne 13. og 16. etape som sprinterchancer, men så enkelt er det ikke. På fredag stiger de sidste 800 m med 5%, og det går endda opad i stort set hele finalen, og på tirsdag er finalen så hård, at det måske nok var Matteo Trentin, der vandt ved besøget i 2017, men der var altså adskillige klassementsryttere i top 10. Med andre ord byder tirsdagens etape på sidste mulighed for en klassisk, flad massespurt inden Madrid.

 

Desværre for sprinter er intet givet så sent i en grand tour. Her overrasker udbrud ganske ofte, og det gælder særligt, når vi taler om mere kuperede ruter. Nok er denne etape ikke nogen bjergetape, men den byder trods alt på mere end 1500 højdemeter, der i vidt omfang er koncentreret på et ganske lille stykke af etapen. Det er bestemt ikke det letteste terræn at jagte i.

Annonce

 

I dag mistede vi Sam Bennett, men det kan paradoksalt nok øge chancen for en massespurt. På 2. etape var der ingen, der ville jagte, angiveligt fordi de fortalte Alpecin, at de alligevel ikke kunne slå Tim Merlier. Han har imidlertid vist sig ganske menneskelig, og nu er den rytter, der har vundet løbets eneste massespurter, tillige ude. Det er sjældent, at man oplever en grand tour med så svagt et sprinterfelt, som det vi har lige nu, og der må i den grad være mange, der lugter muligheden for en lidt ”billig” grand tour-etapesejr.

 

Inden i dag var jeg lidt i tvivl om, hvordan Trek ville gribe etapen an, fordi det i kampen om den grønne trøje meget vel kunne være en fordel, at udbruddet holdt. Nu er den grønne trøje imidlertid reelt sikret, og dermed er der intet til hinder for, at Mads Pedersen kan gå efter den etapesejr, han fortsat mangler. Man kan også være stensikker på, at Alpecin vil gøre alt for en spurt, for hvis ikke de gør det, kan Merlier lige så godt rejse hjem.

 

De bør også have en stensikker allieret i Arkea. Franskmændene har kunnet se, at det er ganske realistisk, at Dan McLay kan vinde en etape, og vi så allerede i fredags, at de ikke sparede sig spor i jagten på udbruddet, da først briten havde overlevet stigningen. Faktisk vil jeg også tro, at der er en god chance for, at BikeExchange og Cofidis hjælper. Australierne viste på 7. etape, at de er villige til at bruge kræfter på at køre for Kaden Groves, og også han må virkelig tro på det, nu hvor Bennett er ude. Bryan Coquard blev nr. 4 i Breda, og med Bennett ude burde også han kunne øjne en mulighed.

 

Jokerholdet er Bora. Der er en vis sandsynlighed for, at de lige skal slikke sårene efter Bennetts exit, men de har jo altså i Danny van Poppel en reel vinderkandidat i dette felt. Det vil måske undre mig, hvis de tager ansvar fra start, men skulle det blive problematisk at hente udbruddet, vil det næsten være tudetosset ikke at give en hånd med.

 

Der er imidlertid også mange, der vil forhindre en massespurt. Da der er ret mange sprinterhold, er det muligt, at de hurtigt kan signalere, at de vil lægge løbet i et jerngreb, og at vi derfor får udbruddet etableret næsten med det samme. Der er dog en god sandsynlighed for, at der skal kæmpes om det, og at vi kan få en relativt lang kamp, hvilket med nogen sandsynlighed vil gøre udbruddet stærkere.

Annonce

 

Læs også
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder

 

Når udbruddet er kørt, regner jeg med, at de nævnte sprinterhold relativt hurtigt vil tage kontrol, og at snoren bliver relativt kort, medmindre det bare er et ufarligt tremandsudbrud. Herefter vil vi få det klassiske sprinterforløb, men hvis udbruddet har en rimelig størrelse, regner jeg med et ganske begrænset forspring dagen igennem.

 

Den helt afgørende faktor er vinden. Området er kendt for at være blæsende, og det bliver det i den grad tirsdag. Vindstyrken skulle være rigeligt til at skabe splittelse, hvis terrænet er tilstrækkeligt åbent. Ved starten. Ved starten vil vinden ikke være slem, og da der er generel modvind, vil den ikke skabe megen dramatik, men så snart de når kysten efter godt 70 km, vil den være ganske kraftig.

 

Desværre er vindretningen helt forkert. Der vil være søndenvind, indtil den vil dreje mod sydvest et eller andet sted på stykket, der kommer med en afstand mellem 66 og 92 km til mål. Det ændrer imidlertid ikke på den generelle modvind, og derfor skal vi nok indstille os på, at det bliver efter 18, inden rytterne er i mål. Hvis sprinterne får deres vilje, og udbruddet kører hurtigt, bliver det en rasende langsom etape, indtil vi forlader kysten. Rytterne vil sikkert være nervøse, når de rammer vandet, men de vil hurtigt forstå, at vinden står stort set direkte i ansigtet.

 

Skal vi have splittelse, skal det komme, når vi forlader vandet og rammer bakkerne. Desværre er der også her i altovervejende grad mod- eller sidemodvind. Med 42,4 km igen rammer man det første sidevindsstykke, men det er kun 6 km langt. Det er inde i landet, hvor risikoen for læ er stor, og derefter får de igen modvind. Jeg udelukker ikke, at det kan splitte her, men det vil efter alt at dømme gå i sig selv.

 

Det næste sidevindsstykke starter med 21,4 km igen, men det er kun 4,4 km langt. Her kunne der også opstå splittelse, men desværre går det formentlig i sig selv igen, da der derefter igen bliver sidemodvind. Her er vi ret tæt på mål, og derfor tør jeg ikke helt udelukke, at vi her kan få varig splittelse, der kan føre til forfølgelsesløb resten af vejen, men jeg tror det ikke. Efter spurten vil feltet formentlig igen blive nervøst, men det ligner mere sidemod- end sidevind. Til gengæld vil der være direkte sidevind på den lange kystvej over de sidste 3,8 km, og det er her, jeg ser den største trussel.

Annonce

 

Mit gæt vil således være, at udbruddet bliver hentet. Modvinden gør det meget svært for dem at holde, hvis der er så mange sprinterhold til at jagte, og sidevinden gør det ikke lettere. Frem mod de få sidevindsstykker vil det blive rasende nervøst, og i positionskampen frem mod svingene kan der ryge et minut på ingen tid. Jeg tvivler derfor på, at et udbrud har en chance. De kan sagtens være hentet inden spurten, men da pointkonkurrencen reelt er afgjort, kan Pedersen formentlig bare køre frem for at tage pointene, hvis han gider bruge kræfter på det. Ellers er der nogle billige bonussekunder til klassementsrytterne, men i lyset af de store afstande er det tvivlsomt, om de vil blande sig.

 

Vil bakkerne gøre en forskel? Det kan man ikke udelukke, men jeg tvivler. Der er kraftig modvind på dem alle, og da etapen formentlig bliver let grundet den kraftige modvind, bør de ikke blive noget stort problem. Trek kunne måske overveje at lægge et pres, hvad der bestemt ikke er umuligt. På dette tidspunkt i en grand tour kan der komme udskilning, men med de givne vindforhold regner jeg med, at den bliver begrænset.

 

Mit bud er altså vi får en spurt i et ret stort felt, men den bliver speciel. Teknisk er den jo helt ukompliceret på en 3,8 km lang og helt lige vej, og der er således masser af plads til at lade farten tale. Med den direkte og kraftige sidevind vil det dog blive rasende nervøst frem mod svinget med 3,8 km igen. Hvis det er helt åbent ud mod vandet - og det ser ikke ud til, at der er byzone, men der kan være beplantning - kan vi reelt få sidevindssplittelse på opløbsstrækningen. Jeg kunne sagtens se, at Ineos, Quick-Step og Jumbo vil have som mål at komme først ind i svinget og derefter trække den helt ud i et forsøg på at splitte den. Chancen for, at det vil ske, er reel. I det tilfælde kan det blive en meget lille gruppe, der spurter til sidst, og det vil blive ret umuligt at bevæge sig frem efter svinget. Det kan dog også være, at der er for megen læ. I det tilfælde vil det nok bare forblive nervøst, men så vil vi få en mere klassisk massespurt, hvor der altså er god plads til at bruge sin fart.

 

Jeg vælger at pege på Mads Pedersen. Danskeren har i den grad glæde af det, hvis det ender i en gang sidevindsræs på opløbsstrækningen, for her er han ganske sublim. Han vil med stor sandsynlig sidde godt i svinget, og hvis den rives i stumper og stykker, vil han i den ideelle verden være eneste overlevende sprinter. I det tilfælde bliver det barnemad at gøre arbejdet færdigt for den uhyre formstærke dansker, men også i en klassisk massespurt giver jeg ham en god chance. Måske er Tim Merlier på papiret hurtigste mand, men den spurt, Pedersen kørte i Breda, giver man en tro på, at han kan slå belgieren, der i Giroen sidste år tabte ganske betydeligt med fart, som dagene gik, og han blev træt.

 

Læs også
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt

 

Samtidig har Pedersen en stor fordel i Alex Kirsch. VI så i Utrecht, at han nu måske er den næstbedste tilbageværende lead-out man. Får vi den klassiske spurt, er Pedersen selv positioneringsstærk, men han kan meget vel blive sat op fra spids. Som han har spurtet i dette løb, kan meget få gå forbi ham - særligt i et opløb, der er skabt til en af hans lange spurter - og derfor har han gode chancer uanset udviklingen. Det gør ham til min favorit.

Annonce

 

Jeg vover pelsen ved at pege på Danny van Poppel som nr. 2. Vi så i Touren, at han ikke havde farten til at slå de allerhurtigste, men han manglede ikke meget. Dette felt er helt anderledes, og vi så i Holland, hvordan han i sit lead-out overspurtede Pascal Ackermann. Med andre ord har han farten til at slå selv sprinterne, og vi ved også, at han er god i positionskampen, selvom toget med Jonas Koch og Ryan Mullen ikke er det bedste. Han kan vinde en klassisk spurt, men hans største chance er vinden. Sammen med Pedersen bør han være den bedste i positionskampen frem mod svinget, og han burde her have farten til at true og også slå danskeren.

 

Det er vel Tim Merlier, der skal stå som nr. 3, men der er store forhindringer. Alpecin er ikke stærke, og jeg har svært ved at se dem sidde fremme, hvis den splitter i vinden. Jeg tror, at hans chance er den klassiske massespurt, men her står han også godt. Han har problemer med sin positionering, men dette opløb er ukompliceret, og det gik faktisk ganske fint i Holland. Han brugte mange kræfter på 2. etape, og på 3. etape sad han fint, indtil han fik defekt. Lionel Taminiaux gjorde det også ganske storartet i Breda, og det begrænsede antal sprintere gør positionskampen knap så intens. Han vil elske dette lige opløb, hvor han kan køre en af sine klassiske lange spurter. Desværre har han spurtet skidt i nogen tid, og han så bestemt ikke hurtig ud ved EM eller i Utrecht. Dertil skal lægges, at han som nævnt tabte en del fart i Giroen sidste år, da han blev træt, og jeg regner slet ikke med at se samme hurtige Merlier, som vi plejer. Heldigvis for ham gør modvinden etapen nem, og som løbets på papiret hurtigste er han naturligvis en topkandidat.

 

Dan McLay har i dette løb bekræftet det, vi har set gennem hele året, nemlig at hans fart stadig er særdeles konkurrencedygtig. Han var ikke alt for langt fra at vinde i Breda, og med Bennett ude af ligningen burde farten række. Han har i år imponeret med den positionering, der engang var hans store svaghed, og han har i Clement Russo en ganske glimrende lead-out man. Får vi den klassiske massespurt, er han et mere usikkert kort end Pedersen og Bennett, men han har positioneret sig godt, at han bør sidde fornuftigt, og så rækker farten også hele vejen. I sidevinden ser det sværere ud, da hans hold er svagt, men glem ikke at han blev nr. 7 i sidevindsdramaet i Scheldeprijs. Det kan han godt finde ud af, og splitter feltet på opløbsstrækningen må han regnes som en af de ryttere, der har en bedre chance for at sidde der.

 

Hvad så med Pascal Ackermann? For ham er det et stort problem, at vinden er så farlig, for nu risikerer de at nødt til at bruge ham i positionskampen frem mod svinget. Det kan dog også åbne en mulighed. UAE er ikke de stærkeste, men bruger de sprintertoget med ham, Sebastian Molano og Ivo Oliveira har de en god chance for at klare splittet. Kan Ackermann måske endda holdes frisk, skal han måske spurte i en mindre gruppe, hvor han vil have en bedre chance for at gøre det færdigt. Mere sandsynligt er det dog nok i en stor massespurt. Vi har set, at hans fart rækker langt, men han er ikke den hurtigste i dette felt. Han har dog et gyldent våben i Molano, der er den bedste tilbageværende lead-out man. Det viste han i Breda, hvor timingen dog var gal, men toget med Oliveira og Molano er det stærkeste i dette løb. Er timingen bedre i morgen, kan Ackermann få den fordel, der gør det muligt at slå hurtigere folk. Powerspurten passer ham i hvert fald fortrinligt.

 

Jeg peger på Kaden Groves som den næste. Vi så i foråret, at han har farten til at vinde, og selvom han måske ikke synes helt så hurtig nu, burde det også gælde i dette felt. Hans store problem er som altid positioneringen, men her hjælpes han af det meget enkle opløb. Toget med Michael Hepburn og Luke Durbridge har ikke vist sig stærkt nok indtil nu, og jeg tror derfor, at det kan blive lidt svært, hvis det bliver en klassisk massespurt. Simon Yates er sårbar i sidevinden, og derfor skal toget bruges til at holde ham fremme inden svinget. Hvis til gengæld det splitter, står Groves ikke helt ringe. BikeExchange er ikke de stærkeste, men de har et okay hold til positionskampen i vinden. Groves kunne sagtens være en af de få sprintere, der klarer den, og farten bør han have, særligt i en mindre gruppe uden væsentlig positionskamp.

Annonce

 

Så er der Mike Teunissen , men han skal formentlig som udgangspunkt ikke spurte. Finalen er livsfarlig for Primoz Roglic, og med Edoardo Affini ude er Teunissen den vigtigste mand til det beskidte arbejde. Derfor kan vi formentlig godt regne ham ude af den klassiske massespurt, men der er alligevel en vej til sejr. Hvis feltet splittes på opløbsstrækningen, er Jumbo stadig så stærke, at de meget vel kan sidde med i front, og så kan vi pludselig få en lille gruppe, hvor Teunissen måske kan tage sin chance. Risikoen for, at han har brugt sine tændstikker, er stor, men er der ingen andre sprintere med, står han stadig stærkt. Han så i hvert fald overraskende hurtig ud på 2. etape.

 

Vinden er ikke godt nyt for Bryan Coquard. Både han og holdet er svage i positionskampen, nu hvor Davide Cimolai i år er en kronisk skygge af sig selv, og derfor er hans eneste chance nok den klassiske massespurt. Også den ser imidlertid svær ud. Denne lange boulevardspurt er slet ikke noget for ham, men han har stadig i Cimolai et godt våben. Italieneren bør være en af de bedste lead-out men i feltet, selvom han er milevidt fra at være sig selv, og han fik i hvert fald afleveret Coquard godt i Breda, selvom Utrecht viste, at det sagtens kan gå galt for positioneringssvage Coquard. Det er stadig svært at se ham vinde en boulevardspurt som denne, men i dette mere begrænsede felt har han vel en chance, hvis tingene og et godt lead-out flasker sig.

 

Så er der de mere spekulative. Primoz Roglic er ikke som udgangspunkt en mand, der kan vinde denne etape, men jeg ser en vej. Hvis vinden flænser feltet i stykker over de sidste 3,8 km, er det muligt, at sprinterne ryger af, hvis de stærke hold Quick-Step, Ineos og Jumbo dominerer. Pludselig kan Roglic sidde som en af de hurtigste i gruppen, hvis det eksploderer helt, og så skal han gå efter bonussekunder. Teunissen kan sidde der, men han vil formentlig brænde sig af i arbejdet forinden, og så må chefen selv spurte. Det er klart, at der ikke skal sidde en sprinter, men vi ved, at Roglic altså før har blandet sig meget langt fremme i reducerede massespurter i Vueltaen. Det vil være en overraskelse, ja, men vejen er der.

 

Læs også
Danmarksmester kører sig til nyt topresultat

 

Det er den af samme grund også for Remco Evenepoel. Quick-Step bliver svære at fange i sidevinden, og hvis det går grassat med en meget lille gruppe i front, ved man aldrig, hvad der kan ske. Evenepoel øjner som bekendt muligheder hvor som helst, og som vi ved, er det altid muligt at køre alene hjem i en sidevindsfinale. Det er klart, at Evenepoel vil have mange øjne i nakken, men det har han haft gennem hele sin karriere. Det har ikke forhindret ham i altid at finde sit moment til at køre væk, og det kan han gøre igen i morgen, hvis Quick-Step trækker helt ind i siden på de sidste 3,8 km og får skabt et større blodbad.

 

På samme måde som Teunissen kan Julian Alaphilippe også komme i spil. Han er en af Evenepoels vigtigste bodyguards, der skal slide sig selv til blods, men river de det i stumper og stykker, vil han være en af de hurtigste. Ryger sprinterne fra, efter at Quick-Step har splittet den, er vejen til en spurtsejr måske åben. Som for Teunissen gælder, at han meget vel kan have brugt så mange kræfter, at han ikke spurter, men finder han lidt overskud, ved vi, at han er hurtig nok til at vinde i en lille gruppe.

Annonce

 

Hvad så med Sebastian Molano? Han er her som lead-out man, men får vi den klassiske massespurt, er der en chance. Vi så på 2. etape i Polen, at Ackermann tabte hans hjul, og at det derfor endte med, at han selv spurtede. Samme etape bekræftede det, vi har set hele året, nemlig at farten ikke er den samme som tidligere, men i dette felt bør han ikke være helt uden chance. Der er mange ting, der skal falde på plads, hvis det skal lykkes, men i Polen var det trods alt ikke alt for langt fra at lykkes.

 

Med Bahrains knuste klassementsambitioner må man formode, at Fred Wright måske spurter. Sidevinden gør det dog kompliceret, for de vil nok trods alt prioritere, at han holder Gino Mäder fremme, end at han spurter sig til en 7. plads. Får vi den klassiske massespurt, er det muligt, at han deltager, men uden støtte har han ikke farten til at vinde. Hans chance er derimod, at den splitter. Her burde han have så megen power, at han måske kan sidde med i front. Det kræver, at han frigøres fra Mäder, men med tanke på situationen er det vel heller ikke umuligt. Der er en del sprintere, han ikke slår på stregen, og da Bahrain er svage, er det svært at se ham vinde, men Wright er så stærk på egen hånd, at han måske egenhændigt kan skabe åbningen.

 

Nu hvor vi har taget hul på de mere spekulative scenarier, skal vi vel også nævne Tao Geoghegan Hart . Det er klart, at vi her er ude i det vilde scenarium, hvor den eksploderer totalt, og det er trods alt ikke videre sandsynligt. Ineos er dog brølstærke, og de er et af de hold, der har styrken til at trække den ind i siden og skabe den meget lille frontgruppe. I det tilfælde vil Geoghegan Hart være holdets hurtige mand, og så kan der måske opstå en situation, hvor han kan tage en sejr, der må betegnes som overraskende.

 

Jeg har været ret imponeret over Cedric Beullens. Belgieren har aldrig rigtigt spurtet før, men han har klaret positionskampen ganske imponerende. Hans fart har heller ikke været helt bag om dansen, og han synes at have hele pakken til at lave et godt resultat. Tabet af Harry Sweeny er dog meget stort, og uden ham er det slet ikke sikkert, at han positionerer sig så godt igen. Det er også klart, at han kun laver et resultat, hvis den ikke splitter til sidst, for Lotto er slet ikke stærke nok til at spille en rolle i sidevinden.

 

Med Itamar Einhorn ude tvivler jeg på, at Israel-PT blander sig. Omvendt er der ikke mange sprintere, og de mangler point, så hvorfor ikke forsøge at lave et resultat? De har to hurtige folk i Patrick Bevin og Daryl Impey, der begge har vundet en reduceret massespurt på WorldTouren i år. Holdet er for svagt til at spille en rolle i vinden, så deres chancer kommer i den klassiske spurt. Her mangler de farten til at vinde, men med hjælp fra hinanden burde de kunne lave et resultat. Jeg vil tro, at Bevin har den største chance, da Impey har stor erfaring som lead-out man, og derfor er det formentlig ham, de kører for. Det er dog også muligt, at sydafrikaneren giver den et skud. Opløftende er det, at begge synes at have en stigende formkurve, særligt Bevin.

Annonce

 

Hos DSM er det nu klart, at de spurter med John Degenkolb, men uden Nikias Arndt ser det svært ud. Vi ved, at tyskeren er svag i positionskampen og mangler en masse fart, og derfor vinder han ikke. Sidevinden er også et problem for ham og det svage DSM-hold, og derfor er hans eneste mulighed en klassisk spurt. Her har han trods alt god hjælp af Joris Nieuwenhuis, og da finalen er enkel, kan han måske lave endnu en top 10.

 

I Breda lavede Fabian Lienhard en fornem top 5, da Jake Stewart tabte hans hjul. Nu skal han selv tage chancen, efter at kaptajnen er ude, og det bliver svært. Han plejer nemlig aldrig gå i top 10, når han en sjælden gang spurter, fordi han er ret svag i positionskampen. Her er feltet dog begrænset, og han har i Miles Scotson trods alt en udmærket støtte, ligesom han i Breda viste en fart, der var bedre end ventet. Det er klart, at FDJ køres ud af ligningen i sidevinden, og derfor skal vi gå efter den klassiske spurt, hvor han ikke kan vinde, men måske lave et resultat.

 

Læs også
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest

 

Endelig er der Boy van Poppel. Jeg regner ikke med, at han spurter, da han alligevel ikke kan vinde og derfor er bedre brugt på at beskytte de to klassementsryttere i en sidevind, de ligner sikre tabere i. Skulle vi få den klassiske spurt, kan man dog ikke helt udelukke, at han tager chancen. Han har en vis erfaring med at køre massespurter, og han har fra sit lead-out-arbejde visse positioneringsevner. Farten rækker dog slet ikke hele vejen.

 

Hos Euskaltel vil Carlos Canal og Gotzon Martin sikkert gå efter en top 10, men det kræver, at vinden ikke bliver et tema. Hos Kern Pharma og Burgos vil hhv. Kiko Galvan og Jesus Ezquerra måske spurt, men de har ikke blandet sig hidtil. Hos Movistar har Jose Joaquin Rojas holdt sig lidt til uden for alvor at gøre det alligevel, mens jeg ikke regner med, at Ineos, Astana eller Ag2 spurter.

 

Som sagt kan et udbrud ikke udelukkes. Med så megen modvind bliver det svært at gøre finalen alt for taktisk, før vi rammer de sidste 3,8 km, og det øger chancen for en eller anden form for spurt. En vis fart er derfor nok en fordel. Derudover skal holdet give plads til, at man kan angribe. På en dag med farlig sidevind udelukker det formentlig ryttere fra mange klassementshold som Jumbo, Ineos, Quick-Step, Movistar, UAE og BikeExchange. Det oplagte navn er Fred Wright, som Bahrain bør give plads, nu hvor klassementet er gået fløjten, og der er vel også en chance for, at Samuele Battistella får lov, selvom han er svær at undvære for Miguel Angel Lopez. Andre kandidater kunne være Jesus Herrada, hvis ikke Cofidis går efter en spurt, James Shaw, Quentin Pacher, Fabian Lienhard, Patrick Bevin, Daryl Impey, Omer Goldstein, Cedric Beullens, Thomas de Gendt, Jesus Ezquerra, Jetse Bol, Kiko Galvan, Roger Adria, Carlos Canal og Gotzon Martin.

 

OPDATERING: Lad mig understrege, at der som beskrevet ovenfor rangeres efter vinderpotentiale. Vinden skal skabe ret specielle omstændigheder, hvis mange af navnene skal i spil.

 

Feltet.dks vinderbud: Mads Pedersen

Øvrige vinderkandidater: Danny van Poppel, Tim Merlier

Outsidere: Dan McLay, Pascal Ackermann, Kaden Groves, Mike Teunissen, Bryan Coquard

Jokers: Primoz Roglic, Remco Evenepoel, Julian Alaphilippe, Sebastian Molano, Fred Wright, Tao Geoghegan Hart, Cedric Beullens, Patrick Bevin, Daryl Impey, John Degenkolb, Fabian Lienhard, Boy van Poppel

 

Kandidater til et udbrud (i prioriteret rækkefølge): Fred Wright, Daryl Impey, Patrick Bevin, Samuele Battistella, Cedric Beullens, Thomas de Gendt, Quentin Pacher, Jesus Herrada, Fabian Lienhard, Jesus Ezquerra, Carlos Canal, Gotzon Martin, Kiko Galvan, James Shaw, Omer Goldstein, Roger Adria, Jetse Bol

 

STREAM VUELTA A ESPANA UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

Feltet.dks vinderbud

Feltet.dks bud på løbets/etapens vinder.
De to største rivaler til den store favorit og begge meget sandsynlige vindere.
Op til fem ryttere, der alle må tilskrives en betydelig chance for at vinde, og som minimum bør være i spil til en top 10-placering.
Ryttere, for hvem vinderchancen er reel, men lille. Sejr er kun muligt, hvis alt flasker sig, men en top 10-placering er til gengæld ganske sandsynlig.
Ryttere, for hvem en sejr må betragtes som stærkt usandsynlig, men som alle under de rette omstændigheder kan komme i spil til en top 10-placering.
Mads Pedersen
Danny van Poppel, Tim Merlier
Dan McLay, Pascal Ackermann, Kaden Groves, Mike Teunissen, Bryan Coquard
Primoz Roglic, Remco Evenepoel, Julian Alaphilippe, Sebastian Molano, Fred Wright, Tao Geoghegan Hart, Cedric Beullens, Patrick Bevin, Daryl Impey, John Degenkolb, Fabian Lienhard, Boy van Poppel
Samuele Battistella, Thomas de Gendt, Quentin Pacher, Jesus Herrada, Jesus Ezquerra, Carlos Canal, Gotzon Martin, Kiko Galvan, James Shaw, Omer Goldstein, Roger Adria, Jetse Bol, Davide Cimolai, Lionel Taminiaux, Alex Kirsch, Jose Joaquin Rojas, Clement Russo, Joris Nieuwenhuis
INFO
Optakter
Nyheder
Vuelta a España
Nyheder Profil Resultater
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Følg en onsdag med reducerede massespurter i Romandiet og Tyrkiet
Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne
Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Landevej
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt
Landevej
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
Landevej
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt
Landevej
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste
Landevej
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Landevej
Stortalent tager førertrøjen: Philipsen bliver glad, når han ser det
Udstyr og test
Test: Ekoi Gara MIPS Air
Landevej
Tysker i tårer efter triumf: Der står mange mennesker bag
Landevej
Dansk sprintertalent på podiet i tysk jomfrusejr
Landevej
Verdens bedste sprinter skriver lang kontrakt
Landevej
Quick-Step vil overveje ny Evenepoel-satsning
Landevej
Optakt: 2. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Tidligere toprytter om sportsdirektørjob: Et helvedes job
Landevej
Kron udtaget til stort etapeløb
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
MTB
Video i artiklenHør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Landevej
Stærke danskere udtages til WorldTour-etapeløb
Landevej
Sådan gik søndagens A-løb i Uvelse
MTB
Video i artiklenSe Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Landevej
Det smadrede mine ben, siger frustreret Pidcock
Udstyr og test
Test: ABUS Gamechanger 2.0

Søndag den 21. april 2024

MTB
Video i artiklenSimon Andreassen vinder i World Cuppen
Landevej
Tre danskere i top-10 i hollandsk endagsløb
Landevej
Cort med skadesopdatering: Min mor ville køre hurtigere ned end mig
Landevej
Brown reagerer på første monumentsejr
Landevej
FDJ – SUEZ-rytter snyder favoritterne i imponerende spurt
Landevej
Danmarksmester kører sig til nyt topresultat
Landevej
ColoQuick vinder dobbeltsejr i Vejle
Landevej
Van der Poel fik "stof til eftertanke" i Liège
Landevej
Video i artiklenSe Pogacars kraftfulde angreb på La Redoute
Landevej
Rørt Pogacar tog revanche med svigermor i tankerne
Landevej
Malmberg henter topresultat i Bosnien-Hercegovina
Landevej
Skjelmose: Dét kostede mig løbet
Landevej
Pogacar pulveriserer konkurrenterne med den perfekte opskrift
Landevej
Sådan var Pogacar atter suveræn
Landevej
Vidunderbarn fuldender UAE-dominans i tilbagevendt løb
Landevej
Jakobsen fremhæver dansk stortalent efter første dsm-triumf
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund hjælpe Jakobsen til sin første sejr i år
Landevej
Topplacering giver dansk avancement på sidstedagen
Landevej
Video i artiklenFabio Jakobsen overlegen i Tyrkiet
Landevej
Optakt: Liege-Bastogne-Liege
Landevej
Optakt: Giro della Romagna
Landevej
Fléche Wallonne-vinder håber at kunne holde fast i momentum i Liége
Landevej
Van der Poel skal køre Liége-Bastogne-Liége på ny cykel
Landevej
Optakt: 1. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Van Gils kom på podiet i Fléche Wallonne, og nu vil han gentage succesen i Liége
Landevej
Quick-Step-profil: Kan jeg redde vores forår?
Landevej
Her er startlisten til Liège-Bastogne-Liège 2024
Landevej
Skjelmose med stærk udmelding inden monument
Landevej
EF-profil tror på podiet, men 'Pogacar er i en liga for sig'
Landevej
Pogacar er glad for, at han sprang stort forberedelsesløb over
Landevej
Alaphilippe: Min moral blev knust

Lørdag den 20. april 2024

Landevej
21-årig hollænder vinder i hjemmebaneløb
Landevej
Benoot: Vi var virkelig overraskede over det
Landevej
Bora-stjerne afslører stort mål: Det bliver episk
VIS FLERE

Annonce