\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Løbsreferat:
Den italienske rundtur fortsatte sin tur sydpå, da 6. etape skulle køres fra grotterne ved Grotte di Frasassi til Ascoli Piceno, begge med beliggenhed i Marche regionen. 160 kilometer skulle køres med to lange kategori 2 stigninger samt en enkelt kategori 3.
Etapen var dog en håndfuld væsentlige profiler fattigere, idet hverken Mikel Landa (Bahrain Victorious), Pavel Sivakov (Ineos Grenadiers), indehaveren af bjergtrøjen Joe Dombrowski (UAE Team Emirates) eller Romain Bidard (AG2R Citroën) stillede til start.
Med et spørgsmålstegn ud for om hvorvidt Alessandro De Marchi (Israel Start-Up Nation) kunne bevare førertrøjen til mål, men stadig med en på papiret let afslutning for klassementsrytterne, var der stort incitament til at komme med i dagens udbrud.
Ved etapens start var en lille bakke placeret, og her var der et godt afsæt til at skabe et stærkt udbrud. Da feltet ramte bakken var Giovanni Carboni (Bardiani-CSF-Faizané) og Rémy Rochas (Cofidís) de første til at åbne ballet.
Herfra startede angrebsfesten, hvor flere konstellationer blev skabt. Begge danskere blev set i et fremstød, mens også profiler som Peter Sagan (Bora-Hansgrohe), Alberto Bettiol og sidste års vinder af bjergtrøjen, Ruben Guerreiro (EF Education - Nippo) og Bauke Mollema (Trek - Segafredo) var aggressive.
HUSK, AT DU KAN SE ALLE ETAPER AF GIRO D'ITALIA EKSKLUSIVT PÅ DISCOVERY+ UDEN REKLAMER
Også Filippo Ganna og Jhonatan Narvaez (Ineos Grenadiers), Patrick Bevin (Israel Start-Up Nation), Luis Leon Sanchez (Astana - Premier Tech) og Gino Mäder var aggressive. Ingen af konstellationerne lykkedes i de første tyve kilometer.
Herfra forsøgte en femmandsgruppe at køre væk i form af Gino Mäder og Matej Mohoric (Bahrain Victorious), Dario Cataldo (Movistar), Simon Gugliemi (Groupama FDJ) og Jimmy Janssens (Alpecin Fenix). De fem skød en god fart, da gruppen kørte på rulleskift.
Tvekamp mellem de to udbrud
Androni Giocattoli - Sidermec ville også være med i fremstødet, da Simone Ravanelli med hjælp fra tv-motorcyklen formåede at lukke et større hul. Også Mollema ville være med sammen med Geoffrey Bouchard (AG2R Citroën), men der var ingen læ fra motorcyklen til de to.
Herfra udviklede sig en sand duel mellem de fem ryttere i front og de to jagtende. Mens feltet havde set sig tilfredse med de undslupne lå Mollema og Bouchard længe 15 sekunder efter forfølgerne.
Mens vejret åbnede sig foroven fortsatte sværdudvekslingen, og på et tidspunkt lød afstanden på 40 sekunder mellem grupperne. Særligt Mohoric ofrede sig fuldt ud for holdkammeraten Mäder, som nægtede at få en frisk Mollema og Bouchard op til sig.
Efter 30 kilometers jagt og med 100 kilometer igen kom meldingen så i det italienske uvejr: Mollema og Bouchard havde vendt udviklingen og formåede at komme op til Mäder og kompagni - og med fem minutters forspring til feltet var dagens udbrud endelig på plads efter knap 60 kilometer.
Mens Bouchard og Mollema kunne suge luft ind sørgede Ravanelli for at tage dagens indlagte pointspurt. Efterfølgende ramte rytterne igen tørre veje - bortset fra Manuel Belleti (EOLO-Kometa), der måtte udgå af karrierens sidste Giro d’Italia med 88 kilometer igen.
Sidevindskørsel på stigning
Med 76 kilometer igen ventede den første lange kategori 2 stigning, hvor uvejret igen viste sig frem. Blandt andre Sagan led under betingelserne på stigningen. Det gjorde Bouchard ikke, idet han var den første til at krydse bjergspurten.
Ved nedkørslen satte Ineos Grenadiers sig frem på de våde veje. Taktikken var til at forstå, for efter den korte nedkørsel var der huller i feltet, hvor De Marchi blandt andet sad langt tilbage. Han valgte selv at forsøge at lukke de mange huller på et efterfølgende fladt stykke, hvor han fik hjælp af Bora-Hansgrohe.
HUSK, AT DU KAN SE ALLE ETAPER AF GIRO D'ITALIA EKSKLUSIVT PÅ DISCOVERY+ UDEN REKLAMER
Skaden var dog sket, og herfra måtte De Marchi jagte det første felt, mens hullet kun blev større og det lyserøde eventyr stille og roligt så ud til at fordufte.
Op mod kategori 3 stigningen så man et sjældent syn, nemlig sidevindskørsel op ad. Således lagde Ganna sit hold i formation, og det var kun Hugh Carthy (EF Education - Nippo) samt Remco Evenepoel (Deceuninck - Quick-Step), der af klassementsrytterne var helt på smæk.
Det tegnede et øjeblik til splittelse, men feltet fik hurtigt lukket, og da vejen drejede kunne viften blive til den almindelige pileformation igen. Til gengæld gik det ud over forspringet på udbruddet, der for første gang måtte se deres forspring skrumpe fra fem minutter og ned til tre.
Italienske gloser og nye udbrud
Det var Mohoric, der vandt bjergspurten på kategori 3 stigningen, og nu ventede en tyve kilometer lang nedkørsel på plask våde veje. Mollema måtte klikke ud af pedalen på nedkørslen, mens Mohoric sammen med Mäder kunne slange sig nedad, vel at mærke uden udbruddet på hjul.
I mellemtiden kørte tre mand væk fra feltet i form af Giulio Ciccone (Trek-Segafredo), Romain Bardet (AG2R Citroën) og Bettiol, der også ved etapestart havde været i angreb. De tre diskuterede heftigt på nedkørslens fladere stykker, idet Ciccone havde Mollema længere fremme.
De havde travlt hvis de skulle holde sig væk fra feltet, for Ganna havde sat alle kedlerne i kog i feltet. Bettiol fægtede med armene, råbte italienske gloser og skubbede Bardet og Ciccone frem, og der var da også under et minut ned til feltet og to minutter op til frontudbruddet.
Oppe foran fusionerede flere af udbruddene igen med 35 kilometer til mål, da de to Bahrain Victorious ryttere blev hentet af af Mollema og Cataldo, mens Bouchard blev opslugt af feltet.
Knap ti kilometer senere nåede Bettiol, Bardet og Ciccone op til de tre morgenudbruddere på mellemhånd, nemlig Ravanelli, Janssens og Guglielmi, som satte sig bagved de friske kræfter.
Mohoric fortsatte ufortrødent og holdt det andet udbrud og feltet stangen med to lige over to minutter til førstnævnte, som havde yderligere et halvt minut til feltet, hvor Ganna buldrede gennem regnen.
Absurd styrt i bunden af målstigning
Bettiol kunne fortsætte med sin armfægteri, selvom hans gruppe blev hentet af feltet med 16,5 kilometer igen. Mohoric holdt hænderne på styret og farten høj, og forspringet var status quo. De Marchi var kørt helt bag lystavlen, ni minutter efter udbruddet.
Felix Großschartner (Bora-Hansgrohe) var i asfalten, og østrigeren måtte derfor sløjfes som aktør i afgørelsen. Med 13 kilometer til mål spidsede tingene nemlig til. Her slog Mohoric ud i bunden af stigningen, og nu var det en trio i front, stadig to og et halvt minut foran Ganna og kompagni.
Dagens skøre styrt skete nede i kortegen, hvor Pieter Sierry (Deceuninck - Quick-Step) blev kørt ned af en BikeExchange bil, mens denne var ved at modtage en regnjakke fra en kommisærbil.
Regnjakkerne var nemlig blevet smidt, idet solen endelig brød frem på stigningens første håndfuld kilometer. Derfor var George Bennett (Jumbo-Visma) tydelig at genkende i sin newzealandske trøje, da denne blev sat. Kort efter takkede Ganna endelig af efter en lang dags føring.
Bennett kom mærkværdigt op igen, mens Ineos Grenadiers nu havde sendt Jonatan Castroviejo frem. Han slap med 4,5 kilometer til mål efter at have ført feltet - med et fladt bagdæk. I mellemtiden havde Movistar, Team DSM og Deceuninck - Quick-Step sat deres ryttere op på på siden af det britiske tog.
Angrebslysten spreder sig nær toppen
Trioen i front arbejdede stadig sammen, men blødte samtidig tid. Med fire kilometer igen var tiden på 1 minut og 15 sekunder til feltet, som gradvist blev mindre. Her var det Fausto Masnada (Deceuninck - Quick-Step), som førte foran Joao Almeida og Evenepoel.
Der skulle ske noget i udbruddet. Det vidste Mäder godt, idet han angreb med 3,2 kilometer igen. Kort efter skød Daniel Martinez (Ineos Grenadiers) af sted fra feltet. Afstanden lød på 1 minut fra Mäder til feltet med to kilometer igen.
HUSK, AT DU KAN SE ALLE ETAPER AF GIRO D'ITALIA EKSKLUSIVT PÅ DISCOVERY+ UDEN REKLAMER
Jai Hindley (Team DSM) var dagens første store klassementstab, da han måtte slippe feltet. Kort efter slog Masnada ud og overlod fronten til Almeida, der holdt nogenlunde snor i Martinez.
Ligesom forleden var Egan Bernal (Ineos Grenadiers) den første til at spille ud, og han fik Ciccone og Evenepoel på hjul. Angrebet blev neutraliseret af Alexandr Vlasov (Astana - Premier Tech), men nu var der kun den absolutte elite tilbage.
Bernal skød igen af sted efter en stille stund, men igen var Ciccone, Evenepoel og nu Dan Martin (Israel Start-Up Nation) over ham. Mäders forspring blødte inde på den sidste kilometer, hvor der nu blot var et halvt minut.
Mäder holdt dog favoritterne stangen som den eneste, og med målstregen i sigte kunne han endelig nå den forløsende sejr.
Bag ham spurtede Bernal sig til andenpladsen, men med Martin, Evenepoel og Martin klistret til sit hjul var der ingen forskydninger til disse. Til gengæld trillede resten af favoritterne ind en efter en.
Attila Valter (Groupama FDJ) er den nye mand i føretrøjen med 11 sekunder til Evenepoel og 16 sekunder til Bernal.
HUSK, AT DU KAN SE ALLE ETAPER AF GIRO D'ITALIA EKSKLUSIVT PÅ DISCOVERY+ UDEN REKLAMER