EKSKLUSIVT

Mød FUSION eSport Cycling Team: Danmarks første kommercielle eSports-cykelhold
20. juni 2020 09:00Birk Hansen. Foto: Fusion
af Christian Frese

FUSION eSport Cycling Team blev i oktober 2018 lanceret som Danmarks første kommercielle eSports-cykelhold. Siden da har holdet Fusion ECT etableret sig som et af Danmarks absolut bedste e-cykelhold og tilmed fået selskab af to udviklingshold i det blomstrende projekt. Vi har snakket med flere af folkene bag FUSIONs store e-sportssatsning.

FUSION eSport Cycling Team blev i efteråret 2018 Danmarks første kommercielle eSports-cykelhold, da det danske tøjbrand slog bjælkerne sammen med en lang række andre virksomheder i håbet om at skabe et cykelhold i international topklasse.

 

FUSION havde ambitioner om at drive holdet, som det kendes fra landevejen. Som en organiseret enhed, der i samarbejde med forskellige partnere skulle sikre rytterne de bedst mulige betingelser for at præstere i de virtuelle cykelløb.
 

”Missionen var at skabe et cykelhold på Zwift, som er en blanding af det, som vi kender som et typisk kontinental-team og et organiseret motionsteam. Det skal profileres, som var det et ægte team og med ryttertyper castet, så de tiltaler forskellige typer af kunder”, fortæller marketingdirektør i FUSION, Troels Vest Jensen.
 

Derfor kontaktede Jensen den tidligere danske mester i H40-klassen og Zwift-entusiast Claus Nielsen i starten af oktober 2018.

 

Nielsen var med sit store drive og engagement udset den vigtige rolle som teamleder i det blomstrende projekt, som efter lanceringen senere samme måned gik i gang med at rekruttere ryttere samt støbe den stærke organisation bag disse.

 

”Oprindeligt var tanken at skabe ét team, FUSION ECT-teamet, da vi startede Fusion eSport-projektet tilbage i starten af oktober 2018. Teamet var på 12 mand og håndplukket i blandt de mest aktive og bedste danske Zwifters på det tidspunkt og krydret med ryttere, jeg kendte fra virkelighedens verden”, siger Nielsen.

 

Rytternes og holdets kvalitet viste sig øjeblikkeligt, og FUSION ECT har siden lanceringen vundet næsten 20.000 kroner i Zwifts Pro-Ams samt domineret den nationale scene med blandt andet to danske mesterskaber.

 

I dag er Nielsen overordnet driftschef på holdet, som stadig går under samme navn og ejes af FUSION. Foruden Nielsen administrerer Jesper Attermann og Jensen henholdsvis holdets PR- og sponsorinteresser, mens Morten Tillquist Nielsen udgør mandskabets technical manager.

 

Endelig har FUSION-projektet i dag hele tre sportsdirektører i form af Jeppe Tolbøll, Kristian Nøhr og Lars Christesen. FUSION ECT fik nemlig hurtigt selskab af endnu et hold under oprettelsen for lidt over halvandet år siden.

 

”Jeg så hurtigt en mulighed for at udvide vores rytterstab med endnu et team, da vi fik rigtig mange ansøgere til vores projekt. Derfor startede vi FUSION EVO i december 2018, og det viste sig hurtigt at være en succes. Vores plan var at have et team, som skulle fungere som fødekæde til FUSION ECT”, forklarer Nielsen.

 

Talentholdet gjorde det muligt for FUSION ECT at lære den enkelte rytter at kende, både personligt og som cykelrytter, før vedkommende potentielt kunne rykkes op og få chancen på projektets bedste mandskab. 
 

”Rytterne på FUSION EVO blev hver uge inviteret med som gæsteryttere på FUSION ECT, og EVO-teamet var virkelig en succes på mange måder. Det ser vi med tydelighed nu, hvor fem af rytterne på det eksisterende FUSION ECT startede på FUSION EVO i den første sæson 2018”, lyder det fra Nielsen.

Artiklen fortsætter under billedet

Fusion ECT-rytter Thomas Maaløe under et live-event i Storms Pakhus i Odense, hvor ti af det danske holds ryttere deltog i et af Zwifts store løb. Foto: Fusion.
 

To udviklingshold og en grundig udvælgelsesproces
I dag fungerer FUSION ECT fortsat, meget lig et landevejshold, med en fast trup på 12 ryttere på sæsonbaserede kontrakter uden muligheder for pludselig udvidelse eller eksterne indskiftninger - i kontrast til mange andre e-cykelhold.
 

FUSION EVO-holdet er dog blevet revolutioneret. I sommeren 2019 skiftede mandskabet nemlig navn til FUSION Development, som desuden blev inddelt i ryttere i Zwifts A- og B-klasse. 
 

”FUSION Development B har været en kæmpemæssig succes. Teamet er pt. det bedste Zwift-team i B-klassen, og mange af rytterne fra denne vinter er allerede rykket op i A-kategorien på Zwift og blevet en del af vores FUSION Development A. Vi har talenter kørende på vores B-team, som vi hjælper på vej i Zwift og samtidig er med til at inspirere til at kunne begå sig for alvor i virkelighedens landevejsfelt”, siger Nielsen og tilføjer:
 

”Vores målsætning er at være foregangsmænd indenfor en transparent og gennemsigtig eSports-disciplin, men samtidig at være et projekt, som er fedt at være en del af, hvor vi er med til at udvikle rytterne til at blive bedre cykelryttere og bedre team players”.
 

Voksende watt-tal og stærke samarbejdsevner kan dog ikke stå som det danske holds eneste succeskriterier. For resultaterne skal naturligvis også afspejle det hårde arbejde bag projektet.
 

”Det er vigtigt, at der, ligesom med et rigtigt cykelhold, skabes resultater og gode historier - herunder at vi kan følge en udvikling af rytterne. Dette forudsætter, at vi får sammensat det rigtige team, som også “klinger” godt sammen”, forklarer Jensen.
 

Men hvordan sammensætter folkene bag holdet egentlig ryttertruppen hos FUSION ECT, og hvad kræver det som rytter, udover betragtelige fysiske egenskaber, at blive en del af projektet?
 

”Vi udvælger rytterne meget nøje. Mange af vores ryttere er “håndplukkede” af ledelsesgruppen, ligesom en del ryttere er kommet ind på vores teams via en decideret ansøgningsproces, eller fordi de har været kendt af en af vores eksisterende ryttere i projektet og samtidig overholder alle vores retningslinjer”, siger Nielsen og tilføjer:
 

”Specielt når det kommer til vores A-kategoriryttere, er vi meget grundige i vores udvælgelsesproces. Alle ansøgere skal overholde vores interne regelsæt og have styr på Dual Recording og watt peaks fra virkelighedens verden”.
 

Konkurrenceniveauet på Zwift er i de seneste år for alvor blevet skruet i vejret, og derfor er projektets ledelse da også ekstra opmærksomme, når hidtil ukendte navne pludselig dukker op blandt e-cyklingseliten.
 

”Selvom Danmark er lille, og det er svært at “poppe op” som stjerne på Zwift uden at have et navn i den virkelige “cykelverden”, så ser man det alligevel engang i mellem, og her kigger vi ekstra kritisk på data belært af erfaringer samlet over de seneste par år”, udtaler Nielsen og uddyber:
 

”Vi er blandt de mest transparente Zwift-teams i verden og har fra dag 1 “slået os op” som et troværdigt team. Derfor har vi konstant og hele tiden fokus på, at alle vores ryttere er gennemsigtige og transparente. Såfremt man ikke er det - så er man ikke en del af vores teams”.
 

På FUSION Development-holdene gælder de samme valideringskrav, og ryttere, som ikke kan bevise, at de faktisk kan leve op til deres in-game powerdata, vil blive frasorteret.

Artiklen fortsætter under billedet

Christian Moberg og Troels Vest Jensen under live-eventet i Storms Pakhus i Odense. Foto: Fusion.
 

Ikke nok blot at komme til træning
Også ryttere, som af forskellige årsager er stoppet på Zwift, skilles fra. At være FUSION-rytter er nemlig ikke blot en titel, som man frit kan gå rundt at bære.
 

”Vi betragter vores teams på linje med fodboldhold - så man deltager som udgangspunkt i “kampene”, ellers kan man lige så godt køre alene eller på andre teams. På et fodboldhold er det heller ikke nok blot at komme til træning. Vi er et projekt med fokus på racedelen, og derfor er det en vigtig del af vores DNA, at man “spiller kampene” og deltager i de løb, som vi udpeger som teamløb”, siger Nielsen og forklarer:
 

”Årligt “rydder vi op” i vores rytterstab og siger pænt tak og på muligt gensyn til ryttere, der er blevet in-aktive på Zwift. Vi ønsker ikke at have inaktive ryttere med på vores team. Det er med til at dræbe et teams team-spirit, dynamik og engagement. Vigtige værdier for et virtuelt cykelhold, der aldrig mødes i den virkelige verden”.
 

Og skulle du selv gå med forhåbninger om at blive en del af FUSION-projektet, så fortæller Nielsen her, hvad der skal til for at komme i betragtning.
 

”Vi har lidt forskellige krav til hvert hold. For vores FUSION Development B gælder det, at man skal køre i B-kategorien og være aktiv på Zwift. Derudover skal man være i stand til at deltage i vores ugentlige team-race så vidt muligt”.
 

”På vores FUSION Development A kræver det, at man overholder alle regler for transparens, men samtidig har vi på det seneste også måttet konstatere, at det ikke er nok “blot” at være A-kategorirytter for at kunne komme med på teamet”.
 

”Kvaliteten af danske ryttere på Zwift er pt. så høj, og da vi er et konkurrenceteam, tager vi pt. “kun” ryttere ind, som vi mener kan gøre en forskel i forhold til de ryttere, vi allerede har på teamet. Vores mål for FUSION Development A er ligesom for FUSION ECT ikke at være et stort hold med mange ryttere. Vi tror på, at de bedste teams består af færre ryttere med godt kendskab til hinanden og med stor samhørighed”.
 

Det kræver selvsagt en enorm fysiologisk kapacitet at blive udvalgt til FUSION ECT, men at være blandt Danmarks stærkeste e-cykelryttere er ikke nødvendigvis nok til at få en plads i den 12 mands store trup, som sammensættes hver oktober.
 

”Rytterne på FUSION ECT er nøje udvalgt over længere tid, og her kigger vi også på, om en given ny rytter vil være et godt match rent teammæssigt på vores eksisterende team”, fastslår Nielsen.
 

I næste uge kan du læse næste kapitel i vores miniserie om FUSIONs store e-cyklingssatsning, som vil gå i dybden med projektets interne regler samt beskrive, hvordan Fusion ECT håndterer de store e-løbsserier.
 

På tirsdag kører alle tre FUSION-hold med i 8. og sidste afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk, og du kan tilmelde dig løbet lige her.
 

Vi livestreamer den store finale her på Feltet.dk samt på vores Facebook- og Youtube-sider.

Se Jeppe Falk sikre Fusion ECT sejren ved 6. afdeling af Uno-X Cup:

 

INFO
E-cykling
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

FREDAG

Optakt: Dwars door Het Hageland

Optakt: Il Lombardia

Video i artiklenOptakt: 4. etape af Criterium du Dauphiné

Niki Terpstra gør comeback blot to måneder efter voldsomt styrt

Stor succes for UAE-Team Emirates

Sæt dit managerhold til Tour de France 2020

Pinot ærgrer sig over VM-aflysning

Følg Fuglsang i Lombardiet og kongeetapen i Dauphiné

Feltet.dk lancerer cykelduellen 2020

Reaktioner fra 3. etape i Dauphiné

Rygte: Haig til Bahrain-McLaren

Formolo: Angrebet var planlagt

Video i artiklenFormolo snupper smuk sejr efter langt udbrud

CCC med Trentin og Van Avermaet til Tour de Wallonie

Mollema og Nibali fører Trek-Segafredo an i Lombardiet

Video i artiklenOptakt: 3. etape af Criterium du Dauphiné

Video i artiklenSmuk sejr til Formolo i Dauphine

Mads P dropper Hageland – skadet i Polen

Video i artiklenEksklusivt interviewNyt fra Polen: Etapen forkortes og bliver delvist neutraliseret

Eksklusivt interviewTeam Give Elementer optimistiske efter debut i Randers

Sunweb skriver med ung amerikaner

Eksklusivt interviewBlaudzun før belgierløb: Vi er stærkere i år

Dan Martin ude af Dauphiné efter brud på korsbenet

Selvsikker Evenepoel før Lombardiet: Har aldrig været så godt forberedt før

15 hold raser i Polen: Få styr på ruten ellers kører vi ikke

Video i artiklenFlyvende Roglic inden 3. etape: Jeg er altid sulten efter flere sejre

Juul-Jensen: Haglvejret var virkelig voldsomt

DCU-hold i polsk grushelvede: Man kan da ikke køre her

Stærkt felt kører DM i Omnium i dag

Juniorlandsholdet udtaget til Frankrig

Kombinér cykeldrømme med skoleophold

IT-system hjælper over 100 cykelklubber

Video i artiklenGuide til cykeludstyr -Få 20% rabat på Feltet.dks webshop

Test: AMP MTB Bremseklodser

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

TORSDAG

Bernal vil have Froome med til Touren

Eksklusivt interviewRahbek: Styret gik løs og sadlen pegede nedad

Dobbeltsejr til Lotto-talenter i Polen

Vind lækre Garmin produkter

Roglic: Vi afsluttede det perfekt

Se billeder fra dagens vilde haglvejr i Dauphiné

Reaktioner fra 2. etape i Dauphiné

Transferlisten 2020-2021 - WorldTour

Transferlisten 2020-2021 - Dansk

Transferlisten 2020-2021 – ProTour

Video i artiklenRoglic suveræn på Col de Porte

Video i artiklenModbydelige Roglic satte al modstand til vægs i Dauphine

Video i artiklenOptakt: 2. etape af Criterium du Dauphiné

Video i artiklenRadio Tour: Jakobsen står til et stort nul

Video i artiklenStyrt i Dauphine! Higuita, Martin m.fl. i asfalten

Campenaerts med fraktur i ryggen

Video i artiklenBrian Holm: Så længe Ineos ikke vinder

Eksklusivt interviewJesper Hansen kører Giro d’Italia: Glad for mit program

Video i artiklenRoglic affærdiger mediernes 'favoritpostulat' frem mod Touren: Jeg forsøger ikke at læse med i medierne

Video i artiklenPorte inden 2. etape: Visma og Ineos er stærke, men...

Hollandsk EM-trup spækket med stjerner

Van der Poel efter hård finale: Ville hellere have vundet

Test: Scott Addict RC Premium 2020

Video i artiklenTæt på kometen Evenepoel: Fortsætter han ufortrødent eller eksploderer han?

Video i artiklenStatus på Fabio Jakobsen: Hvem har egentlig skylden?

Video i artiklenCriterium du Dauphine: Se van Aerts sejr i video og billeder

Officielt: Fuglsang leder stærkt Astana-hold i Lombardiet

Video i artiklenGran Piemonte: Se Bennetts sejr i video og billeder

Kvindernes EM-trup er klar: En virkelig stærk rytterkombination

Stor transferrokade rygtes: Trentin til UAE og Philipsen til Quick-Step

Ulissi snydt for anden gang på fem dage: Efterladt med fortrydelse

Jakobsen gik fra ambulance til fly: Et mirakel

Impey efter andenplads: At tabe til Wout er ok

Wattene bag Verdensklassen - Vilde Vlasov vinder på Ventoux

ONSDAG

Eksklusivt interviewHonoré efter udbrud: Jeg kunne måske have kørt en super finale

Bennett efter sejr: Jeg får kun frihed to gange i år, i dag var en af dem

Egan Bernal efter tredjeplads: Det er ikke kun Ineos vs. Jumbo-Visma

Irgens: Prologen var lidt en sjov størrelse

Dumoulin efter leadout: Wout fuldendte arbejdet glimrende

Sjælden sejr til Bennett i tæt Gran Piemonte-afslutning

Video i artiklenSjælden sejr til Bennett i tæt Gran Piemonte-afslutning

Ung polak stryger til tops i Warszawa

Van Aert: Det gule tog motiverede mig til sejren

Van der Poel overrasket over Van Aert

Video i artiklenUrørlige van Aert tager første etape i Criterium du Dauphine

Tilbageholdende Bardet: Der skal ske noget nyt