Liege-Bastogne-Liege er det \u00e6ldste af de fem monumenter med sine 129 \u00e5r p\u00e5 bagen.<\/p>","
Mikkel Honor\u00e9 (Deceuninck-Quick Step) har kun oplevet 24 \u00e5r p\u00e5 denne cykelglade planet, men i morgen kan han stifte bekendtskab med \u2019Den gamle dame\u2019, der vil give ham en svingom i 259 h\u00e5rde kuperede kilometer.<\/p>","
Danskeren er en del af det Deceuninck-Quick Step hold, hvis prim\u00e6re m\u00e5l vil v\u00e6re at fragte verdensmesteren Julian Alaphilippe frem til den monument-sejr, han p\u00e5 smertelig vis tabte i sin jubel p\u00e5 m\u00e5lstregen sidste \u00e5r.<\/p>","
De personlige ambitioner kan derfor nemt tr\u00e6de i baggrunden for Honor\u00e9, men med Deceuninck-Quick Steps vanlige opportunistiske taktik in mente, h\u00e5ber danskeren p\u00e5 at spille en offensiv rolle i l\u00f8bet.<\/p>","
Det fort\u00e6ller han til Feltet.dk dagen inden det belgiske Ardenner-slag.<\/p>","
\u201dVi har den m\u00e5ske st\u00f8rste favorit i Julian Alaphilippe.\u00a0 Hvis han er s\u00e5 godt k\u00f8rende som i onsdags (hvor han vandt Fleche Wallonne red,), har vi en rigtig god chance for at vinde med ham. Jeg h\u00e5ber personligt p\u00e5 at f\u00e5 en afg\u00f8rende rolle i l\u00f8bet\u201d fort\u00e6ller Honor\u00e9 til Feltet.dk p\u00e5 en telefon fra det belgiske.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Vil sidde i hjulet på Vingegaard
Selvom vi fanger Honoré før holdets taktikmøde, har han gjort sig nogle tanker om, hvordan han kan hjælpe verdensmesteren undervejs.
Han har således lavet sin egen analyse af, hvordan han tror, løbet kommer til at udfolde sig på den nye rute, der blev etableret i 2019.
”Med den nye afslutning tror jeg, løbet bliver kørt tidligere end førhen. Finalen bliver åbnet på de sidste hårde stigninger, og jeg tror, der bliver åbnet rigtig op for cykelløbet fra La Redoute (25 kilometer til mål red,) hvis ikke tidligere.” fortæller Honoré om det nye rute-format, hvor Jakob Fuglsang (Astana) vandt som den første i ensom majestæt.
HAR DU HUSKET AT SÆTTE DIT MANAGERHOLD TIL ROMANDIET RUNDT?
På dette tidspunkt af interviewet bliver Honoré mere konkret med, hvordan han ideelt ser sig selv "blive brugt" taktisk af det belgiske storhold.
”Så det handler om at være med i alt, der kører derefter. Jeg skal ikke selv ud og angribe, men hvis Vingegaard kører, lader jeg ham ikke stikke afsted,” fortæller danskeren grinende, inden han uddyber det taktiske i den udtalelse, der ikke kun handler om dansker-rivalisering.
”Det vil være det samme, hvis Sam Oomen (Jumbo-Visma red,) kører. Vi vil ikke lade nogen af de andre favorithold smutte afsted. Så kører jeg efter, og så må vi se, hvad der sker derfra,” fortæller Honoré om de muligheder, der vil ligge i ham ved at være på forkant i en taktisk markering af konkurrenterne.
Ruten passer ham glimrende
Selvom løbet i morgen bliver hans første gang i herre-elitens Liege, så kørte Honoré faktisk U23-udgaven af løbet i 2017. Her fik han en ottendeplads med hjem.
På papiret er det da også et så langt og hårdt cykelløb som Ardenner-monumentet, han håber at gøre det godt i fremover.
”Det er den Ardennerklassiker, der passer mig bedst, for man skal være stærk, kunne køre godt op ad stigningerne og være god over en lang distance,” forklarer den uopslidelige dansker.
At Honoré er hårdfør viste han tydeligt i Coppi e Bartali, hvor han efter at have været i udbrud hele dagen slugte sin smerte og kørte væk med Jonas Vingegaard i finalen, hvilket indbragte ham hans første professionelle sejr.
Formen er da også god ifølge danskeren, men der er dog en ubekendt faktor.
”Jeg ved min form har været godt. Jeg håber stadig, den er der. Det ville den være under normale omstændigheder, men jeg havde et hårdt styrt i Brabantse Pijl. Jeg følte mig dog godt kørende i onsdags Fleche Wallonne,” understregen Honoré afsluttende.
Du kan læse vores optakt til Liege-Bastogne-Liege som opvarmning til løbet, der starter klokken 13:25 på Discovery+ søndag.
Planen i morgen bliver at hjælpe Julian Alaphilippe til sejr. Det kan dog også gøres ved offensiv kørsel ifølge Mikkel Honoré. Foto: Sirotti.