Prøv vores nye app
Produktnyt: Nye Shimano DEORE XT & SLX grupper med 12 speed til MTB
30. maj 2019 17:00
af Christina Faber Sørensen

Den bedst-til-prisen kvalitetsgruppe bliver nu 12-speed. Ved at benytte sig af erfaringerne fra de bedste mountainbikeryttere i verden har Shimano givet deres teknologi videre til MTB.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Den nye DEORE XT M8100 serie, som er den seneste opgradering af den originale MTB-gruppe, bygger videre på sit solide eftermæle om at levere den holdbarhed og kvalitet, som de moderne mountainbike-ryttere i dag har brug for. Gruppen er i handlen fra midten af juni 2019.

 

Allerede i juli 2019 er den nye SLX M7100 serie også klar til at blive solgt. Den er støbt ud fra samme DNA som både XTR og Deore XT og er designet til at give høj kvalitet til alle, der leder efter gode oplevelser på deres mountainbike.

 

DEORE XT - holdbarhed og kvalitet til moderne mountainbikeryttere

Den nye DEORE XT M8100 serie gemmer på nyheder som Shimanos banebrydende 12-speed MICRO SPLINE kassetter med enten 10-45 eller 10-51 kombinationer, 1x12 or 2x12 HOLLOWTECH II kranksæt, kraftfulde 2- eller 4-stemplers bremser, fuldt justerbare ISPEC-EV skiftere, 12-speed præcisionsskift på både for- og bagskifter, hurtigtkølende ICE TECHNOLOgIES FREEZA rotorer og komplette XC eller Enduro hjulsæt.

 

Læs også
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie

 

Alt sammen skabt med den moderne mountainbikerytter for øje.

 

Kranksæt

Det nye DEORE XT 1x12 kranksæt er designet med HOLLOWTECH II pedalarme med integreret krankaksel og hul pedalarm.

 

Klingerne kommer med Dynamic Chain Engagement+ profil på tænderne. De er lavet narrow/wide og er nøglen til den forbedrede kædefæstning, og det friktionsminimerede og næsten lydløse gearsystem.

Annonce

 

For at sikre at klingen sidder sikkert fast og nemt kan monteres, er kranken skabt med et direct mount-system, som gør det simpelt at skifte klinge. Kranksættet fås med klinger i 28T, 30T, 32T, 34T og kan skiftes frit mellem XTR og SLX-klinger. Pedalarmene fås i 165mm, 170mm, 175mm og 180mm.

 

DEORE XT kranksæt fås med tre kædelinjer:

 

 - 52mm (FC-M8100-1) til en Over Lock-Nut Dimensions (O.L.D.) på 142mm eller 148mm. Den giver den smalleste Q-Faktor på 172mm
 - 55mm (FC-M8120-1) til en O.L.D. på 148mm til brede dæk og mere frirum mellem ramme og dæk (Q-factor 178mm)
 - 56.5mm (FC-M8130-1) til en O.L.D. på 157mm og en bred Q-factor på 181mm

Kranksæt vægt: FC-M8100-1: 620g, FC-M8120-1: 628g, FC-M8130-1: 636g (alle 32T; 175mm, uden BB)

 

DEORE XT 2X12 HOLLOWTECH II 36-26T kranksættet giver den størst mulige spændvidde, når den kombineres med 10-45 kassetten.

 

Kombinationen maksimerer gear-mulighederne i alle slags terræn samtidig med, at de små spring mellem gearene, giver dig mulighed for at holde en jævn kadence.

 

Der findes to kranksæt med to klinger i serien. De har begge et to-boltsystem til at fæstne pedalarmen i venstre side på akslen.

 

Læs også
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder

 

FC-M8100-2 kranksættet har en 142mm O.L.D. til kædelinjer på 48.8mm og en Q-factor på 172mm. FC-M8120-B2 kranksættet har en 148mm O.L.D. til kædelinjer på 51.8mm og en Q-factor på 178mm.

 

Vægten for FC-M8120-B2 (36-26T, 175mm, uden BB) er 672g og for FC-M8100-2 36-26T, 175mm, uden BB) er den 654g.

 

Kassette

DEORE XT 12-speed kassetterne kommer med MICRO SPLINE systemet, og fås i 10-45 med små spring mellem gearene eller n 10-51 version for den største mulige spændvidde.

 

Begge kassetter har HYPERgLIDE+ teknologien, som giver dig hurtige skift op og ned, og et ekstremt stille gearsystem. Kassetterne har en aluminiumspider, og de 10 klinger er lavet af stål og de sidste to af aluminium. Det giver den bedste holdbarhed og laveste vægt.

Annonce

 

CS-M8100-12 10-51T kassetten vejer 470g og 10-45T udgaven vejer 461g.

Kæde

en nye DEORE XT 12-speedkæde er blevet redesignet med en forlænget inderplade, som skal forbedre kædefæstningen og -spændingen. Den kommer med en forkromet kædelink-plade, som forstærker holdbarheden yderligere, og giver dig glattere og hurtigere gearskift op og ned på kassetten. CN-M8100 kæden (113 led + Quick Link) vejer 252g.

 

For- og bagskifter

DEORE XT bagskifteren giver dig et præcist og hurtigt skifte over en kæmpe gearkombination, og fås enten til single (RD-M8100-SgS) eller dobbelt (RD-M8120-SgS) klinge foran.

 

Begge skiftere har SHIMANO SHADOW RD+ indstillingen, Bump Stoppers og pulley-hjul med 13 tænder. Alt sammen detaljer, som skal gøre din tur mere stille og nemmere at nyde. Bagskiftervægt: RD-M8100-SgS: 284g, RD-M8120-SgS: 290g.

 

DEORE XT forskifteren kommer både i en udgave til 48.8mm & 51.8mm kædelinjer, og fås til D-type, E-type eller M-type montering. Forskiftervægt: FD-M8100-D: 135g, FD-M8100-E: 106g, FD-M8100-M: 114g.

 

Skiftegreb

ISPEC-EV skifterne har mulighed for både side- og rotationsjustering, så du kan tilpasse din køreoplevelse fuldstændigt.

Annonce

 

Læs også
Verdensmesteren dropper Tour de France

 

gummibelægningen på selve skifteren og en to-vejs udløsning giver et endnu bedre gearskifte.

 

Højrehåndskskifteren (SL-M8100-IR) har et multiskifte, så du hurtigt kommer i bund på kassetten, og til de ryttere som kører med to klinger, giver MONO-skifteren på venstre side (SL-M8100-IL) et præcist og hurtigt skifte op og ned. DEORE XT M8100 skifterne fås også i en spændebåndsversion.

 

Vægt på skifterne: SL-M8100-IR: 120g, SL-M8100-IL: 73g, SL-M8100-R: 117g, SL-M8100-L: 78g.

 

Bremser

DEORE XT bremsekalibrene fås i en XC-specifik version med to stempler og en trail/enduro version med fire stempler. Versionen med to stempler har samme design som den tidligere XT M8000-udgave.

 

Det betyder, at de tidligere g02A/3A/J02A/3A resin bremseklodser og g04S/J04C metal klodserne passer til, mens 4-stemplersversionen har en helt ny konstruktion, som kommer fra XTR M9100 designet. Hertil passer de samme N03A (resin) og N04C (metal) bremseklodser (som også er kompatible med D03S eller D02S klodserne).

Annonce

 

DEORE XT bremsegrebene fungerer med både XC og trail/enduro-kalibrene og kommer med Shimanos SERVO WAVE system, som giver hurtigere effekt, mere bremsekraft og mindre frigang.

 

Bremsegrebene støtter nu også på  to steder positioner på forhold til styret. Det giver et bedre moment i bremsen. grebene har også en skrue til at justerefrigang, og en justeringsskrue, så du hurtigt kan lave en justering, mens du kører.

 

XC bremsen (BR-M8100-BL-M8100) med rotorer (160 mm RT-MT800) og bremseklodser vejer 392g og Enduro bremsen (BR-M8120-BL-M8100) vejer 410g med skiver og klodser.

 

Rotorer

De redesignede DEORE XT ICE TECHNOLOgIES FREEZA rotorer (RT-MT800) er designet så de maksimerer nedkølingen, så du får en jævn nedbremsning og dine bremseklodser holder længere. De er lavet med en sandwichkerne af aluminium, der er svejset på en holdbar stål yderside, som fordeler varme væk via varmefinnnerne i skivens centrum.

 

Læs også
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye

 

Størrelserne er 140mm (88g), 160mm (109g), 180mm (132g) og 203mm (164g).

Hjul

I modsætning til XTR M9100 serien, kommer Shimano DEORE XT M8100 serien med en komplet hjulserie bestående af 27.5 and 29” hjul til XC og Trail/Enduro. Shimano XC-hjulene er lavet med 24 mm brede tubeless ready fuldt forseglet fælg til dæk op til 2.35”.

Annonce

 

De 28 dobbelttrukne straight-pull eger giver den perfekte kombination mellem stivhed og vægt (WH-M8100-27.5: 1764g, WH-M8100-29: 1840g).

 

På den anden side af bordet står det Trail/Enduro-specifikke DEORE XT hjulsæt med en 30 mm indvendig fælgdybde lavet til dæk op til 2.6”.

 

Bagnavet kan fås til zero-dish (O.L.D. 148mm) og aluminiumsfælgen tager 28 j-bukkede eger som holder tubeless-hjulene stærke men stadig lette nok til at klare aggressive ryttere og køreture. (WH-M8120-27.5: 1846g, WH-M8120-29: 1932g).

 

Både XC og trail/enduro baghjulene fås med E-THRU aksler (15mm for, 12mm bag), 148mm O.L.D. bredder og kommer med Shimanos MICRO SPLINE kassettehus.

 

De enkelte DEORE XT for- og bagnav fås også i bredder på 100mm og 142mm, 110mm og 148mm, og 157mm. Vægt på navene: HB-M8110: 142g, HB-M8110-B: 147g, HB-M8110-BS: 158g, FH-M8110: 305g, FH-M8110-B: 307g, FH-M8110-BS: 306g, FH-M8130-B: 310g.

SLX - for dem som udforsker deres kald til mountainbiken

Ligesom DEORE XT-gruppen er den nye SLX M7100 gruppe også bygget med Shimanos banebrydende 12-speed MICRO SPLINE kassetter med enten 10-45 eller 10-51 kombinationer, 1x12 or 2x12 kranksæt, en dedikeret 12-speed SLX-kæde, 2- eller 4-stemplers bremser, fuldt justerbare ISPEC-EV skiftere, optimerede for- og bagskiftere, og 12-speed nav.

Annonce

 

Skabt til at give den gode kvalitet til dem, der udforsker mountainbikingens hemmeligheder.

 

Kranksæt

Det nye DEORE SLX 1x12 kranksæt er designet med HOLLOWTECH II pedalarme med integreret krankaksel og hul pedalarm.

 

Klingerne kommer med Dynamic Chain Engagement+ profil på tænderne. De er skabt til narrow/wide og er nøglen til den forbedrede kædefæstning, og det friktionsminimerede og næsten lydløse gearsystem.

 

Læs også
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg

 

For at sikre at klingen sidder sikkert fast og nemt kan monteres, er kranken skabt med et direct mount-system som gør det simpelt at skifte klinge. Kranksættet fås med klinger i 30T, 32T og 34T og kan skiftes frit mellem XTR og DEORE XT-klinger. Pedalarmene fås i 165mm, 170mm, og 175mm.

 

SLX M7100 XT kranksæt fås i tre kædelinjer:

Annonce

 

 - 52mm (FC-M8100-1) til en Over Lock-Nut Dimensions (O.L.D.) på 142mm eller 148mm. Den giver den smalleste Q-Faktor på 172mm.
 - 55mm (FC-M8120-1) til en O.L.D. på 148mm til brede dæk og mere frirum mellem ramme og dæk (Q-factor 178mm)
 - 56.5mm (FC-M8130-1) til en O.L.D. på 157mm og en bred Q-factor på 181mm

Kranksæt vægt: FC-M7100-1: 631g, FC-M7120-1: 638g, FC-M7130-1: 656g  (alle 32T; 175mm, uden BB).

 

SLX 2x12 HOLLOWTECH II 36-26T kranksættet giver den størst mulige spændvidde, når den kombineres med 10-45 kassetten.

 

Kombinationen maksimerer gear-mulighederne i alle slags terræn samtidig med, at du får små spring mellem gearene.

 

Der findes to kranksæt med to klinger i serien. De har begge et to-boltsystem til at fæstne pedalarmen i venstre side på akslen.

 

Ligesom DEORE XT, har FC-M7100-2 kranksættet en 142mm O.L.D. til kædelinjer på 48.8mm og en Q-faktor på172mm. FC-M7120-B2 kranksættet har en 148mm O.L.D. til kædelinjer på 51.8mm og en Q-faktor på 178mm.

Annonce

 

Vægten på FC-M7120-B2 (36-26T, 175mm, uden BB) er 682g og for FC-M7100-2 (36-26T, 175mm, uden BB) er den 674g.

 

Kassette

SLX 12-speed kassetterne kommer med MICRO SPLINE systemet, og fås i 10-45 med små spring mellem gearene eller en 10-51 version for den største mulige spændvidde.

 

Læs også
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag

 

Begge kassetter har HYPERgLIDE+ teknologien, som giver dig hurtige skift op og ned, og et ekstremt stille gearsystem. Kassetterne har en aluminiumspider på de 11 klinger af stål og en af aluminium. Det giver den bedste balance mellem holdbarhed, vægt og kørestil. CS-M7100-12 10-51T kassetten vejer 534g og 10-45T udgaven vejer 513g

 

Kæde

Den nye SLX 12-speed Hg-kæde er blevet redesignet med en forlænget inderplade, som skal forbedre kædefæstningen og -spændingen. Den kommer med en SIL-TEC kædelink-plade, som giver kæden et bedre glid og forbedrer holdbarheden. CN-M7100 kæde (113 led + Quick Link) vejer 252g.

 

For- og bagskifter

SLX bagskifteren giver dig et præcist og hurtigt skifte over en kæmpe gearkombination, og fås enten til single (RD-M7100-SgS) eller dobbelt (RD-M7120-SgS) klinge foran. Begge skiftere har SHIMANO SHADOW RD+ indstillingen, Bump Stoppers og pulley-hjul med 13 tænder.

 

Alt sammen detaljer, som skal gøre din tur mere stille og nemmere at nyde. Bagskiftervægt: RD-M7100-SgS: 316g, RD-M7120-SgS: 322g.

 

SLX forskifteren kommer både i en udgave til 48.8mm & 51.8mm kædelinjer, og fås til D-type, E-type eller M-type montering. Forskiftervægt: FD-M7100-D: 135g, FD-M7100-E: 166g, FD-M7100-M: 114g.

 

Skiftegreb 

ISPEC-EV skifterne har mulighed for både side- og rotationsjustering, så du kan tilpasse din køreoplevelse fuldstændigt. Til de ryttere, som kører med to klinger, giver MONO-skifteren på venstre side (SL-M7100-IL) et præcist og hurtigt skifte op og ned. SLX M7100 skifterne fås også i en spændebåndsversion. Vægt på skifterne: SL-M7100-IR: 121g, SL-M7100-IL: 73g.

Bremse

SLX bremsekalibrene fås i en XC-specifik version med to stempler og en trail/enduro version med fire stempler. Versionen med to stempler har samme design som den tidligere udgave.

 

Det betyder at de tidligere SLX-klodser g02A/J02A resin bremseklodser og g04S/J04C metal klodserne passer til, mens 4-stemplersversionen har en helt ny konstruktion, som kommer fra XTR M9100 designet. De passer med D03S (resin) og D02S (metal) bremseklodser (som også er kompatible med N03A eller NO4C klodserne med finner).

 

SLX bremsegrebene fungerer med både XC og trail/enduro-kalibrene og kommer med Shimanos SERVO WAVE system, som giver hurtigere effekt, mere bremsekraft og mindre frigang. Bremsegrebene støtter nu også på to steder på styret. Det giver et bedre moment i bremsen. grebene har også en justeringsskrue, så du hurtigt kan lave en justering, mens du kører.

 

XC bremsen (BR-M7100-BL-M7100) med rotorer (160 mm SM-RT70) og bremseklodser vejer 425g og Enduro bremsen (BR-M7120-BL-M7100) vejer 444g med skiver og klodser.

 

Rotorer

SLX-seriens ICE TECHNOLOgIES rotorer (SM-RT70) er designet til at maksimerer nedkølingen, takket være en kerne af aluminium, der er svejset på en holdbar stål yderside. Det giver dig en jævn bremsekraft og forlænger levetiden på dine bremseklodser. Størrelserne er 140mm (121g), 160mm (133g), 180mm (159g) og 203mm (193g).

Nav

De enkelte SLX fornav og bagnav fås i bredder på 100mm og 142mm, 110mm og 148mm, og 157mm. Bagnavet (FH-M7110) kommer med et kassettehus med Shimanos nye MICRO SPLINE design. Vægt på navene: HB-M7110: 142g, HB-M7110-B: 147g, FH-M7110: 350g, FH-M7110-B: 354g, FH-M7130-B: 359g.

Lægger man alle mulighederne er sammen, så er det tydeligt at den nye DEORE XT M8100 serie giver præcis den høje kvalitet, som den krævende og eventyrjagende mountainbikerytter kræver i dag.

 

Samtidig trækker SLX M7100-serien, som deler det same DNA, på netop denne inspiration til at kunne tilbyde høj kvalitet til alle dem, som er ved at opdage, hvor sjovt, det er at køre på mountainbike.

 

Henry Bosch, Shimano Europe MTB produktkoordinator siger: “Da vi udviklede XTR-serien var vores mantra høj fart, fokus og kontrol. Til DEORE XT og SLX måtte vi udvide vores mantra. Vi har tænkt meget over, hvordan og hvorfor folk kører på mountainbike. Det rette svar var for os at skabe en serie af dele, som havde den rette kvalitet og præcist de specifikationer, som passer til rytternes ambitioner, til de eventyrjagende kørestile og den høje kvalitet, som mountainbikere over hele kloden spørger efter. Samtidig med at vi er sikre på, at rytterne for den holdbare kvalitet, der kræves til at have så meget sjovt som muligt i sporene.”

 

SHIMANO DEORE XT og SLX er at finde på cykler i handlen i juni måned samt som after market-dele fra udvalgte forhandlere fra fredag den 14. juni 2019. Mere info på Shimanos hjemmeside.

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Følg en onsdag med reducerede massespurter i Romandiet og Tyrkiet
Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne
Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Landevej
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt
Landevej
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
Landevej
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt
Landevej
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste
Landevej
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Landevej
Stortalent tager førertrøjen: Philipsen bliver glad, når han ser det
Udstyr og test
Test: Ekoi Gara MIPS Air
Landevej
Tysker i tårer efter triumf: Der står mange mennesker bag
Landevej
Dansk sprintertalent på podiet i tysk jomfrusejr
Landevej
Verdens bedste sprinter skriver lang kontrakt
Landevej
Quick-Step vil overveje ny Evenepoel-satsning
Landevej
Optakt: 2. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Tidligere toprytter om sportsdirektørjob: Et helvedes job
Landevej
Kron udtaget til stort etapeløb
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
MTB
Video i artiklenHør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Landevej
Stærke danskere udtages til WorldTour-etapeløb
Landevej
Sådan gik søndagens A-løb i Uvelse
MTB
Video i artiklenSe Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Landevej
Det smadrede mine ben, siger frustreret Pidcock
Udstyr og test
Test: ABUS Gamechanger 2.0

Søndag den 21. april 2024

MTB
Video i artiklenSimon Andreassen vinder i World Cuppen
Landevej
Tre danskere i top-10 i hollandsk endagsløb
Landevej
Cort med skadesopdatering: Min mor ville køre hurtigere ned end mig
Landevej
Brown reagerer på første monumentsejr
Landevej
FDJ – SUEZ-rytter snyder favoritterne i imponerende spurt
Landevej
Danmarksmester kører sig til nyt topresultat
Landevej
ColoQuick vinder dobbeltsejr i Vejle
Landevej
Van der Poel fik "stof til eftertanke" i Liège
Landevej
Video i artiklenSe Pogacars kraftfulde angreb på La Redoute
Landevej
Rørt Pogacar tog revanche med svigermor i tankerne
Landevej
Malmberg henter topresultat i Bosnien-Hercegovina
Landevej
Skjelmose: Dét kostede mig løbet
Landevej
Pogacar pulveriserer konkurrenterne med den perfekte opskrift
Landevej
Sådan var Pogacar atter suveræn
Landevej
Vidunderbarn fuldender UAE-dominans i tilbagevendt løb
Landevej
Jakobsen fremhæver dansk stortalent efter første dsm-triumf
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund hjælpe Jakobsen til sin første sejr i år
Landevej
Topplacering giver dansk avancement på sidstedagen
Landevej
Video i artiklenFabio Jakobsen overlegen i Tyrkiet
Landevej
Optakt: Liege-Bastogne-Liege
Landevej
Optakt: Giro della Romagna
Landevej
Fléche Wallonne-vinder håber at kunne holde fast i momentum i Liége
Landevej
Van der Poel skal køre Liége-Bastogne-Liége på ny cykel
Landevej
Optakt: 1. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Van Gils kom på podiet i Fléche Wallonne, og nu vil han gentage succesen i Liége
Landevej
Quick-Step-profil: Kan jeg redde vores forår?
Landevej
Her er startlisten til Liège-Bastogne-Liège 2024
Landevej
Skjelmose med stærk udmelding inden monument
Landevej
EF-profil tror på podiet, men 'Pogacar er i en liga for sig'
Landevej
Pogacar er glad for, at han sprang stort forberedelsesløb over
Landevej
Alaphilippe: Min moral blev knust

Lørdag den 20. april 2024

Landevej
21-årig hollænder vinder i hjemmebaneløb
Landevej
Benoot: Vi var virkelig overraskede over det
Landevej
Bora-stjerne afslører stort mål: Det bliver episk
VIS FLERE

Annonce