\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Ser vi frem mod Tour-start i 2022 kan vi måske se endnu flere danskere til start. Riwal Readynez har det som et erklæret mål at blive klar til Touren og som dansk hold at komme til start, når der er dansk Tour-start. Det ser svært ud på nuværende tidspunkt, da den rette storsponsor endnu mangler. Dette skyldes mange ting, men coronavirussen har bestemt ikke hjulpet dette på vej, hvor holdet slet ikke har kunnet gøre opmærksom på sig selv i første halvår af 2020 - ligesom PostNord Danmark Rundt i år er aflyst.
Derfor kunne et endnu bedre bud måske være, at det norsk funderede UNO-X-mandskab fortsætter væksten og bliver klar til Touren. Og sker det, så er der virkelig spændende danske perspektiver.
Det skyldes ikke mindst, at nogle af dansk cyklesports største talenter er at finde på det mandskab, og det gælder ikke mindst flere af de ryttere, der i foråret smadrede verdensrekorden i 4000 meter holdforfølgelsesløb. Alle ryttere satser fortsat på OL og vil derfor kun i meget beskedent omfang være at finde på landevejen i 2021 grundet de ændrede planer for OL. Men i 2022 er de formentlig alle klar til landevejen, og med et år mere på bagen - så at sige - så kan de godt være gode Tour-bud.
Hvor fedt kunne det ikke være at se ryttere som Frederik Rodenberg og Julius Johansen prøve kræfter med prologen i København? De er begge kæmpe tempospecialister. Rodenberg regnes endvidere også som en af de største danske sprinttalenter, som de næste etaper i Danmark i høj grad tiltaler. Eller hvad med PostNord Danmark Rundt vinderen Niklas Larsen, der netop er opvokset i Slagelse og kender enhver krog af de veje, som feltet skal passere på etapen til Nyborg?
Endelig så skader det bestemt ikke ryttere som U23-verdensmesteren Mikkel Bjerg (UAE), at der er yderligere et år til at modnes på WorldTour-scenen. Det samme gælder en anden tempospecialist Mathias Norsgaard (Movistar). Begge er de nyprofessionelle og her er 2022 et mere realistisk bud for en Tour-debut end 2021.
En ægte dansk kaptajn
Tour-start i 2022 åbner også op for muligheden for en ægte dansk Tour-kaptajn. Jakob Fuglsang er på nuværende tidspunkt eneste reelle bud på en samlet topplacering i et stort og langt etapeløb. Det tyder dog på, at Astana-mandskabet i Tour-sammenhæng i højere grad vil satse på supermand Lopez, mens Fuglsang i år skal satse på Giroen. Sportsligt er det formentlig rigtig fornuftigt for den danske fugl, men i Tour-sammenhæng så vil det åbne op for nye muligheder.
For nyligt åbnede Fuglsang i forbindelse med TV2s Tour de ja-vu op for et muligt skifte til Bjarne Riis og NTT, og dermed en mulighed for at kunne stille til start som Tour-kaptajn på et ”halvdansk hold”. Dette er dog reelt ikke en mulighed i 2021, hvor Fuglsang er på kontrakt med Astana, men også her vil Tour-start i 2022 åbne nye muligheder. Fuglsangs agent har godt nok været ude og forsøge at gyde vandene og selvfølgelig udtrykt, at den danske rytter er umådelig glad for sit nuværende mandskab. Men Tour-start er ikke desto mindre en fordel, hvis man ønsker et dansk klassementshåb til start i Danmark.
Vi kan med andre ord godt stå i en situation, hvor Tour-start i 2022 kan ende med endnu flere danske Tour-ryttere. Selvom det er hårdt at debutere i verdens største etapeløb, så åbner der sig flere spændende danske perspektiver for både de nye danske talenter og mere etablerede ryttere i verdenseliten.