\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Selvom han med sin erfaring i bagagen kender sig selv og sin forberedelse godt, bliver det aldrig trivielt, fortæller danskeren.
”Omvendt er det også det, vi brænder for, så nej, det er ikke business as usual, for det skal ikke lyde som et hverdagsjob, men jeg er klar, som jeg plejer at være,” fortæller han.
”Jeg ser frem til de næste tre uger, hvor vi også stiller til start for at vinde et cykelløb, hvilket også gør det mere interessant og spændende,” siger han.
Et stort ansvar at bære
Christopher Juul-Jensen har efterhånden set lidt af hvert, og på baggrund af det konkluderer han, at det forkert at påstå, at to udgaver af det samme løb er ens.
”Uanset hvad for et cykelløb, man kører, om man kører det samme løb hvert år ti år i træk, så er udfaldet altid anderledes. Det er det samme med en Grand Tour,” siger han.
Kroppen reagerer aldrig ens, benene kan variere, og man skal have en spåkugle af ypperste kvalitet for at forudsige, hvilke udfordringer, der venter, og det er kun en del af det.
”Ruteprofilen er altid anderledes, og nu har vi lige fået løbsbogen. Det er altid interessant at sidde, at bladre igennem den og blive mindet om, hvor meget man skal igennem de næste tre uger,” siger han og fortæller om holdets helt store motivation:
”Når man så også stiller til start med en mand, der kan vinde cykelløbet, så gør det også, at man ser lidt anderledes på hver enkelt etape. Der er altid noget, man kan vinde og noget, man kan tabe,” fortæller han.
SÆT DIT MANAGERHOLD TIL GIRO D'ITALIA HER OG KÆMP MED OM PRÆMIER FOR MERE END 40.000 KRONER.
Foto: Team BikeExchange / Sara Cavallini.
At Simon Yates netop er til start i løbet med ambitioner om at stryge til tops, som han også gjorde det i Vuelta a España i 2018, hæver også indsatsen en anelse.
”Der er et stort ansvar, som hviler på vores alle sammens skuldre i forhold til forhåbentlig at køre Simon til sejren. Det er også igen et ansvar, som vi hilser velkomment. Det gør jo, at det hele føles endnu mere vigtigt,” siger han ydermere.
Skal bringe sin erfaring i spil
Af de ti Grand Tours, som Juul-Jensen om kort tid har taget hul på, er seks af dem i netop Italien, og da danskeren fik at vide, hvad Yates satsede på, var han da heller ikke i tvivl om, at han ville tilbage til Giroen igen.
”Lige så snart jeg fik at vide i løbet af vinteren, at det var Giroen, som Simon satsede på, og som holdet satsede på at vinde, så vidste jeg godt, at det også var Giroen, som jeg gerne ville køre,” siger han.
”Det er der, hvor mine kompetencer passer bedst. Det er at køre for en kaptajn igennem tre uger,” fortæller han.
Han forklarer, han har prøvet lidt af hvert. Han var med på Alberto Contadors sejrende mandskab i 2015, mens netop Yates dominerede løbet i 2018 uden at komme derfra med en sejr.
”Det er et hårdt cykelløb, man skal kunne lidt af det hele. Det er altid godt, når et hold har en rytter, som kan netop det. Det er nok den rolle, som jeg skal udføre på det flade, og når vi kommer ind på de svære bjergetaper,” fortæller han og konkluderer:
”Det ser jeg enormt meget frem til at kunne bruge den erfaring, efter jeg har været professionel i ti år,” siger han.
’Dejligt’ forberedelsesprogram
Erfaring er dog langt fra nok, hvis man skal gøre en afgørende forskel for sin kaptajn. God form er mindst lige så vigtigt, og danskeren udtrykker stor tilfredshed med de løb, han kørte i april.
Her var han en del af holdet til Baskerlandet Rundt, ligesom de tre Ardenner-klassikeren fik selskab af danskerens evner.
”Jeg har haft et dejligt program og kørt de cykelløb, jeg gerne ville. Jeg kunne mærke, at for hver gang, jeg har kørt cykelløb, så er formen blevet bedre,” fortæller han.
SÆT DIT MANAGERHOLD TIL GIRO D'ITALIA HER OG KÆMP MED OM PRÆMIER FOR MERE END 40.000 KRONER.
”Jeg følte mig mere og mere komfortabel med løbsrytmen og sluttede godt af i Ardennerne, og jeg havde tre stærke løb der. Følelsen var især god i Liege,” siger han ydermere.
Optakten endte præcis, som han havde ønsket sig den, og det giver ham et komfortabelt grundlag at bygge videre på.
Netop optakterne er desuden et andet punkt, hvor Juul-Jensen har opbygget præferencer gennem tiden.
”Jeg foretrækker altid at køre cykelløb i forhold til træningslejr. Jeg kan bedst lide at køre cykelløb og komme hjem, hvor jeg kan restituere inden næste tur,” siger han og fortæller:
”Det gør det hele meget simpelt.”
Kræfterne er nemlig bedst brugt på landevejen, og i det flow der er fra løb til løb, fortæller danskeren, der dog alligevel nåede lidt pause inden Giroen.
”Man skal ikke tænke for meget over, hvordan man skal træne i længere blokke. Når man kører cykelløb, er man der for at køre cykelløb, og når man kommer hjem, er det for at blive klar til næste løb,” fortæller han.
”Der har været fem dage til en uge mellem Baskerlandet og Ardennerne, og så har der været to uger mellem Ardennerne og Giroen. Det giver lidt sig selv, at det er ret simpelt,” siger han.
Dette er første halvdel af interviewet med Christopher Juul-Jensen. I anden halvdel fortæller danskeren om kaptajnen Yates og hans favoritrolle i dette års løb.
HUSK, AT DU KAN SE ALLE ETAPER AF GIRO D'ITALIA EKSKLUSIVT PÅ DISCOVERY+ UDEN REKLAMER