Produktnyt: Nye Shimano DEORE XT & SLX grupper med 12 speed til MTB
30. maj 2019 17:00 af Christina Faber Sørensen

Den bedst-til-prisen kvalitetsgruppe bliver nu 12-speed. Ved at benytte sig af erfaringerne fra de bedste mountainbikeryttere i verden har Shimano givet deres teknologi videre til MTB.

Den nye DEORE XT M8100 serie, som er den seneste opgradering af den originale MTB-gruppe, bygger videre på sit solide eftermæle om at levere den holdbarhed og kvalitet, som de moderne mountainbike-ryttere i dag har brug for. Gruppen er i handlen fra midten af juni 2019.

 

Allerede i juli 2019 er den nye SLX M7100 serie også klar til at blive solgt. Den er støbt ud fra samme DNA som både XTR og Deore XT og er designet til at give høj kvalitet til alle, der leder efter gode oplevelser på deres mountainbike.

 

DEORE XT - holdbarhed og kvalitet til moderne mountainbikeryttere

Den nye DEORE XT M8100 serie gemmer på nyheder som Shimanos banebrydende 12-speed MICRO SPLINE kassetter med enten 10-45 eller 10-51 kombinationer, 1x12 or 2x12 HOLLOWTECH II kranksæt, kraftfulde 2- eller 4-stemplers bremser, fuldt justerbare ISPEC-EV skiftere, 12-speed præcisionsskift på både for- og bagskifter, hurtigtkølende ICE TECHNOLOgIES FREEZA rotorer og komplette XC eller Enduro hjulsæt.

 

Alt sammen skabt med den moderne mountainbikerytter for øje.

 

Kranksæt

Det nye DEORE XT 1x12 kranksæt er designet med HOLLOWTECH II pedalarme med integreret krankaksel og hul pedalarm.

 

Klingerne kommer med Dynamic Chain Engagement+ profil på tænderne. De er lavet narrow/wide og er nøglen til den forbedrede kædefæstning, og det friktionsminimerede og næsten lydløse gearsystem.

 

For at sikre at klingen sidder sikkert fast og nemt kan monteres, er kranken skabt med et direct mount-system, som gør det simpelt at skifte klinge. Kranksættet fås med klinger i 28T, 30T, 32T, 34T og kan skiftes frit mellem XTR og SLX-klinger. Pedalarmene fås i 165mm, 170mm, 175mm og 180mm.

 

DEORE XT kranksæt fås med tre kædelinjer:

 

 - 52mm (FC-M8100-1) til en Over Lock-Nut Dimensions (O.L.D.) på 142mm eller 148mm. Den giver den smalleste Q-Faktor på 172mm
 - 55mm (FC-M8120-1) til en O.L.D. på 148mm til brede dæk og mere frirum mellem ramme og dæk (Q-factor 178mm)
 - 56.5mm (FC-M8130-1) til en O.L.D. på 157mm og en bred Q-factor på 181mm

Kranksæt vægt: FC-M8100-1: 620g, FC-M8120-1: 628g, FC-M8130-1: 636g (alle 32T; 175mm, uden BB)

 

DEORE XT 2X12 HOLLOWTECH II 36-26T kranksættet giver den størst mulige spændvidde, når den kombineres med 10-45 kassetten.

 

Kombinationen maksimerer gear-mulighederne i alle slags terræn samtidig med, at de små spring mellem gearene, giver dig mulighed for at holde en jævn kadence.

 

Der findes to kranksæt med to klinger i serien. De har begge et to-boltsystem til at fæstne pedalarmen i venstre side på akslen.

 

FC-M8100-2 kranksættet har en 142mm O.L.D. til kædelinjer på 48.8mm og en Q-factor på 172mm. FC-M8120-B2 kranksættet har en 148mm O.L.D. til kædelinjer på 51.8mm og en Q-factor på 178mm.

 

Vægten for FC-M8120-B2 (36-26T, 175mm, uden BB) er 672g og for FC-M8100-2 36-26T, 175mm, uden BB) er den 654g.

 

Kassette

DEORE XT 12-speed kassetterne kommer med MICRO SPLINE systemet, og fås i 10-45 med små spring mellem gearene eller n 10-51 version for den største mulige spændvidde.

 

Begge kassetter har HYPERgLIDE+ teknologien, som giver dig hurtige skift op og ned, og et ekstremt stille gearsystem. Kassetterne har en aluminiumspider, og de 10 klinger er lavet af stål og de sidste to af aluminium. Det giver den bedste holdbarhed og laveste vægt.

 

CS-M8100-12 10-51T kassetten vejer 470g og 10-45T udgaven vejer 461g.

Kæde

en nye DEORE XT 12-speedkæde er blevet redesignet med en forlænget inderplade, som skal forbedre kædefæstningen og -spændingen. Den kommer med en forkromet kædelink-plade, som forstærker holdbarheden yderligere, og giver dig glattere og hurtigere gearskift op og ned på kassetten. CN-M8100 kæden (113 led + Quick Link) vejer 252g.

 

For- og bagskifter

DEORE XT bagskifteren giver dig et præcist og hurtigt skifte over en kæmpe gearkombination, og fås enten til single (RD-M8100-SgS) eller dobbelt (RD-M8120-SgS) klinge foran.

 

Begge skiftere har SHIMANO SHADOW RD+ indstillingen, Bump Stoppers og pulley-hjul med 13 tænder. Alt sammen detaljer, som skal gøre din tur mere stille og nemmere at nyde. Bagskiftervægt: RD-M8100-SgS: 284g, RD-M8120-SgS: 290g.

 

DEORE XT forskifteren kommer både i en udgave til 48.8mm & 51.8mm kædelinjer, og fås til D-type, E-type eller M-type montering. Forskiftervægt: FD-M8100-D: 135g, FD-M8100-E: 106g, FD-M8100-M: 114g.

 

Skiftegreb

ISPEC-EV skifterne har mulighed for både side- og rotationsjustering, så du kan tilpasse din køreoplevelse fuldstændigt.

 

gummibelægningen på selve skifteren og en to-vejs udløsning giver et endnu bedre gearskifte.

 

Højrehåndskskifteren (SL-M8100-IR) har et multiskifte, så du hurtigt kommer i bund på kassetten, og til de ryttere som kører med to klinger, giver MONO-skifteren på venstre side (SL-M8100-IL) et præcist og hurtigt skifte op og ned. DEORE XT M8100 skifterne fås også i en spændebåndsversion.

 

Vægt på skifterne: SL-M8100-IR: 120g, SL-M8100-IL: 73g, SL-M8100-R: 117g, SL-M8100-L: 78g.

 

Bremser

DEORE XT bremsekalibrene fås i en XC-specifik version med to stempler og en trail/enduro version med fire stempler. Versionen med to stempler har samme design som den tidligere XT M8000-udgave.

 

Det betyder, at de tidligere g02A/3A/J02A/3A resin bremseklodser og g04S/J04C metal klodserne passer til, mens 4-stemplersversionen har en helt ny konstruktion, som kommer fra XTR M9100 designet. Hertil passer de samme N03A (resin) og N04C (metal) bremseklodser (som også er kompatible med D03S eller D02S klodserne).

 

DEORE XT bremsegrebene fungerer med både XC og trail/enduro-kalibrene og kommer med Shimanos SERVO WAVE system, som giver hurtigere effekt, mere bremsekraft og mindre frigang.

 

Bremsegrebene støtter nu også på  to steder positioner på forhold til styret. Det giver et bedre moment i bremsen. grebene har også en skrue til at justerefrigang, og en justeringsskrue, så du hurtigt kan lave en justering, mens du kører.

 

XC bremsen (BR-M8100-BL-M8100) med rotorer (160 mm RT-MT800) og bremseklodser vejer 392g og Enduro bremsen (BR-M8120-BL-M8100) vejer 410g med skiver og klodser.

 

Rotorer

De redesignede DEORE XT ICE TECHNOLOgIES FREEZA rotorer (RT-MT800) er designet så de maksimerer nedkølingen, så du får en jævn nedbremsning og dine bremseklodser holder længere. De er lavet med en sandwichkerne af aluminium, der er svejset på en holdbar stål yderside, som fordeler varme væk via varmefinnnerne i skivens centrum.

 

Størrelserne er 140mm (88g), 160mm (109g), 180mm (132g) og 203mm (164g).

Hjul

I modsætning til XTR M9100 serien, kommer Shimano DEORE XT M8100 serien med en komplet hjulserie bestående af 27.5 and 29” hjul til XC og Trail/Enduro. Shimano XC-hjulene er lavet med 24 mm brede tubeless ready fuldt forseglet fælg til dæk op til 2.35”.

 

De 28 dobbelttrukne straight-pull eger giver den perfekte kombination mellem stivhed og vægt (WH-M8100-27.5: 1764g, WH-M8100-29: 1840g).

 

På den anden side af bordet står det Trail/Enduro-specifikke DEORE XT hjulsæt med en 30 mm indvendig fælgdybde lavet til dæk op til 2.6”.

 

Bagnavet kan fås til zero-dish (O.L.D. 148mm) og aluminiumsfælgen tager 28 j-bukkede eger som holder tubeless-hjulene stærke men stadig lette nok til at klare aggressive ryttere og køreture. (WH-M8120-27.5: 1846g, WH-M8120-29: 1932g).

 

Både XC og trail/enduro baghjulene fås med E-THRU aksler (15mm for, 12mm bag), 148mm O.L.D. bredder og kommer med Shimanos MICRO SPLINE kassettehus.

 

De enkelte DEORE XT for- og bagnav fås også i bredder på 100mm og 142mm, 110mm og 148mm, og 157mm. Vægt på navene: HB-M8110: 142g, HB-M8110-B: 147g, HB-M8110-BS: 158g, FH-M8110: 305g, FH-M8110-B: 307g, FH-M8110-BS: 306g, FH-M8130-B: 310g.

SLX - for dem som udforsker deres kald til mountainbiken

Ligesom DEORE XT-gruppen er den nye SLX M7100 gruppe også bygget med Shimanos banebrydende 12-speed MICRO SPLINE kassetter med enten 10-45 eller 10-51 kombinationer, 1x12 or 2x12 kranksæt, en dedikeret 12-speed SLX-kæde, 2- eller 4-stemplers bremser, fuldt justerbare ISPEC-EV skiftere, optimerede for- og bagskiftere, og 12-speed nav.

 

Skabt til at give den gode kvalitet til dem, der udforsker mountainbikingens hemmeligheder.

 

Kranksæt

Det nye DEORE SLX 1x12 kranksæt er designet med HOLLOWTECH II pedalarme med integreret krankaksel og hul pedalarm.

 

Klingerne kommer med Dynamic Chain Engagement+ profil på tænderne. De er skabt til narrow/wide og er nøglen til den forbedrede kædefæstning, og det friktionsminimerede og næsten lydløse gearsystem.

 

For at sikre at klingen sidder sikkert fast og nemt kan monteres, er kranken skabt med et direct mount-system som gør det simpelt at skifte klinge. Kranksættet fås med klinger i 30T, 32T og 34T og kan skiftes frit mellem XTR og DEORE XT-klinger. Pedalarmene fås i 165mm, 170mm, og 175mm.

 

SLX M7100 XT kranksæt fås i tre kædelinjer:

 

 - 52mm (FC-M8100-1) til en Over Lock-Nut Dimensions (O.L.D.) på 142mm eller 148mm. Den giver den smalleste Q-Faktor på 172mm.
 - 55mm (FC-M8120-1) til en O.L.D. på 148mm til brede dæk og mere frirum mellem ramme og dæk (Q-factor 178mm)
 - 56.5mm (FC-M8130-1) til en O.L.D. på 157mm og en bred Q-factor på 181mm

Kranksæt vægt: FC-M7100-1: 631g, FC-M7120-1: 638g, FC-M7130-1: 656g  (alle 32T; 175mm, uden BB).

 

SLX 2x12 HOLLOWTECH II 36-26T kranksættet giver den størst mulige spændvidde, når den kombineres med 10-45 kassetten.

 

Kombinationen maksimerer gear-mulighederne i alle slags terræn samtidig med, at du får små spring mellem gearene.

 

Der findes to kranksæt med to klinger i serien. De har begge et to-boltsystem til at fæstne pedalarmen i venstre side på akslen.

 

Ligesom DEORE XT, har FC-M7100-2 kranksættet en 142mm O.L.D. til kædelinjer på 48.8mm og en Q-faktor på172mm. FC-M7120-B2 kranksættet har en 148mm O.L.D. til kædelinjer på 51.8mm og en Q-faktor på 178mm.

 

Vægten på FC-M7120-B2 (36-26T, 175mm, uden BB) er 682g og for FC-M7100-2 (36-26T, 175mm, uden BB) er den 674g.

 

Kassette

SLX 12-speed kassetterne kommer med MICRO SPLINE systemet, og fås i 10-45 med små spring mellem gearene eller en 10-51 version for den største mulige spændvidde.

 

Begge kassetter har HYPERgLIDE+ teknologien, som giver dig hurtige skift op og ned, og et ekstremt stille gearsystem. Kassetterne har en aluminiumspider på de 11 klinger af stål og en af aluminium. Det giver den bedste balance mellem holdbarhed, vægt og kørestil. CS-M7100-12 10-51T kassetten vejer 534g og 10-45T udgaven vejer 513g

 

Kæde

Den nye SLX 12-speed Hg-kæde er blevet redesignet med en forlænget inderplade, som skal forbedre kædefæstningen og -spændingen. Den kommer med en SIL-TEC kædelink-plade, som giver kæden et bedre glid og forbedrer holdbarheden. CN-M7100 kæde (113 led + Quick Link) vejer 252g.

 

For- og bagskifter

SLX bagskifteren giver dig et præcist og hurtigt skifte over en kæmpe gearkombination, og fås enten til single (RD-M7100-SgS) eller dobbelt (RD-M7120-SgS) klinge foran. Begge skiftere har SHIMANO SHADOW RD+ indstillingen, Bump Stoppers og pulley-hjul med 13 tænder.

 

Alt sammen detaljer, som skal gøre din tur mere stille og nemmere at nyde. Bagskiftervægt: RD-M7100-SgS: 316g, RD-M7120-SgS: 322g.

 

SLX forskifteren kommer både i en udgave til 48.8mm & 51.8mm kædelinjer, og fås til D-type, E-type eller M-type montering. Forskiftervægt: FD-M7100-D: 135g, FD-M7100-E: 166g, FD-M7100-M: 114g.

 

Skiftegreb 

ISPEC-EV skifterne har mulighed for både side- og rotationsjustering, så du kan tilpasse din køreoplevelse fuldstændigt. Til de ryttere, som kører med to klinger, giver MONO-skifteren på venstre side (SL-M7100-IL) et præcist og hurtigt skifte op og ned. SLX M7100 skifterne fås også i en spændebåndsversion. Vægt på skifterne: SL-M7100-IR: 121g, SL-M7100-IL: 73g.

Bremse

SLX bremsekalibrene fås i en XC-specifik version med to stempler og en trail/enduro version med fire stempler. Versionen med to stempler har samme design som den tidligere udgave.

 

Det betyder at de tidligere SLX-klodser g02A/J02A resin bremseklodser og g04S/J04C metal klodserne passer til, mens 4-stemplersversionen har en helt ny konstruktion, som kommer fra XTR M9100 designet. De passer med D03S (resin) og D02S (metal) bremseklodser (som også er kompatible med N03A eller NO4C klodserne med finner).

 

SLX bremsegrebene fungerer med både XC og trail/enduro-kalibrene og kommer med Shimanos SERVO WAVE system, som giver hurtigere effekt, mere bremsekraft og mindre frigang. Bremsegrebene støtter nu også på to steder på styret. Det giver et bedre moment i bremsen. grebene har også en justeringsskrue, så du hurtigt kan lave en justering, mens du kører.

 

XC bremsen (BR-M7100-BL-M7100) med rotorer (160 mm SM-RT70) og bremseklodser vejer 425g og Enduro bremsen (BR-M7120-BL-M7100) vejer 444g med skiver og klodser.

 

Rotorer

SLX-seriens ICE TECHNOLOgIES rotorer (SM-RT70) er designet til at maksimerer nedkølingen, takket være en kerne af aluminium, der er svejset på en holdbar stål yderside. Det giver dig en jævn bremsekraft og forlænger levetiden på dine bremseklodser. Størrelserne er 140mm (121g), 160mm (133g), 180mm (159g) og 203mm (193g).

Nav

De enkelte SLX fornav og bagnav fås i bredder på 100mm og 142mm, 110mm og 148mm, og 157mm. Bagnavet (FH-M7110) kommer med et kassettehus med Shimanos nye MICRO SPLINE design. Vægt på navene: HB-M7110: 142g, HB-M7110-B: 147g, FH-M7110: 350g, FH-M7110-B: 354g, FH-M7130-B: 359g.

Lægger man alle mulighederne er sammen, så er det tydeligt at den nye DEORE XT M8100 serie giver præcis den høje kvalitet, som den krævende og eventyrjagende mountainbikerytter kræver i dag.

 

Samtidig trækker SLX M7100-serien, som deler det same DNA, på netop denne inspiration til at kunne tilbyde høj kvalitet til alle dem, som er ved at opdage, hvor sjovt, det er at køre på mountainbike.

 

Henry Bosch, Shimano Europe MTB produktkoordinator siger: “Da vi udviklede XTR-serien var vores mantra høj fart, fokus og kontrol. Til DEORE XT og SLX måtte vi udvide vores mantra. Vi har tænkt meget over, hvordan og hvorfor folk kører på mountainbike. Det rette svar var for os at skabe en serie af dele, som havde den rette kvalitet og præcist de specifikationer, som passer til rytternes ambitioner, til de eventyrjagende kørestile og den høje kvalitet, som mountainbikere over hele kloden spørger efter. Samtidig med at vi er sikre på, at rytterne for den holdbare kvalitet, der kræves til at have så meget sjovt som muligt i sporene.”

 

SHIMANO DEORE XT og SLX er at finde på cykler i handlen i juni måned samt som after market-dele fra udvalgte forhandlere fra fredag den 14. juni 2019. Mere info på Shimanos hjemmeside.

DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Mads P kan få to nye danske holdkammerater

Sunweb-rytter udgår af Touren

Efter 15. etape i Touren: Sådan er klassementet på point

Nedslået Fuglsang: Jeg mangler noget

Overblik: Udgåede ryttere i årets Tour de France

Nomaden Roche vil være mere end en, der bare cykler rundt

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

SØNDAG

Valverde: Det var næsten en perfekt dag for os

Landa: jeg følte mig bedre kørende i dag

Optakt: 16. etape af Tour de France

Emanuel Buchmann havde endnu en god dag

Bernal: Jeg fik besked på at køre mit eget løb

Kämna: Jeg var selv overrasket

Kruijswijk: Hovedet ned, kør til stregen og begræns skaden

Tour de France-analyse: Den rette hest at spille på

Følg tirsdagens glohede sprinteretape

Fuglsang gav ingen interviews

Presset Geraint: Det er nemt bare at tænke på sidste år

Alaphilippe: Glad for at beholde trøjen

Simon Yates: Jeg var bekymret for, om de hentede mig bagfra

Matt White: Den største kvalitet ved denne organisation er at vende modgang til medgang

Geraint Thomas: Vi ville ikke føre med Alaphilippe på hjul

Tom Steels: Jeg tror, at Julien gik en smule over grænsen for at følge Pinot

Thibaut Pinot: Jeg vil tilbage til toppen af klassementet

Julien Alaphilippe: Det bliver en vildt hård sidste uge, så jeg nyder hver dag i den gule trøje

Yates: Jeg kørte aggressivt – lige som jeg kan lide det

Pinot: Vejret og etapen passede mig godt

Yates vinder på Prat d'Albis - Pinot i storstilet angreb

Alaphilippe knækker for første gang

Simon Yates: Alaphilippe vinder Touren

Lutsenko tæt på at styrte - Brian Holm ganske rolig i boksen

Landa angriber, og Fuglsang går efter!

Bagioli snupper sidste etape i d'Aosta - Vansevenant vinder samlet

Mas droppet tidligt på etapen!

Fuglsang: Bjergene i dag passer mig bedre end i går

#AskSagan: Indstudering af etapen på forhånd

Ulissi vinder testkørsel af OL-ruten i Tokyo

Uran: Jeg ville ikke gå for dybt

Porte efter tidstab: De kommer til at betale prisen søndag

Bardet efter tidstab: Det har været et mareridt

Efter 14. etape i Touren: Sådan er klassementet på point

Mohoric satser fortsat bredt: Vil ikke lukke nogen døre

Yates undskylder til holdkammerater – Mitchelton-Scott sadler om

Rune Kristensen om holdets udstyr: Derfor kører vi med skivebremser

LØRDAG

Tour de France-analyse: Franske missiler mod svækket bristisk panser

Klein erobrer førertrøjen efter dagens to halvetaper i BeNe Ladies Tour

Barguil: Jeg angreb lidt for tidligt

Optakt: 15. etape af Tour de France

Bennett: Kruijswijk kan bestemt vinde Touren

Bernal: De sagde over radioen, at jeg ikke skulle hjælpe Thomas

Buchmann imponerede: Havde gode ben lige fra start

Valverde: Quintana fortalte os ikke, at han havde en dårlig dag

Fuglsang: Jeg led virkelig

Se video: Groupama-FDJ boss i vild jubel

Alaphilippe: Tanken om førertrøjen i Paris strejfer mig oftere

Landa var færdig fem kilometer fra stregen

Mørkøv: Vi havde været glade for bare at beholde trøjen

Quintana efter tidstab: Nu fokuserer vi på Landa og Valverde

Kruijswijk: Jeg kan helt sikkert slutte på podiet

Geraint Thomas: Jeg følte mig ikke klar

Pinot: En af mine største sejre

Gaudu om sin kaptajn Pinot: Han er genial

Castroviejo: Movistar var virkelig stærke på første stigning

Contadors hold sejrer i d'Aosta - Belgier konsoliderer føring

Pinot sejrer på toppen af Tourmalet - Fuglsang og Thomas taber tid

Quintana ryger af efter stort Movistar-initiativ

Van Aert ude i to måneder - Landevejssæsonen er ovre

Adam Yates i store problemer på Col du Soulor

Bilbao og Landa rygtes til Bahrain-Merida

Kampen er ikke ovre for Yates

Ofre allerede på første bjerg - Bardet faldet fra

#AskSagan: Backstage inden podiet

Siggaard efter sejr: Det var en meget hektisk etape

Uttrup Ludwig: Vos var bare for stærk på dagen

Benoot: Ineos blev bange for Alaphilippe

Falden Tour-stjerne: Skal genfinde mit niveau

Dansk stortalent blander sig i toppen

Flere danskere måtte give fortabt i Italien

Jumbo-kaptajn: Resten af Touren bliver spændende

Efter 13. etape i Touren: Sådan er klassementet på point

Sagan: Jeg krydser fingre for Alaphilippe