Annonce

Hollandsk baneprofil vil øge sikkerheden i massespurter med nye regler
03. december 2020 12:00Foto: Le Tour de Langkawi 2014
af Mathias Høj

Optegnede zoner, regler for overhaling og høje barrierer er nogle af tiltagene, som det hollandske baneikon Theo Bos foreslår i jagten på at forhindre de grimme styrt i massespurterne på landevejen.

Radio Tour, sæson 2, afsnit 19: Fabio Jakobsens forfærdelige styrt og en gennemgang af ugens løb

se mere cykling på

Den femdobbelte verdensmester i banecykling Theo Bos har flere forslag til, hvordan man kan øge rytternes sikkerhed i massespurterne på landevejen.

 

Det fortæller han til den hollandske avis AD.

 

I denne sæson har vi været vidne til en række grimme styrt i massespurterne. Det mest dramatiske styrt opstod under årets Polen Rundt, hvor Fabio Jakobsen styrtede ind i barriererne med høj hastighed.

 

Men disse skrækkelige styrt kan minimeres med en række tiltag med inspiration fra banecykling ifølge Bos. Et af tiltagene er, at der indenfor de sidste 300 meter af en massespurt skal være en smal, markeret zone langs barriererne på hver side af vejen, ligesom der på banen er en sprinterzone. I disse to zoner i siden af vejen må en rytter kun forlade zonen og køre længere ud mod midten af vejen, hvis han skal overhale.

 

”Dette tiltag forhindrer ryttere i at svinge hen over hele vejen. Hvis en rytter fører feltet an i denne zone indenfor de sidste 300 meter, så skal han som udgangspunkt blive i zonen. En rytter må dog godt forlade zonen og kører ind midt på vejen, men kun for at overhale, ellers bliver vedkommende deklasseret,” siger Bos.

 

Tidligere har vi også set, hvordan ryttere styrter i forsøget på at køre indenom en rytter tæt på barriererne. Men i forhold til Bos’ forslag om de to zoner, bliver denne manøvre forbudt indenfor zonerne.

Annonce

 

”Rytterne kan ikke længere finde de små huller, ligesom Sagan gjorde i Touren, men vi får heller aldrig mere situationen, hvor den forankørende rytter lukker døren for den bagvedkørende rytter med alle de konsekvenser, der kommer derud af. Alle ryttere, der overhaler mellem rytteren og barrieren bliver deklasseret.”

 

Tilmed kommer Bos med forslag om, at de sidste 300 meter af en massespurt skal foregå på en lige strækning på en minimum syv meter bred vej, mens barriererne skal være to meter høje med flade fødder, der er på niveau med jorden og ikke stikker ud på vejen. På den måde kan tilskuerne heller ikke hænge ud over kanten på barriererne.

 

Nedenunder ses en illustration af Bos’ tanker om de øgede sikkerhedsforanstaltninger i massespurterne.

 

 

Annonce

DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Lefevere om taktik mod stjerneduo: Ulve isolerer sit bytte

Landevej

Armstrong kunne vinde Touren uden doping ifølge kommentator

Landevej

LIVESTREAM: PostNord Danmark Rundt-ruten præsenteres klokken 14

Landevej

Video i artiklenOptakt: Trofeo Laigueglia

Landevej

Video i artiklenFølg Strade Bianche-opvarmningen i Laigueglia

Landevej

Video i artiklenSe højdepunkterne fra Le Samyn

Video

Norsgaard havde studeret ruten inden podieplads

Landevej

Annonce