Prøv vores nye app

EKSKLUSIVT INTERVIEW

Mød FUSION eSport Cycling Team: Danmarks første kommercielle eSports-cykelhold
20. juni 2020 09:00Birk Hansen. Foto: Fusion
af Christian Frese

FUSION eSport Cycling Team blev i oktober 2018 lanceret som Danmarks første kommercielle eSports-cykelhold. Siden da har holdet Fusion ECT etableret sig som et af Danmarks absolut bedste e-cykelhold og tilmed fået selskab af to udviklingshold i det blomstrende projekt. Vi har snakket med flere af folkene bag FUSIONs store e-sportssatsning.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

FUSION eSport Cycling Team blev i efteråret 2018 Danmarks første kommercielle eSports-cykelhold, da det danske tøjbrand slog bjælkerne sammen med en lang række andre virksomheder i håbet om at skabe et cykelhold i international topklasse.

 

FUSION havde ambitioner om at drive holdet, som det kendes fra landevejen. Som en organiseret enhed, der i samarbejde med forskellige partnere skulle sikre rytterne de bedst mulige betingelser for at præstere i de virtuelle cykelløb.
 

”Missionen var at skabe et cykelhold på Zwift, som er en blanding af det, som vi kender som et typisk kontinental-team og et organiseret motionsteam. Det skal profileres, som var det et ægte team og med ryttertyper castet, så de tiltaler forskellige typer af kunder”, fortæller marketingdirektør i FUSION, Troels Vest Jensen.
 

Derfor kontaktede Jensen den tidligere danske mester i H40-klassen og Zwift-entusiast Claus Nielsen i starten af oktober 2018.

 

Nielsen var med sit store drive og engagement udset den vigtige rolle som teamleder i det blomstrende projekt, som efter lanceringen senere samme måned gik i gang med at rekruttere ryttere samt støbe den stærke organisation bag disse.

 

Læs også
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet

 

”Oprindeligt var tanken at skabe ét team, FUSION ECT-teamet, da vi startede Fusion eSport-projektet tilbage i starten af oktober 2018. Teamet var på 12 mand og håndplukket i blandt de mest aktive og bedste danske Zwifters på det tidspunkt og krydret med ryttere, jeg kendte fra virkelighedens verden”, siger Nielsen.

 

Rytternes og holdets kvalitet viste sig øjeblikkeligt, og FUSION ECT har siden lanceringen vundet næsten 20.000 kroner i Zwifts Pro-Ams samt domineret den nationale scene med blandt andet to danske mesterskaber.

 

I dag er Nielsen overordnet driftschef på holdet, som stadig går under samme navn og ejes af FUSION. Foruden Nielsen administrerer Jesper Attermann og Jensen henholdsvis holdets PR- og sponsorinteresser, mens Morten Tillquist Nielsen udgør mandskabets technical manager.

Annonce

 

Endelig har FUSION-projektet i dag hele tre sportsdirektører i form af Jeppe Tolbøll, Kristian Nøhr og Lars Christesen. FUSION ECT fik nemlig hurtigt selskab af endnu et hold under oprettelsen for lidt over halvandet år siden.

 

”Jeg så hurtigt en mulighed for at udvide vores rytterstab med endnu et team, da vi fik rigtig mange ansøgere til vores projekt. Derfor startede vi FUSION EVO i december 2018, og det viste sig hurtigt at være en succes. Vores plan var at have et team, som skulle fungere som fødekæde til FUSION ECT”, forklarer Nielsen.

 

Talentholdet gjorde det muligt for FUSION ECT at lære den enkelte rytter at kende, både personligt og som cykelrytter, før vedkommende potentielt kunne rykkes op og få chancen på projektets bedste mandskab. 
 

”Rytterne på FUSION EVO blev hver uge inviteret med som gæsteryttere på FUSION ECT, og EVO-teamet var virkelig en succes på mange måder. Det ser vi med tydelighed nu, hvor fem af rytterne på det eksisterende FUSION ECT startede på FUSION EVO i den første sæson 2018”, lyder det fra Nielsen.

Artiklen fortsætter under billedet

Fusion ECT-rytter Thomas Maaløe under et live-event i Storms Pakhus i Odense, hvor ti af det danske holds ryttere deltog i et af Zwifts store løb. Foto: Fusion.
 

To udviklingshold og en grundig udvælgelsesproces
I dag fungerer FUSION ECT fortsat, meget lig et landevejshold, med en fast trup på 12 ryttere på sæsonbaserede kontrakter uden muligheder for pludselig udvidelse eller eksterne indskiftninger - i kontrast til mange andre e-cykelhold.
 

FUSION EVO-holdet er dog blevet revolutioneret. I sommeren 2019 skiftede mandskabet nemlig navn til FUSION Development, som desuden blev inddelt i ryttere i Zwifts A- og B-klasse. 
 

”FUSION Development B har været en kæmpemæssig succes. Teamet er pt. det bedste Zwift-team i B-klassen, og mange af rytterne fra denne vinter er allerede rykket op i A-kategorien på Zwift og blevet en del af vores FUSION Development A. Vi har talenter kørende på vores B-team, som vi hjælper på vej i Zwift og samtidig er med til at inspirere til at kunne begå sig for alvor i virkelighedens landevejsfelt”, siger Nielsen og tilføjer:
 

”Vores målsætning er at være foregangsmænd indenfor en transparent og gennemsigtig eSports-disciplin, men samtidig at være et projekt, som er fedt at være en del af, hvor vi er med til at udvikle rytterne til at blive bedre cykelryttere og bedre team players”.
 

Voksende watt-tal og stærke samarbejdsevner kan dog ikke stå som det danske holds eneste succeskriterier. For resultaterne skal naturligvis også afspejle det hårde arbejde bag projektet.
 

”Det er vigtigt, at der, ligesom med et rigtigt cykelhold, skabes resultater og gode historier - herunder at vi kan følge en udvikling af rytterne. Dette forudsætter, at vi får sammensat det rigtige team, som også “klinger” godt sammen”, forklarer Jensen.
 

Men hvordan sammensætter folkene bag holdet egentlig ryttertruppen hos FUSION ECT, og hvad kræver det som rytter, udover betragtelige fysiske egenskaber, at blive en del af projektet?
 

”Vi udvælger rytterne meget nøje. Mange af vores ryttere er “håndplukkede” af ledelsesgruppen, ligesom en del ryttere er kommet ind på vores teams via en decideret ansøgningsproces, eller fordi de har været kendt af en af vores eksisterende ryttere i projektet og samtidig overholder alle vores retningslinjer”, siger Nielsen og tilføjer:
 

”Specielt når det kommer til vores A-kategoriryttere, er vi meget grundige i vores udvælgelsesproces. Alle ansøgere skal overholde vores interne regelsæt og have styr på Dual Recording og watt peaks fra virkelighedens verden”.
 

Konkurrenceniveauet på Zwift er i de seneste år for alvor blevet skruet i vejret, og derfor er projektets ledelse da også ekstra opmærksomme, når hidtil ukendte navne pludselig dukker op blandt e-cyklingseliten.
 

”Selvom Danmark er lille, og det er svært at “poppe op” som stjerne på Zwift uden at have et navn i den virkelige “cykelverden”, så ser man det alligevel engang i mellem, og her kigger vi ekstra kritisk på data belært af erfaringer samlet over de seneste par år”, udtaler Nielsen og uddyber:
 

”Vi er blandt de mest transparente Zwift-teams i verden og har fra dag 1 “slået os op” som et troværdigt team. Derfor har vi konstant og hele tiden fokus på, at alle vores ryttere er gennemsigtige og transparente. Såfremt man ikke er det - så er man ikke en del af vores teams”.
 

På FUSION Development-holdene gælder de samme valideringskrav, og ryttere, som ikke kan bevise, at de faktisk kan leve op til deres in-game powerdata, vil blive frasorteret.

Artiklen fortsætter under billedet

Christian Moberg og Troels Vest Jensen under live-eventet i Storms Pakhus i Odense. Foto: Fusion.
 

Ikke nok blot at komme til træning
Også ryttere, som af forskellige årsager er stoppet på Zwift, skilles fra. At være FUSION-rytter er nemlig ikke blot en titel, som man frit kan gå rundt at bære.
 

”Vi betragter vores teams på linje med fodboldhold - så man deltager som udgangspunkt i “kampene”, ellers kan man lige så godt køre alene eller på andre teams. På et fodboldhold er det heller ikke nok blot at komme til træning. Vi er et projekt med fokus på racedelen, og derfor er det en vigtig del af vores DNA, at man “spiller kampene” og deltager i de løb, som vi udpeger som teamløb”, siger Nielsen og forklarer:
 

”Årligt “rydder vi op” i vores rytterstab og siger pænt tak og på muligt gensyn til ryttere, der er blevet in-aktive på Zwift. Vi ønsker ikke at have inaktive ryttere med på vores team. Det er med til at dræbe et teams team-spirit, dynamik og engagement. Vigtige værdier for et virtuelt cykelhold, der aldrig mødes i den virkelige verden”.
 

Og skulle du selv gå med forhåbninger om at blive en del af FUSION-projektet, så fortæller Nielsen her, hvad der skal til for at komme i betragtning.
 

”Vi har lidt forskellige krav til hvert hold. For vores FUSION Development B gælder det, at man skal køre i B-kategorien og være aktiv på Zwift. Derudover skal man være i stand til at deltage i vores ugentlige team-race så vidt muligt”.
 

”På vores FUSION Development A kræver det, at man overholder alle regler for transparens, men samtidig har vi på det seneste også måttet konstatere, at det ikke er nok “blot” at være A-kategorirytter for at kunne komme med på teamet”.
 

”Kvaliteten af danske ryttere på Zwift er pt. så høj, og da vi er et konkurrenceteam, tager vi pt. “kun” ryttere ind, som vi mener kan gøre en forskel i forhold til de ryttere, vi allerede har på teamet. Vores mål for FUSION Development A er ligesom for FUSION ECT ikke at være et stort hold med mange ryttere. Vi tror på, at de bedste teams består af færre ryttere med godt kendskab til hinanden og med stor samhørighed”.
 

Det kræver selvsagt en enorm fysiologisk kapacitet at blive udvalgt til FUSION ECT, men at være blandt Danmarks stærkeste e-cykelryttere er ikke nødvendigvis nok til at få en plads i den 12 mands store trup, som sammensættes hver oktober.
 

”Rytterne på FUSION ECT er nøje udvalgt over længere tid, og her kigger vi også på, om en given ny rytter vil være et godt match rent teammæssigt på vores eksisterende team”, fastslår Nielsen.
 

I næste uge kan du læse næste kapitel i vores miniserie om FUSIONs store e-cyklingssatsning, som vil gå i dybden med projektets interne regler samt beskrive, hvordan Fusion ECT håndterer de store e-løbsserier.
 

På tirsdag kører alle tre FUSION-hold med i 8. og sidste afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk, og du kan tilmelde dig løbet lige her.
 

Vi livestreamer den store finale her på Feltet.dk samt på vores Facebook- og Youtube-sider.

Se Jeppe Falk sikre Fusion ECT sejren ved 6. afdeling af Uno-X Cup:

 

INFO
E-cykling
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Fredag den 19. april 2024

Landevej
Lotto Dstny-rytter tilbage på cyklen for første gang efter lårbensbrud
Landevej
Søren Kragh udtaget til Liège-Bastogne-Liège
Landevej
Evenepoel giver opdatering på skader: Touren er ikke i fare
Landevej
Formand for DCU trækker sig
Landevej
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet

Annonce

Landevej
Van der Poel tvivler ikke, men foretog sen ændring efter skuffelse
Cross
UCI annoncerer store ændringer i cyklecross-kalenderen
Landevej
Overvældet Lopez: Vigtigste sejr i mit liv
Udstyr og test
Test: Specialized S-Works Evade 3

Annonce

Landevej
Lidl-Trek overlever utallige angreb og vinder bjergløb
Landevej
Italiensk stjerne annoncerer comeback og Grand Tour-double
Landevej
Minut for minut: Sådan sikrede lille spanier sig sejren i Giro-generalprøven
Landevej
Optakt: 5. etape af Tour of the Alps

Annonce

Landevej
Mandskaberne til den danske UCI-weekend: Nyt danskerhold med
Landevej
Tour-chefen håber på Vingegaard - men helbredet er det vigtigste
Landevej
Skjelmose med stærk udmelding inden monument
Landevej
Bora mangler stjerne i Liege-Bastogne-Liege
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Landevej
Ikonisk navnesponsor skriver langtidskontrakt
Landevej
WorldTour-hold henter cross-profil, og giver ham debut i monument
Landevej
Pogacar før monument: Det er et af mine yndlingsløb

Annonce

Landevej
Journalist med godt nyt om Quintana

Torsdag den 18. april 2024

Landevej
Tour-vinder vil tage revanche i Liege efter misset Fléche Wallonne-sejr
Landevej
Jayco vil forlænge med Yates, men økonomien er tvivlsom

Annonce

Landevej
López modstod de mange angreb: I morgen bliver det bananas
Landevej
Kron reagerer på vildt Fléche Wallonne og ser frem mod Liége
Landevej
Skjelmose beskriver sit exit: Kunne ikke kontrollere mig selv

Annonce

Landevej
EF-rytter lykkelig efter comeback på kongeetapen
Landevej
Brite vinder efter storslået soloridt - Spanier holder fortsat fast i klassementet
Landevej
Skjelmose klar til Liege-Bastogne-Liege
Udstyr og test
Bosch lancerer batteri til elcykler - med fire store nyheder
Landevej
Pogacar klar til at bryde Alpecins monumentstime
Landevej
Optakt: 4. etape af Tour of the Alps
Landevej
Dansk stortalent bidrager til holdløbssejr
Landevej
Evenepoel har Tour-forberedelsen på plads
Landevej
Bora nærmer sig Visma-profil
Landevej
Stjerner hylder danskere og nordmænd
Landevej
Blev toer i løbsdebut: Fransk stortalent løfter sløret for taktikken

Onsdag den 17. april 2024

Landevej
Virkelig tiltrængt sejr: Det er vigtigt ikke at give op
Landevej
Stærk belgier: Det var ikke et normalt Fleche Wallonne
Landevej
Stjerne spurter sig til første sejr i næsten fem år - Tour-vinderen må nøjes
Landevej
Sejrede efter vanvidsvejr i Vallonien: Jeg kan ikke tro, at jeg har vundet Fleche
Landevej
Betryggende melding om Skjelmose efter kuldechok
Landevej
Fænomenal brite vinder stor klassiker efter eksplosiv spurt
Landevej
Hypotermi-symptomer sender Skjelmose og holdkammerater ud af stor klassiker
Landevej
Rørt vinder: Det var en rigtig lortedag
Landevej
Dansk U23-landshold har holdet klar til stort løb
Landevej
Spanier gør vildt kup på voldsom regnvejrsetape
Landevej
Tidligere vinder ser stolt tilbage på sejr
Landevej
UAE-stjerne regner med sit hold
Landevej
Optimistisk Pidcock: I år er jeg et helt andet sted
Landevej
Optakt: 3. etape af Tour of the Alps
Landevej
Optakt: Fleche Wallonne
Landevej
Skjelmose går efter sejren i stor klassiker
Landevej
Træt Matthews: Benene er gode, men jeg er ved at være ved enden
Landevej
Rørt Bora-rytter pointerer: Specielt at køre på hjemmebane
Landevej
Tidligere holdkammerat sammenligner Vingegaard og Roglic
Landevej
Oversigt: Dagens 11 danskere ved Fléche Wallonne

Tirsdag den 16. april 2024

Landevej
WorldTour-hold kommer med opdatering på forslåede profiler
Landevej
Tidligere vinder og Fuglsang skal køre Fleche Wallonne
Landevej
Dansk talent skal hjælpe stjerne til topresultat: Han er god at lære af
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewColoQuick-profil sætter ord på etapeløbssejr: Det er vildt og overraskende
Landevej
37-årig etapevinder rørt over sejr
Landevej
Italiensk veteran tager sjælden sejr
Landevej
Charmig udtaget til stor klassiker
Landevej
Vingegaard kommer med positive meldinger
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour of the Alps
Landevej
Pidcocks træner: Han har før slået Pogacar og Van der Poel
Landevej
Hjerteproblemer får stort talent til at indstille karrieren
Landevej
Skjelmose får stærkt hold i ryggen til Flèche Wallone
Landevej
Opdateret: Visma afviser, at Vingegaard er klar til at forlade hospitalet
Udstyr og test
First Ride: Canyon Grizl:On
Landevej
Israel skriver kontrakt med ungdomskomet fra næste sæson
Landevej
Nyt, stort løb annoncerer ruten til første udgave
Landevej
Ny Visma-stjerne forklarer manglende Grand Tour-ambitioner
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Ranglisterne: Visma avancerer og ny verdensetter

Mandag den 15. april 2024

Landevej
Ung WorldTour-rytter ude med hjernerystelse efter vildt højhastighedsstyrt
VIS FLERE

Annonce