Transportministeren h\u00e5ber p\u00e5 at kunne medbringe et lovforslag til Folketinget i l\u00f8bet af efter\u00e5ret.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Cyklistforbundet er begejstret - FDM skeptiske
Forslaget fra transportministeren møder ikke stor begejstring fra bilisternes interesseorganisation, FDM.
Afdelingschef Torben Kudsk fortæller til DR Nyheder, at det bliver ’svært at håndhæve reglen om halvanden meters afstand ude i virkeligheden’. I stedet advokerer han få at etablere kampagner, der skal komme problemet til livs.
Men det er Jens Peter Hansen, der er landsformand for Cyklistforbundet, ikke enig i.
Er et forslag om et afstandskrav ikke mere et signal, som er svær at kontrollere i virkeligheden?
”Ligesom man udøver fartkontrol, så kan man også dokumentere bilisters passage af cyklister. Det drejer sig om at få politibetjenten ud af sin bil og på en cykel, hvorpå der er monteret en afstandsmåler og et videokamera. Rent teknisk er det lige så let at dokumentere overtrædelse af et afstandskrav fra cyklist til bilist, som det er at lave fartkontrol,” fortæller Jens Peter Hansen til Feltet.dk.
”Det er forsøgt (med kampagner, red.) på forskellig vis i flere år. Måske har kampagnen en kortvarig effekt. Men når Vejdirektoratet spørger folk, hvorfor de ikke cykler mere, så angiver de utryghed som en af de væsentligste årsager. Derfor må vi bare erkende, at kampagnerne ikke virker godt nok.”
Derfor byder han glædeligt forslaget velkommen i den danske lovgivning.
”Jeg er rigtig tilfreds med, at Trine Bramsen har det politiske mod til at igangsætte det her. Det er en nødvendighed at skabe større tryghed på vejene. Sådan et lovforslag vil ikke skabe større tryghed med et fingerknips, men det sætter fokus på, at vi som bilister giver plads til cyklister.”
Tyskland-eksemplet er vejen frem
Jens Peter Hansen foreslår, at vi kigger mod vores tyske naboer i jagten på mere tryghed på vejene. Her lyder lovgivningen på halvanden meters afstand i byerne og to meters afstand på landevejene.
Men derudover har tyskerne indført en anden regel, som kunne være interessant at indføre i Danmark ifølge landsformanden for Cyklistforbundet.
”I Tyskland er det eksplicit, udtrykkeligt tilladt at cykle ved siden af hinanden to og to, så længe man ikke hindre trafikken. Hvis ikke du decideret skaber en kø bag dig, så må du cykle to og to ved siden af hinanden,” lyder det fra Jens Peter Hansen.
Og selvom Cyklistforbundet hilser afstandskrav velkommen i Danmark, så har forbundets formand også en tilføjelse.
”Noget man også burde være opmærksom på, er en følgeændring i færdselsloven. Hvis man som bilist overskrider en spærrelinje, så får man faktisk et klip i kørekortet. Heldigvis er der mange bilister, der overskrider spærrelinjen, for at give cyklister masser af plads. Det er egentlig ikke rimeligt, at de skal have et klip i kørekortet for det.”
Debatindlæg og borgerforslag
Problemet med farlige situationer mellem cyklister og bilister er også blevet adresseret af andre aktører.
Tilbage i februar opfordrede cykelrytteren Frederik Muff fra ColoQuick til netop at kigge på færdselsloven. Det gjorde han i et debatindlæg på Feltet.dk.
Få uger senere tog Per Elvang Søndergaard fra Lyngby-Taarbæk budskabet op igen med et borgerforslag. Forslaget skal opnå 50.000 underskrifter for at blive fremstillet i Folketingen, og i skrivende stund har Lyngby-borgerens forslag lidt over 7.500 støttere.