EKSKLUSIVT

Kenny De Ketele – Mørkøvs ønskepartner i par nr. 7
31. januar 2018 14:45 af Lukas KnöflerFoto: Feltet.dk / Henriette Brandt

For første gang i mange år kommer par nr. 7 til seksdagesløbet i Ballerup ikke til at bestå af to danskere. Michael Mørkøv er i stedet sat sammen med Kenny De Ketele, der bliver første udlænding i dannebrogstrøjen siden 2006. Feltet.dk mødtes med De Ketele under seksdagesløbet i Berlin og præsenterer nu den garvede, 32-årige belgiske rytter, der glæder sig til at køre i par nr. 7.

Det er sine femten seksdagessejre, som De Ketele er mest kendt for. Siden den første sejr i 2009 i Hasselt sammen med Bruno Risi har belgieren vundet stort set alle seksdagesløb, der findes - på nær København, hvor han og hans makker og gode ven Moreno De Pauw, de sidste to år kun er blevet slået af par nr. 7. I år er De Ketele selv en del af par nr. 7 og håber på at rykke et trin op på podiet.

 

Andet end seksdagesløb

Som juniorrytter vandt De Ketele, der blev født i og stadigvæk bor i den belgiske by Oudenaarde og altså har hjemme i den belgiske cykelsports hjerte, flere belgiske mesterskaber på banen. Allerede i sin første seniorsæson kunne han lade sig hylde som belgisk mester i forfølgelsesløb og 1000-m-enkeltstart, siden fulgte mange belgiske og europæiske titler i parløb, pointløb, derny, holdforfølgelsesløb og omnium. Til OL i Beijing 2008 tog han sammen med Iljo Keisse en fjerdeplads i parløbet, og i 2012 blev De Ketele parløbsverdensmester med Gijs van Hoecke.

 

”Jeg sætter meget stor pris på verdensmesterskaber og olympiske lege,” siger De Ketele til Feltet.dk, da vi snakker med ham under seksdagesløbet i Berlin. ”Seksdagesløbene er blandt andet en god mulighed for at tjene nogle penge udover den løn, jeg får fra mit hold Sport Vlaanderen-Baloise. Det hold kører jeg for i landevejssæsonen, så der spænder jeg ret bredt i virkeligheden. Der er ikke mange ryttere tilbage, der gør det. Mange fokuserer enten på banen og kører ikke de store landevejsløb, andre fokuserer på landevejen, men har så ikke tid til seksdagesløbene.”

 

Engageret for banecykling

De Ketele meget afholdt blandt sine kollegaer, som valgte ham til den mandlige repræsentant for banecykling i UCIs atletkommission i 2017. Her vil han gøre sit til at forbedre cykelsporten med udgangspunkt i rytternes egne bekymringer: ”Banecykling er en fed sport, men jeg vil gerne hjælpe med til at lave den endnu bedre. Den nye atletkommission med alle rytterrepræsentanterne mødtes første gang i december, der valgte vi cykel-cross-rytteren Katerina Nash til formand. Hun vil kunne sidde med til de vigtige møder og fremlægge rytternes standpunkt. Det er allerede en forbedring i forhold til tidligere, hvor der ikke var nogen ryttere tilstede i disse møder overhovedet,” fortæller De Ketele.

 

Han fortsætter: ”Jeg synes, at i grund og bund, så handler cykelsporten om rytterne. Den nye UCI-formand er meget åben over for rytternes anliggender, det er også en forbedring. Jeg ved ikke endnu, hvad vi konkret kan ændre på. Men vi snakker om alting - rytterfaciliteter til løb og stævner, præmiepenge, dopingtests, rytternes rettigheder, dårlige oplevelser under World-Cup-stævner, valget af lokaliteter til World Cup-stævnerne … vi omhandler virkelig det hele. Det koster en masse energi, men vi håber på at få noget godt ud af det.”

 

Med Mørkøv i par nr. 7

Der er kun få udlændinge, der bliver udtaget til par nr. 7 i det københavnske seksdagesløb. Legendariske belgiske Patrick Sercu havde æren fire gange i 1970erne og 1980erne, andre udenlandske ryttere har kun kørt med nr. 7 på ryggen en eller to gange. Og de sidste mange år var der en ret hårdnakket tradition for kun at lade danskere køre sammen: Giovanni Lombardi rykkede kun ind på Jakob Piils plads i 2002, fordi danskeren blev syg kort før løbet, og i 2016 ændrede arrangøren på parsammensætningen i ugen før løbet, da tyskeren Marcel Kalz blev erstattet af Jesper Mørkøv som makker til Alex Rasmussen. Men i år var det Michael Mørkøv selv, der havde et ønske om at køre sammen med De Ketele, og det ønske opfyldte arrangøren.


”Jeg er rigtig glad for, at Michael valgte mig som partner,” siger De Ketele. ”Jeg har kæmpestor respekt for ham som rytter og glæder mig til at køre sammen med ham i hvert fald i dette ene seksdagesløb. Par nr. 7 er noget specielt, og jeg er stolt over at køre i dannebrogstrøjen.”
 

Respektér rytterne, publikum!

Dog er De Ketele heller ikke ukritisk. Som en af seksdagesløbenes topstjerner og som rytterrepræsentant har han en opfordring til det københavnske publikum: ”Støt op om alle rytterne; alle i feltet har fortjent jeres opbakning, ikke kun par nr. 7. Som udenlandsk rytter er det ikke altid så rart at køre i København; publikum er nærmest ligeglad med én, de er kun interesseret i par nr. 7,” forklarer han.

 

”Det er faktisk lidt mærkeligt for mig nu selv at være en del af par nr. 7,” mener belgieren. ”I alle de år, jeg har kørt i København, er det her første gang, jeg er blevet interviewet! De sidste to år sluttede Moreno og jeg på andenpladsen, men det føltes som om de kun fejrede par nr. 7, og så kunne vi andre ellers snige os ud af bagdøren. Og hvis par nr. 7 ikke vinder, er der nogle, der råber ad vinderne og piber dem ud. Det har rytterne ikke fortjent, og det er noget, jeg altid nævner, når jeg snakker om seksdagesløbet i København.”

”Selvfølgelig må publikum gerne heppe mere på hjemmebanerytterne,” siger De Ketele. ”Det er helt normalt; men alle rytterne, uanset nationalitet, har fortjent respekt. Jeg er ikke forarget, men vil række hånden ud til publikum nu, hvor jeg selv er med i par nr. 7. Jeg håber, at de vil se mit engagement, anerkende min indsats og ad den vej også værdsætte de andre udenlandske ryttere mere.”

 

Moreno De Pauw

Seks af sine femten seksdagessejre har De Ketele opnået med en fast makker. Moreno De Pauw er også en af De Keteles bedste venner, og de kører altid sammen som par, hvis det kan lade sig gøre. Det bliver ikke tilfældet i Ballerup i år: ”Vi var i første omgang ikke så glade for at blive delt op, men løbsorganisationen snakkede med os og forklarede, hvorfor de gjorde det. Vi har en stor lidenskab for seksdagesløb, så hvis de har brug for os i to forskellige par, så er det helt i orden,” siger De Ketele afklaret omkring situationen.

 

Han forklarer: ”I Bremen kørte vi også mod hinanden, der havde jeg en rigtigt godt kørende Theo Reinhardt som makker, og han vandt sit første seksdagesløb sammen med mig. Det var en god oplevelse. Men Moreno og jeg kører på det samme landevejshold, vi er sammen halvdelen af året, vi kender hinandens kærester, tager ud at spise sammen - når vi vinder sammen, så er det noget specielt. Alligevel vil jeg også altid lære noget nyt, selvom jeg allerede er lidt gammel, så jeg ser frem til at køre med Michael Mørkøv, som er en rigtig stærk rytter, jeg stadigvæk kan lære af.”

 

Kommunikationen bliver vigtig - eller bliver den?

Med sin faste makker De Pauw behøver De Ketele ikke snakke taktik forud og under løbene: ”Vi kender hinanden så godt, at der ikke er brug for ord. Vi starter løbet, og så giver vi små tegn til hinanden, som folk ikke engang vil lægge mærke til. Det kan være, at han i afleveringen giver et lille klem med hånden, og så ved jeg f.eks. 'han har det ikke så godt' eller 'han vil have, at jeg angriber' eller noget andet. Vi kigger også på kropssproget; jeg kan læse noget i, hvordan Moreno holder sin hånd ud til afleveringen, og han gør det samme. Det sparer på kræfterne, at man ikke skal tænke meget over det,” forklarer han.

 

Samme samspil er der naturligt nok ikke med Michael Mørkøv: ”Med Michael bliver det anderledes,” anerkender De Ketele. Problemet er, at der ikke er meget tid. Man råber noget, og for det meste er svaret 'hvad?!', og så er makkeren allerede langt væk. Så der vil ikke være den samme helt dybe forståelse.”

Alligevel er han fortrøstningsfuld: ”Michael er en meget erfaren, stærk rytter, så jeg tror ikke, der vil være brug for meget kommunikation. Det vil være benene, der snakker sammen, han kan godt lide at angribe, det kan jeg også, så det tror jeg ikke, bliver noget problem,” mener De Ketele.

Det bliver spændende under løbet at se på, hvordan de forskellige toppar, som alle er sat sammen af ryttere, der normalt ikke kører sammen, håndterer situationen, og hvilke par der hurtigst kan vænne sig til og få mest muligt ud af hinanden.

 

De særlige forhold under et seksdagesløb

I dagligdagen går De Ketele med briller, men når han kører cykelløb, bruger han kontaktlinser. ”Det er så jeg kan læse pointtavlen og finde min partner på tværs af banen. Jeg er ikke decideret svagtseende, men i et løb skal man kunne se helt perfekt,” forklarer han.

Kontaktlinser kan give deres helt egne problemer, da man næppe har tid til at sætte dem ind igen under en jagt. Det er belgieren opmærksom på: ”Nogle gange taber jeg en kontaktlinse under et løb. På baner, der er støvede, kan man få et lille støvkorn i øjet, og så bliver det svært. I Berlin er luften meget tør, så bliver øjnene også tørre i løbet af aftenen. Men jeg har en meget god optiker, vi har prøvet flere forskellige modeller, og jeg har fundet kontaktlinser som passer meget godt til mine øjne, så alt i alt har jeg det fint.”

 

Lydniveauet i en propfyldt cykelbanehal er også forskellig fra et landevejsløb eller selv et mindre banestævne. Og det kan godt blive irriterende i længden: ”Man prøver at vænne sig til det, men det kan være til gene,” mener De Ketele. ”Moreno har stort set altid høretelefoner på mellem løbene; det er ikke for at lytte til musik, men bare for at lukke af for det værste af støjen. Når man ligger i sin seng efter løbet, så kan man stadigvæk mærke basserne den første halve time. Speakeren har en meget vigtig opgave, der er folk, som er til seksdagesløb for første gang, og de nyder meget godt af at få forklaret, hvad der sker. Men en gang imellem nærmest skriger de ind i mikrofonen, og det er vel ikke strengt nødvendigt. Men det er en del af jobbet, og det er også dejligt med stemning.”

 

Stemning og fest er garanteret i Ballerup Super Arena, der starter i morgen torsdag, den 1. februar. Kenny De Ketele kan være sikker på, at publikum vil heppe på ham og Michael Mørkøv i dannebrogstrøjen med nr. 7, og han vil gennem sin optræden og sine præstationer på banen prøve at få publikum med til at gøre seksdagesløbet endnu mere storslået.

Feltet.dk dækker seksdagesløbet alle seks dage fra 1. februar til finaleaftenen den 6. februar. Klokken 16 i eftermiddag kommer Feltet.dk med sin vurdering i vores live-optakt til Bilka 6-dagesløbet.

DEL
KOMMENTARER

SENESTE

Opvarmning til 2019: Hvad kan vi forvente af Bahrain-Merida?

Bornholmer fuldender truppen hos BHS – Almeborg Bornholm

PostNord Danmark Rundt rutepræsentation LIVE på Feltet.dk

Fond bevilger 100 millioner kroner til Team Danmark

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

TIRSDAG

Trek-rytter tager to trin ned til irsk kontinentalhold

Sunweb-manager: Touren er fastlåst og forudsigelig

Kristoff må droppe Giroen – skal hjælpe Gaviria i Tour de France

Vueltaen indfører hvid ungdomstrøje

Opvarmning til 2019: Hvad kan vi forvente af Movistar Team?

Elie Gesbert håber på endnu et Tour de France

Filippo Pozzato stopper karrieren

Primoz Roglic i tvivl om sæsonens store mål

Valgren om 2019: Det altoverskyggende mål er Flandern Rundt

Esteban Chaves er klar til at kæmpe sig tilbage - igen

Brailsford forsikrer: Rytterne bliver sørget for

Så blev det officielt: Wout van Aert skifter til Jumbo-Visma i 2019

Overblik: Transferlisten 2018-2019

Transferliste 2018-2019 - DANSK

Bliv klar til 2019: Hvad vi kan forvente os af holdene

Cykelhotel midt mellem Italiens berømteste Alpetoppe

Karakterbogen: Sådan klarede WorldTour-holdene sig i 2018

MANDAG

Kruijswijk sigter mod Tour-podiet

Grand Prix Odense offentliggør stjernespækket startliste

Van der Poel kører Flandern-Rundt og Amstel Gold Race

Rowe tror ikke på Sky-lukning

Ekspert om Fuglsangs kaptajnrolle i Touren: Spøjs disposition

Opvarmning til 2019: Hvad kan vi forvente af Team Sunweb?

World Cup-vinderne brager sammen i Ballerup

Oversigt: Her er WorldTour-holdenes trøjer for 2019-sæsonen

Simon Yates går efter Giro d’Italia i 2019

Movistar forlænger med hovedsponsor frem til 2021

AG2R klar til at byde Larry Warbasse velkommen

Astana har trøjen og målsætningerne klar til 2019

SØNDAG

Dobbelt DM-guld til Amalie Winther Olsen

Verdensmesteren henter sæsonens femte sejr

7.-plads til Folsach i World Cup-omnium

Van der Poel henter 15. sejr i 17. start

Fuglsang bliver Tour-kaptajn i 2019

Adventskalender - De bedste cykelbøger til julegaven

Opvarmning til 2019: Hvad kan vi forvente af Team Jumbo-Visma?