Harzens cykelparadis ligger kun få timer fra grænsen
11. juni 2019 16:00 af Peter ChristiansenHarzens hovedby, Goslar. Foto: Stefan Schiefer Goslar Marketing

Kører man sydpå, er Harzen det første rigtige bjergområde, man støder på. Fra den dansk-tyske grænse er der blot 400 kilometer til det smukke og kuperede terræn, hvor priserne er overkommelige og cykelmulighederne fremragende. Harzen hitter lige nu som cykeldestination.

Lidt forude indikerer et grønt skilt, at jeg nu er kommet 100 højdemeter nærmere toppen, men der er stadig lang vej igen, og stigningsprocenten er tocifret.

 

På min venstre side fosser et lille vandfald ud over en slugt, mens store skyer af sort røg stiger op over trætoppene på højre side. Røgen kommer fra det lokale damplokomotiv fra Harzer Schmalspurbahn, og i et kort glimt får jeg øje på toget, der via en smal tunnel forsvinder ind i bjerget.

 

Min cykelmakker, der er med i Harzen for første gang, har fornemmelsen af at være midt i et sceneri fra Grimms eventyr.

 

En Brocken-bestigning slutter altid med et billede fra Nordtysklands højeste punkt

 

Uberørt og autentisk

Jeg er i gang med at bestige Harzens mest berømte bjerg, Brocken, der rager op i 1.141 meters højde. Fra udgangspunktet i Schierke byder den 10 kilometer lange tur på 500 højdemeter og kørsel gennem skov, over små broer og forbi vandløb og klipper.

 

Strækningen er overkommelig for de fleste, men Brocken er et absolut must, og flere steder giver stigningsprocenterne sved på panden.

 

På toppen stiger jeg af cyklen og tager den obligatoriske selfie foran stenen, der markerer Nordtysklands højeste punkt.

 

Udsigten er formidabel. Mod nord strækker det flade landskab sig op mod Hannover og Hamborg, og mod øst går skovene dybt ind i Sachsen-Anhalt, der indtil 1989 var østtysk forpost mod vest.

 

Tager man på opdagelse, især i Harzens østlige del, finder man masser af små landsbyer, der har noget uberørt over sig, nærmest som om de befinder sig i en historisk tidslomme fra DDR-tiden.

 

Alt sammen - den smukke natur, de gode cykelmuligheder og den spændende forhistorie - betyder, at Harzen på mange måder er unik, og konkurrence- og motionscyklister har for længst fået øjnene op for områdets potentiale.

 

Især blandt danskere er Harzen en populær cykeldestination, og alle muligheder er åbne; man kan planlægge sin tur selv, man kan koble sig på en af de mange klubture, der arrangeres i løbet af foråret og sommeren, eller man kan købe en færdig pakke via et rejseselskab.

 

Harzens bikeparks holder et højt niveau, og der er nedkørsler af forskellig sværhedsgrad. Foto: M. Gloger HTV

 

Varierede cykelmuligheder

Ud over turen til Brocken byder Harzen på et væld af gode landevejsruter. Via GPS eller gode kort er det nemt at planlægge turen, så den indeholder flotte scenerier og masser af højdemeter, og cyklingen foregår på små veje, der er fri for tung trafik.

                     

For mountainbikerne er Harzen et rent paradis med mere end 2.000 kilometer markerede spor i et meget varieret terræn. Rutebeskrivelser er nemt tilgængelige, og der kan køres overalt, men én rute er dog særlig kendt, nemlig den 54 kilometer lange Himmel und Hölle-tur, der starter ved Hahnenklee i Harzens vestlige del. Den er krævende, og man skal være mere end øvet for at gennemføre.  

 

En særlig specialitet er de bikeparks, som de seneste år er blevet voldsomt populære. Harzens fem bikeparks er anlagt i forbindelse med områdets skianlæg, hvor man både har lifte og stejle nedfarter til rådighed. Downhill-cykler og beskyttelsesudstyr kan lejes, og turen op foregår med lift.

 

På toppen er der forskellige nedfarter at vælge mellem, og - som man kender det fra ski - indikerer de blå nedfarter, at de er for alle, mens de røde og sorte er for øvede. Visse sorte er kun for eksperter, og her skal man være forberedt på hop, drops og stejle kurver.

 

Endelig har også E-bikes vundet indpas, og i typiske cykelbyer som Altenau, Claustal-Zellerfeld, Osterode, Lautenthal, Seesen og Hahnenklee kan man både leje og oplade. Hermed kan cykelgæster på alle niveauer komme ud og opleve naturen.

 

Jerntæppet gik ind til 1989 midt gennem Harzen, og flere steder mindes man om det

 

Mere end cykling

Men Harzen er meget andet end cykling. Harzen er også historie, gastronomi, kultur og spændende seværdigheder. De smukke og autentiske byer, de underjordiske miner og drypstenshuler samt den føromtalte smalsporsbane til toppen af Brocken er alle et besøg værd.

 

Man kan spille golf, køre sommerbob og sejle kajak, eller man kan slappe af med en kold øl på en af de mange caféer.

                     

Harzens mange seværdigheder og aktivitetsmuligheder kan enten benyttes, når dagens cykling er overstået, eller de kan udgøre et spændende alternativ til de medrejsende, som ikke kommer for at cykle.

 

På den måde kan alle i familien eller gruppen få deres ønsker opfyldt, så mens mændene cykler, kan ægtefællerne dyrke wellness eller dykke ned i historien.

                     

Mange af Harzens byer er præget af smalle gader, bindingsværkshuse med skifertage og et væld af hyggelige caféer. Harzens hovedby, Goslar, er så smuk og velbevaret, at dens gamle bydel er optaget på Unescos liste over verdenskulturarv.

 

Gennem århundreder har den nærliggende mine Rammelsberg, der også er Unesco-fredet, bragt velstand til byen. I Rammelsberg brød man blandt andet sølv, zink, bly og kobber helt ind til 1988, men selv om driften nu er indstillet, kan besøgende komme på guidet tur i de underjordiske minegange.

 

En tur med Harzer Schmalspurbahn er et must, hvis man har et par dage til rådighed. Foto: Dirk Bahnsen HSB

 

Søger man ud i naturen, støder man overalt på små kanaler og store inddæmmede søer. I Harzen har man traditionelt brugt vandkraft til at løfte malmen op fra minerne, og via et sindrigt system er både vandkraften og faldhøjderne udnyttet optimalt.

 

I dag finder man mere end 100 søer, over 300 kilometer kanaler samt adskillige underjordiske vandveje, så på cykelturen bevæger man sig gennem et unikt kulturhistorisk område.

 

Flere steder krydses landevejen af Harzer Schmalspurbahn

 

Det er ikke overraskende, at Harzen er et hit. Ud over de righoldige cykel- og aktivitetsmuligheder samt den spændende historie og kultur byder områdets hoteller og restauranter på et prisniveau, der ligger under det danske.

 

Samtidig muliggør den korte afstand fra Danmark til Harzen, at man kan køre ud fredag og hjem søndag, eller eventuelt arrangere et forlænget weekendophold.

 

Med andre ord: Harzen har hele pakken!

 

Links:

Landevejsruter

Mtb og bikeparks

INFO
Motion
Nyheder
Rejser
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

FREDAG

Præmier for +65.000 kroner i Vuelta-spillet? Spillet starter lørdag

Optakt: 4. etape af PostNord Danmark Rundt

Optakt: 1. etape af Vuelta a Espana

Vos holder akkurat feltet bag sig i solosejr

Dobbelt triumf for Cosnefroy i Tour de Limousin

OFFICIELT: Sprinterstjerne stopper karrieren

Følg puncheuretapen til Asnæs Indelukke

Optakt - Stortest af landevejscykler

Optakt: EuroEyes Cyclassics Hamburg (Vattenfall Cyclassics)

Niklas Larsen: Mit vægttab gjorde forskellen i dag

Ærgerlig Vingegaard: Det er en forspildt mulighed

Følg søndagens store tyske WorldTour-klassiker

Følg det indledende holdløb i Vuelta a Espana

Norman efter sejr: Jeg var i tvivl, om de ville passere mig i spurten

Norman bedst af alle på kongeetapen - Larsen i førertrøjen

Evenepoel skriver ny kontrakt

De Gendt kører femte Grand Tour i træk: Håber at vise mig frem

Australier vinder ultrakort bjergetape i l´Avenir - nordmand i gult

Forudbestil: Ny udgave af "Sort Kaffe & Hvide Sokker"

Vuelta-favoritten klar til at gå efter sejren

Fuglsang før Vueltaen: Føler ikke meget fra styrtet

Alaphilippe tilbage efter pause: Han havde nået grænsen

Spanier tog sejren i Limousin

Hollandsk mester hurtigst i Norge – Dideriksen treer

Giro-vinderen ude af Vueltaen efter styrt

Colombianer sejrede i Tour de l'Avenir

Startlisten til Vuelta a España med rygnumre

Starttiderne til holdtidskørslen (1. etape) i Vueltaen

Deceuninck-Quick Steps mekaniker blogger under Vueltaen

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

TORSDAG

McNulty: Unge rytteres succes viser, at sporten er renere

Rasmus Quaade efter andenplads: Jeg er virkelig tilfreds med min enkeltstart

Niklas Larsen rykker frem i klassementet: Det var lige, som det skulle være

Optakt: 3. etape af PostNord Danmark Rundt

Würtz Schmidt: Jeg begyndte at lide ret hurtigt

Toft vandt endelig i Danmark Rundt: Forløsningen er rigtig stor

Martin Toft vinder enkeltstarten – Mads Würtz ny mand i PostNord-førertrøjen

Benoot begravede holdkammerat: Han var også min ven

Froome accepterer otte år gammel Vuelta-sejr

Vuelta a Espana: Outsiderne

Team Ineos laver sen udskiftning i Vuelta-trup

Lars Bak kører karrierens sidste danske løb

Valverde vil hente etapesejre i Vuelta a España

Jesper Worre prøvede at lokke hollandsk stjerne med mange penge

John Degenkolb skifter til Lotto Soudal

Jansen: Jeg forstod ikke de andre rytteres taktik i finalen

Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter

Calmejane efter sejr: Det var hævn

Laporte efter Vivani-transfer: Jeg har stadig personlige ambitioner

ONSDAG

Dempster vinder hollandsk éndagsløb

Rodenberg: Det var en ret stresset dag

Vuelta a Espana: Podiekandidaterne

Calmejane tager første sejr siden marts

Optakt: 2. etape af PostNord Danmark Rundt

Dansk verdensmester forsøgte forgæves: Jeg tog en chance

Rasmus Byriel glad for holdets etapesejr efter at have ofret sig

Benoot efter sejr: Min professionelle karriere begyndte i Danmark Rundt

Jonas Vingegaard uheldigt fra start i PostNord Danmark Rund

ColoQuick-kaptajn tager vigtig tid: Det kan være afgørende

Flot sejr til Benoot på 1. etape af PostNord Danmark Rundt

Ung brite efter voldsomt styrt i l´Avenir: Husker ikke rigtig noget

Martin Toft: Det er bare fuld blæs

Rodenberg: Jeg kan slå verdensklassesprintere

Ung komet vil vinde i Grand Tour-debut

Reaktioner før 1. etape af PostNord Danmark Rundt

Vinokurov tror på Fuglsang: Kan opnå mere

Tysk stortalent skifter til Bora-Hansgrohe

Quick-Step henter stærk italiener hos Astana

Transferlisten 2019-2020

Jakob Fuglsang skriver ny kontrakt til 2021

Bekræftet: Kamp skriver WorldTour-kontrakt

PostNord Danmark Rundt sendes nu live i 59 lande

Prøv banecykling til Bike Blowout messen

Overblik: Vuelta startlisten - alle 22 hold

Würtz: Forventer hård 1. etape

Kamp: Jeg vil vinde løbet sammenlagt

Klar til Danmark Rundt? Sæt dit hold - spillet starter kl. 13.30

TIRSDAG

ColoQuick sportsdirektør: Vi skal søge chancen hver dag

Vuelta a Espana: Vinderkandidaterne

Tom Pidcock på hospitalet efter styrt i Tour de l’Avenir

Tidligere verdensmester planlægger karrierestop efter OL i Tokyo