hvilket fik konsekvenser for Movistars Francisco Ventoso <\/a>og Etixx-QuickSteps Nikolas Maes.<\/p>","\u201d130 kilometer inde i l\u00f8bet ramte vi en brostenssektion: Et styrt splitter feltet, ryttere falder overalt. Jeg var n\u00f8dt til at bremse, og jeg kunne ikke undg\u00e5 at ramme rytterne foran mig, som ogs\u00e5 fors\u00f8gte at undvige rytterne foran sig. Jeg styrtede ikke engang, men ramte blot bagenden af hans cykel med mit ben,\u201d skriver Francisco Ventoso i et \u00e5bent brev offentliggjort af sit hold.<\/p>","
\u201dJeg blev ved med at k\u00f8re, men kort efter kom jeg til at se p\u00e5 mit ben. Det gjorde ikke ondt, og bl\u00f8dte ikke specielt meget, men jeg kunne tydeligt se en del af knoglehinden, som d\u00e6kkede mit skinneben. Jeg hoppede af cyklen, kastede mig selv ned i gr\u00e6sset p\u00e5 h\u00f8jre side af vejen, d\u00e6kkede mit ansigt med mine h\u00e6nder i chok og begyndte at f\u00e5 det d\u00e5rligt.\u201d<\/p>","
Efter sit grusomme uheld blev spanieren opsamlet af l\u00f8bsambulancen, hvor han havde tid til at gennemt\u00e6nke situationen. Mistanken om, at en skivebremse var skyld i den dybe fl\u00e6nge blev bekr\u00e6ftet blot 15 kilometer l\u00e6ngere henne ad vejen.<\/p>","
\u201dNikolas Maes, en Etixx-QuickStep-rytter, kom ind i den samme ambulance som mig. Han havde et dybt s\u00e5r p\u00e5 kn\u00e6et, som var for\u00e5rsaget af en anden skivebremse af l\u00f8bets 32 (16 ryttere k\u00f8rte med to bremser hver, red.). Den f\u00f8rste tanke, der farer ind i ens hoved, er: Hvad sker der, n\u00e5r der er 396 skivebremser i et l\u00f8b, hvor 198 ryttere k\u00e6mper for positioner?\u201d<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
”Kan du forestille dig, at den rammer en halspulsåre?”
Den ubehagelige hændelse fik relativt små konsekvenser for Ventoso, der blev opereret senere på dagen men endnu ikke ved, hvor længe han må holde pause fra løb. I sit brev prøver han dog at fjerne fokus fra sit uheld og i stedet få sine læsere til at overveje, hvor galt det i virkeligheden kunne have gået.
”Jeg var heldig: Jeg mistede ikke benet, men blot nogle muskler og noget hud. Men kan du forestille dig, at den rammer en halspulsåre? Den tanke vil jeg helst ikke gøre mig,” fortsætter den 33-årige spanier, som ganske enkelt ikke forstår, hvorfor skivebremser skal have en plads i landevejscyklingen.
”Jeg vil gøre det klart, at jeg støtter, at cykelcross-ryttere kan drage nytte af skivebremsernes fordele når de cykler. Men professionelle landevejsløb er noget helt andet. Var der virkelig ingen, der havde forestillet sig, at et uheld som det i søndags ville ske? Var der virkelig ingen, der synes, de var farlige? Var der virkelig ingen, der indså, at de kan skære - at de kan blive til store knive? De bliver til macheter, når man styrtet og rammer dem med en vis hastighed, og på nogle tidspunkter rammer vi altså 80, 90, 100 kilometer i timen.”
Til sidst i sit brev appellerer Ventoso til sine kolleger i feltet samt de organisationer, der sammen står for rytternes sikkerhed under løb. Movistar-rytteren vil sætte en stopper for den egoistiske tankegang, som han ser i feltet, og i stedet skabe et sammenhold i sporten for at få afskaffet de farlige bremser.
”Vi tænker altid, at der ikke er et problem, hvis vi ikke selv rammes af det. Der skal altid ske frygtelige ting, før man træder i kraft. Vi professionelle ryttere bør se ud over vores egne navler. Andre kan sige til os, hvad vi skal gøre, men vi må ikke glemme, at vi har magten til at træffe vores eget valg - og det er det, vi bør gøre nu,” fastslår han.
”Skivebremser forårsager sår. I denne omgang skete det for mig, men i morgen kan det ske for en anden og gå endnu mere galt.”
Du kan læse resten af Francisco Ventosos åbne brev her.