I gamle dage var l\u00f8rdagen altid rammen om den belgiske kongeetape til La Gileppe, der i 2019 dog blev erstattet af en ny Limburg-etape, som viste sig sv\u00e6r nok til at s\u00e6tte sprinterne til v\u00e6gs. Sidste \u00e5r blev l\u00f8rdagsetapen imidlertid for f\u00f8rste gang en helt almindelig sprinteretape, og s\u00e5dan vil det naturligvis ogs\u00e5 v\u00e6re i \u00e5rets helt rene sprinterudgave. S\u00e5ledes skal der kun klatres 200 h\u00f8jdemeter over n\u00e6sten 200 km, men da man igen kommer ud til kysten, \u00e5bnes der igen for, at massespurten kan blive aflyst til fordel for et sidevindsdrama.<\/p>","
Med en distance p\u00e5 194,2 km er der tale om endnu en relativt lang etape, der har b\u00e5de start og m\u00e5l i Roosendaal, og der er tale om et rundstr\u00e6kningsformat med to forskellige rundstr\u00e6kninger, der begge er helt flade. Den f\u00f8rste af disse er 163,9 km og indledes med, at man k\u00f8rer mod nord\u00f8st, vest og nord op til etapens nordligste punkt. Her vender man rundt for at sno sig mod sydvest ned til dagens f\u00f8rste spurt, som kommer efter 64,9 km, og umiddelbart herefter drejer man mod syd for at k\u00f8re ned til kysten.<\/p>","
Den n\u00e5s efter 82,3 km, hvor man rammer en meget smal tange, der f\u00f8lges i en syd\u00f8stlig retning. For enden rammer man en bro og en lang viadukt, der f\u00f8lges mod syd. F\u00f8rst efter 93,3 km er man tilbage p\u00e5 fastlandet, hvor man drejer mod \u00f8st for efter 95,8 at ramme pav\u00e9en Hogerwaardweg (1800 m). Efter den drejer man mod syd\u00f8st for at k\u00f8re ned til det sydligste punkt, hvor man drejer mod nord\u00f8st. Senere g\u00e5r det mod \u00f8st og nord, inden man slutteligt k\u00f8rer det sidste stykke mod syd\u00f8st tilbage til m\u00e5lbyen, hvor man efter 157,9 km rammer den afsluttende rundstr\u00e6kning. Sidste del af denne tilbagel\u00e6gges nu, inden man krydser stregen for f\u00f8rste gang efter 163,9 km i forbindelse med dagens anden spurt.<\/p>","
Etapen afsluttes nu med to omgange p\u00e5 den 15,1 km lange runde, der er helt flad gg henlagt til omr\u00e5det nord for byen. F\u00f8rste k\u00f8rer man mod syd ned til det sydligste punkt, inden man vender rundt for at k\u00f8re mod nord. Man sl\u00e5r en sl\u00f8jfe ud i byens nord\u00f8stlige udkant, inden man ad en lang, lige vej k\u00f8rer mod nord ud til det nordligste punkt. Her vender man med 6,3 km igen rundt for at k\u00f8re mod syd tilbage til m\u00e5lbyen, hvor der venter en teknisk finale. Man drejer s\u00e5ledes skarpt med 3800 m og 3300 m igen, inden en lige vej leder ned til et sving med 2100 m igen. Herefter venter yderligere sving med 1700 m, 1400 m og 900 m igen, inden der slutteligt er en 90 graders-kurve bare 500 m fra stregen.<\/p>","
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Roosendaal har kun én gang tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb. Det var i Olympia’s Tour i 2009, hvor Christofer Stevenson tog en solosejr foran Peter Schep og Johan Landström.
STREAM ZLM TOUR OG CRITERIUM DU DAUPHINÉ UDEN AFBRYDELSER
MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE
Vejret
Det glohede sommervejr fortsætter. Også lørdagen bliver skyfri med en temperatur ved starten på 28 grader og ved målgang på 29 grader, men det vil også være mere blæsende med en jævn vind (19-20 km/t) fra øst. Det giver vind fra alle retninger på den store rundstrækning, men på den sidste del vil der primært være sidevind. På finalerundstrækningen vil der også være sidevind det meste af tiden. Det gælder også til slut ad den lange vej ned mod målbyen, men der vil være medvind på stykkerne mellem svingene med 1700 m og 1400 m igen og mellem svinget med 900 m igen og kurven med 500 m igen, inden man atter får sidevind på opløbsstrækningen.
Favoritterne
I dag fik sprinterne deres spurt, og meget taler for, at det gælder igen i morgen. De har lært lektion af torsdagens etape, og jeg tror, at Jumbo, DSM, Astana og Tudor vil tage lige så få chancer som i dag. Nu kan vi endda også forvente, at Alpecin vil jagte mere dedikeret, og derfor er det svært at tro på endnu en udbrudsoverraskelse.
Jokeren er vinden. Den er på grænsen til at kunne bruges til noget, og på etapens sidste halvdel vil der endda være sidevind langt det meste af tiden. Det gælder også, når de skal køre helt ude ved kysten, og der er ingen tvivl om, at det bliver nervøst. Det er også muligt, at den splitter momentvist, men på finalerundstrækningen vil der primært være byzone. Det betyder, at splittelserne formentlig skal ske med ca. 50 km til mål, og så taler mest for, at vi får en regruppering. Det skyldes også, at vinden nok lige er til den svage side, og at de store hold i et felt som dette altid sidder med i front, hvorfor chancen for, at der er vilje til at holde den gående, er lille.
Jeg regner altså med en fuldtonet massespurt, og den minder meget om dagens. Finalen er igen uhyre teknisk, og det taler for, at det er en spurt, der mest af alt handler om positionering. Som vi så i dag, er det uhyre svært at organisere et tog i en finale med så mange sving, og det kan gå galt for selv de bedste. Lidt held vil det næsten altid kræve.
Jeg er nødt til at gå med Olav Kooij igen. I dag var det tydeligt, at han i hvert fald er hurtigere end både Jakub Mareczko og Arvid De Kleijn, og det er derfor nok kun Sam Welsford og Mark Cavendish, der måske kan true ham på fart. I dag kiksede positioneringen, men det sker sjældent for ham. Derudover er hans tog, der var suverænt i Heist, også på papiret det stærkeste. Det kan altid gå galt i så teknisk en finale, som vi så i dag, men skal man pege på den sprinter, der mest størst sandsynlighed sidder rigtigt, er det Kooij. Derfor er han min favorit.
Jeg går også med Sam Welsford som nr. 2. I dag gik det helt galt for DSM, og det var jo min frygt med det urutinerede tog. Det ændrer dog ikke på, at de har nogle erfarne lead-out men i John Degenkolb, Alex Edmondson og Nils Eekhoff, og at Tobias Lund har været god i den rolle i år. Potentialet i det tog er stort, og Welsford er så hurtig, at han måske endda er hurtigere end Kooij. Derfor har han en god chance.
I dag betød defekten, at vi ikke fik lov at se, hvad Mark Cavendish kunne, men han så ud til at sidde ret alene, da det gik galt. Han havde dog også mistet to af sine fire lead-out men undervejs. I forvejen er han den af de tre topsprintere med det ringeste tog, men potentialet med Davide Martinelli, Gleb Syritsa, Martin Laas og Cees Bol er bestemt til stedet, særligt med Bol. Han er nok den, der er mest afhængig af held, men vi så i Giroen, at farten bør række.
Vi så også i dag, at Tudors tog med Mika Heming og Sebastian Changizi stadig er uhyggeligt stærkt, selvom de har mistet deres vigtigste mand, Maikel Zijlaard. Desværre havde de tabt Arvid de Kleijn, men de har bestemt potentiale til at dominere i denne tekniske finale. Vi så uheldigvis også, at hollænderen ikke havde Kooijs fart, og derfor skal kortene falde rigtigt. Som Mareczko viste i dag, kan man imidlertid i denne slags finaler vinde alene på sin position, og det kan De Kleijn også med dette gode tog, selvom hans chancer med tabet af Zijlaard er blevet kraftigt forringet.
I dag vandt Jakub Mareczko paradoksalt nok på sin positionering. Det er vist aldrig tidligere sket, men hans tog med Edward Planckaert og Robbe Ghys var uventet godt. Han var imidlertid heller ikke uheldig, for han havde igen, igen tabt Ghys’ hjul. Med tanke på hans positionering i tekniske finaler er det svært at tro, at han to gange i træk vinder positionskampen, men dagens etape viser, at han kan vinde, selvom hans fart var synligt lavere end Kooijs.
De to sidste, der har farten, er Matteo Moschetti og Matteo Malucelli, men de mangler holdet. Derfor er den tekniske finale ikke god for dem, men heldigvis er de begge gode - om end ikke stabile - i positionskampen. Særligt Malucelli har positioneret sig fornemt i dette løb, senest i dag. Med lidt held har de måske en chance, selvom farten nok ikke helt rækker det sidste stykke.
Jeg har også lidt fidus til Milan Fretin, der har positioneret sig godt i år og vil drage fordel af den tekniske finale. Manuel Penalver er også blevet meget bedre i positionskampen, og Burgos har et godt tog, hvad de bekræftede både i dag og i går. Jules Hesters var uventet god i dag, men det hører til sjældenhederne, at han sidder rigtigt. Andre professionelle, der vil blande sig, er Filippo Fiorelli, Enrico Zanoncello, Giovanni Lonardi, David Martin, Attilio Viviani og Samuele Zambelli. På kontinentalholdene har jeg mest fidus til Martins Pluto, der dog styrtede i dag, Coen Vermeltfoort, Yoeri Havik og Joren Bloem, men også Jesper Rasch, Nick van der Lijke, Davide Bomboi, Hartijs De Vries, Lars Oreel, Emiel Vermeulen og Leo Bouvier kan blande sig.
Feltet.dks vinderbud: Olav Kooij
Øvrige vinderkandidater: Sam Welsford, Mark Cavendish
Outsidere: Arvid de Kleijn, Jakub Mareczko, Matteo Malucelli, Matteo Moschetti, Cees Bol
Jokers: Nils Eekhoff, Tim van Dijke, Milan Fretin, Manuel Penalver, Jules Hesters, Filippo Fiorelli, Enrico Zanoncello, Attilio Viviani, Giovanni Lonardi, Robbe Ghys
STREAM ZLM TOUR OG CRITERIUM DU DAUPHINÉ UDEN AFBRYDELSER
MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE