\u201dJeg har 10-12 dage til at forberede mig til Ardennerne efter Flandern, og s\u00e5 m\u00e5 vi se, hvor meget der er tilbage i benene. Men hovedfokus er fra Omloop til Flandern. Det er den periode, hvor det virkelig g\u00e6lder.\u201d<\/p>","
Foruden et brostensfokus vender den 28-\u00e5rige ogs\u00e5 tilbage til den sene s\u00e6sonstart, n\u00e5r han pr\u00e6cis som i 2020 og 2021 indleder sin s\u00e6son ved den belgiske \u00e5bningsweekend. I fjor havde han forinden k\u00f8rt Tour of Oman i midten af februar.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Hos Team DSM brugte Kragh ofte februar på Tenerife, men i år bliver ugerne op til Omloop Het Nieuwsblad (den 25. februar) tilbragt på det spanske fastland, hvor terrænet er noget fladere.
”I samarbejde med trænerne og performance-staben tager vi på højdetræningslejr i tre uger ved Dénia på et hotel, hvor der er højdeværelser (værelser, der kan simulere at være i højden, red.).”
”Holdet tror rigtig meget på højdetræning, og det gør jeg også selv. Så det er det, vi gør som forberedelse frem mod klassikerne. Jeg er lidt spændt på at køre højdetræningslejr her, hvor du måske får lidt mere fart i benene og fladbanetræning,” siger Kragh fra netop Dénia.
Løbene med og uden van der Poel
Kragh har ganske fine erfaringer med Omloop Het Nieuwsblad som sæsonåbner. I 2020 blev han nummer tre, og løbet er i år et af dem, hvor han ikke skal køre sammen med Mathieu van der Poel.
Det lægger naturligvis mere ansvar over på danskeren, som også i E3 Saxo Bank Classic, Gent-Wevelgem, Amstel Gold Race og Liége-Bastogne-Liége forventeligt bliver en del af en van der Poel-fri trup.
Ved Omloop og Gent-Wevelgem tegner sprinteren Jasper Philipsen sig til at blive et oplagt alternativ til Kragh, mens sidste års Liége-toer, Quinten Hermans, bliver en stærk kandidat til kaptajnrollen i Ardennerne og potentielt også E3.
”Jeg forventer, at jeg får min chance i nogle af dem. Jeg tror da også, at de forventer noget af mig. Jeg forventer også noget af mig selv. Jeg skal køre efter resultater for holdet. Jeg går efter, at jeg skal sidde i finalerne og køre dem sammen med blandt andre Jasper Philipsen. Og hvis han ikke er der, så skal jeg selv sidde der. Det er min plan og det, jeg træner for,” udtaler danskeren.
I andre løb som Milano-Sanremo og Flandern Rundt ligger det allerede fast, at van der Poel gør Kragh selskab i en formodentligt stærk, stærk duo. Ifølge fynboen har de to og lederne på WorldTour-holdet dog endnu ikke snakket meget om, hvordan de præcist skal få samarbejdet til at fungere.
”Lige nu går det meget op i træning og forberedelse i forhold til det fysiske. Måske på næste træningslejr bliver der mere snak om det,” fortæller Kragh og fortsætter:
”Jeg tror også, at det er noget, vi skal mærke i cykelløbene. Selvfølgelig skal vi have en plan. Men jeg tror, at det kommer til at tage lidt tid at lære hinanden at kende i løbene. Det kan også være, at det går sindssygt hurtigt. Det er noget, vi skal se på hen ad vejen. Vi skal bare sørge for at kommunikere i løbene, og så tror jeg nok, at det skal gå.”
Efter klassikerne er det planen, at Kragh for femte udgave i træk skal køre Tour de Suisse. Som udgangspunkt bliver det som opvarmning til Tour de France, men hidtil har en tilbagevenden til den franske Grand Tour ikke fyldt meget hos hovedpersonen selv.
”Det er langt væk. Der er ikke taget helt stilling til det endnu. Først tror jeg, at vi fokuserer fuldt ud på klassikerne, og hvis alt går efter planen, må vi se, hvad vi foretrækker.”
”Udgangspunktet er at prøve at forberede sig mod Tour de France, men der kan ske så meget. Det er svært at udtale sig om lige nu. Klassikerne er en lang periode, og du kan styrte. Der kan ske så meget, så det er svært at sige noget om endnu.”
Før Team DSM sidste år fravalgte ham, havde Kragh kørt Tour de France fire år i streg. I 2020 vandt han to etaper og få uger senere også enkeltstarten i BinckBank Tour. Det er imidlertid fortsat hans tre seneste førstepladser.