Annonce

Hollandsk baneprofil vil øge sikkerheden i massespurter med nye regler
03. december 2020 12:00Foto: Le Tour de Langkawi 2014
af Mathias Høj

Optegnede zoner, regler for overhaling og høje barrierer er nogle af tiltagene, som det hollandske baneikon Theo Bos foreslår i jagten på at forhindre de grimme styrt i massespurterne på landevejen.

Radio Tour, sæson 2, afsnit 19: Fabio Jakobsens forfærdelige styrt og en gennemgang af ugens løb

se mere cykling på

Den femdobbelte verdensmester i banecykling Theo Bos har flere forslag til, hvordan man kan øge rytternes sikkerhed i massespurterne på landevejen.

 

Det fortæller han til den hollandske avis AD.

 

I denne sæson har vi været vidne til en række grimme styrt i massespurterne. Det mest dramatiske styrt opstod under årets Polen Rundt, hvor Fabio Jakobsen styrtede ind i barriererne med høj hastighed.

 

Men disse skrækkelige styrt kan minimeres med en række tiltag med inspiration fra banecykling ifølge Bos. Et af tiltagene er, at der indenfor de sidste 300 meter af en massespurt skal være en smal, markeret zone langs barriererne på hver side af vejen, ligesom der på banen er en sprinterzone. I disse to zoner i siden af vejen må en rytter kun forlade zonen og køre længere ud mod midten af vejen, hvis han skal overhale.

 

”Dette tiltag forhindrer ryttere i at svinge hen over hele vejen. Hvis en rytter fører feltet an i denne zone indenfor de sidste 300 meter, så skal han som udgangspunkt blive i zonen. En rytter må dog godt forlade zonen og kører ind midt på vejen, men kun for at overhale, ellers bliver vedkommende deklasseret,” siger Bos.

 

Tidligere har vi også set, hvordan ryttere styrter i forsøget på at køre indenom en rytter tæt på barriererne. Men i forhold til Bos’ forslag om de to zoner, bliver denne manøvre forbudt indenfor zonerne.

Annonce

 

”Rytterne kan ikke længere finde de små huller, ligesom Sagan gjorde i Touren, men vi får heller aldrig mere situationen, hvor den forankørende rytter lukker døren for den bagvedkørende rytter med alle de konsekvenser, der kommer derud af. Alle ryttere, der overhaler mellem rytteren og barrieren bliver deklasseret.”

 

Tilmed kommer Bos med forslag om, at de sidste 300 meter af en massespurt skal foregå på en lige strækning på en minimum syv meter bred vej, mens barriererne skal være to meter høje med flade fødder, der er på niveau med jorden og ikke stikker ud på vejen. På den måde kan tilskuerne heller ikke hænge ud over kanten på barriererne.

 

Nedenunder ses en illustration af Bos’ tanker om de øgede sikkerhedsforanstaltninger i massespurterne.

 

 

Annonce

DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Franskmand vandt årets første europæiske landevejsløb

Landevej

Verdensmesteren besejrede Brand i sidste World Cup

Cross

LIVE nu: Den europæiske cykelsæson er i gang!

Landevej

Optakt: Classica Comunitat Valenciana 1969

Landevej

Annonce

Video i artiklenOpvarmning til 2021: Hvad kan vi forvente af Deceuninck-Quick Step?

Landevej

Video i artiklenGør dig klar til 2021 - kæmpe gennemgang af holdene

Landevej

Eksklusivt interviewMichael Mørkøv - Hvad kan vi forvente i 2021?

Landevej

Kittel til Dumoulin: Ved hvordan det føles

Landevej

Kristoff: Trentin styrker vores klassikerchancer

Landevej

Eksklusivt interviewDansker-oversigt: Læs ugens WorldTour-interviews

Landevej

Video i artiklenStil spørgsmål til Feltet.dks ekspert

Landevej

Video i artiklenOpvarmning til 2021: Hvad kan vi forvente af UAE-Team Emirates?

Landevej

Porte vinder på Willunga Hill

Landevej

Boasson Hagen: Jeg vil jagte flere etapesejre i Tour de France

Landevej

Ruta del Sol aflyst

Landevej

Tom Dumoulin sætter karrieren på pause

Landevej

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST
Eksklusivt interviewAndreas Kron - Hvad kan vi forvente i 2021?

Landevej

Stor WorldTour-deltagelse til årets Tour of the Alps

Landevej

Tour de Normandie aflyst

Landevej

Jumbo-Visma med tidlige Grand Tour udtagelser

Landevej

Video i artiklenOpvarmning til 2021: Hvad kan vi forvente af INEOS Grenadiers?

Landevej

Vingegaard skal køre Vuelta a España igen

Landevej

Greipel vil køre Giro d’Italia – og nyde tilværelsen som professionel

Landevej

Groenewegen vil gøre comeback i Ungarn

Landevej

Eksklusivt interviewJuul-Jensen: Post Danmark Rundt betyder meget for en dansk rytter

Landevej

Eksklusivt interviewCasper Pedersen - Hvad kan vi forvente i 2021?

Landevej

Eksklusivt interviewFuglsang vil slå Rolf Sørensens monument-samling

Landevej

Eksklusivt interviewSkelsættende mål: 2021 skal være året for Kongstad

Landevej

Fabio Jakobsen inspirerer Mark Cavendish

Landevej

Mikkel Bjerg: En af sponsorerne gav os muligheden

Landevej

Lefevere er ude med riven efter Israel Start-Up Nation

Landevej

Australsk stortalent snyder Team BikeExchange på anden etape

Landevej

Vuelta-vinder udebliver fra træningslejr

Landevej

Konkurrence: Vind klinger og smøremiddel fra CSN

Motion

Veteran med fokus på ny sportsgren efter karrierestop

Landevej

</