\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
”Det er da også i rollen som hjælper, at vi skal vente os at se Gregaard i 2021. Med Fuglsang, Aleksandr Vlasov, Ion Izagirre, Alexey Lutsenko og måske også den spændende Harold Tejada har Astana ganske mange ryttere, der kan køre klassement i ugelange etapeløb,” siger Axelgaard om den sag.
Danskeren skal dermed vise, at han kan sidde endnu længere med kaptajnerne og tage dem helt til tops, når det gælder, mener Axelgaard.
”En stor del af Gregaards sæson vil utvivlsomt handle om at sidde hos kaptajnerne endnu længere i bjergene, end han gjorde i den forgangne sæson,” siger han.
Foto: Jonas Gregaard under Tour of California i 2019, hvor han præsterede flotte resultater | Foto: Sirotti.
Her er løbsprogrammet også en klar afspejling af, hvad Astana-Premier Tech mener om danskerens indsats og potentiale. At der igen står en Giro d’Italia på programmet er en stor tillidserklæring, fortæller Axelgaard.
”Giroen er igen på tapetet, efter at han kom fint igennem sin første deltagelse. Holdet satser stort på podiet med Vlasov i Italien og måske også senere i Vueltaen,” siger han.
”Hans fine kørsel sidste år betyder, at han har fået en plads som hjælper for Vlasov i Italien, hvilket er en stor tillidserklæring,” fortæller Axelgaard.
Vil kunne imponere i mindre løb
Jonas Gregaard har i et interview til Feltet.dk afsløret, hvad noget af løbsprogrammet kommer til at stå på i den kommende sæson udover Giro d’Italia.
Emil Axelgaard kunne godt se Gregaard deltage i Vuelta a España senere på året, hvis alt flasker sig, men det er dog ikke noget, han vil spise sin gamle hat på.
”Senere kunne det være interessant med en deltagelse i Vueltaen, særligt hvis holdet slet ikke kommer med en klar kaptajn og dermed kan give lidt mere frihed til hjælperne,” siger han og begrunder dog også med:
”To Grand Tours er dog stadig nok for meget i hans unge alder,” siger han.
Generelt står den kommende sæson ikke så meget på personlige chancer for Gregaard, som er en vigtig hjælperytter for holdet.
Skulle det alligevel være egne chancer, der spejdes efter, giver Axelgaard sit bud på, hvor danske cykelfans vil kunne få noget sådant at se.
”Der bliver næppe mange personlige chancer for Gregaard, men i mindre etapeløb er det bestemt ikke umuligt,” siger han.
”Sidste år blev han en flot nummer 11 i Coppi e Bartali, og det vidner om, at han er moden til at tage sin chance i den slags løb,” fortæller han.
Foto: Jonas Gregaard kørte her en enkeltstart på den allerførste dag i 2020-udgaven af Giro d'Italia | Foto: Sirotti.
I år skal danskeren dog ikke køre netop Coppi e Bartali, men det er da også langt fra det eneste, der kunne være interessant set med Gregaards øjne, mener Axelgaard.
”Coppi e Bartali er denne gang ikke på hans program, men afhængig af Astanas løbsprogram kunne man også pege på løb som Østrig Rundt, Tour of Utah, Tour de Slovenie og Tour of Croatia som løb for en klatrer som Gregaard,” siger han.
Det altoverskyggende mål bliver imidlertid fortsat at være en afgørende forskel for sine kaptajner, når de har brug for at få ryddet ud i konkurrenternes løjtnanter.
”Det bliver dog utvivlsomt en sekundær opgave. Vigtigst bliver det, at han i 2021 kan sidde endnu længere hos kaptajnerne i bjergene, end han har gjort hidtil,” siger han til slut.