Den danske profil Mathias Bregnh\u00f8j har slet ikke haft noget nemt \u00e5r p\u00e5 det portugisiske kontinentalhold Sabgal \/ Anicolor.<\/p>","
Det har f\u00e5et ham til at skifte v\u00e6k fra portugiserne, og til Feltet.dk bekr\u00e6fter han, hvilket hold der i 2025 f\u00e5r gl\u00e6de af ham.<\/p>","
\u201dPlanen er, at jeg skal k\u00f8re for det malaysiske kontinentalhold Terengganu Cycling Team, og det ser jeg rigtig meget frem til,\u201d indleder Bregnh\u00f8j over en telefonforbindelse.<\/p>","
\u201dJeg havde allerede chancen for at skifte til holdet f\u00f8r 2024-s\u00e6sonen, men jeg valgte i stedet Sabgal \/ Anicolor.\u201d<\/p>","
Og \u00e5ret hos konti-holdet Sabgal \/ Anicolor har ikke v\u00e6re nogen dans p\u00e5 roser. 29-\u00e5rige Bregnh\u00f8j \u00f8nsker dog ikke at uddybe alt for meget om den kaotiske s\u00e6son.<\/p>","
\u201d2024 har m\u00e5ske v\u00e6ret en lille streg i regningen - ikke s\u00e5 meget resultatm\u00e6ssigt, jeg synes, jeg har leveret nogle okay resultater - men det har ikke v\u00e6ret et specielt sjovt \u00e5r i Portugal.\u201d<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
”Jeg fik derfor kontakt med Terengganu igen, og vi kunne så nå frem til en aftale, der virkede for begge parter,” siger han.
Bregnhøj rejser i den kommende uge til Malaysia på samling. Hans løbssæson 2025 begynder derefter med AlUla Tour (den 28. januar), Muscat Classic og Tour of Oman.
”Jeg har stillet spørgsmålet, om jeg overhovedet skulle blive ved med at cykle”
Den turbulente 2024-sæson har fået ham til at overveje, om en karriere på de to hjul i det hele taget er al besværet værd.
Men alligevel var han ikke klar til at stille jernhesten i garagen.
”Jeg har ligesom måtte lave nogle prioriteringer, hvis jeg gerne ville blive ved med at cykle. Jeg har stillet spørgsmålet, om jeg overhovedet skulle blive ved med at cykle efter det her år i Portugal,” siger danskeren og fortsætter:
”Målet med at tage til Portugal var jo at blive professionel, og da jeg fandt ud af, at det nok blev svært, så måtte jeg finde ud af, om jeg skulle blive ved.”
”Jeg gjorde ret hurtigt op med mig selv, at jeg ikke havde lyst til at slutte min karriere ovenpå en sæson som den i år (2024, red.), hvor det ikke har været fedt at cykle,” fortæller Bregnhøj.
Han opstillede derfor en tjekliste, som skulle opfyldes for at fortsætte cykelkarrieren.
”Min første prioritet var at beholde min base i Girona, hvor jeg bor.”
”Så har det også været vigtig for mig at få en løn, som jeg kunne leve af uden at skulle lave andet ved siden af. Så er der selvfølgelig også de sportslige ambitioner. Jeg vil gene ud at køre en masse store cykelløb, og det gør Terengganu.”

Mathias Bregnhøj viste sig frem til sidste års DM, som blev afholdt i Herning / Foto: Dorte Adelfred.
Og store cykelløb kan Bregnhøj da også godt se frem til. Han smækker allerede nummer på ryggen i slutningen af januar, hvor turen går til Mellemøsten.
”Planen er, at jeg starter sæsonen i AlUla Tour og Tour of Oman. Så har vi rigtig mange store cykelløb i både Asien og Europa, og det ser jeg frem til.”
AlUla Tour blev sidste år vundet af den britiske stjerne Simon Yates. Terengganu Cycling Team var det eneste konti-hold, der fik en mand i top-10 i klassementet (Merhawi Kudus).
”Jeg føler, at der er meget uforløst potentiale i år”
Bregnhøj tager altså endnu et år på cykelsportens tredjeøverste niveau.
Men brænder drømmen om en professionel tilværelse stadig hos ham? Det bekræfter han, at det gør, men lige nu fokuserer han også på andre aspekter end blot jagten på den store kontrakt.
”Jeg vil så sige, at jeg har fået et mere afslappet forhold til det at blive professionel i år sammenlignet med sidste år. Nu handler det for mig om at vise overfor mig selv og andre, at cykling er pissefedt, og at jeg stadig kan køre hamrende stærkt.”
”Jeg føler, at der er meget uforløst potentiale i år, fordi forholdene har været, som de har været. Jeg har brug for overfor mig selv at rette op på,” siger Bregnhøj.
Samtidig er der også eksempler på, at det slet ikke er for sent at blive professionel, selvom fødselsdatoen snart runder de tre årtier.
”Der er jo mange inspirerende historier om ryttere, der først rigtig sent bliver professionelle. Man har jo også nogle andre ting at bidrage med, når man er 29 eller 30 år, end hvis man er 23,” pointerer danskeren, der blandt andre nævner sin tidligere holdkammerat Elmar Reinders, der skiftede til Team Jayco AlUla som 30-årige.
Hvad bliver danskerens rolle på holdet?
Mathias Bregnhøj har opnået en række flotte resultater i sin karriere.
Til DM i 2023 kørte han med om medaljerne, hvor han sluttede på en femteplads blandt andre foran Søren Kragh Andersen, der næste år skal køre for Lidl-Trek.
Derfor får det malaysiske kontinentalhold en rigtig stærk rytter på listen, der kan få det til at nive i benene hos selv de store WorldTour-ryttere, når ruteprofilen er kuperede.
”Holdet har ledt et stykke tid efter en stærk rytter, som måske ikke er en rytter, der vinder i de allerhøjeste bjerge, men som kan køre hammerstærkt i de hårde, kuperede cykelløb.”
”Det er de cykelløb, hvor der kommer 1-20 minutters stigninger. Det er mit speciale, når stigninger er 10 minutter cirka og bare bliver ved med at blive komme igen og igen,” fortæller han.
.jpg)
Foto: Leopard TOGT Pro Cycling.
Samtidig har 29-årige Bregnhøj nået en alder, hvor han er en af de mere erfarne herrer i cykelfeltet.
Han skal derfor døse lidt ud af sine mange års erfaring til de unge ryttere på holdet.
”Det er selvfølgelig også klart, at qua min alder og min erfaring i store cykelløb i Europa, så kan jeg også bidrage med noget erfaring i forhold til, hvordan man køre de her europæiske cykelløb.”
”Det er klart, at hvis Michael Mørkøv læser Feltet.dk, så må han gerne notere…”
Selvom Bregnhøj kan se frem til at skulle køre store løb som AlUla Tour og Tour of Oman, så er der dog stadig ét løb, som står ekstra højt på ønskelisten.
Og det er PostNord Danmark Rundt, som danskeren har kørt hele fem gange før i karrieren. Men næste år bliver ekstra specielt.
Solskinsøen Bornholm ligger nemlig asfalt til 1. etape, hvilket er historisk, da klippeøen aldrig nogensinde har haft besøg af Danmarks største cykelløb før.
Derfor krydser Bregnhøj fingre for, at han bliver udtaget til næste års udgave, da han har en helt særlig relation til Bornholm.
”Det er klart, at hvis Michael Mørkøv (kommende landstræner, red.) læser Feltet.dk, så må han gerne notere, at jeg gerne vil køre postNord Danmark Rundt,” griner Bregnhøj.

Mathias Bregnhøj har kørt PostNord Danmark Rundt hele fem gange i sin karriere / Foto: Dorte Adelfred.
”Det var også et af de løb, som jeg var rigtig ked af at misse på yderste mandat i år. Det kunne være superfedt at køre PostNord Danmark Rundt, især fordi 1. etape køres på Bornholm. Jeg har jo kørt for BHS - PL Beton Bornholm i fem sæsoner (2017-2021, red.), så det kunne jo være superfedt at køre den her PostNord-etape på Bornholm.”
”De har jo snakket om en PostNord-etape på Bornholm siden første år, jeg kørte på holdet, og nu sker det så, så det kunne jo være superfedt at være med til det på PostNord-holdet,” fortæller han.
Men hvis det ikke lykkes at blive udtaget for landsholdet, så er der også andre muligheder, pointerer Bregnhøj.
”Ellers er arrangørerne af PostNord Danmark Rundt jo selvfølgelig også mere end velkommen til at sende en invitation til Terengganu, så er jeg sikker på, at vi nok skal komme at køre,” slutter han med et smil.
Mathias Bregnhøj fastslår yderligere, at han helt sikkert vil deltage i det danske mesterskaber i linjeløb, som næste år afholdes i Aalborg.
Danskeren har kørt en række flotte placeringer hjem i år, hvor han særligt gjorde sig bemærket i Tour of Britan, hvor han sluttede på en ottendeplads i klassementet. Han blev dermed bedste kontinentalrytter i hele løbet.