\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Regnbuetrøjen er dog en drøm for mange cykelryttere, og i den forbindelse er det svært at komme udenom UCI, der har legitimiteten på dette område.
Dette har tidligere haft indflydelse på det mest kende gravel-løb, det amerikanske løb Dirty Kanza. Ved Dirty Kanza blev der tidligere udelte tidligere en speciel trøje til vinderen af løbet, men efter en forspørelse fra UCI, hold de op med dette, da designet var for tæt på den regnbuetrøjen vi kender fra andre cykelkategorier, der bliver vundet ved UCI-støttede events.
”Vi er i en brydningstid, i forhold til hvad gravel kommer til at være. UCI har en hvis legitimitet i alle aspekter af cykling, om folk kan lide det eller ej,” siger Haas om UCI’s potentielle rolle i gravel-disciplinen.
Der har været øget opmærksomhed omkring de spændende løb på grusveje de sidste par år, da tidligere WorldTour-ryttere Peter Stetina, Ian Boswell og Laurens ten Dam alle fokuserer på gravel-løb denne sæson.
Flere WorldTour-ryttere skal allerede i år deltage i gravel-løb, hvor især EF Pro Cycling deltager i mange af disse.
Den tidligere mountainbikerytter Haas bemækrer, at der bliver kørt på grus i flere store løb i Europa.
”Vi har nogle fantastiske blandingsevents some Strade Bianche, Tro-Bro Léon og nu Paris-Tours med grusveje. Der er selv grus i Tour de France,” fortæller Haas.
Haas tilføjer desuden, at han mener mange nuværende WorldTour-ryttere og crossryttere gerne ville deltage i et gravel-VM.
Der var stykker af grusvej med i Tour de France i både 2018 og 2019.