Dette g\u00f8r det nemt at holde tryk p\u00e5 forhjulet, s\u00e5 man kan styre p\u00e5 de tekniske opk\u00f8rsler.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Den er adræt i de snævre sving og i de lange hurtige sving har man god kontrol, på trods af den stejle geometri.
En afgørende faktor for, hvor sikker man er i sving, er dækkene. Jeg er normalt stor fan af Maxxis-dæk og kombinationen af Rekon 29 x 2.4 foran, Rekon Race 29 x 2.25 bagpå er bestemt en god kombi, men da sporet blev mudret og rødderne glatte, satte jeg et par Vittoria Barzo på, og det gav nyt liv til Niner’en.
Den styrede mere sikkert, og havde mere trækkraft på baghjulet.
Nu er det ikke dækkene, der skal afgøre, hvilken cykel man skal vælge, men ovenstående oplevelse viser, hvor stor betydning de har for din MTB’s køreegenskaber.
Er den pengene værd?
Den udgave af Niner’en jeg har haft fornøjelsen af koster 43.000,- kroner. Det er naturligvis rigtig mange penge for en MTB. Er den så det værd? Og får man mere værdi for pengene end andre cykler i denne prisklasse?
Nu skal man passe meget på med at sammenligne priser på cykler, der man let kommer til at sammenligne æbler med bananer.
Men hvis man kigger på sammenlignelige MTB’er i denne prisklasse, giver Niner’en masser af værdi for pengene, da Niner har brugt pengene på en rigtig god ramme med gode køreegenskaber og på en topklasse forgaffel og dæmper.
Drivlinjen er SRAM’s GX Eagle 12-speed gruppe. Rent funktionelt fungerer den stort set lige så godt som de dyrere grupper, men den tynger vægten noget mere, da den ikke gør brug af de mere eksklusive materialer, som X01- og XX1-grupperne.
Hvis man går meget op i vægten af sin XC MTB - det er jo et af de vigtige parametre, når vi taler XC - så vil man formentlig som det første opgradere hjulene.
Stans Arch S1-hjulene er et rigtigt stærkt og let rullende hjulsæt og da Stans er en af pionererne inden for tubeless-teknologi, får man her et hjulsæt, som er utroligt let at sætte op tubeless, men med en vægt på 1942 gram vil det nok (for vægt-fanatikerne) være for tungt til en race ready XC MTB.
Konklusion
Der er rigtigt mange muligheder på markedet for full suspension MTB’er. Konkurrencen er hård, da der er rigtigt mange gode MTB’er i prisklassen omkring 40.000, - kroner.
Selv om to forskellige XC MTB’er umiddelbart har de samme specifikationer, kan deres køreegenskaber være meget forskellige og det er meget individuelt, hvilke køreegenskaber man som rytter foretrækker. Derfor bør man altid afprøve en MTB på sporet, inden man køber den.
Om Niner RKT 9 RDO er den bedste i klassen, skal jeg ikke kunne afgøre, men der er ikke nogen tvivl om, at du får en rigtig god MTB, hvis du vælger Niner’en. Og med nogle få opgraderinger, vil den ikke holde dig tilbage i jagten på podieplaceringer.
Læs de øvrige blog indlæg:
Motion: Min MTB-sæson
Motion: Min MTB-sæson - Hvor svært kan det være?
Motion: Min MTB-sæson - Jeg kører på cykel for sjov
Motion: Afslutning af DGI cuppen