Efter to ringe s\u00e6soner havde Astana ved \u00e5rets start n\u00e6sten 4.800 UCI-point (svarende til enorme 35 % af holdets samlede pointscore fra 2023 og 2024) at hente p\u00e5 18.-pladsen (Cofidis) p\u00e5 UCI-ranglisten over den igangv\u00e6rende licensperiode. En umulig opgave.<\/p>\r\n\r\n","\r\n\r\n
I hvert fald virker rytterne til at have taget Vinokourovs ord alvorligt. For Astana er kommet flyvende ud til 2025 og har reduceret afstanden op til de pladser, der giver WorldTour-licens 2026-2028.<\/p>\r\n\r\n","\r\n\r\n
Det er s\u00e6rligt andenpladser til Aaron Gate (Cadel Evans Great Ocean Road Race) og Christian Scaroni (Trofeo Calvi\u00e1 & Cl\u00e0ssica Comunitat Valenciana 1969) samt en tredjeplads til Cl\u00e9ment Champoussin ved Gran Premio Castell\u00f3n, som har lunet.<\/p>\r\n\r\n
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Ifølge Raúl Banqueri, der i de seneste år har fulgt overlevelsesræset tæt, har Astana hidtil scoret godt 1.050 UCI-point i 2025 til gældende rangliste for 2023-2025. Det er 439 flere end Cofidis. Således er afstanden nede på 4.231.
Også Team Picnic PostNL er i fare. De er kun 366 point foran Cofidis, hvilket faktisk er godt 140 færre end ved årets start. De øvrige WorldTour-mandskaber (med undtagelse af Arkéa - B&B Hotels) bør være sikre på at opfylde det sportslige kriterium for WorldTour-licens 2026-2028.
Arkea-holdet er nemlig et af to, som fortsat ligger mellem Cofidis og Astana. Det andet er Uno-X. Arkea er 2.710 point efter Cofidis, mens Uno-X er 2.842 point efter.
Med de tre top fire-placeringer bag Tom Pidcock i AlUla Tour (hvilke gav 215 UCI-point) har Uno-X halet ind på de to franske hold. Deres 480 point for 2025 er dog stadig langt fra Astanas. Indtil videre er Arkea dårligst i 2025 med kun 238.
Astana vil utvivlsomt håbe, at signings som Alberto Bettiol, Diego Ulissi, Wout Poels, Sergio Higuita, Mike Teunissen og Fausto Masnada vil booste deres pointtotal yderligere i de kommende måneder.
Ved afslutningen på 2025 vil WorldTour-licenserne blive uddelt for de tre kommende år. Møder holdene de øvrige kriterier (UCI’s etiske, økonomiske, administrative og organisatoriske krav), vil de 18 hold, som i de forgange tre sæsoner har scoret flest UCI-point, blive tilbudt en plads i sportens superliga.
Skulle Astana ikke nå top 18 og miste sin WorldTour-licens, vil holdet være afhængigt af et wildcard for at deltage i de tre Grand Tours. Mandskabet kan således meget vel misse Tour de France i 2026.
Hvis traditionsholdet da overhovedet eksisterer.